chris300 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Skal bestille en pc med 16gb ram. Stemmer det da at jeg kun trenger å gå for windows 64bit så vil den kunne bruke all ram`n? Holder det å kun kjøpe oem os når jeg kun skal ha det på en pc? Hvilket os er billigst å gå for som også støtter 16gb? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 For å få utnyttet all ram'en må du ha 64 bit OS, siden 32 bit støtter bare maks 4 gb ram. Om jeg husker riktig så låser OEM os'et seg til hovedkortet ditt og kan derfor ikke brukes på andre pc'er. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 OEM-lisensen kan overføres til et nytt hovedkort dersom det gamle blir ødelagt. I slike tilfeller vil sannsynligvis ikke aktivering over internett fungere, men én telefon til Microsoft hver gang hovedkortet ryker burde vel være overkommelig for de fleste. Når det gjelder OS (64-bit), så er det vel vanskelig å slå "gratis": Det finnes hundrevis av Linux-baserte operativsystemer. MacOS X koster vel heller ikke mer enn $29, men lisensreglene setter klare begrensninger på hva slags HW du kan kjøre det på. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 OEM-lisensen kan overføres til et nytt hovedkort dersom det gamle blir ødelagt. I slike tilfeller vil sannsynligvis ikke aktivering over internett fungere, men én telefon til Microsoft hver gang hovedkortet ryker burde vel være overkommelig for de fleste. Når det gjelder OS (64-bit), så er det vel vanskelig å slå "gratis": Det finnes hundrevis av Linux-baserte operativsystemer. MacOS X koster vel heller ikke mer enn $29, men lisensreglene setter klare begrensninger på hva slags HW du kan kjøre det på. hackintosh er vel egentlig ikke helt 100% lovlig så hvis man allerede går den veien så er jo windows også gratis Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Hehe.. Ja, tenkte å holde meg til windows og den lovlige delen.... Hvertfall på denne pc`n.. Takk for info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå