Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Trenger hjelp fra nord Den egentlige grunnen til at romfolket kommer til Norge er diskriminering og mangel på muligheter i Romania, sier jurist Constantin Predic.- Jeg ser bare én løsning på dette problemet; utdanning i kombinasjon med sysselsetting. Hvis ikke romfolket blir tatt på alvor i sine krav om rettigheter her i Romania, vil de fortsatt tvinges til å reise ut i Europa, sier han. - Vi trenger muligheter til å få jobb, til å starte en business. Hvis ingen bryr seg kommer det til å bli fullstendig kaos. Det er tross alt bedre å være Europas tigger enn Romanias tyv, sier Predic. Han mener demokratiene i Nord-Europa er bedre rustet til å hjelpe rombefolkningen enn hjemlandet er. Høres ikke helt unaturlig ut. - I 2010 sa den rumenske utenriksministeren Teodor Baconschi at romfolket er fysiologisk disponert for kriminalitet. Han sa det offentlig. Vi protesterte, og til slutt fikk han en symbolsk bot, men ble ikke tvunget til å gå av, forteller lederen for Roma Civic Alliance i Bucharest, Rohela Dadu. Hun mener at romfolkets utvikling blir stanset av det rumenske samfunnets fordommer. Åja, fordommer, altså ... - Vi har hatt sysselsettingsprosjekter der vi har gjennomført kompetanseløft og utdanning. Men når de etterpå skal ut i arbeidslivet er det ingen som vil ansette dem, fordi de er rom. Innen disse holdningene endrer seg, kommer vi ingen vei, sier Dadu. Nei, det skal du få meg til å tro ... - Det hadde vært lettere både for oss og for Norge hvis dere hadde laget en leir der vi kunne bo, med tak over hodet og mulighet til å vaske oss, sier han. Ja, hvorfor ikke? link Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor skal de ikke søke asyl på samme måte som andre som kommer hit for bedre lykke og velstand i livet sitt? Dvs gjerne for å slippe unna forfølgelse i hjemlandet. Og når de bruker EØS-regler om opphold i andre land, hvorfor bruker de ikke da vanlige campingplasser og betaler leie som alle andre? Hva er grunnlaget for å kreve spesialbehandling? 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Du må heller slutte med å ikke forholde deg til forhistorien, og vurdere hvor lik denne er til dagens situsajoner. Jeg gir folk verken fordeler eller ulemper pga. hva slags historie de måtte ha. Hvordan de oppfører seg idag er det som teller. Det finnes ingen unnskyldning for kriminalitet. Sigøynerne er ikke de eneste som er fattige og arbeidsløse. Likevel har de valgt å lage en egen kultur ut av det.Kanskje de hadde vært ett helt annet sted, hvis de hadde fått like mye hjelp og støtte som det jødene fikk etter krigen, og videre oppover i årene som går. Romfolket har fått meget kyndig hjelp bla. av oss til å jobbe seg lengre ned i gjørma ... Jødene har fått mye hjelp og støtte, men de har sannelig fått og får en solid dose motarbeidelse fra store deler av verden. Sigøynerens problemer er småtteri sammenlignet med de problemene jødene fortsatt står ovenfor idag.Men sigøynerne er heller ikke foruten hjelp. Bare her i Norge har det vært spesialprogram hvor man har brukt (kastet bort!) hundrevis av millioner for å hjelpe sigøynerne opp fra gjørma. Men når de "biter hånden som gir" så er det ikke rart at slike program går dårlig. Man kan ikke tvinge folk til å bli hjulpet heller. Både i EU og Romania eksisterer det strategier og program for å bedre sigøynernes sitruasjon. Bare Norge alene har bidratt med ufattelige 2,3 milliarder kr. i EØS midler til Romania i år, hvorav minst 10% går direkte til tiltak for å integrere romfolk. Javel - utsagnet er hentet fra våre egne tiggere, på spørsmål om hvorfor de ikke gjør det "vanlige", nemlig begår brekk osv. Jeg ser fortsatt ikke hva som egentlig er poenget, uavhengig av hvem som har sagt det? Det at jeg selv ikke får nok penger til å bygge meg hus ved å gjøre ingenting er ikke noen unskyldning for å bedrive kriminalitet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor skal de ikke søke asyl på samme måte som andre som kommer hit for bedre lykke og velstand i livet sitt? Dvs gjerne for å slippe unna forfølgelse i hjemlandet. Og når de bruker EØS-regler om opphold i andre land, hvorfor bruker de ikke da vanlige campingplasser og betaler leie som alle andre? Hva er grunnlaget for å kreve spesialbehandling? Jeg tror ikke ansvarlige politikere, samfunnsforskere, eller noen andre hverken krever eller tror på at det finnes aksept for "spesialbehandling" for denne gruppen. Media liker å dra frem uttalelser fra vanlige romfolk, og presentere disse som "talspersoner" for gruppen - og da blir det kanskje sittende igjen ett inntrykk av at romfolk krever særbehandling. Det jeg har fått med meg, er at de vil ha de samme rettighetene som vanlige EØS-borgere - og da er det kanskje ikke oss her i norge de sikter til, men heller noen av de andre europeiske statene som har de største antall romfolk som borgere. Og hvor de ikke får de samme muligheten som de andre borgerne, og mener derfor de blir tvunget til å tigge, eller stjele, eller noe annet fornedrende. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Og når de bruker EØS-regler om opphold i andre land, hvorfor bruker de ikke da vanlige campingplasser og betaler leie som alle andre? Hva er grunnlaget for å kreve spesialbehandling? Godt spørsmål, for det første vil jeg tro at det ikke er like attraktivt å måtte betale leie for noe når du kan få det gratis. For det andre vil jeg tro at campingplasser som tidligere har hatt disse på besøk ikke er videre interessert i flere pga. tidligere erfaringer med deres oppførsel. Men dette må nesten noen campingplasseiere bekrefte/avkrefte. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Media liker å dra frem uttalelser fra vanlige romfolk, og presentere disse som "talspersoner" for gruppen - og da blir det kanskje sittende igjen ett inntrykk av at romfolk krever særbehandling. Men når bloggere/forumdeltagere kommer med helt klart ekstremistiske utsagn så har du tilsynelatende ingen problemer med å gjøre disse til talsmenn?Hvilke talspersoner mener du vi burde bruke for sigøynerne? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Du må heller slutte med å ikke forholde deg til forhistorien, og vurdere hvor lik denne er til dagens situsajoner. Jeg gir folk verken fordeler eller ulemper pga. hva slags historie de måtte ha. Hvordan de oppfører seg idag er det som teller. Det finnes ingen unnskyldning for kriminalitet. Sigøynerne er ikke de eneste som er fattige og arbeidsløse. Likevel har de valgt å lage en egen kultur ut av det. Hvordan de oppfører seg i dag er vel like gjerne basert på hvordan de har blitt behandlet (oppdratt) frem til nå. Pluss så på med at de er veldig enkle å pense rett over sidelinjen, fordi de ikke har gode nok, eller samlende nok talspersoner, og dermed blir tiltakene basert på hva vi tror kan nytte, og ikke det som virkelig nytter. Etter at dette folket har vært tuppet i ræva gjennom 600 år, er det ikke merkelig at de er både uvillige og fiendtlige overfor oss, når vi i dag forsøker å gi dem den beste hjelpen. Det finnes ingen unnskyldninger for å være en kriminell, men vi bruker å la tvil komme tiltalte til gode - og her mener jeg absolutt at tiltalte bør forståes litt ekstra. Hvis valgene består av enten kolera, pest eller ebola Romfolk er ikke alene på å være fattige, men kan du vise til en folkegruppe i europa som har det på denne måten som akkurat de har? Bare her i Norge har det vært spesialprogram hvor man har brukt (kastet bort!) hundrevis av millioner for å hjelpe sigøynerne opp fra gjørma. Og her er en link til nettopp det sløseriet. Hvem som har skylden for sløseriet, kan man jo bare tippe ... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Media liker å dra frem uttalelser fra vanlige romfolk, og presentere disse som "talspersoner" for gruppen - og da blir det kanskje sittende igjen ett inntrykk av at romfolk krever særbehandling. Men når bloggere/forumdeltagere kommer med helt klart ekstremistiske utsagn så har du tilsynelatende ingen problemer med å gjøre disse til talsmenn?Hvilke talspersoner mener du vi burde bruke for sigøynerne? Når folk bruker hatspråk, reagerer jeg - det stemmer helt perfekt. Hvis du sikter til noe annet, må du forklare litt ...!? Hvem som skal være talsperson, er ikke et spørsmål jeg kan svare på. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg tenker det er mange andre (og bedre) måter de kunne gått frem på for å oppnå jobb og en fremtid i landet enn den kanskje mest konfronterende linja mulig, de har lagt seg på. Jeg går så langt som å kalle det konfliktsøkende, frekk som jeg er. Da virker det også merkelig å reise til landet med mye penger for å tigge og evt andre måter for å få penger i kassa, når man har som utgangspunkt at man ikke er likt der "men vi skal jaggu være der inntil de betaler oss ut eller pælmer oss med politi". Jeg har ikke hørt om noe slags annonsering for de tjenestene de kan tilby, enten det er fagarbeid, hagearbeid, husmaling, flislegging, you name it. Selvsagt svarer man at man vil ha arbeid når Dagsrevyen spør, men det føles mindre planlagt da. En god regel har vel lenge vært at vil man ha noe må man først tilby noe. 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvordan de oppfører seg i dag er vel like gjerne basert på hvordan de har blitt behandlet (oppdratt) frem til nå. Pluss så på med at de er veldig enkle å pense rett over sidelinjen, fordi de ikke har gode nok, eller samlende nok talspersoner, og dermed blir tiltakene basert på hva vi tror kan nytte, og ikke det som virkelig nytter. Hvordan vi oppfører oss idag er i bunn og grunn basert på hvordan foreldrene våre oppdro oss. Og der ligger hovedproblemet til sigøynerne: De oppdrar barna sine på en måte som er helt uforståelig for vanlige folk, en måte som i praksis garanterer at de aldri skal komme seg noen vei. Hva nytter det å tilby dem skole når barna nektes av foreldrene da de mener at jobben til barna er først og fremst å gå ut i gata for å tigge penger til dem?Det finnes ingen unnskyldninger for å være en kriminell, men vi bruker å la tvil komme tiltalte til gode - og her mener jeg absolutt at tiltalte bør forståes litt ekstra. Hvis valgene består av enten kolera, pest eller ebola Ja, men når ett av alternativene er forkjølelse så er det ikke normalt og gang på gang velge kolera,pest eller ebola. Romfolk er ikke alene på å være fattige, men kan du vise til en folkegruppe i europa som har det på denne måten som akkurat de har? Jeg kjenner ikke til noen annen folkegruppe som har laget en egen kultur av tigging og fattigdom, men det finnes nok massevis av enkeltskjebner rundt om i Europa som er minst like dårlige som sigøynernes.Og her er en link til nettopp det sløseriet. Hvem som har skylden for sløseriet, kan man jo bare tippe Nei, dette er det jeg siktet til : http://tux1.aftenpos...riks/d13604.htm ikke bare et Oslo basert program. Politikken var fullstendig mislykket. Stortingets forutsetning var at sigøynerne både skulle integreres i det norske samfunnet og beholde sin egenart og kultur. De to forutsetningene var umulige å forene. Jeg vil påstå at de hundrevis av millioner kronene overhodet ikke ga resultater, sier Johannessen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvordan de oppfører seg i dag er vel like gjerne basert på hvordan de har blitt behandlet (oppdratt) frem til nå. Pluss så på med at de er veldig enkle å pense rett over sidelinjen, fordi de ikke har gode nok, eller samlende nok talspersoner, og dermed blir tiltakene basert på hva vi tror kan nytte, og ikke det som virkelig nytter. Hvordan vi oppfører oss idag er i bunn og grunn basert på hvordan foreldrene våre oppdro oss. Og der ligger hovedproblemet til sigøynerne: De oppdrar barna sine på en måte som er helt uforståelig for vanlige folk, en måte som i praksis garanterer at de aldri skal komme seg noen vei. Hva nytter det å tilby dem skole når barna nektes av foreldrene da de mener at jobben til barna er først og fremst å gå ut i gata for å tigge penger til dem? Hvis du kan utdype den uthevingen hadde det hjulpet litt (dokumentere)!? Du tror ikke det er sånn at romfolket vegrer seg for mange av våre forslag, grunnet at de ikke kan stole på oss - sett på bakgrunnen av historien vår/deres, hvor vi har vært med på å diskriminere og forfølge dem som folkeslag? Skolegang er en luksus for fattigfolk - først må de ha mat på bordet, så kan evnt. skole prioriteres. Og barna har ofte like stort ansvar for dette som de voksne, fordi kulturen er til forskjell for oss, kollektivistisk. Det kan være èn viktig årsak til at barna ikke får gått på vanlig skole. Så finnes det sikkert endel andre forklaringer på mye av det andre "uforståelige". Jeg kjenner ikke til noen annen folkegruppe som har laget en egen kultur av tigging og fattigdom, men det finnes nok massevis av enkeltskjebner rundt om i Europa som er minst like dårlige som sigøynernes. Jeg kjenner til ett annet forlkeslag som laget seg en kultur hvor bla. a-våpen ble deres beste "vaktbikkje", og det later til at de trengte å beskytte seg på den måten. Andre folkeslag ble tvunget til å utvikle bla. tigging og nasking for å overleve. Synd å tvinge folk til å bli slasker, fordi de var nok sikkert minst like gode som deg og meg, i utgangspunktet. Ellers får jeg med meg at du ikke fant flere folkeslag som har det like jævlig som romfolket, og det var jo fint. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvis du kan utdype den uthevingen hadde det hjulpet litt (dokumentere)!? Poenget er som jeg tidligere skrev: Nekte dem skolegang og istedet bruke dem til menneskehandel. Jeg kjenner til ett annet forlkeslag som laget seg en kultur hvor bla. a-våpen ble deres beste "vaktbikkje", og det later til at de trengte å beskytte seg på den måten. Andre folkeslag ble tvunget til å utvikle bla. tigging og nasking for å overleve. Synd å tvinge folk til å bli slasker, fordi de var nok sikkert minst like gode som deg og meg, i utgangspunktet. Ellers får jeg med meg at du ikke fant flere folkeslag som har det like jævlig som romfolket, og det var jo fint. Som sagt, man kan ikke tvinge hjelp på folk når de selv nekter å ta imot. Når folk bruker hatspråk, reagerer jeg - det stemmer helt perfekt. Hvis du sikter til noe annet, må du forklare litt ...!? Poenget er at du reagerer på tydelig overdrevne og ekstreme utsagn og gjør disse til talspersoner for folk som har hatt negative opplevelser med sigøynere. Samtidig forsøker du å bagatellisere/ignorere moderate uttalelser fra folk som faktisk har sett og opplevd sigøyneres måte å operere på. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 - Det hadde vært lettere både for oss og for Norge hvis dere hadde laget en leir der vi kunne bo, med tak over hodet og mulighet til å vaske oss, sier han. Ja, hvorfor ikke? Skjønner du virkelig ikke hvorfor? Det får du meg ikke til å tro Hint om du virkelig ikke forstår: Ekstrem økning i romfolk som drar hit fordi man blir tatt vare på her, fulgt av ekstremt mye mer stjeling, nasking, forsøpling og tigging. 3 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Politiet etterforskes for trakassering av romfolket Og her er jo takken for at de ikke blir kastet ut av landet. Så fort de blir forvist fra et sted fordi de ikke har lov til å bli værende der, så anmelder man like godt politiet. Smart tenkt, både av romfolket og idiotorganisasjonen "folk er folk", da det bare skaper enda mer misnøye mot denne folkegruppen. Og av 24 anmeldelser, så er det bare fem som er seriøse nok til å etterforskes videre. Det også sier jo litt. En annen ting er at de har anmeldt tyveri av eiendeler... snakk om å kaste stein i glasshus At "folk er folk" gjør det, overrasker ikke. En organisasjon med S.O.S. Rasisme som eiere, kan neppe ha de skarpeste knivene i skuffen som medlemmer. Om romfolket er "uskarpe kniver" skal jeg ikke uttale meg om, men mer og mer tyder på akkurat det. 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg kan skjønne at folk blir opprørt over denne typen uttalelser: "Skulle ønske at noen snittet opp romfolket i småbiter og brukte det som hundefôr" Det blir selvsagt jeg også. Men det er veldig viktig å merke seg at denne typen uttalelser er skrevet av syke personer. Ikke legg dette til grunn for å rakke ned på alle motstandere av romfolkets handlinger. Neish. Det er ikke bare skrevet av syke personer dette. Dagbladet blåser her opp en filleting. Man har ikke noe "ytringsansvar" på facebook, og avisene burde holde seg langt unna. Det jeg ser er en utvikling i form av et overvåkningssamfunn. Blir man irritert så tyr man til verbale kraftige uttrykk. Man sper gjerne på litt når man er irritert, og mener ofte ikke det man sier rent bokstavelig. I dette tilfellet så er det mest sannsynlig at personen sa det for at det skulle virke frastøtende... Syntes avisene, spessielt Dagbladet, ofte er overfladiske og kommer med kjedelige nyheter jeg. Svært lite interessant... Faktisk en hel artikkel om en enkelt facebook kommentar fra en tidligere FrP-politiker. 1 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Aldri gitt en krone til tiggere, kommer aldri til å gjøre det. I mai var jeg i Oslo for å møte en kompis som studerer. Vi kjøpte oss en burger og satt på en benk foran Nationaltheateret når det selvfølgelig dukker opp ei kjerring med Narvesen-koppen sin. Vi sa pent nei når hun spurte, og hun svarte med å si "ok, fuck off". Da ble jeg provosert. Den gjengen der unner jeg alt vondt. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Politiet etterforskes for trakassering av romfolket Og her er jo takken for at de ikke blir kastet ut av landet. Så fort de blir forvist fra et sted fordi de ikke har lov til å bli værende der, så anmelder man like godt politiet. Smart tenkt, både av romfolket og idiotorganisasjonen "folk er folk", da det bare skaper enda mer misnøye mot denne folkegruppen. Forsåvidt fint at politiet får en mulighet til å renvaske seg en gang for alle, men må være lite jobbmotiverende når du utfører jobben din og så blir møtt med politianmeldelse. At "Folk er folk" er en useriøs organsiasjon er nok de alle fleste i ferd med å skjønne, og at de har kontakt med kriminelle "SOS Rasisme" forundrer meg ikke i det minste. 3 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Romfolk kan ha krav på betalt hjemreise... 2 Lenke til kommentar
bas Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Så en av disse "stakkars" tiggerne klage sin nød på dagsrevyen i kveld (i forbindelse med saken i innlegget over), han var redd for å dø i Norge og ville så gjerne hjem til Romania igjen, men hadde ikke råd. Mitt spørsmål er da, hvorfor i "/&¤%¤#" kom denne personen hit til Norge i det hele tatt da? 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Jeg mener at man burde få ut dette forbaskede romfolket. De har ingen rett til å være her å tigge og drive med kriminalitet. Norge kan ikke løse den økonomiske krisen i Europa... AP gjør ingen verdens ting med problemet, og de beskylder oss godtfolk for å være både det ene og det andre, og forstår ikke problemet. De bruker også en veldig moraliserende og generaliserende pekefinger mot oss og minner oss om Terrorangrepet, og om ekstreme ideologier og så videre.. Helt forkastelig! Og selv sitter de jo trygt og gjør ingen verdens ting med det økende problemet. Folks missnøye, kaller de bare rassisme. Det er vel den enkleste løsningen partiet kan komme med... De er ikke redde noen ting, for de vet at de blir valgt uansett, år etter år, så det bekymrer dem ikke så veldig mye, og det viser de tydelig. Håper de får seg en skikkelig smell neste stortingsvalg!!! Endret 25. juli 2012 av turbonello 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg