DrDoogie Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Var en manet-oppblomstring ett sted en gang, slik som det ofte er av og til. Også var det da noen journalister som tenkte dem skulle kjøre planke-spørsmål-og-svar, slik journalister som kan lite om mye gjerne gjør. Man stilte da følgende geniale spørsmål til en marin-biolog: Maneten består jo av over 99% vann. Hva er egentlig hensikten med maneten, hvilket formål har den? Jeg tenkte da det kunne være meget underholdende å høre hva kristenfolket mente om nettopp dette - hva ville dere ha svart?. Give it your best, boys and girls! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Hehe... Fin tråd. Jeg gleder meg til svarene. Jeg skal ikke poste min mening, men vil anbefale for dere alle å lese denne teksten som ikke akkurat omhandler den saken, men likevel er en bra artikkel. Lenke til kommentar
Zalofigth Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Maneten består jo av over 99% vann. Hva er egentlig hensikten med maneten' date=' hvilket formål har den?[/b'] quote] Hva mener du? Hvor i øko-systemet den har sin plass, eller "meningen med livet"? Rekner med det er det siste, siden du spør "kristen-folket". Denne problemstillingen har da faktisk filosofer og andre tekt på i tusen-vis av år (ikke meningen med maneten's liv, men menneskets...) Tusenkroners-spørsmålet.... Var det dette du lurte på, eller? Lenke til kommentar
BP da Coder Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Det der var et så dumt spørsmål at eg ikkje gidder svare på det eingang. Oki då, eg får vel svara. Seriøst, ein manet, har sannsynligvis ei oppryddingsoppgave i havet, Eg er ikkje marin-biolog, så eg vil ikkje uttale meg, men det er min teori. Viss du lurer så fælt på spørsmålet, så ber du til Gud etter svar. Kansje får du det, kansje ikkje... Lenke til kommentar
Doktor Progg Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Seriøst, ein manet, har sannsynligvis ei oppryddingsoppgave i havet, Eg er ikkje marin-biolog, så eg vil ikkje uttale meg, men det er min teori. Bra! Du gir fra deg et svar og sier etterpå at du ikke vil uttale deg... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Da har det vel gått en uke, og lite seriøse svar her. Man må jo undres om kristenfolket ikke har interesse av å søke forklaringer? Uansett. * En manet består som sagt av masse vann. * Den blir moden, løsner, og flyter litt rundt omkring mens den spiser. * Så formerer den seg og dør. Q: Hva er så hensikten med maneten, hvilket formål tjener den? A: Hvorfor skulle den i det hele tatt trenge å gjøre noe annet? Antropomorfi. Kan det også anvendes på mennesker? Hm? Hmmmmm? Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Hmm... Manetene er vel noen av de mest primitive skapningene som finnes på jorden. De har som mål å eksistere, helst gjennom flere generasjoner. Defor formerer de seg. Jeg veit ikke hvor mange kristne som tar bibelen og skapningsfortellingene bokstavlig. Jeg gjør ihvertfall ikke det. Det går i mitt syn an å kombinere vitenskap og religion. Det som vitenskapen får fram om utviklingen i universet og evolusjonen, er for meg bare "slik det ble gjort". Dersom du har den instillingen, blir var vel manetenes funksjon her i verden å hjelpe menneskene fram i verden. De har eksistert på jorden lenge før pattedyrene utviklet seg, og har vel vært med på å legge grunnlaget for disses eksistens. Hvorfor de eksiterer ennå har jeg ikke noe svar på. De har vel en funksjon i det miljøet de holder seg i som jeg ikke veit alt for mye om, da jeg ikke ser på manetenes liv og leven som det aller mest interesante her i verden. Da er det bedre å følge med på de siste minne og cpu teknologier. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 nå er det ikke umulig at den maneten vi ser nå, vil om fjørti millioner år fise rundt i romskip og spise mennesker til frokost. vi startet tross alt opp som amøber. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Nei det er slett ikke umulig. Etter at vi har moret oss ihjel. Dyrelivet er i konstant utvikling og forandring, og når den dagen kommer så har vi vel utspilt vår rolle som konge på haugen i næringskjeden. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Man må jo undres om kristenfolket ikke har interesse av å søke forklaringer? Q: Hva er så hensikten med maneten, hvilket formål tjener den? A: Hvorfor skulle den i det hele tatt trenge å gjøre noe annet? Alt er besvart for mange mange år siden. Mannen som oppfant uttrykket "God works in mysterious ways" skulle hatt en medalje. :-) Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 (endret) På asiatiske matbord er maneter og tang vanlig kost. Kanskje vil vi her til lands også lære å se lenger ned i havets næringskjede - og revurdere hva vi mener med begrepet sjømat. Kilde: http://www.forskning.no/Artikler/2002/okto...r/1033460172.04 Endret 22. november 2003 av JEG76 Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 ete en manet, fysj og æsj (eg spiser stort sett ALT), har noen her prøvd å tørke en manet og sett hvor mye som er igjen av den??? (det kan ikke være mye mat) Lenke til kommentar
EC Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Slå på Discovery av og til - da kan du lære MYE om hvordan vår verden faktisk funker. Hva er meningen med mygga? Den er jo en pest og en plage! Men forsøk å fjerne den, og du forstyrrer hele økosystemet. Nei, har du ikke bedre emner for å kjøre kristenfolket til veggs har du lite å fare med gutt! :nice: Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 Slå på Discovery av og til - da kan du lære MYE om hvordan vår verden faktisk funker. Hva er meningen med mygga? Den er jo en pest og en plage! Men forsøk å fjerne den, og du forstyrrer hele økosystemet. Nei, har du ikke bedre emner for å kjøre kristenfolket til veggs har du lite å fare med gutt! :nice: *skjelver i buksene av redsel for at yummy ikke skal takle å bli motsagt i rollen som debattant, til forskjell fra rollen som moderator* Pff. Å henvise til at "det har nok en forklaring, som du får ved å slå på en TV-kanal" blir for vagt. Kom heller med hva du mener er "meningen" med maneter, om du deler et 'kristennaturalistisk'-verdensbilde hvor alt skal være designa med et formål av Gud den Allmektige. Hvis du ønsker å stille folk til veggs, mener jeg. Hvis du mener jeg "ikke kan klare å stille kristenfolket til veggs", melder du deg som talsmann for kristenfolket? Tror nok jeg skal klare å nagle deg godt opp til veggen da, yummy... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Vil på nytt oppfordre alle til å lese denne siden: http://www.thekeyboard.org.uk/Reason%20for...20existence.htm Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Går ut fra at den godeste DrDoogie HAR svaret på hvilken funksjon manetene har. Både i fortid og fremtid. Slik kan han da slå i bordet med sin ufattelige viten, og knuse alle andre i diskusjonen. Han får i samme slengen bevist at alle religioner er helt på viddene! dette blir en bra dag Lenke til kommentar
EC Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 DrDoogie: Dersom du hadde lest mitt innlegg nøyere, hadde du skjønt hvor jeg vil hen. Maneter har sin plass i økosystemet som alle andre elementer på denne kloden. Hva er meningen med maneter sett i et kristent perspektiv? De er en del av skapelsen, og spiller sin rolle i den sammenhengen. Noen annen forklaring skulle ikke være nødvendig. Og du bør skille mellom sak og person. Ja, jeg er administrator / moderator på dette forumet. Det betyr ikke at jeg ikke kan delta i en debatt på lik linje med alle andre brukere av forumet. Min adminstatus betyr null og niks i slike sammenhenger - jeg bruker min adminstatus kun når noe må modereres eller det er andre forum-relaterte grep som må tas. Men få høre: hva tror DU er manetenes rolle? Og hva tror DU er den kristne forklaringen? Du har fått svar fra bl.a. meg (og jeg er kristen). Så da kan du kanskje dele ditt syn på saken med oss? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 La meg først si at jeg av flere blir oppfattet som kverulerende. Og les dette innlegget i lys av dét. DrDoogie: Dersom du hadde lest mitt innlegg nøyere, hadde du skjønt hvor jeg vil hen. Maneter har sin plass i økosystemet som alle andre elementer på denne kloden. Hva er meningen med maneter sett i et kristent perspektiv? De er en del av skapelsen, og spiller sin rolle i den sammenhengen. Noen annen forklaring skulle ikke være nødvendig. Jawohl... men jeg etterspurte da vitterlig en forklaring. Hvis "forklaringen" din er at "jeg har ingen forklaring", så er vel det fett nok. *bloody big shrug*. Men jeg ser ikke helt at det skulle være opplagt at det var det du mente, da uttalelsen din jo blir et veh-heldig tomt utsagn. Og du bør skille mellom sak og person. Ja, jeg er administrator / moderator på dette forumet. Det betyr ikke at jeg ikke kan delta i en debatt på lik linje med alle andre brukere av forumet. Min adminstatus betyr null og niks i slike sammenhenger - jeg bruker min adminstatus kun når noe må modereres eller det er andre forum-relaterte grep som må tas. Det står det respekt av, og jeg prioriterer selv å skille mellom sak og person. Dog er det ikke alle moderatorene som er like flinke til det, som jeg tenkte jeg skulle gi et lite tilspark til. Men få høre: hva tror DU er manetenes rolle? Nei, jeg har vel allerede svart på det i et tidligere innlegg. Bla et par sider opp så ser du det. Slik jeg ser det er selve behovet, hos kristne og andre religiøse, om å drive å snekkre seg "gammel gud med langt hvitt skjegg har en finurlig plan"-forklaringer meningsløse. Hvorfor skulle maneten trenge å ha en hensikt for å eksistere? Og så har vi hele poenget mitt med denne tråden, nemlig at hvis manetene ikke trenger... Lenke til kommentar
EC Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Åkai. Du ER virkelig kverulant! Min forklaring på årsaken til manetenes eksistens er at de har en bestemt rolle i økosystemet. Hva denne rollen er, aner jeg svært lite om. Men for å ta opp poenget ditt direkte: Forskjellen mellom oss to kan kanskje være at jeg velger å tro at Gud har en mening med alt, selv om jeg ikke alltid forstår den. Det er mitt eget valg. Jeg synes du inntar en alt for arrogant holdning hvis du mener at det er meningsløst. Og jeg ville være ekstremt arrogant hvis jeg ikke godtok at du velger å ikke ha den meningen. Jeg aksepterer at du ikke tar "gud har en mening med det" -forklaringen for god fisk - kan jeg da forvente å få en like storsinnet holdning tilbake? For å snu litt på rundbordet: Hva er DIN måte å forklare det som ikke kan forklares? Hva er DIN "gammel mann med skjegg har en mening med det" -krok hvor du henger alt du ikke kan forklare? PS: i det innlegget du ikke "forstod", skrev jeg følgende: "Hva er meningen med mygga? Den er jo en pest og en plage! Men forsøk å fjerne den, og du forstyrrer hele økosystemet." Det var ditt lille hint om hva jeg tenker om manetenes eksistensgrunnlag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå