Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Har du misforstått hvilken del av forumet du poster på? Eller forsøker du å lage ett snedig poeng - i så fall ser jeg frem til det, men håper du får det til ganske snart ...

Ville frem til at det er nærmest den reelle holdningen til mange her inne, og at det kanskje iallefall går an og ordlegge seg annerledes når man argumenterer for å kaste alle romenere ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Har du misforstått hvilken del av forumet du poster på? Eller forsøker du å lage ett snedig poeng - i så fall ser jeg frem til det, men håper du får det til ganske snart ...

Ville frem til at det er nærmest den reelle holdningen til mange her inne, og at det kanskje iallefall går an og ordlegge seg annerledes når man argumenterer for å kaste alle romenere ut.

Ok, det var det jeg trodde, også - og det var fint du satt litt "lys" på den saken, fordi dette med nettdebatter er ganske komplisert synes jeg. Det er veldig fort at man kommer i skade for å mene og tro "greier" som man i disse tider kan få ett ufortjent ekstremiststempel for, og dermed ødelegge for nettopp det vi bør gjøre mer av, nemlig "tåle litt til" ...

Leste denne artikkelen nettopp, og den er for meg den første artikkel som tar "nettdebattanter" i forsvar, og jeg synes forfatteren er inne på noen gode argumenter.

Ironien er at dei som er raskast til å stempla debattantane, ja stundom heile mediefenomenet og dets deltakara som hatsk, rasistisk og farleg, er gjerne dei same som stadig tek til ordet for forståing og sympati for andre utsette grupper. Kultursensitivitet er beundringsverdig, men kvifor så selektivt? Forståing kan ikkje berre gå på tvers av kultur og etnisitet, det må også gå på tvers av utdanningsnivå og sosial status.
Lenke til kommentar

Alle romenere? Jeg snakker om tiggende sigøynere som ikke kan ta vare på seg selv.

Usikker på hvem som argumenterer for å kaste alle fra Romania ut av Norge.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Min søvnløshet er en bagatell

Jeg har ett sted å sove, om søvnen henter meg inn. Jeg har tak og vegger som beskytter meg fra kulde og fysisk forfølgelse. Nedverdigelse, stigmatisering og udokumentert historie er ikke min hverdag. Jeg blir ikke jagd og spyttet på.

Ruskengeneral Jan Hauger kan ikke kaste senga mi. Politiet kan ikke be meg forlate offentlige steder uten å henvise til en paragraf. Jeg kan arbeide legalt. Jeg behøver ikke å sitte med en tigger-kopp for å få dekket elementære behov.

Jeg har familie her i norge som kan stille opp om det kniper med tanke på omsorg og ubetalte regninger.

Min famile er ikke splittet. Vi har aldri blitt vunget inn i fattigdom og forfølgelse. Menneskerettighetene "passer på meg" som er norsk statsborger. Jeg er priviligert. Jeg vet hvor jeg bor, og hvilke rettigheter jeg har.

Hvorfor starte med meg? Denne jeg-formen?

Årsaken er etter min erfaring ikke åpenbar. Mennesker som viser stor avstand til rasisme, sjokkerer med å "stappe" Romfolket i en egen bås. "Alle" har "sett" eller "hørt" noe. Men hvor har disse "vitnene" vært?

Ikke på gata med romfolk, vil jeg tro.

"Nød lærer naken kvinne å spinne"

Om jeg selv var fordrevet, og måtte ty til småkriminelle handlinger, ville jeg ha gjort det.

Jeg har stjålet en boks leverpostei på Rema 1000 i 1998 fordi min hybelvenn og jeg ikke ville spørre foreldrene våre om penger.

Hva så? Vi hadde glatt fått mat av foreldrene våre, men levde i den troen at vi skulle "klare oss selv".

Typisk drittunger. Kvalmt, men jeg, Lena Ulven, har stjålet fra en stor matvarekjede da jeg bodde på hybel for første gang. Romfolk jeg har blitt kjent med, går ikke inn i butikken og stjeler. De går i søppelkassene og leter etter kaste mat utgått på dato. De kan ikke ringe foreldrene sine og spørre om penger til mat. De har ingen romantisk tanke om å "klare seg selv" før de leter etter madrassen sin som har blitt kastet av Rusken, spytta på, blitt nektet arbeid og ikke minst blitt stigmatisert som folkegruppe.

Drittsekker finner vi i hele verden. Vi har jo vår egen "superstjerne" som hylles blant høyreekstremister. Gratulerer med dagen A.B.B.!

De som ikke vil feire menneskehat, kan bidra i "Folk er folk", eller i andre organisasjoner som jobber for rettferdighet.

Lena Ulven

(sitert fra første utgave av gatemagasinet folk er folk)

Alle romenere? Jeg snakker om tiggende sigøynere som ikke kan ta vare på seg selv.

Kan du finne dokumentasjon på at disse tiggerne er kun fra romfolk, og ikke er vanlige rumenere, eller kanskje ett annet land eller sted? Dessuten er vel rumenske romfolk, i første omgang "Rumenske statsborgere", eller er de ikke det??

Lenke til kommentar

Kan du finne dokumentasjon på at disse tiggerne er kun fra romfolk, og ikke er vanlige rumenere, eller kanskje ett annet land eller sted? Dessuten er vel rumenske romfolk, i første omgang "Rumenske statsborgere", eller er de ikke det??

Jeg driter i hvem det er og hvor de kommer fra. Sigøynere er et begrept som favner bredere enn rumenere, det inkluderer sigøynere primært fra Romania og Bulgaria.

I media i det siste har vi sett mye snakk om denne gruppen. Dette er vel dokumentasjon nok? Det er ikke snakk om vanlige rumenere, de reiser ikke rundt og tigger. Det gjør sigøynere. Det er en del av deres kultur.

Folk er folk fremstår som en kommunistisk fanatisk gjeng. Jeg kan utdype:

Jeg mener det er svært fanatisk å mene at det er riktig at arbeidsløse europeere skal få gratis bolig og mat i Norge fordi de ikke får jobb her.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er bra at ikke alle driter i hvem de forholder seg til.

Slik jeg både ser og leser virkeligheten, så er det en blanding av romfolk og rumenere, mens "sigøynere" bare er en liten del av mengden tiggere. Og, så klart reagerer alle oppgående mennesker på at neon bare skal få tingene levert rett i hånden, men det har vel ingen av dem nå¨fått heller - uavhengig av om de er romfolk, rumenere eller sigøynere.

Det ærligste for meg er å si at alle er "Rumenske statsborgere" - det blir det mest presise, og plasserer ansvaret der det bør ligge - nemlig på den rumenske stat og resten av EU, inkludert EØS-statene.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg driter ikke i hvem jeg forholder meg til! Misforstod du det jeg mente?

Rumenske statsborgere er upresist fordi det er snakk om sigøynere, ikke rumenere generelt. Dessuten er dette en gruppe som ikke bare kommer fra Romania men også store mengder bulgarske sigøynere reiser rundt om kring i Europa inkludert Norge.

Har du kilder på at det finnes rumenske tiggere som ikke er sigøynere?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Lena Ulven

(sitert fra første utgave av gatemagasinet folk er folk)

Hehe... hva forventet du at sto om romfolket i det magasinet? Du kan ikke tro at de trykker en balansert artikkel når de støtter romfolket med hud og hår, og det er nettopp romfolket som er ment å selge gatemagasinet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Bedre å få rede på dette, før "turismen" starter på alvor - og tviler sterkt på at det er romfolk som er pådrivere bak engasjementet.

"Et titalls personer fra romfolket i Trondheim har søkt om bostøtte hos Nav. Hvis de får avslag vil de gå til retten med saken."

Det står ingenting om folk er folk eller andre pådrivere, bare en advokat engasjert av romfolket. Så jo... det er nok romfolk som er pådrivere for å rette enda mer misnøye mot seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skjønner ikke hvorfor PencilCase alltid skal tvile så sterkt til fordel for sigøynerne. Særlig når det gang på gang viser at hans sterke tvil blir motbevist.

Nuvel, det jeg tviler litt på er at noen ikke evner å få med seg at det er helt uinteressant hvilket folkeslag dette gjelder, siden saken egentlig handler om hvor god eller dårlig vi nordmenn handler når vi blir utfordret på våre verdier. Hvis man er helt enøyd og har som agenda å frelse verden, kan hvem som helst av oss unngå å få med seg hendelser og detaljer som ikke taler ens egen egoistiske sak.

Kan du fortelle litt mer om hva du mener med "motbevist/gang på gang"!? Det har jeg nemlig ikke fått med meg, ennu.

Derfor forsøker jeg å bidra med flest mulige innspill, og det gjelder også de detaljene som ikke er til fordel for "romfolket" og deres kulturelle uttrykksformer og samarbeidsevner. Så får de andre som deltar her i debatten passe sitt ansvar.

Det er forøvrig litt av den grunn jeg poster denne linken. Pussig at ikke du som er så rørende opptatt av den offentlige ro og orden i byen, har fått med deg at det har blitt utplassert toaletter for disse tiggerne, og at det sannsynligvis har vært med på å minske forurensingen i de siste ukene ...!?

Likevel er det hyggelig å se at noen evner å bruke sunn fornuft i denne unødvendig kontroversielle saken.

Satte opp doer likevel

Stikk i strid med byrådslederens ord, satte imidlertid kommunen for tre uker siden opp utedoer til romfolket både ved Tøyenparken og Vaterlandsparken i Oslo sentrum. I alt har de i dag seks doer til disposisjon som kommunen betaler for.

Kanskje han er av romfolket selv? Nå skal det sies at jeg også veit om norske statsborgere med romblod i årene som er knakandes gode og hardtarbeidende borgere, men det er ikke dem som er under kritikk i denne tråden.

Hvem mener du er under kritikk i denne tråden?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Nuvel, det jeg tviler litt på er at noen ikke evner å få med seg at det er helt uinteressant hvilket folkeslag dette gjelder, siden saken egentlig handler om hvor god eller dårlig vi nordmenn handler når vi blir utfordret på våre verdier. Hvis man er helt enøyd og har som agenda å frelse verden, kan hvem som helst av oss unngå å få med seg hendelser og detaljer som ikke taler ens egen egoistiske sak.

Du mener våre verdier som å ikke stjele, naske, ødelegge, forurense og vise generell forrakt for lover og regler?

Har forresten sett at det står et noen doer i Vaterlandsparken, men trodde at disse var satt ut i forbindelse med all byggingen som foregår langs Akerselva. Om det har bedret forholdene vet jeg ingeting om da jeg selvsagt ikke oppholder meg i Vaterlandsparken lenger. Den parken kan de like gjerne fjerne nå da den ikke brukes av normale lovlydige folk lenger.

Mon tro om vi nå får noen klager fra "Folk er folk" siden kommunene faktisk har diskriminert sigøynerne ved å gi dem spesialbehandling.

Endret av Vice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei "Vice", jeg tenker så klart på verdier som eks. angår det å poste infantile innlegg på sosiale medier

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei "Vice", jeg tenker så klart på verdier som eks. angår det å poste infantile innlegg på sosiale medier

På hviken måte har nordmenn blitt utfordret på verdier pga."infantile innlegg på sosiale medier"?

Når ellers oppegående folk kan krype ned på slike lavmål som det enkelte får seg til i denne saken, så er det en indikasjon på at de sliter med noe - hva dette noe er, kan man bare spekulere i - jeg for min del vet ikke hva det kommer av - kanskje du vet mer om årsakene?

Lenke til kommentar

På hviken måte har nordmenn blitt utfordret på verdier pga."infantile innlegg på sosiale medier"?

Når ellers oppegående folk kan krype ned på slike lavmål som det enkelte får seg til i denne saken, så er det en indikasjon på at de sliter med noe - hva dette noe er, kan man bare spekulere i - jeg for min del vet ikke hva det kommer av - kanskje du vet mer om årsakene?

Jeg klarer fortsatt ikke å se hvilke verdier som har blitt utfordret pga. dette??
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg klarer fortsatt ikke å se hvilke verdier som har blitt utfordret pga. dette??

Menneskeverd, humanisme, vanlig skikk og bruk, redelighet, verdighet, diskriminering, rasisme osv osv

Lenke til kommentar

Hvis romfolket hadde statsborgerskap, ville argumentene dine holdt vann.

Men at noen skal snike seg inn i Norge, for å så skrike "Menneskeverd, humanisme, vanlig skikk og bruk, redelighet, verdighet, diskriminering, rasisme", når de ikke kan snike seg til norske velferdsgoder. - Det blir vel å strekke strikken litt langt?

Hvor er rettferdigheten for oss nordmenn som betaler ufattelig høye skatter og avgifter for å holde velferdssystemet i gang? Er det rettferdig for oss at noen kan komme å stjele skattepengene våre?

Endret av Notelitten
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...