benjamin84 Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Hmmm, jeg ser på litt screenshots og leser rundt omkring om longhorn.... og jovisst ser det vakkert og ikke minst nyttig ut! Men, så husker jeg allt oppstusset rundt Paladium osv. (eller trusted computing som det heter...) Som med alle windows versjoner så dukker det sikkert opp en cracket versjon uten noe av dette trusted computing tullet (slik som "corporate" XP uten aktivering, "FCKGW.." anyone?)... Vil det bli annsett som lovlig å bruke en slik cracket versjon av Longhorn om man faktisk har kjøpt orginalen? Jeg kunne godt tenkt meg nyeste windows når det en gang dukker opp men jeg vil ikke gi MS mer kontroll over PCen min enn de allerede har... bare en tanke... Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Tja, du kjøper jo egentlig bare en lisens til programmet, ikke selve den kjørbare koden... Hvis den derimot er tuklet med så er jo det et brudd på reglene, og da blir jo in versjon ulivlig. Tror det er "litt" gråsone her. Uten at dette skal virke som noen oppfordring: hvis du føler at du har det bra, sånn rent moralsk sett, så tviler jeg på at det blir noe problem å bruke en nedlastet versjon. Jeg gjør det med musikk - kjøper cd'n og laste ned sangene som mp3 (gidder ikke rippe de selv) Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 22. august 2003 Forfatter Del Skrevet 22. august 2003 Jeg personlig har få moralske plager med det, har nå en nedlastet og slipstreamet XP versjon som jeg bruker bare for å slippe å aktivere den hver gang jeg bytter ut hardware (noe som skjer relativt ofte)... var bare litt interessert i å se om det faktisk var lovlig eller ikke :smile: Men men, enda noen år til Longhorn så det er ikke no stort problem akkurat nå! Lenke til kommentar
tokr Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 DVD-john saken gjorde det jo klart at man i Norge har lov til og gjøre hva man vil med det man har lovlig kjøpt og betalt... Jeg vil derfor annta at du har lov og patche windows... slik at du blir kvitt diverse krøll... men sannsynligvis ikke installere et ferdigpatched windows... lastet ned fra internet... men gråsoner ja... for det er jo lisens du kjøper ikke CDr... men jeg tror det ville gå greit jeg moralsk rett rett er det i all fall Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Tror ikke noen hefter seg bort med å tenke på slikt. Jeg liker likevel best å kjøpe operativsystem, det er jo dette som drar maskina og da unner jeg noen kroner til de som lager det , slik at de kan lage noe enda bedre. Men det er ikke galt å laste ned programvare eller video på nettet så lenge du ikke selger det. De som laster ned for å selge gjør noe uriktig - det er nå min mening, de er Pirater. Låner du med deg en kappe fra en klæsbutikk for å prøve den er ikke det galt, men om du stjeler den og selger den etterpå blir det noe annet... Programvare er som websider, egentlig. Problemet er at arbeidet med websider ikke blir tatt seriøst. Si at siden her på hardware.no er et "program" du kan skrive i, lese og ikke minst bruke. Du ville ikke betalt 50 kroner året en gang! selv om det har sikkert like mye "kode" i bakrunnen som mindre binærfiler som t.d. ACDSee. Tror ikke du finner et medlem her i forumet med lisens på PhotoShop, Visual Studio o.l.. Office sikkert. Kan liksom ikke forestille meg at software-politiet skal komme å skrive ut bøter til Ola på 15 år fordi han har 1000 DivX filmer å all software fra Adobe/Microsoft/Macromedia installert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå