N* Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Kan ikke så mye om romfolket(kommer de fra det ytre rom? ), men jeg ga en 500-lapp til en av dem en gang. Hun ble overlykkelig og ga meg en klem Endret 10. august 2012 av N* 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Edit: Denne var ment for siste post til "Abigor" Nei, vi har aldri hatt det like ille som ett folkeslag som har blitt tuppa i ræva de siste 800 år. Da er vi altså enige om at sigøynere er også romfolk - men det å være romfolk gir ingen som helst rett eller hevd på annet enn en pappkopp. Det som gir alle "sigøynere" lik status, er å forholde seg til hvor de kommer fra, nemlig; Romania. De er først og fremst statsborgere i sine hjemland, og kommer hit som vanlige statsborgere på vanlig turistvisum - men de ferierer på en litt, for oss og dem, problematisk måte. Endret 10. august 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Kan ikke så mye om romfolket, men jeg ga en 500-lapp til en av dem en gang. Hun ble overlykkelig og ga meg en klem Hvis dette er sant - får du mange tomler opp, herfra Hvis det er sant - tror jeg noen her i tråden blir fryktelig lei seg, også Jeg for min del gir aldri noe annet enn å plassere det rett i hånden deres, og se dem rett i øya (det gjelder alle og ikke bare romatiggere) - og ja, de blir veldig takknemlige Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Da er vi altså enige om at sigøynere er også romfolk - men det å være romfolk gir ingen som helst rett eller hevd på annet enn en pappkopp. Det som gir alle "sigøynere" lik status, er å forholde seg til hvor de kommer fra, nemlig; Romania. De er først og fremst statsborgere i sine hjemland, og kommer hit som vanlige statsborgere på vanlig turistvisum - men de ferierer på en litt, for oss og dem, problematisk måte. Vet du hvor de får pappkoppene sine fra? De går på biblioteket. Der kan man kjøpe en kopp kaffe for 15 kr eller deromkring. Men man betaler jo ikke før man skal ha innholdet i koppen, og da er det jo fritt frem? Var nok ikke det de tenkte på, de som innstallerte kaffeautomat der. Å si at alle sigøynere kommer fra Romania er like ignorant og feil som å si at alle samer kommer fra Norge. Trenger ikke å reise lenger enn til Sverige for å se at det er fullstendig feil. Derfor er det helt feil å si at problemet er rumenske statsborgere. Rumenske statsborgere er ikke problemet, sigøynere som kommer hit og tigger er problemet. Det er jo bare å høre dokumentaren i Ekko "Romfolkets egen kommune". Kommunen ligger i Shutka, Makedonia. Altså IKKE Romania. Dette er verdens eneste romkommune, der det jobbes med å få romfolket ut av fattigdommen og inn i skolen. Ganske grei dokumentar. Endret 10. august 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Da er vi altså enige om at sigøynere er også romfolk - men det å være romfolk gir ingen som helst rett eller hevd på annet enn en pappkopp. Det som gir alle "sigøynere" lik status, er å forholde seg til hvor de kommer fra, nemlig; Romania. De er først og fremst statsborgere i sine hjemland, og kommer hit som vanlige statsborgere på vanlig turistvisum - men de ferierer på en litt, for oss og dem, problematisk måte. Vet du hvor de får pappkoppene sine fra? De går på biblioteket. Der kan man kjøpe en kopp kaffe for 15 kr eller deromkring. Men man betaler jo ikke før man skal ha innholdet i koppen, og da er det jo fritt frem? Var nok ikke det de tenkte på, de som innstallerte kaffeautomat der. Å si at alle sigøynere kommer fra Romania er like ignorant og feil som å si at alle samer kommer fra Norge. Trenger ikke å reise lenger enn til Sverige for å se at det er fullstendig feil. Derfor er det helt feil å si at problemet er rumenske statsborgere. Rumenske statsborgere er ikke problemet, sigøynere som kommer hit og tigger er problemet. Da prøver jeg en gang til: De fleste tiggerne som har "plaget" oss i år, er statsborgere i Romania. Men til neste år kan det hende at vi både får bulgarske, rumenske, montenegriske, albanske, spanske osv. tiggere med statsborgerskap fra de samme landene. At de fleste av disse også er "samer, eller sigøynere, eller indianere, eller aboriginere, eller noe annet rart" endrer ikke det faktumet. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Europa og helt sikkert Norge er allerede oversvømt av sigøynere fra Bulgaria. Sigøynere reiser rundt om kring samme om de er fra Romania eller ikke. Flest rumenske sigøynere ja, men ikke bare. Mest generelt kan vi si tiggere fra Bulgaria og Romania. Spesifikt snakker vi om en gruppe som ikke følger landegrenser eller statsborgerskap, og denne gruppen heter sigøynere. Bra du bruker ordet "fleste" og ikke "alle". Så slipper vi diskriminering av alle de andre sigøynerne. Endret 10. august 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Europa og helt sikkert Norge er allerede oversvømt av sigøynere fra Bulgaria. Sigøynere reiser rundt om kring samme om de er fra Romania eller ikke. Flest rumenske sigøynere ja, men ikke bare. Mest generelt kan vi si tiggere fra Bulgaria og Romania. Spesifikt snakker vi om en gruppe som ikke følger landegrenser eller statsborgerskap, og denne gruppen heter sigøynere. Bra du bruker ordet "fleste" og ikke "alle". Så slipper vi diskriminering av alle de andre sigøynerne. Men nå skal jeg bruke det ordet! Alle sigøynere som kommer hit, er statsborgere i ett eller annet europeisk land. Dessuten er det etter de forskningsrapportene jeg har lest, nokså få (om noen her til lands) sigøynere som lever etter den gamle nomadekulturen. Det vi har her til lands er noen nordmenn/svensker av taterslekt Som reiser rundt som vanlige "støvsugerselgere". De tradisjonelle produktene som de "gamle" sigøynerne levde av å tilby, er det ikke lengre noe marked for hos oss, etter hva jeg har lest i forskningsrapporter, både innenlands og utenlands. Men hvis vi snakker om noen andre få land, så kan det stemme litt bedre, og det er fordi lovverket ikke forbyr den slags aktiviteter (barn som tigger, bla.) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Nei, vi har aldri hatt det like ille som ett folkeslag som har blitt tuppa i ræva de siste 800 år. Folk for 800 år siden som bedrev kriminalitet ble tuppet i ræva, folk som idag bedriver kriminalitet blir tuppet i ræva. Jeg håper at man aldri i fremtiden heller slutter å tuppe folk i ræva når de bedriver kriminalitet og utviser generell forrakt for lover og regler i det samfunnet de tar del i. Kan ikke så mye om romfolket, men jeg ga en 500-lapp til en av dem en gang. Hun ble overlykkelig og ga meg en klem Er ganske tydelig at man ikke vet mye om romfolket dersom man gir dem penger. 6 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Ellers er ordet sigøyner litt upresist føler jeg nå. Jeg har konsekvent brukt det for å beskrive hele gruppen, men har egentlig kommet til at en sigøyner ikke nødvendigvis er det samme som romfolk. Sigøynere her i Norge later til å bruke navnet sigøyner på seg selv, men de later til å ta avstand fra romfolket og vil ikke identifisere seg med dem, ei heller ved å bruke navnet sigøyner på dem. Noe lignende finner man i resten av Europa hvor folk fra Sinti og Kale feks. tar sterk avstand fra å bli buntet sammen med "Roma" begrepet, men de er helt komfortable med "gypsy". Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Og her ser man hvordan de holder på. (En mann som blir filmet mens han driter) http://www.youtube.com/watch?v=KvJZui4b03U I den første av linkene som kommer opp etter denne videoen, så ser man romfolk/sigøynere i slåsskamp midt på lyse dagen midt i Oslo sentrum. Jeg har også gått forbi en gruppe sigøynere som kranglet med hverandre så busta fyker (skriking, roping, men i løpet av de to minuttene jeg brukte på å passere var det i motsetning til i videoen imidlertid ingen som angrep hverandre). Er romfolk/sigøynere spesielt agressive? Er kanskje livssituasjonen som gjør at de blir sånn, men vil vi da ha de i landet når de nå i tillegg til forsøpling, driting, kriminalitet og tigging skal begynne å spre utrygghet, vold og agressivitet i tillegg? Jeg følte meg direkte utrygg da jeg var nødt til å gå i umiddelbar nærhet av de mest agressive personene. 5 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) slettet Endret 10. august 2012 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Og her ser man hvordan de holder på. (En mann som blir filmet mens han driter) http://www.youtube.com/watch?v=KvJZui4b03U I den første av linkene som kommer opp etter denne videoen, så ser man romfolk/sigøynere i slåsskamp midt på lyse dagen midt i Oslo sentrum. Jeg har også gått forbi en gruppe sigøynere som kranglet med hverandre så busta fyker (skriking, roping, men i løpet av de to minuttene jeg brukte på å passere var det i motsetning til i videoen imidlertid ingen som angrep hverandre). Er romfolk/sigøynere spesielt agressive? Det vet jeg ikke. Er kanskje livssituasjonen som gjør at de blir sånn, men vil vi da ha de i landet når de nå i tillegg til forsøpling, driting, kriminalitet og tigging skal begynne å spre utrygghet, vold og agressivitet i tillegg? Jeg følte meg direkte utrygg da jeg var nødt til å gå i umiddelbar nærhet av de mest agressive personene. Kan ikke si jeg er begeistret over dem selv. Jeg har jo ikke disse utenfor huset mitt, og jeg ser dem aldri, så for meg er det jo ikke noe problem. Men jeg forstår godt at folk blir frustrerte og irriterte over dem. Man burde, slik jeg ser det, ha tatt en folkeavstemning på det i Oslo. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Traff forresten på en annen idiot ikveld. Hans argument var at fordi han var utlending og ikke hadde blitt forfremmet i de to årene han jobbet for et internasjonalt firma, så var norske folk rasister. Jeg burde vel bare forlatt samtalen der og da, men jeg ble og ventet på noen riktige godbiter: Jeg hisset ham opp med polititallene for kriminelle sigøynerer, og jammen bet han ikke på: Han nektet å tro at de flotte tiggerne kunne være involvert i ulovlige aktiviteter Kan det utrolige ha skjedd at jeg og "pencilcase" faktisk møttes ikveld? Jeg skal ikke si noe utover din politiske mening som ikke har vært sagt her tidligere, men ølsmaken din er horribel! 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Ellers er ordet sigøyner litt upresist føler jeg nå. Jeg har konsekvent brukt det for å beskrive hele gruppen, men har egentlig kommet til at en sigøyner ikke nødvendigvis er det samme som romfolk. Sigøynere her i Norge later til å bruke navnet sigøyner på seg selv, men de later til å ta avstand fra romfolket og vil ikke identifisere seg med dem, ei heller ved å bruke navnet sigøyner på dem. Noe lignende finner man i resten av Europa hvor folk fra Sinti og Kale feks. tar sterk avstand fra å bli buntet sammen med "Roma" begrepet, men de er helt komfortable med "gypsy". Names of the Romani people: Many names have been used to refer to the Romani people, including: Cigano, Gypsies, Gipsies, Rom, Roma, Romani, Tsigani, Tzigane, Zigeuner, and others. Most Roma identify themselves either by their tribal name or by one of the names beginning with the prefix "Rom". Frequently, a prefix with a double "R" is used, as in "Rrom". "...the Council of Europe has approved the use of "Rroma (Gypsies)" in its official documents (CLRAE Recommendation 11 - June 1995)" 3 Because of centuries of hatred, the name "Gypsy" has become a derogatory, pejorative and offensive name. The name was was invented by Europeans, who incorrectly believed that the Roma originated in Egypt. Edit: Tar med denne som faktaopplysning angående udokumenterte påstander om antallet "reisende" romfolk. Most Roma settle down in a single location. Only about 5% of European Roma are believed to be nomads. Endret 11. august 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Nei, vi har aldri hatt det like ille som ett folkeslag som har blitt tuppa i ræva de siste 800 år. Folk for 800 år siden som bedrev kriminalitet ble tuppet i ræva, folk som idag bedriver kriminalitet blir tuppet i ræva. Jeg håper at man aldri i fremtiden heller slutter å tuppe folk i ræva når de bedriver kriminalitet og utviser generell forrakt for lover og regler i det samfunnet de tar del i. Du skal vel som vanlig ikke prestere å underbygge påstandene dine med fakta!? Jeg for min del finner ikke noe bevis for at folket i seg selv var "kjeltringer" i utgangspunktet, men du får så gjerne komme med bevis. 1000-1050: Small populations of Indians begin migration out of northern and central India toward Persia and Armenia after repeated raids by Muslim invaders. Wiki skriver dette om opprinnelsen. Andre nettsteder spekulerer i at folkevandringen oppstod grunnet romfolkets opprinnelige plassering i det indiske kastesystemet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Traff forresten på en annen idiot ikveld. Hans argument var at fordi han var utlending og ikke hadde blitt forfremmet i de to årene han jobbet for et internasjonalt firma, så var norske folk rasister. Jeg burde vel bare forlatt samtalen der og da, men jeg ble og ventet på noen riktige godbiter: Jeg hisset ham opp med polititallene for kriminelle sigøynerer, og jammen bet han ikke på: Han nektet å tro at de flotte tiggerne kunne være involvert i ulovlige aktiviteter Kan det utrolige ha skjedd at jeg og "pencilcase" faktisk møttes ikveld? Jeg skal ikke si noe utover din politiske mening som ikke har vært sagt her tidligere, men ølsmaken din er horribel! Ja, du bekrefter at du er en flink bråkmaker - hva annet er nytt? Og nei, du klarer nok ikke å hisse meg noe særlig opp - men du vekker litt sympati Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Names of the Romani people: LIkte denne: Rumors were spread in medieval times that the Roma were descended from a sexual encounter between a Roma woman and Satan. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Ja, du bekrefter at du er en flink bråkmaker - hva annet er nytt? Og nei, du klarer nok ikke å hisse meg noe særlig opp - men du vekker litt sympati Idioti lar jeg som regel ikke gå upåaktet hen. Kall meg gjerne "bråkmaker" for det, men jeg mener at dumhet og kunnskapsmangel aldri er noen unnskyldning. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Names of the Romani people: LIkte denne: Rumors were spread in medieval times that the Roma were descended from a sexual encounter between a Roma woman and Satan. Ja, man kan kalle det for en; ugudelig suppe De har forøvrig en helt unik historie dette folket, og jo mer man leser jo større blir fasinasjonen, og akseptet for at problemet er mye mer uoversiktlig og komplisert enn det man får øye på ved første kast. Det skal nok litt mer til enn noen småmynter i en kopp, for å endre noe som helst Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Det skal nok litt mer til enn noen småmynter i en kopp, for å endre noe som helst Men en fin start hadde vært om de sluttet med stjeling og kriminalitet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg