Gå til innhold

Betalt pendling til jobb.. lønn, tillegg eller frynsegode?

Anbefalte innlegg

Har en avtale med arbeidsgiver som sier at han skal dekke netto bensinforbruk ifm. pendling til og fra arbeidsplassen min. I forbindelse med det så lurer jeg på hva som er best, å kalle det for lønn eller at jeg får det som et eller annet tillegg eller frynsegode.

Hva er rett/best her? Jeg har ikke lyst til å havne i en situasjon der jeg kan få krav i fra skattemyndigheten heller.

Kan jo legge til at denne goden utgjør i overkant av 90 000 kr i året, så det er en ganske betydelig sum jeg kan bli skyldig på skatt om arbeidsgiver prøver å lure til noe.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei fleste naturalytelser som du får dekkt gjennom arbeidsgiver er som hovedregel skattepliktige.

Kva du velger å kalle det speler eigentleg liten rolle då det er skatteetaten sin tolkning som blir den gjeldande.

Utbetalingsforma vil nok også være av betydning då det er forskjell på om du får penger i hånda til å dekke drivstoffkostnadane med eller om arbeidsgiver fyller bilen din med drivstoff og sjølv betaler rekninga.

Får du forresten noke for slitasje og bruk av privatbilen eller er det kun drivstoff du får dekkt?

Lenke til kommentar

aner ikke, men ~65.000km til/fra jobb er endel ihvertfall !

Skjønner ikke hvor du får dette tallet fra. Men jeg kjører ca. 15 000 km i året for å komme meg på jobb.

Dei fleste naturalytelser som du får dekkt gjennom arbeidsgiver er som hovedregel skattepliktige.

Kva du velger å kalle det speler eigentleg liten rolle då det er skatteetaten sin tolkning som blir den gjeldande.

Utbetalingsforma vil nok også være av betydning då det er forskjell på om du får penger i hånda til å dekke drivstoffkostnadane med eller om arbeidsgiver fyller bilen din med drivstoff og sjølv betaler rekninga.

Får du forresten noke for slitasje og bruk av privatbilen eller er det kun drivstoff du får dekkt?

Regnet med at det er skattepliktig, ja. Men det virker som arbeidsgiver helst vil trikse litt for å unngå ekstra kostnader med dette. Derfor vil jeg være sikker på at jeg ikke havner i en uheldig situasjon. Så for min del er det ikke så veldig nøye hva arbeidsgiver gjør, så lenge det ikke er noe jeg personlig kan få trøbbel for.

Får ingen ting for slitasje eller forsikring i utgangspunktet. Men det bensinforbruket som er lagt til grunn er høyere enn det reelle forbruket på min bil. Så i praksis får jeg dekt slitasje og forsikring i tillegg.

Lenke til kommentar

90.000kr i utgifter skrev du: 90.000kr / 14 (kr/liter) = 6428 liter. 1 liter på mila (blandet kjøring) blir da 6428 * 10 = 64280km. Rundet da opp.

edit: eller dekker de 90.000 andre utgifter og kanskje?

Hmm.. Tror jeg bommet litt her. Har ganget det jeg kjører på en mnd. med 4 i mine beregninger. Det skal være rundt 25k i året, ikke 90k. Takk for at du oppklarte for meg :)

Det er i alle fall lagt til grunn 15 kr pr. liter, fobruk på 1 liter / mil og 7 mil pr. dag. 7 * 22 = 154 mil. pr. mnd. = 16 940 km i året (tar utgangspunkt i 11 mnd. siden det er ferie også). Eller 25 410,- kr i året.

Lenke til kommentar

Det må være til og fra jobb, og det er i år 3,90kr/km.

Dette kan løses ved at du i din stilling ikke har fast oppmøtested. Altså at arbeidsdagen din starter når du kjører hjemmefra, da vil du kunne motta kjøregodtgjørelse skattefritt.

Som du ser så finnes det muligheter. Ordningen du har i dag kvalifiserer som lønnstillegg og skal skattes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...