Gå til innhold

Over 140k fra lånekassen, mulig?

Org

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en kompis som bruker et fjerde år på å ta opp igjen noen fag på privat videregående skole. Han bor i hybel og studerer i et annet fylke enn det han kommer fra. Han får 144k kroner (påstår han) fra lånekassen (usikkert hvor mye som er stipend). Foreldrene hans er god for flere titalls millioner kroner, og lider på ingen som helst måte.

Jeg studerer på høgskole, får i overkant av 90k kroner fra lånekassen (makssum for meg) hvor halvparten er stipend. Mine foreldre har lån, og er gjennomsnittlig.

Det jeg lurer på: Er det mulig å få over 140k fra lånekassen, eller skrøner kompisen min alvorlig mye?

mvh.

Endret av Org
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant eller iallfall ikke langt unna sannheten.

Jeg husker ikke nøyaktig beløp. (Sjekk Lanekassen.no.) Men det er mulig å få en god del ekstra i lån, hvis du må betale skolepenger, og da regner jeg ikke den lille studieavgiften på begynnelsen av hvert semester. Det er vel tilfellet her, forutsatt at han tar opp fag på sonans eller lignende.

Lenke til kommentar

Det er mulig. Som sagt over så er det pga av skolepenger, hvis man går på en privatskole får man 30-50tusen ekstra fra lånekassen for betale skolen. Så vennen din vil sitte igjen med noe av det samme som du får hvis han betaler skolen selv.

Hvis han består alle eksamenene blir 40% omgjort til stipend, mens resten blir lån.

Er du over 18 år og ikke bor hjemme har ikke dine foreldres inntekt noe å si på hvor mye du får i lån.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

"Beløpene er maksbeløp for deg som er i heltidsutdanning og det er bare basisstøtte som kan bli omgjort. Basistøtten er det faste beløpet alle i høyere utdanning får. Støtte til skolepenger blir ikke omgjort.

"

"Du kan få inntil 55 680 kroner i lån til skolepenger per undervisningsår i Norge eller Norden. Er skolepengene høyere, må du dekke resten selv.

"

fra lanekassen.no

altså han kommer til å sitte igjen med en god del mer gjeld enn deg da 40% koverteringen av lån kun gjelder basisstøtten (som er rundt 90k) og den ekstra beløpet han får er ren lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...