Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Man kan vel si at all tigging er "organisert" - men hvilke av tiggerne som evnt. er ofre for menneskehandlere - eller bare er organisert i en "stamme" eller "slekt" innenfor "romfolket", er det lite bevis å finne om. At de "alle" organiserer seg når de kommer til oss, er jo ren skjær fornuft, og behøver ikke ha noen annen hensikt enn for å gjøre "arbeidsdagen" så smidig som mulig. Enig. Jeg synes argumentet om organisert tigging er likegyldig. Jeg synes også det ikke har noe å si at de flytter på seg. En sigøyner kan spare i lang tid for å betale en ekstremt lav pris for å reise fra Romania til Norge. Sigøynere som tigger i Norge kan godt være svært fattige. Og mange av dem er ikke organisert annet enn vanlig familiestruktur og at de snakker sammen er ikke unaturlig blant venner. Hvis jeg var pønker og hatet politiet ville jeg ikke hatet dem for å organisere seg, for at de pratet sammen og slikt. Jeg ville hatet dem for rollen de spilte. Etter det jeg har fått med meg er de fleste problemer av "ordensforstyrrelser" å regne, og har ikke noe med kriminalitet å gjøre. Men så klart vil det vel blomstre opp endel nasking og lommetyverier i kjølvannet av at de rett og slett blir for mange som oppholder seg på samme sted, og at det markedet blir for lite til at det er nok å tjene på bare tigging. Veldig mange sigøynere blir flydd med politieskorte ut av Norge. Svært mange sigøynere har blitt kastet ut på grunn av kriminalitet. Rart hvordan du alltid skal vri på det til å bli mindre ille. 79 straffedømte rumenere er kastet ut av landet. Dersom 500 sigøynere er blitt tatt for å ekskrementere offentlig så har du rett i at "de fleste problemer er av ordensforstyrrelser å regne", men det på ingen måte motsier at nettopp sigøynere er den størte gruppen som blir kastet ut av Norge. Det vil blomstre opp en god del økonomisk kriminalitet og tyverier der sigøynere ferdes fordi det er en gruppe som inkluderer omreisende kriminelle. Endret 10. august 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Å komme til Norge for å tigge når det fins millioner av andre som trenger hjelpen mer, det er å snike i køen. Når jeg ser at det snikes, mister jeg mye av min tro på køen og dermed mye av min giverglede. Det samme gjør utvilsomt mange andre som også i utgangspunktet er empatiske, rause mennesker. En slik reaksjon rammer alle som faktisk trenger hjelp. Denne enkle psykologiske mekanismen burde være noe å tenke på for romfolk som har bil eller kjenner noen som har bil eller har råd til å komme hit med buss. På lang sikt går det også ut over dem selv. Dessuten vil jeg ikke at mine penger skal havne hos menneskehandlere eller noen som driver et busselskap. Jeg kunne ikke vært mer enig. Rom-folket sniker i køen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Å komme til Norge for å tigge når det fins millioner av andre som trenger hjelpen mer, det er å snike i køen. Når jeg ser at det snikes, mister jeg mye av min tro på køen og dermed mye av min giverglede. Det samme gjør utvilsomt mange andre som også i utgangspunktet er empatiske, rause mennesker. En slik reaksjon rammer alle som faktisk trenger hjelp. Denne enkle psykologiske mekanismen burde være noe å tenke på for romfolk som har bil eller kjenner noen som har bil eller har råd til å komme hit med buss. På lang sikt går det også ut over dem selv. Dessuten vil jeg ikke at mine penger skal havne hos menneskehandlere eller noen som driver et busselskap. Jeg kunne ikke vært mer enig. Rom-folket sniker i køen. - og siden de har så liten kunnskap og kanskje evner, på å rette seg etter vår byråkratiserte humanisme, burde vi kanskje flytte endel av kundebehandlingen ned til der køen oppstår. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Disse har ikke noe i landet å gjøre. De fleste som kommer hit og tigger, er rumenske statsborgere, og har samme rettigheter for fri ferdsel innenfor EU-grensene, som det vi selv har. Forutsetningene er vel at man skal kunne ta vare på seg selv i de landene man kommer til. Man kan ikke forvente gratis kost og losji, samt lommepenger sponset av staten i det landet man kommer til. Når I tillegg flesteparten av dem også er lovbrytere/kriminelle utskudd så sier det seg selv at de ikke har noe her å gjøre. Men hvordan skal man bli kvitt dem? Hvertfall ikke ved å oppmuntre deres eksistens ved å gi dem gratis penger. Romaina mottar store summer fra EU og Norge for å bedre forholdende for disse i hjemlandet. Romania skal motta 2 milliarder i overføringer fra oss i de neste 10 årene. Ca 200 millioner av disse midlene er øremerket romfolket og bedring av deres situasjon i hjemlandet. Så når du sier at vi overfører store summer, er det etter min mening bare; relativt stort. Problemet er visst at pengene forsvinner i korrupsjon, før de når frem - eller det sier de selv, og det blir bekreftet fra byråkrater i EU-systemet. Ikke glem de hundrevis av millioner som norge tidligere har kastet bort for å forsøke å hjelpe egne statsborgee av samme ulla. Og det er selvsagt ikke bare Norge som skal bidra med penger. Dette er et omfattende rammeverk innenfor EU. Når det gjelder korrupsjon så skal svært mye av de 2milliardene gå direkte mot bekjempelse av korrupsjon i samfunnet. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Man kan vel si at all tigging er "organisert" - men hvilke av tiggerne som evnt. er ofre for menneskehandlere - eller bare er organisert i en "stamme" eller "slekt" innenfor "romfolket", er det lite bevis å finne om. At de "alle" organiserer seg når de kommer til oss, er jo ren skjær fornuft, og behøver ikke ha noen annen hensikt enn for å gjøre "arbeidsdagen" så smidig som mulig. Enig. Jeg synes argumentet om organisert tigging er likegyldig. Jeg synes også det ikke har noe å si at de flytter på seg. En sigøyner kan spare i lang tid for å betale en ekstremt lav pris for å reise fra Romania til Norge. Sigøynere som tigger i Norge kan godt være svært fattige. Og mange av dem er ikke organisert annet enn vanlig familiestruktur og at de snakker sammen er ikke unaturlig blant venner. Hvis jeg var pønker og hatet politiet ville jeg ikke hatet dem for å organisere seg, for at de pratet sammen og slikt. Jeg ville hatet dem for rollen de spilte. Etter det jeg har fått med meg er de fleste problemer av "ordensforstyrrelser" å regne, og har ikke noe med kriminalitet å gjøre. Men så klart vil det vel blomstre opp endel nasking og lommetyverier i kjølvannet av at de rett og slett blir for mange som oppholder seg på samme sted, og at det markedet blir for lite til at det er nok å tjene på bare tigging. Veldig mange sigøynere blir flydd med politieskorte ut av Norge. Svært mange sigøynere har blitt kastet ut på grunn av kriminalitet. Rart hvordan du alltid skal vri på det til å bli mindre ille. 79 straffedømte rumenere er kastet ut av landet. Dersom 500 sigøynere er blitt tatt for å ekskrementere offentlig så har du rett i at "de fleste problemer er av ordensforstyrrelser å regne", men det på ingen måte motsier at nettopp sigøynere er den størte gruppen som blir kastet ut av Norge. Det vil blomstre opp en god del økonomisk kriminalitet og tyverier der sigøynere ferdes fordi det er en gruppe som inkluderer omreisende kriminelle. Har du nylige dokumentasjoner på antallet deporterte, og årsakene? "omreisende kriminelle" - tror jeg er velorganiserte "kommandokjeltringer" som raner det de kommer over, og stikker fortere enn man får sukk for seg. Blant slike typer kriminelle finner vi både ukrainere, polakker og rumenere - etter det jeg har lest i de siste månedene ...!? Så jeg tviler på at så mange tiggere tør holde på med noe særlig kriminalitet ved siden av uønsket tigging. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Bare for å ha sagt det - vi har begynt på side 81 i denne tråden, men vi behøver ikke begynne argumenatsjonen helt på nytt. Men hvis vi må gjør det - forslår jeg at vi starter helt fra begynnelsen, og det var visst for ca 800 år siden. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) "omreisende kriminelle" - tror jeg er velorganiserte "kommandokjeltringer" som raner det de kommer over, og stikker fortere enn man får sukk for seg. Blant slike typer kriminelle finner vi både ukrainere, polakker og rumenere - etter det jeg har lest i de siste månedene ...!? Så jeg tviler på at så mange tiggere tør holde på med noe særlig kriminalitet ved siden av uønsket tigging. En sigøyner som tigger kan være nært beslektet med en sigøyner som stjeler. Tiggende sigøynere reiser rundt omkring de også, akkurat som de som stjeler. En kriminell sigøyner må ikke stikke fortere enn du får sukk for deg. Oslo for eksempel kan være stor nok til at en kriminiell sigøyner kan bli i en uke eller flere og stjele fra forskjellige plasser. Har du nylige dokumentasjoner på antallet deporterte, og årsakene? Nylig nei. Dette er nyheter som kom for snart en måned siden. http://nrk.no/nyheter/norge/1.8247953 Endret 10. august 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Å komme til Norge for å tigge når det fins millioner av andre som trenger hjelpen mer, det er å snike i køen. Når jeg ser at det snikes, mister jeg mye av min tro på køen og dermed mye av min giverglede. Det samme gjør utvilsomt mange andre som også i utgangspunktet er empatiske, rause mennesker. En slik reaksjon rammer alle som faktisk trenger hjelp. Denne enkle psykologiske mekanismen burde være noe å tenke på for romfolk som har bil eller kjenner noen som har bil eller har råd til å komme hit med buss. På lang sikt går det også ut over dem selv. Dessuten vil jeg ikke at mine penger skal havne hos menneskehandlere eller noen som driver et busselskap. Jeg kunne ikke vært mer enig. Rom-folket sniker i køen. - og siden de har så liten kunnskap og kanskje evner, på å rette seg etter vår byråkratiserte humanisme, burde vi kanskje flytte endel av kundebehandlingen ned til der køen oppstår. Ja, i Romania. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Å komme til Norge for å tigge når det fins millioner av andre som trenger hjelpen mer, det er å snike i køen. Når jeg ser at det snikes, mister jeg mye av min tro på køen og dermed mye av min giverglede. Det samme gjør utvilsomt mange andre som også i utgangspunktet er empatiske, rause mennesker. En slik reaksjon rammer alle som faktisk trenger hjelp. Denne enkle psykologiske mekanismen burde være noe å tenke på for romfolk som har bil eller kjenner noen som har bil eller har råd til å komme hit med buss. På lang sikt går det også ut over dem selv. Dessuten vil jeg ikke at mine penger skal havne hos menneskehandlere eller noen som driver et busselskap. Jeg kunne ikke vært mer enig. Rom-folket sniker i køen. - og siden de har så liten kunnskap og kanskje evner, på å rette seg etter vår byråkratiserte humanisme, burde vi kanskje flytte endel av kundebehandlingen ned til der køen oppstår. Ja, i Romania. Det er visst fra romania de fleste kommer, så der vil det nok være greit å starte. Men, det koster kanskje litt mer penger og ressurser, og der begynner norge å befinne seg i en særstilling i europa. Så da kan vi kanskje ikke forvente oss at våre samarbeidsland innefor eu-eøs er særlig villig til å fokusere på ett minoritetsproblem. Så er det nå slik at vi har valg om bare ett års tid, og hvilket av de seriøse partiene vil vel tørre å gå i bresjen for å hjelpe ett folkeslag som av litt for mange blir sett på som snyltere, før valgkabalen er blitt fasit? Jeg tror vi får langt flere overvintrende tiggere her, og neste år kommer det langt flere nye "tiggere" - men da tror jeg endel andre nødstedte land melder seg på den typen for "masseturisme". Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Seriøse partier har allerede gått i bresjen for å hjelpe sigøynere. Hva mener du politikere skal gjøre for å hjelpe? Skal vi engasjere oss direkte i Romania? Ta over styringen i et annet land? Hva om et annet land plutselig skulle ta over kontrollen i Finnmark og hjelpe samene? Nei, det ville det blitt stor konflikt av! Du må respektere Romanias uavhengighet som nasjon. Politikere har allerede brukt store summer penger for å hjelpe Romania og særlig sigøynere. Hvorfor velger du å ignorere dette når du spør som du gjør? Hva er det som er galt med det som blir gjort? Jeg tror vi får langt flere overvintrende tiggere her, og neste år kommer det langt flere nye "tiggere" - men da tror jeg endel andre nødstedte land melder seg på den typen for "masseturisme". Av de nasjonalitetene som gir rett til opphold i Norge er det bare sigøynere som har kultur og tradisjon for denne snylteoppførselen. Andre folk får ikke en flokk av unger uten å ha jobb eller utdanning. Hørte et invervju om en gammel øst-tysk kvinne, hun angret så sårt fordi hun aldri fikk barn. Fattigdom og depresjon var så stor under den kalde krigen at hun hadde ikke ressurser til det. Endret 10. august 2012 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Seriøse partier har allerede gått i bresjen for å hjelpe sigøynere. Hva mener du politikere skal gjøre for å hjelpe? Skal vi engasjere oss direkte i Romania? Ta over styringen i et annet land? Hva om et annet land plutselig skulle ta over kontrollen i Finnmark og hjelpe samene? Nei, det ville det blitt stor konflikt av! Du må respektere Romanias uavhengighet som nasjon. Politikere har allerede brukt store summer penger for å hjelpe Romania og særlig sigøynere. Hvorfor velger du å ignorere dette når du spør som du gjør? Hva er det som er galt med det som blir gjort? Jeg aksepterer at dette problemet ikke har noen enkle løsninger - men støtter meg på den erfaringen at man får mest ut av hjelpekronene hvis man følger dem helt frem til mottakeren, og holder såkalt; tett oppfølging. Hva koster det oss å unngå problemet? Hva er kostnadene ved renovasjon, overvåkning, etterforskning og uttransportering - står de i stil med de kronene vi skal bevilge (over en ti års periode), eller går vi i minus allerede? Hva er det som er galt med det som blir gjort? Jeg vet ikke - men ser at det ikke virker godt nok. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Å stoppe sigøynertiggere på grensen kan ikke være særlig kostbart eller vanskelig. Signaleffekten ved at det er bortkastet å prøve vil dessuten gjøre effekten større. En hver behandling av sigøynere uansett type vil bety tap fordi de har som kultur å ikke bidra med noe annet enn et fødselsoverskudd. Jeg vet ikke - men ser at det ikke virker godt nok. Kulturen deres er å reise. Før drev de med handel. Det er det ikke plass til i dagens samfunn. Det kan være en av årsakene til at tigging er så utbredt. Jeg tror ikke noen form for "hjelp" vil kunne hindre dette. Den eneste måten å hindre sigøynere fra å reise rundt og tigge måtte være å utslette deres kultur. Det er heldigvis de fleste motstander av. Endret 10. august 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Og her ser man hvordan de holder på. (En mann som blir filmet mens han driter) 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Og her ser man hvordan de holder på. (En mann som blir filmet mens han driter) Mer korrekt vil man vel si; slik holdt de på ... Kanskje det har blitt forbedringer på dritesituasjonen vår etter at vi fikk noen mobile toaletter opp i det området - det har i hvert fall roet seg, hvis man skal bruke media som bevis. Har ikke sett noen driteartikler siden før toalettene ble utplasserte. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Fint at alle sigøynertiggere i Norge samler seg rundt disse mobile toalettene da. Hvor er de plassert forresten? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Å stoppe sigøynertiggere på grensen kan ikke være særlig kostbart eller vanskelig. Signaleffekten ved at det er bortkastet å prøve vil dessuten gjøre effekten større. En hver behandling av sigøynere uansett type vil bety tap fordi de har som kultur å ikke bidra med noe annet enn et fødselsoverskudd. Jeg vet ikke - men ser at det ikke virker godt nok. Kulturen deres er å reise. Før drev de med handel. Det er det ikke plass til i dagens samfunn. Det kan være en av årsakene til at tigging er så utbredt. Jeg tror ikke noen form for "hjelp" vil kunne hindre dette. Den eneste måten å hindre sigøynere fra å reise rundt og tigge måtte være å utslette deres kultur. Det er heldigvis de fleste motstander av. Hvis det bare var en spesiell gruppe som kom for å tigge, hadde det vært mulig å nekte disse adgang (selv om det for tiden ikke er lovlig for oss å bare innføre uten videre). Men siden det gjelder rumenske statsborgere, og hvor "sigøynerne" bare er en del av disse borgerne, ser jeg ikke helt hvordan vi skal håndtere den situasjone på en verdig og human og lovlig måte. Det jeg tor på er bred politisk enighet om tiltak og gjennomføringer - og at ett av de tiltakene bør være å hjelpe romfolket med opprettelsen av ett felles talerør som omfatter alle typer "sigøynere" - og ta det videre fra en felles plattform som favner alle de europeiske statene hvor romfolk er en del av minoriteten, og utarbeide praktiske og nyttige endringer som løfter de opp på samme nivået som resten av befolkningen i europa befinner seg i. Litt pisk, og litt gulrot ... Så forresten en liten film på national geo. som handlet om de nye amerikanske "sigøynerne" - hele 25% av de mindeårige i USA lever under fattigdomsgrensen, og de vikret på meg å føle seg tvunget til å leve sånn. Og det er altså godt utdannede og kultiverte amerikanere - men det skulle ikke så mye til før de oppfører seg likedan. Så meget om forskjellen mellom oss rike og de som for tiden ikke er så rike. Så, hver og en av oss får håpe at vi aldri havner i en slik vanskelig situasjon - for hvem gidder å stille opp for oss da ...? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Det gjelder ikke rumenske statsborgere. At du gjentar dette er feil og diskriminering av rumenere. Det er sigøynere som er problemet, ikke rumenere. Vi kan håndtere saken enkelt: stopp minibusser med bulgsarske og rumenske skilter som er stappfulle av fattige sigøynere som prøver å krysse grensen. Still dem noen enkle spørsmål. Da blir det ganske klart at de ikke får adgang til riket, og vips, ut med dem. Så, hver og en av oss får håpe at vi aldri havner i en slik vanskelig situasjon - for hvem gidder å stille opp for oss da ...? Vi har vært i en mye verre situasjon. Den gangen stilte England og Sverige opp for oss. Vi reiste ikke til Romania for å drite i gatene deres. Endret 10. august 2012 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Fint at alle sigøynertiggere i Norge samler seg rundt disse mobile toalettene da. Hvor er de plassert forresten? Mulig "Vice" har geotagget dem ... Neida, kødda bare litt. Jeg så tre stykker borte ved vaterlandsbroen - men det var førat når jeg kom hjem, og tilfeldigvis titta i en nettavis, at jeg fikk forklaringen. Diss toalettene ble bare plassert ut, og det uten at noen politikere eller "andre" tilsynelatende gjorde noe. Jeg håper det var noen nedover i systemet som tok til vettet, og det ser ikke ut som at muligheten for praktisk "driting" har medført noe særlig til invasjon av flere tiggere. Så, da virket det vel, og så lett var det å fjerne det problemet. Kommunepolitikerne i Oslo har jeg lite til overs for. De har ikke gjort annet enn å være ynkelige i denne saken, men dessverre skiller de seg jo ikke ut fra de som sitter borte på tinget heller. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det gjelder ikke rumenske statsborgere. At du gjentar dette er feil og diskriminering av rumenere. Det er sigøynere som er problemet, ikke rumenere. Vi kan håndtere saken enkelt: stopp minibusser med bulgsarske og rumenske skilter som er stappfulle av fattige sigøynere som prøver å krysse grensen. Still dem noen enkle spørsmål. Da blir det ganske klart at de ikke får adgang til riket, og vips, ut med dem. Så, hver og en av oss får håpe at vi aldri havner i en slik vanskelig situasjon - for hvem gidder å stille opp for oss da ...? Vi har vært i en mye verre situasjon. Den gangen stilte England og Sverige opp for oss. Vi reiste ikke til Romania for å drite i gatene deres. Hvordan skal man bevise at èn romfolk er èn sigøyner? Selv de som forsker på folkeslaget er i tvil ... Når det gjelder strabaser ifm. ww2, så tror jeg ikke vi skal hyle så høyt ... Det ble tross alt utryddet mellom 500 000 og 1 000 000 sigøynere i den tiden vi var avhengig av "svenskesuppen" Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Hvordan skal man bevise at èn romfolk er èn sigøyner? Selv de som forsker på folkeslaget er i tvil ... Når det gjelder strabaser ifm. ww2, så tror jeg ikke vi skal hyle så høyt ... Det ble tross alt utryddet mellom 500 000 og 1 000 000 sigøynere i den tiden vi var avhengig av "svenskesuppen" Romfolk er det samme som sigøyner. Akkurat som lapp er det samme som same. Det var for noen år siden at noen bestemte at sigøyner var fyfy og ikke skulle brukes. Rom og romfolk ble alternativet som pressen skulle rette seg etter. Problemet i Norge er sigøynertiggere, ikke rumenske statsborgere. Hyle? Det er jo du som hyler om "hvis vi hadde det like ille". Vi har ofte hatt det like ille, og vi har hatt det verre! Selvfølgelig har også sigøynere hatt det verre, men det var ikke det jeg kommenterte. Endret 10. august 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg