Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det bestemmer du selv, fordi det er ikke en skrevet regel men en "flytende" norm i kulturen vår.

Jeg ser ingen grunn til å gjøre forskjell på tiggere fra romfolket og «vanlige» tiggere: Enkeltpersoner (tiggere) får ikke mine penger. Jeg gir heller penger til Frelsesarmeen (de står utenfor Burger King rundt juletider, og hvis jeg har vært der pleier jeg å ha småpenger) og kjøper =Oslo de gangene jeg besøker hovedstaden.

 

Hva tror du konsekvensene for våre kulturelle verdier kan bli når vi konsekvent unnlater å hjelpe ett spesielt folkeferd som av de fleste oppfattes som ikke-legitime "nødstedte", men bevislig faktisk oppfyller de samme kriteria som "godkjente" mottakere?

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Skal ikke si jeg vet de nøyaktige grunnene for det. Men man kunne lett se at takknemmeligheten stoert sett var mindre da vi begynte å gi ut matkuponger i steden for penger -- Noen ble rett og slett sure. Det viser først og fremst at mange av de som tigget (til og med i en av verdens fattigste land) hadde grei tilgang på det livsnødvendige (mat og drikke).

 

Kan det være at det er fordi vestlige hjelpeorganisasjoner (fordi det gavnet dem) har konkurrert på å være best, og dermed gjort mottakeren "bortskjemt"?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg føyer til ikke dokumenterbare opplysninger fra en journalist som har bla. har dekt krigen i Afhanistan/Irak. Han fortalte noen historier fra vårt lille fredsoppdrag der nede, som for meg hørtes ut som ren og skjær hestehandel, og monetas pesetas dollar pund kroner, og intet annet (ok, det var den journalistens "sannhet") - men jeg for min del tror nok det ikke er farfetched å si at vi hjelper for det meste bare de vi kan tjene på, så får heller andre verdier vente til neste utdeling av Nobels Fredspris.

Lenke til kommentar

Hva tror du konsekvensene for våre kulturelle verdier kan bli når vi konsekvent unnlater å hjelpe ett spesielt folkeferd som av de fleste oppfattes som ikke-legitime "nødstedte", men bevislig faktisk oppfyller de samme kriteria som "godkjente" mottakere?

Som jeg skrev gjør jeg ikke forskjell på tiggere: Jeg gir ikke til noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva tror du konsekvensene for våre kulturelle verdier kan bli når vi konsekvent unnlater å hjelpe ett spesielt folkeferd som av de fleste oppfattes som ikke-legitime "nødstedte", men bevislig faktisk oppfyller de samme kriteria som "godkjente" mottakere?

Som jeg skrev gjør jeg ikke forskjell på tiggere: Jeg gir ikke til noen.

 

Det fikk jeg med meg - fikk du med deg det andre spørsmålet, eller er det irrelevant for deg?

Lenke til kommentar

Hva tror du konsekvensene for våre kulturelle verdier kan bli når vi konsekvent unnlater å hjelpe ett spesielt folkeferd som av de fleste oppfattes som ikke-legitime "nødstedte", men bevislig faktisk oppfyller de samme kriteria som "godkjente" mottakere?

Det er tydeligvis mange nok som hjelper romfolket til at de gidder å fortsette å tigge. Hvis ingen hadde gitt de penger, hadde de fortsatt å tigge da?

 

 

Det fikk jeg med meg - fikk du med deg det andre spørsmålet, eller er det irrelevant for deg?

Når du svarer som du gjør, ved å ikke kommentere det jeg skriver men heller stille nye spørsmål, får jeg inntrykk av at du ikke leser/bryr deg om det jeg faktisk skrev. Derfor «gjentar» jeg meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva tror du konsekvensene for våre kulturelle verdier kan bli når vi konsekvent unnlater å hjelpe ett spesielt folkeferd som av de fleste oppfattes som ikke-legitime "nødstedte", men bevislig faktisk oppfyller de samme kriteria som "godkjente" mottakere?

Det er tydeligvis mange nok som hjelper romfolket til at de gidder å fortsette å tigge. Hvis ingen hadde gitt de penger, hadde de fortsatt å tigge da?

 

 

 

 

Hvor mener du det er "tydeligvis"?

 

Hva mener du ellers med det faktumet at vi har bosetninger av Rom-tiggere som har bestått i 3 år her til lands?

 

Og hva tror du da om at de fremdeles sitter der?

 

Edit: og fremdeles svarer du ikke på spørsmålet, eller noen presisering av det samme, hvorfor?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvor mener du det er "tydeligvis"?

 

Hva mener du ellers med det faktumet at vi har bosetninger av Rom-tiggere som har bestått i 3 år her til lands?

 

Og hva tror du da om at de fremdeles sitter der?

De hadde ikke holdt ut så lenge med det de driver med (tigging osv.), hvis det ikke var penger å tjene. Det gjelder alle «yrker».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvor mener du det er "tydeligvis"?

 

Hva mener du ellers med det faktumet at vi har bosetninger av Rom-tiggere som har bestått i 3 år her til lands?

 

Og hva tror du da om at de fremdeles sitter der?

De hadde ikke holdt ut så lenge med det de driver med (tigging osv.), hvis det ikke var penger å tjene. Det gjelder alle «yrker».

 

Hvor lenge er du villig til å se dem sitte der, og samtidig vite med deg selv at de fortjener din hjelp?

Lenke til kommentar

Du er nå i hvert fall sint nok

Saklig?

 

Jeg blir forbannet når jeg hører om alle de ugjerningene sigøynerne gjør her og i andre land. Jeg blir også sur når jeg ser deres skammelige oppførsel og usle karrierevalg. Når de i tillegg holder fast ved en kultur som skyr hederlig arbeid eller utdanning, hvordan kan man da ikke være sint?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du er nå i hvert fall sint nok

Saklig?

 

Jeg blir forbannet når jeg hører om alle de ugjerningene sigøynerne gjør her og i andre land. Jeg blir også sur når jeg ser deres skammelige oppførsel og usle karrierevalg. Når de i tillegg holder fast ved en kultur som skyr hederlig arbeid eller utdanning, hvordan kan man da ikke være sint?

 

Klart man blir sint - men hvem skal man helst bli sint på?

 

Skal man bli sint på ett Vesten som ikke tar problemet med ett folk som systematisk trakkaseres?

 

Skal man bli sint på en verden som er urettferdig?

 

Skal man bli sint på de som velger å hjelpe Romfolk?

 

Skal man bli sint på meg fordi jeg påpeker det jeg gjør?

 

Skal man bli sint på deg som på tross av at vi begge er av samme ætt, likevel har så forskjellig syn på saken?

 

Skal man bli sint på den personen som hver bidige dag sitter der med koppen sin og ser deg stødig inn i øynene?

 

osv ...

Jeg vet ikke ... men jeg er ikke helt komfortabel med tingenes tilstand

Lenke til kommentar

Sigøynere er ikke vestens ansvar.

 

Den holdningen sigøynerne har til utdanning og arbeid er deres eget ansvar. Å sitte i Norge og riste med koppen ødelegger ikke bare for oss, men også for dem selv. Det er ikke en løsning på problemene de sliter med i hjemlandene sine. Derfor er det et elendig valg, et så dårlig valg at ingen andre folkegrupper som blir trakassert gjør det samme.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sigøynere er ikke vestens ansvar.

 

Den holdningen sigøynerne har til utdanning og arbeid er deres eget ansvar. Å sitte i Norge og riste med koppen ødelegger ikke bare for oss, men også for dem selv. Det er ikke en løsning på problemene de sliter med i hjemlandene sine. Derfor er det et elendig valg, et så dårlig valg at ingen andre folkegrupper som blir trakassert gjør det samme.

 

Det er ingen andre folkegruppers situasjon i Europa du kan sammenligne med Romfolkets.situasjon

 

Og noe sier meg at du ikke vet noe særlig om det folkets bakgrunn og situasjon ved det du skriver ...

Lenke til kommentar

Sigøynere er ikke vestens ansvar.

 

Den holdningen sigøynerne har til utdanning og arbeid er deres eget ansvar. Å sitte i Norge og riste med koppen ødelegger ikke bare for oss, men også for dem selv. Det er ikke en løsning på problemene de sliter med i hjemlandene sine. Derfor er det et elendig valg, et så dårlig valg at ingen andre folkegrupper som blir trakassert gjør det samme.

 

Det er ingen andre folkegruppers situasjon i Europa du kan sammenligne med Romfolkets.situasjon

 

Og noe sier meg at du ikke vet noe særlig om det folkets bakgrunn og situasjon ved det du skriver ...

Jeg skjønner ikke din logikk helt ærlig, du ber folk om å forsvare det de gjør, men det eneste forsvaret for det du selv gjør er "jeg syntes det er en flott kultur", et argument du bruker til å angripe andres synspunkter...

Hva har dette med saken å gjør i det hele tatt? Har ikke alle kulturer samme ansvar ift arbeid? alt annet ville jo vært direkte rasistisk...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skal ikke si jeg vet de nøyaktige grunnene for det. Men man kunne lett se at takknemmeligheten stoert sett var mindre da vi begynte å gi ut matkuponger i steden for penger -- Noen ble rett og slett sure. Det viser først og fremst at mange av de som tigget (til og med i en av verdens fattigste land) hadde grei tilgang på det livsnødvendige (mat og drikke).

 

Kan det være at det er fordi vestlige hjelpeorganisasjoner (fordi det gavnet dem) har konkurrert på å være best, og dermed gjort mottakeren "bortskjemt"?

Nei, den hjelpen de fattige får er nok svært begrenset. Noe finnes jo. Det er sikkert en del misjonærer og lignende som er ute og hjelper på forskjellige måter. Og ordningen med matkuponger var jo f.eks satt opp for å hjelpe de trengende. Og da også så det blir lettere for enkeltpersoner å hjelpe de som virkelig trengte det. Fordi det var et kjent faktum at mange av de som var ute og tigget ikke var like trengende.

 

Som sagt tidligere vet jeg ikke de nøyaktige grunnene bak dette. Men det handler nok om at det var en ekstra inntekt for mange. Unger ble sendt ut av foreldrene for å tigge inn litt ekstra, eller folk tok på seg noen filler og gikk ut selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mener du det er "tydeligvis"?

 

Hva mener du ellers med det faktumet at vi har bosetninger av Rom-tiggere som har bestått i 3 år her til lands?

 

Og hva tror du da om at de fremdeles sitter der?

De hadde ikke holdt ut så lenge med det de driver med (tigging osv.), hvis det ikke var penger å tjene. Det gjelder alle «yrker».

 

Hvor lenge er du villig til å se dem sitte der, og samtidig vite med deg selv at de fortjener din hjelp?

Ingen fortjener andres penger uten å gjøre noe for de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ingen fortjener andres penger uten å gjøre noe for de.

 

Mulig det, men nå handler det å hjelpe ikke bare om penger, men like gjerne litt positiv oppmerksomhet og omtanke/medfølelse.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Bruker-95147

Lite konstruktivt å starte med dine antakelser (indikasjoner) ...

 

Hvis ikke antakelsen din stemmer med virkeligheten - er det bare en stråmann. Og det gidder jeg ikke starte med. Prøv igjen!

Lenke til kommentar

Lite konstruktivt å starte med dine antakelser (indikasjoner) ...

 

Hvis ikke antakelsen din stemmer med virkeligheten - er det bare en stråmann. Og det gidder jeg ikke starte med. Prøv igjen!

Da kan du kanskje heller forsøke å forklare hva du egentlig mener? Du skjønte ikke forskjellen mellom generelt fattige folk og sigøynere slik jeg forsto. Hvis jeg forsto spørsmålet ditt riktig så vil linkene forklare deg forskjellen. Dersom det ikke var dette du mente, da må du presisere nærmere. Uansett er neppe dette noe du egentlig trenger hjelp til å finne ut og det er heller ikke et spesielt interessant tema. Men foreløpig tolker jeg din unnvikende oppførsel dithen at du egentlig ikke har noen personlig erfaring med "rom folk" men at du derimot har hatt god kontakt med "ikke-rom-folk" som lever i fattigdom, og det var det som var spørsmålet til å begynne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...