simson Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Hei. Har en (stasjonær) PC, som hittil kun har hatt 40 GB. Har nå kjøpt 120 nye, som jeg vil bruke som slave. Problemet er at jeg kun en gang før har satt sammen en PC, og da med god hjelp. Har ikke spesielt peiling på hardware, og lurer derfor på hvordan jeg skal gå fram. Har for eksempel hørt at IDE-kabelen jeg nå har til CD-R og den gamle harddisken bør i stedet kobles mellom de to harddiskene. Noen som vet om en god side for bruksanvisning til dette, evt hvordan jeg skal gå fram? Setter veldig pris på alle tips og all hjelp! Mvh Simson Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 ATA 100 IDE kabel, Sett OS disk som IDE 1 master, andre disk som slave med jumpere bak i diskene, har HK støtte for HDD 120 GB ? kanskje du må flashe bios ? Lenke til kommentar
div_ Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 prøv denne.... er på engelsk håper du forstår:-) http://www.hildrum.com/harddriveadd.html velg fat32 filsystem og støtte for store disker i fdisk når du skal partisjonere og brenner og cd-rom på en kabel, og harddisker på en annen. hoved harddisk står på master, sett den nye på slave, sørg for at det er en kabel som støtter ata100 standaren på harddiskene (for de er vel så raske) cd-rom tror jeg er ok på ata66 men tror ikke det skader med en ata100 kabel er heller om du har......(brenning krever "rask" overførsel) brenner og cd-rom er også mater og slave..men det står jo likt fra før sørg for at DMA er på på alle stasjoner husk å lagre de nye instillingene i bios etter harddisk er satt inn for hvis ikke forsvinner cd-rom +ny harddisk ion fra system, og virker ikke før du fjerner den nye harddisk'en og restarter (dette skjedde meg, fordi jeg glemte å lagre endringene) er ok nå..lærte av mine feil der...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå