jahas Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Hei! Usikker på om dette er riktig delforum, men jeg prøver. En jeg kjenner skal besøke Norge, og jeg lurer på hvordan det fungerer for han å plugge sine elektriske ting i våre støpsler? Laptop osv. Vet man må kjøpe en slags switch, men hvordan er det men ulik spenning i våre og deres støpsler? Kan han fint bruke våre for ting som er beregnet å bli brukt i Usa? Lenke til kommentar
Rippler Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 USA har vel 110V i motsetning til skandinavia som har 220V. Han må bruke en omformer. Er sjeldent anbefalt å bruke mer spenning enn produktet er beregnet for. Gå på din lokale elektrosjappe å hør om de har 220V/110V omformer. Eventuelt ville jeg hørt med Chlas Olson eller Biltema. Dessuten er kontakten på deres apparater formet slik at dem ikke vil passe i våres og vice versa. Håper dette var svar godt nok Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Er ikke sikkert det , kommer an på laptop laderen hans. Det er merket på den under input. Min AC adapter til Lenovo t520 f.eks har input AC 100-240V , så på denne trenger man bare en jack/plugg som passer til el-uttaket i det landet man er (forutsatt at de levererer vekselstrøm med spenning mellom 100-240V). Hårføner/barbermaskin/strykejern osv blir noe annet. Lenke til kommentar
Rippler Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Er ikke sikkert det , kommer an på laptop laderen hans. Det er merket på den under input. Min AC adapter til Lenovo t520 f.eks har input AC 100-240V , så på denne trenger man bare en jack/plugg som passer til el-uttaket i det landet man er (forutsatt at de levererer vekselstrøm med spenning mellom 100-240V). Hårføner/barbermaskin/strykejern osv blir noe annet. Riktig, men det jeg snakket om var en generell tolkning av forskjellen mellom strømkrevende produkter fra USA kontra skandinavia. Ting som må ha transformert ned spenningen sin (ting som kan gå på batteri som regel) kan ha større toleranse for strømmen de trenger da de ofte er laget m.t.p. å bli fraktet rundt. Gjerne forbi opphavslandets grenser. Men godt poeng, Syar. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Ok, tusen takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå