Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Hvis romfolket hadde statsborgerskap, ville argumentene dine holdt vann. Men at noen skal snike seg inn i Norge, for å så skrike "Menneskeverd, humanisme, vanlig skikk og bruk, redelighet, verdighet, diskriminering, rasisme", når de ikke kan snike seg til norske velferdsgoder. - Det blir vel å strekke strikken litt langt? Hvor er rettferdigheten for oss nordmenn som betaler ufattelig høye skatter og avgifter for å holde velferdssystemet i gang? Er det rettferdig for oss at noen kan komme å stjele skattepengene våre? De er rumenske statsborgere som kommer hit og tigger, og det er de i sin fulle rett til å gjøre, i følge alle mulige former for avtaler/lover/regler. Så er det noen som vil "hjelpe" disse, og hvilke hensikter disse hjelperne har, er det bare de selv som vet for sikkert - så har vi motparten til disse hjelperne, og noen av disse går over alle grenser for å si fra om noe bare de ser - og der kommer mine innsigelser til hvordan vi som nasjon forvalter de verdiene vi sier vi skal følge, og som vi forteller resten av verden at de bør gjøre. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Norge begynner å bli et interessant sted. Et autoriært forbudsparti blir utsatt for et terrorangrep og folk samler seg i "rosetog" i frihetens og toleransens navn, for deretter å forlange en kollektiv deportasjon av en gruppe tiggere på bakgrunn av rykter og fordommer. Forbudspartiets motstandere som tradisjonelt har en større respekt for menneskets valgfrihet er de første som foreslår et tiggeforbud, som åpenbart er et sigøynerforbud da det aldri er vært på tale i forbindelse med andre tiggere, til tross for at de fleste som rammes av et slikt forbud vil være norske tiggere. Samtidig som dette er en het potet vier ikke folk flest noen større oppmerksomhet til de virkelige probleme i deres tid; det er finanskrise, boligmarkedet koker, Kina stenger Norge ute av oljeprosjekter, det gjøres grensesprengende forskning på higgs bosonet - nei, la oss bruke tiden på å hetse noen omstreifende tiggere, de er tross alt brune og kler seg rart! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Jeg klarer fortsatt ikke å se hvilke verdier som har blitt utfordret pga. dette?? Menneskeverd, humanisme, vanlig skikk og bruk, redelighet, verdighet, diskriminering, rasisme osv osv OK men ser ikke det helt store eller interessante i at folk kan miste både skikk og bruk , verdighet og endog komme med utsagn som kan fremstå som rasistiske når de har blitt utsatt for sigøynernes herjinger. Når folk er forbannet og omsider har fått nok blir det som regel brukt sterke ord. 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Norge begynner å bli et interessant sted. Et autoriært forbudsparti blir utsatt for et terrorangrep og folk samler seg i "rosetog" i frihetens og toleransens navn, for deretter å forlange en kollektiv deportasjon av en gruppe tiggere på bakgrunn av rykter og fordommer. Hvilke rykter og fordommer er det du sikter til? 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Jeg klarer fortsatt ikke å se hvilke verdier som har blitt utfordret pga. dette?? Menneskeverd, humanisme, vanlig skikk og bruk, redelighet, verdighet, diskriminering, rasisme osv osv OK men ser ikke det helt store eller interessante i at folk kan miste både skikk og bruk , verdighet og endog komme med utsagn som kan fremstå som rasistiske når de har blitt utsatt for sigøynernes herjinger. Når folk er forbannet og omsider har fått nok blir det som regel brukt sterke ord. Jeg betviler sterkt at noen kan ha opplevd i nærheten av slike "herjinger" du ofte påstår, og likevel vil det ikke gi god nok grunn for å oppføre seg som idioter om det hadde stemt, mener jeg. Og enda tror jeg at mange av disse hysteriske menneskene bor langt unna problemområdene, og at de reagerer på det de tror det handler om, og det de tror på, er flere hundre år gamle fordommer. Jeg var forøvrig i dette området som det snakkes oftest om i denne saken, og der så det fremdeles likedan ut som forrige gang jeg var der. Og nå har de i tillegg fått opp noen toaletter (de siste tre ukene) og da får man håpe de har ett sted å gjøre sitt fornødne. Det har heller ikke blitt flere av dem, så argumenter om at dette ville medføre at mange flere tiggere ville trekke nordover, ser ut til å ikke stemme i det hele tatt. Det var forøvrig ikke så mange tiggere å få øye på, men så at de som satt på forskjellige steder var ganske så gamle mennesker. Traff også en nyansatt bladselger for folk er folk, og det var ett veldig hyggelig møte, og uten at en enslig svale gjøre en hel sommer, vil jeg tro at ved å finne flere jobber og sette opp flere toaletter/soveplasser, vil dette gå seg til etter hvert. Det eneste jeg synes var blitt langt verre - var alle disse narkomane som nå er spredt over hele området (hvor de før var samlet på "plata"). Det virket litt utrygt ... La også¨merke til at ordensmakten var rimelig til stede i miljøet, og at de virket "passe irriterte" ... Tror jeg kan forstå hvorfor noen av dem kan bli litt frustrerte. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 At Pencilcase tror at ingen har opplevd dritt fra romfolket gjør det ikke til noen sannhet. For ikke mer enn 2mnd siden så ble min 84år gamle tante "ranet" av 2 jenter fra romfolket på Hovin i Oslo så nå tør hun ikke lenger bevege seg utendørs uten at noen er med henne. Det er til stadighet anmeldelser og klager til politiet her jeg bor på romfolk som "selger" roser og "gullringer" hvor de oppfører seg meget truende hvis man avviser dem. Og dette er jo ikke et problem kun i Norge da du ser denne Åsgårdsreia langs E6 fra Nordnorge til Italia. Jeg har flere ganger hatt ubehagelige møter med disse og det er absolutt ikke noe jeg bare "tror". 5 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Jeg betviler sterkt at noen kan ha opplevd i nærheten av slike "herjinger" du ofte påstår, og likevel vil det ikke gi god nok grunn for å oppføre seg som idioter om det hadde stemt, mener jeg. Og enda tror jeg at mange av disse hysteriske menneskene bor langt unna problemområdene, og at de reagerer på det de tror det handler om, og det de tror på, er flere hundre år gamle fordommer. Du kritiserer andre for å tro på ting, men du selv tror og antar likefullt noe annet. Om det er fordommer eller ikke kan jo bare bekreftes eller avkreftes fra folk som har opplevd deres herjinger.Dette er ikke som Israel/Palestina konflikten hvor 99,9% ikke har peiling på hva de snakker om. Dette er ting som skjer her hjemme i landet og som svært mange opplever selv daglig. Jeg var forøvrig i dette området som det snakkes oftest om i denne saken, og der så det fremdeles likedan ut som forrige gang jeg var der. Og nå har de i tillegg fått opp noen toaletter (de siste tre ukene) og da får man håpe de har ett sted å gjøre sitt fornødne. Det har heller ikke blitt flere av dem, så argumenter om at dette ville medføre at mange flere tiggere ville trekke nordover, ser ut til å ikke stemme i det hele tatt. Det var forøvrig ikke så mange tiggere å få øye på, men så at de som satt på forskjellige steder var ganske så gamle mennesker. Traff også en nyansatt bladselger for folk er folk, og det var ett veldig hyggelig møte, og uten at en enslig svale gjøre en hel sommer, vil jeg tro at ved å finne flere jobber og sette opp flere toaletter/soveplasser, vil dette gå seg til etter hvert. Regner med at du har vært og gjort opptelling? Jeg er i mange av områdene ofte og kan hvertfall si at det ikke har blitt bedre. Det sitter fortsatt masse tiggere rundt omkring, hovedsaklig tykke , litt eldre koner. Hva de yngre og lettere til bens nå bedriver kan man bare spekulere i. Men en ting kan jeg si og det var at under Vaterlandsbrua så det ut til å være en forbedring da "Årvoll perioden" startet. Før stinket det piss og gjenger med sigøynere oppholdt seg der. Når "Camp Årvoll" åpnet var bare piss stanken igjen og gjengene var borte. Jeg har ikke vært der så ofte etterpå, men det kan se ut til at de ennå ikke har begynt å herje der igjen. (Kansje de bedriver rasering av Sognsvann området istedet nå?)Men om det har blitt færre eller flere kan vel bare politiet svare på. Om de kunne gi ut en kriminalstatistikk for siste måneder så kunne man nok få en god pekepinn. (Og på Nationaltheatret står det selvsagt haugevis som skal prøve å få deg til å betale penger for propaganda manifestet til "folk er folk".) 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 At Pencilcase tror at ingen har opplevd dritt fra romfolket gjør det ikke til noen sannhet. For ikke mer enn 2mnd siden så ble min 84år gamle tante "ranet" av 2 jenter fra romfolket på Hovin i Oslo så nå tør hun ikke lenger bevege seg utendørs uten at noen er med henne. Det er til stadighet anmeldelser og klager til politiet her jeg bor på romfolk som "selger" roser og "gullringer" hvor de oppfører seg meget truende hvis man avviser dem. Og dette er jo ikke et problem kun i Norge da du ser denne Åsgårdsreia langs E6 fra Nordnorge til Italia. Jeg har flere ganger hatt ubehagelige møter med disse og det er absolutt ikke noe jeg bare "tror". Hvis du heller sa at undertegnede ikke ser disse "herjinger" (ordet forbindes med "krigføring", og det liker noen å tro at vi holder på med) som "Vice" liker å kalle problemet, ville det være mer presist. Aggressive selgere har jeg også opplevd mange ganger - og de ligner lite på "tiggere", og er det ikke heller. Denne tråden handler altså ikke om alt annet "rask" som går langs veiene, men handler om "tiggere" og deres situasjon. Og siden forvirringen er stor angående hva disse folkene egentlig er for noe, tror jeg at man skal kalle alle for "rumenske statsborgere" - da blir det også tydeligere hvor anvaret ligger. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Jeg betviler sterkt at noen kan ha opplevd i nærheten av slike "herjinger" du ofte påstår, og likevel vil det ikke gi god nok grunn for å oppføre seg som idioter om det hadde stemt, mener jeg. Og enda tror jeg at mange av disse hysteriske menneskene bor langt unna problemområdene, og at de reagerer på det de tror det handler om, og det de tror på, er flere hundre år gamle fordommer. Du kritiserer andre for å tro på ting, men du selv tror og antar likefullt noe annet. Om det er fordommer eller ikke kan jo bare bekreftes eller avkreftes fra folk som har opplevd deres herjinger.Dette er ikke som Israel/Palestina konflikten hvor 99,9% ikke har peiling på hva de snakker om. Dette er ting som skjer her hjemme i landet og som svært mange opplever selv daglig. Jeg var forøvrig i dette området som det snakkes oftest om i denne saken, og der så det fremdeles likedan ut som forrige gang jeg var der. Og nå har de i tillegg fått opp noen toaletter (de siste tre ukene) og da får man håpe de har ett sted å gjøre sitt fornødne. Det har heller ikke blitt flere av dem, så argumenter om at dette ville medføre at mange flere tiggere ville trekke nordover, ser ut til å ikke stemme i det hele tatt. Det var forøvrig ikke så mange tiggere å få øye på, men så at de som satt på forskjellige steder var ganske så gamle mennesker. Traff også en nyansatt bladselger for folk er folk, og det var ett veldig hyggelig møte, og uten at en enslig svale gjøre en hel sommer, vil jeg tro at ved å finne flere jobber og sette opp flere toaletter/soveplasser, vil dette gå seg til etter hvert. Regner med at du har vært og gjort opptelling? Jeg er i mange av områdene ofte og kan hvertfall si at det ikke har blitt bedre. Det sitter fortsatt masse tiggere rundt omkring, hovedsaklig tykke , litt eldre koner. Hva de yngre og lettere til bens nå bedriver kan man bare spekulere i. Men en ting kan jeg si og det var at under Vaterlandsbrua så det ut til å være en forbedring da "Årvoll perioden" startet. Før stinket det piss og gjenger med sigøynere oppholdt seg der. Når "Camp Årvoll" åpnet var bare piss stanken igjen og gjengene var borte. Jeg har ikke vært der så ofte etterpå, men det kan se ut til at de ennå ikke har begynt å herje der igjen. (Kansje de bedriver rasering av Sognsvann området istedet nå?)Men om det har blitt færre eller flere kan vel bare politiet svare på. Om de kunne gi ut en kriminalstatistikk for siste måneder så kunne man nok få en god pekepinn. (Og på Nationaltheatret står det selvsagt haugevis som skal prøve å få deg til å betale penger for propaganda manifestet til "folk er folk".) De har bodd i flere uker/måneder ved Sognsvann - og ingen finner noe særlig å sette fingeren på, men du må gjerne dokumentere det du påstår. Hvis de ennå bedriver disse "herjingene" du påstår - hvorfor er det så lite stoff om det i media for tiden? Så mistenker du de yngre tiggerne for å gjøre ett eller annet ... - for senere å bekrefte at mange er sysselsatt med bladsalg ... Er ikke det flott at de har fått seg ett arbeid, synes du? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 De har bodd i flere uker/måneder ved Sognsvann - og ingen finner noe særlig å sette fingeren på, men du må gjerne dokumentere det du påstår. Hvis de ennå bedriver disse "herjingene" du påstår - hvorfor er det så lite stoff om det i media for tiden? Så mistenker du de yngre tiggerne for å gjøre ett eller annet ... - for senere å bekrefte at mange er sysselsatt med bladsalg ... Er ikke det flott at de har fått seg ett arbeid, synes du? Media har jo allerede skrevet endel men det er jo begrenset hvor mye folk mer interessert i å lese om de samme tingene hver eneste dag. Folk som bor utenfor Oslo vil antageligvis ikke bli plaget med slikt i avisene dag etter dag. Hva Sognsvann gjelder så er de forsåvidt på vei ut, men det er i påvente av en rettssak såvidt jeg har fått med meg. De som selger "folk er folk" propagandaen på Nationaltheatret er også mye tykke koner, tror ikke jeg har sett en eneste mann som selger. Arbeid er bra, i den grad man kan kalle "folk er folk" opplegget for et arbeid. Men hvis det faktisk bidrar til å få ned tyveri og stjeling så er det ubetinget en bra ting. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Hvis du heller sa at undertegnede ikke ser disse "herjinger" (ordet forbindes med "krigføring", og det liker noen å tro at vi holder på med) som "Vice" liker å kalle problemet, ville det være mer presist. Hvilket bedre ord vil du bruke for å ta seg inn områder for så å ødelegge og forurense, plage lokalbefolkningen og bedrive kriminalitet? 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Hvis du heller sa at undertegnede ikke ser disse "herjinger" (ordet forbindes med "krigføring", og det liker noen å tro at vi holder på med) som "Vice" liker å kalle problemet, ville det være mer presist. Hvilket bedre ord vil du bruke for å ta seg inn områder for så å ødelegge og forurense, plage lokalbefolkningen og bedrive kriminalitet? Jeg unnlater å finne på nye fordomsfulle ord, og forholder meg til at de fleste av disse tiggerne kommer for å tigge etter penger, og de som bedriver kriminalitet i tillegg, er helt vanlige lovovertredere. Her er forøvrig noen som kan hjelpe med diverse ord og uttrykk: Et kaldt og frekt samfunn Jeg stilte elevene i klassen min et spørsmål: "Hva er det første du tenker når jeg sier sigøyner/romfolk?". Jeg fikk 17 anonyme lapper med veldig like svar. Stjeling, rotter, tiggere, sleipe, kriminalitet, tyver, svindlere, fattige, hjelpeløse, ekle, gjerrige, stygge, lukter osv. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Jeg unnlater å finne på nye fordomsfulle ord, og forholder meg til at de fleste av disse tiggerne kommer for å tigge etter penger, og de som bedriver kriminalitet i tillegg, er helt vanlige lovovertredere. Kanskje "Kulturberikende vennlig visitt" ville være mer passende beskrivelse fra din side Noen ganger er det bare greit å kalle en spade for en spad, selv om det ikke er særlig politisk korrekt. (Ellers er det forsåvidt greit at du innrømmer at du forholder deg til situasjonen slik du tror den er og ikke faktisk slik den er.) Forsåvidt morsom link du kom med: Kjemisk fri for hvordan sigøynerne har herjet her i Oslo selvsagt (Men den klartt å la være å nevne Utøya. En framgang, om enn veldig liten.) Endret 3. august 2012 av Vice Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Et autoriært forbudsparti blir utsatt for et terrorangrep og folk samler seg i "rosetog" i frihetens og toleransens navn, for deretter å forlange en kollektiv deportasjon av en gruppe tiggere på bakgrunn av rykter og fordommer. Nå får du faen meg gi deg. Vi har ikke diskutert dette i et halvt år nå og det uten rykter og fordommer! Det ligger en bunke artikler til grunn. Kan du ikke vise respekt? Endret 3. august 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Kan du fortelle litt mer om hva du mener med "motbevist/gang på gang"!? Det har jeg nemlig ikke fått med meg, ennu. Siste eksempel: Bedre å få rede på dette, før "turismen" starter på alvor - og tviler sterkt på at det er romfolk som er pådrivere bak engasjementet. Gang på gang opplever jeg at du gjetter, anntar og tviler til fordel for ditt syn. Her bruker du for eksempel "sterk tvil" i en sak du egentlig ikke skulle hatt noen tvil. For den sterke tvilen din slår feil. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Nå får du faen meg gi deg. Vi har ikke diskutert dette i et halvt år nå og det uten rykter og fordommer! Det ligger en bunke artikler til grunn. Kan du ikke vise respekt? Du kan virkelig ikke mene at avisartikler er bevis på noe som helst. Aviser tjener penger på å overdrive og dramatisere virkeligheten så langt opp til grensen til ren løgn som mulig. Journalister skriver spissede artikler om romfolket nettopp fordi det selger aviser ved å spille på folks fordommer. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Nevn en eneste artikkel som er løgn og bevis hvorfor den er løgn. Dette handler ikke om rykter og fordommer, jeg synes du kan være såpass ærlig å innrømme det. Du vrir og vrenger problemet til å handle om hudfarge og klesstil. Da kan du diskutere det et annet sted for det er ikke tema for denne diskusjonen. Endret 3. august 2012 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Jeg hjelper så gjerne til med å finne innspill på medias rolle i denne og andre konflikter. Jeg for min del vil ikke si at de lyver, men det blir en smakssak ... Medienes ansvar for romhatet Søk på romfolket på Google Norge. Du får nesten 250.000 treff. Bla deg gjennom side for side, og du ser at det er medieoppslag som dominerer fullstendig. «Romfolket nekter å dra» er en gjenganger. Men romfolket dro faktisk fra leiren ved Sofienberg kirke da de ble bortvist. «Gatemagasinsalg gir rett på velferdspenger», er en oppfinnsom, men dermed ikke korrekt VG-vinkel. Det finnes ikke noen dekning for påstanden. Men den virker. «Bakmenn styrer romfolket», er en snedig vri på noe fungerende biskop Olav Dag Hauge skal ha uttalt. Assosiasjonen går til kriminelle mafianettverk, men det er ikke det biskopen har sagt. Han siktet snarere til ideelle organisasjoner som Folk er folk, som har hjulpet romfolket å organisere seg, og det er jo noe helt annet. Men budskapet virker, og underbygger påstander om at tiggerne inngår i kriminelle nettverk. Som avvises av forskere, men gjentas desto oftere av enkelte politikere. «Ekkelt at de ikke har toalett», er nok en gjenganger, også i fiffige utgaver der «bæsjer i buskene» går igjen. «Rasende romkvinne», er en av karakteristikkene fra de siste dagenes oppslag fra den nye teltleiren på en byggeplass på Årvoll. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Kan du fortelle litt mer om hva du mener med "motbevist/gang på gang"!? Det har jeg nemlig ikke fått med meg, ennu. Siste eksempel: Bedre å få rede på dette, før "turismen" starter på alvor - og tviler sterkt på at det er romfolk som er pådrivere bak engasjementet. Gang på gang opplever jeg at du gjetter, anntar og tviler til fordel for ditt syn. Her bruker du for eksempel "sterk tvil" i en sak du egentlig ikke skulle hatt noen tvil. For den sterke tvilen din slår feil. I denne saken er det rom for tvil, og der det er rom, benytter jeg meg av det. Synes det er bedre enn å severe halvsannheter og påstå at det er fakta. Når det gjelder den konkrete saken, oppfatter jeg det engasjementet som veldig bra, men aner ikke mer om den som har gått i bresjen for tiltaket. På samme måte som at jeg tviler litt på hva de egentlig vil de som kaller seg "folk er folk". Tiggerne selv har vel liten eller ingen mulighet til å fullt ut forstå hele problemstillingen, grunnet fravær av skolegang osv. Så de trenegr noen som kan snakke deres sak, men som sagt lurer jeg litt på endel av disse menneskene som i den senere tid har stått veldig tydelig frem i media. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Forsåvidt morsom link du kom med: Kjemisk fri for hvordan sigøynerne har herjet her i Oslo selvsagt (Men den klartt å la være å nevne Utøya. En framgang, om enn veldig liten.) Du, når det gjelder denne hæren (derav ordet "herjing") du ser på hvert ett gatehjørne - kan ikke du være snill å filme disse forferdelige herjingene deres. Det hadde vært koselig å få se den pussige virkeligheten du beskriver, gang etter gang etter gang .... ? Så er jeg enig med deg i at Utøya kan vi så gjerne holde utenfor denne diskusjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg