Namor1987 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Som jeg skrev i "Undertittel", beklager på forhånd om feil emne plassering. Jeg kunne ikke finne noe rett plass til å stille spørsmålet mitt. Så her er spørsmålet mitt: Hva er det motsatte av ordet fjerne? Det første jeg kom på var; "legge på" eller "legge til", men jeg lurer på om det finnes et enkeltord for denne handlingen(det motsatte av ordet "fjerne"). Jeg prøvde å bruke forskjellige oversetningsprogrammer som jeg fant på google. Oversette fra forskjellige språk til norsk har jeg også prøvd. Dette er det jeg fikk frem: ---------------------------------------------- - Engelsk: Remove = Add - Norsk: Fjern = Legg ---------------------------------------------- - Russisk: Убрать = Прибавить - Norsk: Fjern = Tilføy ---------------------------------------------- - Ukrainsk: Додати = Прибрати - Norsk: Fjern = Legg til ---------------------------------------------- - Spansk: Retire = Agregar - Norsk: Fjern = Legg ---------------------------------------------- Hvilken av disse resultatene er den rette? Eller hva er det motsatte ordet av "fjerne" vist ingen av disse resultatene stemmer. Grunnen til at jeg vil finne ut om det finnes et enkeltord for det engelske ordet "add" er fordi de tre andre språkene jeg kan bruker et enkeltord i denne sitvasjonen. P.S. Jeg vil også legge/legge til/tilføye/føye at jeg håper dere forstår hva jeg skrev(spør om). Jeg vil også si at jeg er opprinnelig fra russland. Så jeg håper at dere klarer å overse skrivefeilene mine. Takk på forhånd. Mvh meg:) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Jeg ville sagt at å tilføye ville være riktig ord, om det MÅ være et enkeltord. I dagligtale er "legge til" bedre. Å "føye" eller "legge" brukes ikke enkeltsående i denne sammenhengen. "Tilføye", "føye til", "tillegge" og "legge til" går an. Tror det er veldig dialektavhengig hvilke som brukes. Ser ikke for meg noen i min omgangskrets si "føye" på dialekta si. Endret 24. februar 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg vil også si tilføye, hvis det skal være et enkeltord. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ordet "påføre" ville jeg brukt i forbindelse med et lag maling eller sparkel. Ikke i alle andre sammenhenger som et motsatt ord av fjerne. 1 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det kjem jo heilt an på konteksten. Eit ord kan bety fleire ting, avhengig av kva det er snakk om. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det motsatte av ordet "fjerne" er uten tvil "nære" ... Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det ligger ett eple på bordet. Vil da det motsatt av å fjerne eple være å legge ett eple til på bordet eller vil det motsatte av å fjerne eplet å bare la det ligge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå