Gå til innhold

Filer som tilsynelatende er der i Windows Vista

Anbefalte innlegg

Folkens. Jeg har et utrolig pussig problem

Har en kunde med en eldre maskin med Vista. På denne maskinen kjører kunden et program som vi har laget og har derfor full kontroll på hva og hvordan programmet virker. Dette programmet er installert i C:\Programfiler\Programnavn

Når jeg starter programmet fra denne mappen oppfører det seg helt normalt og jeg kan oppdatere data relatert til programmet. Så har kunden en ny maskin og kopierer dette programmet med sine underkataloger etc. til den nye maskinen. Da skjer det rare at dataene virker som om de ikke er endret siden 2008, altså tiden da jeg installerte programmet. Jeg klødde meg skikkelig i huet og tenkte - dette henger jo ikek på greip. Jeg tenkte - påkker heller, jeg tester noe annet. Dermed tok jeg og filkopierte hele mappen fra C:\Programfiler\Programnavn til C:\Slettes\Programnavn på samme maskin. Det utrolige er at det samme skjer igjen. Da blir jeg skikeklig skeptisk og sjekker fildatoen på filene i den opprinnelige katalogen og der ser jeg til min store forundring at sist endret dato faktisk er tilbake til 2008!!

Dette betyr at programmene som ses fra explorer vises som de originale filene, men når jeg kjører programmet fra denne katalogen så virker det som at programmet ser filene som nye og ferske.

Hvordan er dette mulig??

Det er 100% sikkert at datafilene til programmet ligger i samme katalog som programmet. slik er det bygget. Det er derfor ikke noe mulighet for at programmet kan hente dataene fra et annet sted.

Jeg ser også at en tjeneste kallt "Bonjour service" tusler og går på denne maskinen og spawner en masse feil meldinger i event loggen

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om filer ikke er modified og kun kopieres mellom NTFS beholdes dato/tid på dem - som jo er riktig.

Det er annerledes med nedlasting/opplasting (http/ftp) - da creates filene på ny lokasjon den dagen man laster de ned - og får "dagens dato / time ".

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tipper at det er Windows UAC som slår inn.

Windows (fra og med Vista) tillater ikke at brukerdata lagres under %Program Files% (%Program Files (x86)%). Windows 'lurer' programmet til å tro at filer lagres der mens de i realiteten lagres under brukerens profil, %UserProfile%\AppData\Local\VirtualStore

Se forøvrig f. eks. denne bloggen: Windows Vista File and Registry Virtualisation

N.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Banditten" her er nok programmererene, som ikke har fått oppdatert programmet til virkeligheten etter at UAC ble innført. Å "skylde" på UAC er derfor litt søkt.

I totally agree, HD Software bør få programmererne sine på kurs ;)

Lenke til kommentar

Ok! Så denne tråden forvandlet seg plutselig fra en informativ og lærerik tråd til direkte hets! Flott folkens. Og dere kjenner selvsagt til alle detaljene rundt problemet? Dere kjennte selvfølgelig til at kunden vår kjørte en eldgammel versjon som brukte flatfiler i stedet for SQL, og at kunden selv hadde feilaktig installert programmet til å ha datafilene i samme katalog som programmet under Programfiler. Jeg er utrolig imponert over deres evne til å se virkeligheten slik den egentlig er. Gratulerer!!!

GRAUTHUER!

Hvis dette er nivået på dette forumet så tenker jeg at jeg sier takk for meg...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Folkens. Jeg har et utrolig pussig problem

Har en kunde med en eldre maskin med Vista. På denne maskinen kjører kunden et program som vi har laget og har derfor full kontroll på hva og hvordan programmet virker. Dette programmet er installert i C:\Programfiler\Programnavn

Når jeg starter programmet fra denne mappen oppfører det seg helt normalt og jeg kan oppdatere data relatert til programmet. Så har kunden en ny maskin og kopierer dette programmet med sine underkataloger etc. til den nye maskinen. Da skjer det rare at dataene virker som om de ikke er endret siden 2008, altså tiden da jeg installerte programmet. Jeg klødde meg skikkelig i huet og tenkte - dette henger jo ikek på greip. Jeg tenkte - påkker heller, jeg tester noe annet. Dermed tok jeg og filkopierte hele mappen fra C:\Programfiler\Programnavn til C:\Slettes\Programnavn på samme maskin. Det utrolige er at det samme skjer igjen. Da blir jeg skikeklig skeptisk og sjekker fildatoen på filene i den opprinnelige katalogen og der ser jeg til min store forundring at sist endret dato faktisk er tilbake til 2008!!

Dette betyr at programmene som ses fra explorer vises som de originale filene, men når jeg kjører programmet fra denne katalogen så virker det som at programmet ser filene som nye og ferske.

Hvordan er dette mulig??

Det er 100% sikkert at datafilene til programmet ligger i samme katalog som programmet. slik er det bygget. Det er derfor ikke noe mulighet for at programmet kan hente dataene fra et annet sted.

Jeg ser også at en tjeneste kallt "Bonjour service" tusler og går på denne maskinen og spawner en masse feil meldinger i event loggen

Alle tips mottas med takk.

Om dette skal være måten du takker for hjelpen, så bare til hel..... å forlate forumet. Der er nok av "programmerere" der ute som ikke bruker Enviroment variables verdier og legger skylden på selve MUI'et uten å være klar over det.

At du blander inn Bonjour services, som er Apple sin nettverks discovery tjeneste, i dette spørsmålet, forteller mye om ditt nivå...

Adjø...

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk! Godt du leser hele tråden skikkelig slik at du kvalifiserer deg til å kunne irettesette. Det er en glede at det finnes slike som deg her på forumet som passer på at vi andre ikke gjør, eller sier ting som kan være feilaktige og atpåtil være til å missforstå. Du burde søke status som moderator!

1. Det kommer veldig klart frem at problemene ligger, eller lå hos en kunde

2. Det kommer også veldig klart frem at denne installasjonen var en gammel versjon av vårt program

3. Innblandingen av Bonjour har kansje ingenting med dette å gjøre, men siden det var en drøss med feilmeldinger i event loggen så følte jeg det var på sin plass å nevne dette. Ikke alle er like oppdatert som deg og vet at Bonjour har med MAC å gjøre

4. Innlegg nr. 3 var løsningen, som jeg også anntydet i innlegg nr. 4

5. Innlegg nr 5 etterspør om problemet var løst.

Når så de påfølgende innlegg har en klar undertone av latterliggjørelse av meg, som kunne finne på å komme med et så håpløst spørsmål, burde heller ta meg et kurs, så mener jeg bunnen er nådd..

Fortsatt noe du ikke forstår?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg forstår meget godt.

Jeg forstår at du ikke klarer å ta inn kritikk over deg.

Jeg forstår at du enda ikke viser noen som helst form for ydmykhet.

Jeg forstår at du stiller mange flere spørsmål her på forumet, enn du kommer med svar.

Jeg forstår også at du blir blind når jeg nevner Apple og du blander inn Mac.

På tide du stiller deg selv spørsmålet hvorfor du føler at du blir latterliggjort...

Kan det tenkes at de som har svart deg har et kompetansenivå du bare kan drømme om? Aldri undervurder kunnskapen til forumbrukerne og vær ydmyk for de som svarer deg, og de som løser dine problemer har ingen betaling for dette og vil sannsynligvis ikke svare deg igjen ved en senere anledning.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Da velger admin og stenge denne tråden siden ingenting vettig kommer ut av saken.

Forumet er for og av brukere, vennligst ikke misbruk dets virkeområde. Vi er her for å søke hjelp og/eller avhjelpe andre brukere. Persondiskusjoner i negativ retning hjelper ingen..

Admin. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...