Gå til innhold

Farlige forbikjøringer


wirrumsen

Anbefalte innlegg

I Aftenposten og Bergens Tidende står i dag artikler om hvordan en trailersjåfør har kjørt som en idiot, dvs foretatt en halsbrekkende forbikjøring.

 

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Sjaforen-blir-avskjediget-2659652.html#.T0enL_F86a8

 

Denne sjåføren mister nå visstnok jobben sin pga dette. Og ja, forbikjøringen er nok definitivt ikke heldig.

 

MEN samtidig vil jeg være forsiktig med å gi ham all skyld. I Forskrift om gående og kjørende trafikk står at man, som den som blir forbikjørt, er forpliktet til om nødvendig å vike til høyre, bremse eller stanse helt. Dette for å forhindre slike situasjoner. Den som i dette tilfellet ble forbikjørt hadde tydeligvis heller interesse av å finne frem videokamera eller opptaksfunksjonen på mobilen heller enn å bremse for å hjelpe trailersjåføren til å komme seg forbi på en sikker måte.

 

Ergo synes jeg den som ble forbikjørt også burde få sin velfortjente ripe i lakken, og samtidig oppfordre andre som ikke liker å bli forbikjørt om vennligst å skjerpe seg og hjelpe til om man blir forbikjørt.

 

Og har man utålmodige trafikanter bak seg; SLIPP DE FORBI!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MEN samtidig vil jeg være forsiktig med å gi ham all skyld. I Forskrift om gående og kjørende trafikk står at man, som den som blir forbikjørt, er forpliktet til om nødvendig å vike til høyre, bremse eller stanse helt. Dette for å forhindre slike situasjoner. Den som i dette tilfellet ble forbikjørt hadde tydeligvis heller interesse av å finne frem videokamera eller opptaksfunksjonen på mobilen heller enn å bremse for å hjelpe trailersjåføren til å komme seg forbi på en sikker måte.

 

Ergo synes jeg den som ble forbikjørt også burde få sin velfortjente ripe i lakken, og samtidig oppfordre andre som ikke liker å bli forbikjørt om vennligst å skjerpe seg og hjelpe til om man blir forbikjørt.

 

Og har man utålmodige trafikanter bak seg; SLIPP DE FORBI!

 

Bare et par observasjoner.

 

Den som ble forbikjørt lå allerede litt over fartsgrensen på stedet, og hadde ligget på eller litt over fartsgrensen over lengre tid.

Den som ble forbikjørt senket farten for å hindre kollisjon når traileren foretok en soleklart ulovlig forbikjøring.

Den som ble forbikjørt fant ikke fram videokamera, men en passasjer gjorde dette.

 

Ellers er det ikke alltid like lett å finne plass til å slippe forbi noen på en forsvarlig måte rundt om på diverse veier i dette landet. Trailer sjåføren var sterkt uaktsom i tiden før forbikjøringen også blant annet ved å ligge helt opp i kjøretøyet forran.

Lenke til kommentar

MEN samtidig vil jeg være forsiktig med å gi ham all skyld.

 

Fordeling av skyld er ikke noe nullsumspill hvor der er en viss mengde skyld som skal deles ut.

 

Trailersjåføren er fullt og helt ansvarlig for sin egen kjøring, og bør stilles til ansvar for denne.

 

Om bilføreren også har gjort noe dumt* sier historien ingenting om, men i så fall (rent hypotetisk) kan bilføreren stilles til ansvar for dette uten at det reduserer trailersjåførens ansvar.

 

Om jeg hører en PROFESJONELL sjåfør unnskylde seg med at han ble provosert da ville jeg (om jeg var i posisjon til å gjøre det) hive boka etter han. Det er en elendig unnskydning i utgangspunktet, og har absolutt ingen plass for de som skal forventes å være profesjonelle.

 

 

*) Jeg mener personlig at bilføreren burde gradvis ha senket farten når traileren kom farlig nær for å redusere konsekvensene av en nødbremsing, at han i stedet valgte å holde farten oppe mener jeg er noe uforsiktig (Men konsekvensene ville sannsynligvis bare være negative for bilføreren, så noen reaksjon på det er ikke nødvendig).

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordeling av skyld er ikke noe nullsumspill hvor der er en viss mengde skyld som skal deles ut.

 

Trailersjåføren er fullt og helt ansvarlig for sin egen kjøring, og bør stilles til ansvar for denne.

 

Helt enig, det er trailersjåføren som har ansvaret ved kræsj. MEN trafikken er et samspill mellom trafikanter. Og blir du forbikjørt, samme hvor tulling den som kjører forbi er, så SKAL du hjelpe denne tullingen med å komme seg tryggest mulig forbi. Dette ville sannsynligvis skapt langt mindre hjertebank for bilisten som kom i motsatt kjøreretning dersom den forbikjørte hadde gjort hva han pliktet å gjøre i stedet for å vente til siste liten. Dessverre er det mange andre som virker å ikke være klar over sine plikter når man blir forbikjørt.

Lenke til kommentar

Den som ble forbikjørt lå allerede litt over fartsgrensen på stedet, og hadde ligget på eller litt over fartsgrensen over lengre tid.

Den som ble forbikjørt senket farten for å hindre kollisjon når traileren foretok en soleklart ulovlig forbikjøring.

Den som ble forbikjørt fant ikke fram videokamera, men en passasjer gjorde dette.

 

Når man finner frem et videokamera, fyrer det opp, så tar det tid. Hvilket betyr at det tydeligvis er en stund siden traileren begynte å kjøre forbi. Den som ble forbikjørt begynte ikke nedbremsingen før han så at det var bil som kom imot (ifølge artikkelen).

 

Traileren foretok for øvrig en lovlig forbikjøring, men ble ikke hjulpet, med det til resultat at en farlig situasjon oppstod. Farten kommer ikke frem av videosnutten.

 

Her er forskriften:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#12

Lenke til kommentar

Traileren foretok for øvrig en lovlig forbikjøring, men ble ikke hjulpet, med det til resultat at en farlig situasjon oppstod. Farten kommer ikke frem av videosnutten.

 

Her er forskriften:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#12

 

Antar du sikter til følgende tekst siden du peker på at han ikke ble 'hjulpet':

(paragraf 12)

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

I artikkelen i aftenposten hevder sjåføren

Jeg bremset ned da jeg så at det kom en bil imot.

 

Noe som tyder på at bilisten overoppfylte sin del (Bilen kan neppe sies å bevege seg sakte eller ta stor plass, så han var ikke pliktig til å redusere farten etter denne paragrafen. I.h.t. veitrafikklovens paragraf 3 må han naturligvis gjøre sitt for å redusere faren i en akutt situasjon)

 

I paragraf 12 finner vi imidlertid også følgende tekst:

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

Det virker tydelig på meg at trailersjåføren har forbrudt seg mot 12.1a, 12.1d samt 12.3 og at forbikjøringen dermed er klart ulovlig.

 

Dette er min tokning av loven for dette tilfellet, men jeg er ingen advokat så begrunn gjerne hvorfor du mener denne forbikjøringen er lovlig i.h.t. paragraf 12 i trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite å dra fram lovverk når forbikjøringen opplagt var uansvarlig.

 

Det hjelper ikke så mye der og da, men loven sier jo at uansvarlighet er ulovlig (antar her at 'uansvarlig' er uforenelig med 'aktsomhet' og å være 'varsom'):

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Lenke til kommentar

Fordeling av skyld er ikke noe nullsumspill hvor der er en viss mengde skyld som skal deles ut.

 

Trailersjåføren er fullt og helt ansvarlig for sin egen kjøring, og bør stilles til ansvar for denne.

 

Helt enig, det er trailersjåføren som har ansvaret ved kræsj. MEN trafikken er et samspill mellom trafikanter. Og blir du forbikjørt, samme hvor tulling den som kjører forbi er, så SKAL du hjelpe denne tullingen med å komme seg tryggest mulig forbi. Dette ville sannsynligvis skapt langt mindre hjertebank for bilisten som kom i motsatt kjøreretning dersom den forbikjørte hadde gjort hva han pliktet å gjøre i stedet for å vente til siste liten. Dessverre er det mange andre som virker å ikke være klar over sine plikter når man blir forbikjørt.

Selvfølgelig skal man det, og i artikkelen slik den står i aftenposten hevder bilisten at han bremset for å hjelpe traileren inn igjen. Om han burde bremset før er vanskelig å vurdere, man skal ikke bremse så tidlig at man fratar den forbikjørende retrettmuligheten heller.

 

Poenget mitt var at trailerens ansvar og skyld påvirkes ikke her av bilistens hjelpsomhet eller mangel på sådan (Hadde bilisten derimot økt farten mens traileren var på siden hans, da kunne bilisten måttet ta noe ansvar for å sabotere, men det er rent hypotetisk da det ikke skjedde i.h.t. artikkelen)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Sjåføren har mistet jobben, førekortet og har blitt anmeldt det er bra! Sånt kjøring ødelegger bare for alle de andre som kjører lastebiler!

 

Uansett å ligge å tute osv med fjernlys bak en bil så nærme er jo skutt i hodet ifra før av.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Sa-nar-la-traileren-2659903.html

 

En liten brems så hadde jo bilen bilen blitt totalvraket, han kunne ha drept alle i bilen! Sånne folk håper jeg aldri kommer ut i veien igjen! HAn får ihvertfall ikke lov å kjøre lastebil mer^^.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...