Gå til innhold

Retur rett på TV?


MrLuni

Anbefalte innlegg

kjøpte en TV på lefdal okt. 2011 Den skulle jeg ha til konsoll og data. Viser seg at den er nærmest ubrukelig til data ved mye bruk. Denne TVn' ble anbefalt til meg for det bruket men duger ikke.

Kan jeg klage på dette?

 

TV'n har MYE "input lag" (sein reaksjon fra data til skjerm). Noe som jeg ikke viste eller kunne no om. TV'n kostet litt over 5000,- og eldre billigere tv'er er mye bedre en den.

Det burde selger vite om og informere om når jeg skulle kjøpe TV der synes jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lefdal har nå 30 dagers returrett, så er du ikke fornøyd med produktet har du tid til å levere det tilbake.

Dette er jo noe du har tydelig sett fra første stund, så hvorfor ikke levere det tilbake innen fristen?

 

Synes du ikke det er urimelig å komme 4 mnd etterpå å si at produktet var for dårlig ?

 

Hvilken tv har du kjøpt? Og har du innstillt tv riktig? gaming mode fks?

Lenke til kommentar

når jeg fikk den så viste jeg ikke hva det var, tengte det va noe jeg kunne fixe selv. Fant ut nå i det siste hva "input lag" er. Har pendlet mye siden jeg kjøpt den så har ikke fått funnet ut problemet før nå i det siste. Har prøvd alle mulige instillinger. Finner ikke noe som kan ligne på "gaming" mode. Føler meg ganske lurt ved dette kjøpet.

 

http://www.grundig.no/index.php?id=2490&no_cache=1&no_cache=1

dette er da tv'n

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Pris er ikke direkte ensbetydende med hurtighet og kvalitet på panelet. De fleste dyrere og nyere TV'er har naturligvis ofte bedre kvalitet og raskere panel, mens noen fokuserer på andre ting(fargegjengivelse, oppløsning, ekstra funksjoner osv).

 

Du kan betale 600k for en ny bil i dag, og den er bedre enn hva 600k gav deg for 10 år siden, men det betyr ikke at den duger til krevende terreng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har til dags dato ikke kommet over en selger som vet hva input lag er for noe. De tror som regel det er det samme som responstid (hvis de i det hele tatt vet hva det er), og blir sinte når jeg prøver å forklare. Legg deretter til at det gjerne er de billigste fjernsynene som har minst input lag, og værsågod, sur selger.

Lenke til kommentar

Det som forårsaker det meste av input lag er jo fjonge bildebehandlingskretser -og algoritmer, noe "game mode" og lignende innstillinger deaktiverer. Men det kan jo hende du kan skru dem av manuelt også. Ellers vet jeg ikke hva du kan gjøre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ja ser spillmodus skrur av alle funksjoner, og det er biiiiittelitt forskjell, men fortsatt ubrukelig til FPS spill osv.

 

Edit: LOL Va vist ikke noe forskjell likevell. Trodde jeg så på Spill modus men det sto på min custom. Skifta TIL spillmodus og det finnes ikke noe forskjell.

 

Får studere litt TV før jeg stikker på Lefdal å kjefter på dem fordi jeg ble lurt.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

For hva det er verdt: Det finnes EN brukeromtale om denne TV'en på den svenske utgaven av prisjakt.no og den sier at TV'en er bra men ubrukelig til spilling pga input-lag. Tv'en gikk derfor "selvfølgelig" i retur.

 

Så du er i hvertfall ikke alene om å slite med dette på denne TV'en. :)

Lenke til kommentar

For hva det er verdt: Det finnes EN brukeromtale om denne TV'en på den svenske utgaven av prisjakt.no og den sier at TV'en er bra men ubrukelig til spilling pga input-lag. Tv'en gikk derfor "selvfølgelig" i retur.

 

Så du er i hvertfall ikke alene om å slite med dette på denne TV'en. :)

 

sweet.

Lenke til kommentar

Om produktet ikke svarer til det selger lovte så har du reklamasjonsfrist.

Va på Lefdal å diskuterte med 2 selgere nå. Det va vist min jobb å finne ut om tv'n fungerte som den skal sa dem. Før 30dager va omme.

 

Jaja da føler jeg meg lurt av Lefdal, som solgte meg en overpriset dritTV.

Jeg ser at nomore hevder at dette går under reklamasjon, men da må man også se på følgende sitat fra Forbrukerkjøpsloven:

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Mangelen burde blitt oppdaget ved første gangs bruk av TV'en ettersom du mener det er en så stor ulempe at du ønsker å heve kjøpet. Du kjøpte TV'en i oktober i fjor, og det vil si at det er 4-5 måneder siden TV'en ble kjøpt. Forhandler kan med loven i hånd avvise retur på reklamasjonsgrunnlag.

 

Og med tanke på at det...

 

1) Blir ord mot ord. Du kan finne på noe nå fordi du ønsker deg en ny TV, like mye som at forhandler har gitt deg feil informasjon. Eventuelt kan du/selger ha misforstått, stilt spørsmålet feil eller rett og slett ha hørt feil.

 

2) Blir et betydelig tap for forhandler å ta tilbake en godt brukt TV på 4-5 måneder da den kanskje ikke engang kan selges som demo grunnet alder og eventuelle bruksmerker og slitasje den har fått på denne tiden.

 

...så skjønner jeg godt at de avviste returen.

 

Norske forbrukere er allerede bortskjemt med verdens beste forbrukerrettigheter, og selv da skal man prøve å påberope seg mer enn man har krav på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om produktet ikke svarer til det selger lovte så har du reklamasjonsfrist.

Va på Lefdal å diskuterte med 2 selgere nå. Det va vist min jobb å finne ut om tv'n fungerte som den skal sa dem. Før 30dager va omme.

 

Jaja da føler jeg meg lurt av Lefdal, som solgte meg en overpriset dritTV.

Jeg ser at nomore hevder at dette går under reklamasjon, men da må man også se på følgende sitat fra Forbrukerkjøpsloven:

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Mangelen burde blitt oppdaget ved første gangs bruk av TV'en ettersom du mener det er en så stor ulempe at du ønsker å heve kjøpet. Du kjøpte TV'en i oktober i fjor, og det vil si at det er 4-5 måneder siden TV'en ble kjøpt. Forhandler kan med loven i hånd avvise retur på reklamasjonsgrunnlag.

Nå tolker du loven som en selger, for å si det sånn. Hvordan lyder annet punktum i første ledd? Teksten etter det du har satt i fet skrift? Reklamasjonsfristen er aldri kortere enn to måneder fra man rent faktisk oppdaget mangelen. Og det stilles høye krav til at man faktisk vet at dette er en mangel det er verdt å reklamere for. Det er ikke gitt at man faktisk har merket dette, f. eks. fordi man har vært pendler (som TS), ikke koblet den til PCen rett etter kjøp eller av andre grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...