Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Den skjønte du altså ikke i det hele tatt ... :hrm:

Poenget er: Ett normalt menneske, og det er ingen unntak i så måte - som velger å sove i sin egen avføring, det være noe galt med, og er derfor å anse som syk. Det andre poenget er at mannen burde skjønne såpass. Så det handlet ikke om romfolket.

Jeg tror ikke du skal snakke så høyt om å ikke "skjønne ting i det hele tatt". Det er altså ikke snakk om å sove i sin egen avføring, men derimot å sove rett i nærheten/ved siden av. En ganske så stor praktisk forskjell i seg selv, men naturlig nok er det normalt å tro at vanlige mennesker som gjør slikt er syke. Men det viser igjen bare hvor lite erfaring du har med disse menneskene. Din oppfattelse later til kun å være basert på følelser og lite eller ingenting av praktisk fakta.

Har du ett par å komme med?

Gå tilbake i tråden så finner du nok noen. Men dette har du selvsagt "glemt" ;)

Nei, vet du hva - jeg er ganske enkelt litt lei av å preike dritt med enkelte ... :green:

Ja det var det med å skyve ting under teppet teppet da... :whistle:

Men om du er lei av å preike dritt, så foreslår jeg at du følger dine egne råd og slutter først selv ;).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært sterkt delaktig i å dreie denne diskusjonen inn på person fremfor sak... men jeg ønsker også å ta initiativet til å slutte med det.

Uansett, det denne saken dreier seg om er jo om romfolket, og det beste argumentet jeg har sett så langt, er at alle turister er velkomne til Norge, så lenge de klarer å ta vare på seg selv.

Romfolket har ingen steder å bo, og når de blir kastet bort fra mer eller mindre tilfeldige leire, så skriker de høyt opp om at de ikke har noe sted å bo... å sørge for det, burde jo være en forutsetning før de i det hele tatt velger å besøke et annet land. Å forvente at de får både bosted, mat, penger og alle goder servert på et sølvfat når de ikke har løftet en finger for å ordne noe selv, er ikke bare utrolig naivt, men også uendelig frekt.

Og som sagt er det ikke tiggingen jeg reagerer på, men kriminaliteten de beviselig fører med seg, og hvordan de oppfører seg i nærområdet de oppholder seg i. Vi som faktisk har bodd, og bor, i disse områdene har fått føle det på kroppen. Jeg merker at de fleste som påstår at vi er så slemme mot romfolket, nettopp ikke bor i disse områdene, og da mener jeg at man har mye mindre grunnlag til å uttale seg om det. For til nå, har jeg ikke sett noen fra disse områdene uttale seg positivt om romfolket.

Når det er sagt, så finnes det selvsagt mennesker fra romfolket som ikke oppfører seg på denne måten, men når 68 av 69 tiggere har utført kriminelle handlinger, og majoriteten av tiggere i Oslo er nettopp fra romfolket, så finnes det dessverre ikke veldig mange.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg kan bare ikke tro at etter det som skjedde den 22. juli, at så mange kan få seg til å skrive så hatefulle og rasistiske ting. Mennersker er Mennesker! Romfolket er mennesker og de fortjener så mye bedre enn de har det nå. Ærlig talt så gjør det meg sint, når politikerne står på tv å sier at vi skal stå sammen som et land! Jeg er enig i at vi skal gjøre det, og jeg føler sterkt med de som var innvolvert i 22. juli. Men burde vi ikke være opene for andre folk som vil bo her? Som vil være norske, folk med barn som ikke ber om annet enn en plas å bo? Jeg må innrømme at de siste dagene hvor jeg har sett på nyhetene har jeg skammet meg over å være norsk. Jeg har gått fra å være sint, til lei meg. Nå er jeg bare skuffet.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at mange ønsker romfolket alt godt. Problemet er at når man får disse menneskene tett innpå seg, så får pipa en annen lyd.

De legger igjen søppel over alt, snoker på andres eiendom og er generellt lite sympatiske.

Det er ganske utrolig hvor stakkarslig de klarer å fremstille seg selv. De har faktisk egne og helt kurante biler, så hvorfor ikke bare be dem reise hjem?

Så lenge de ikke bidrar i det hele tatt, ser jeg ingen grunn til å ønske de velkommen her. Romfolk/sigøynere har aldri tilført samfunnet noe som helst, annet enn trekkspillmusikk av tvilsom kvalitet.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg kan bare ikke tro at etter det som skjedde den 22. juli, at så mange kan få seg til å skrive så hatefulle og rasistiske ting. Mennersker er Mennesker! Romfolket er mennesker og de fortjener så mye bedre enn de har det nå. Ærlig talt så gjør det meg sint, når politikerne står på tv å sier at vi skal stå sammen som et land! Jeg er enig i at vi skal gjøre det, og jeg føler sterkt med de som var innvolvert i 22. juli. Men burde vi ikke være opene for andre folk som vil bo her? Som vil være norske, folk med barn som ikke ber om annet enn en plas å bo? Jeg må innrømme at de siste dagene hvor jeg har sett på nyhetene har jeg skammet meg over å være norsk. Jeg har gått fra å være sint, til lei meg. Nå er jeg bare skuffet.

Du burde heller ha satt deg inn litt mer i saken så hadde du visst hvordan disse folkene opererer. Det du demonstrerer er en typisk likegyldig holdning uten egentlig å vite noe om saken. Det eneste du klarer er å forsøke å bringe 22.Juli inn i det hele. :thumbdown:

Det må kunne gå an å ha en debatt uten å måtte dra de mest ekstreme utsagn inn og bruke det som argument. Ekstreme utsagn har alltid vært på internett fora, og kommer alltid til å være der, uavhengig av både 22.Juli, 9/11, sigøynere og Jul.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ekstreme utsagn har alltid vært på internett fora, og kommer alltid til å være der, uavhengig av både 22.Juli, 9/11, sigøynere og Jul.

Ja, og først nå begynner folk å forstå at man skal ta slike debatter på alvor.

Paradoks

I likhet med statsminister Jens Stoltenberg (Ap) reagerer Hareide sterkest på karakteristikker av tiggere og romfolk på nettet. Men heller ikke politikernes deltakelse i debatten har bidratt nevneverdig til å dempe konfliktnivået.

– Stoltenberg ga godt uttrykk for det jeg også mener. At alle mennesker har krav på menneskeverd og respekt, men at vi også skal stille krav om de som kommer til landet overholder norske lover og regler, sier han.

Hareide mener det er noe av et paradoks at titusener av oss for et år siden gikk i rosetog for samhold, toleranse og mangfold, mens enkelte medlemmer av det norske samfunnet i dag demonstrerer det stikk motsatte i møte med romfolket. Lederen for Stortingets særskilte komité for 22. juli tror terrorangrepene forandret samfunnet generelt og politikken spesielt.

– Det er ingenting i mitt politiske liv som har vært mer skjellsettende enn hendelsene 22. juli. Det vi har opplevd sammen har bidratt til å skape ekstra tillit mellom oss politikere på toppnivå, sier han.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Er bare tullinger, norsk politi og politikere som kan finne på å ta diskusjon på fora alvorlig. Det er mennesker som ikke klarer å skille slikt som jeg ville sjekket ut. Som en viss trådstarter. Men det er godt du har en tråd som dette å få ut din frustrasjon, er viktig at noen mennesker ikke blir sittende inne med sitt sinne.. Kan gå galt til slutt.. Så stå på, du trenger denne tråden..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du hadde fjernet unødvendig personhets - ville innlegget ditt blitt helt normalt, og verdt å ta på alvor, og ikke blitt oppfattet som bare enda ett tullete innlegg, fra enda en tulling.

Lenke til kommentar

Ekstreme utsagn har alltid vært på internett fora, og kommer alltid til å være der, uavhengig av både 22.Juli, 9/11, sigøynere og Jul.

Fordi?

Er vel noe av samme tankegangen som gjør at enkelte mener og tror vi må ta "spill på alvor" også...Ikke glem at "World of Warcraft" er delansvarlig for 22.Juli... :roll:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fordi?

Er vel noe av samme tankegangen som gjør at enkelte mener og tror vi må ta "spill på alvor" også...Ikke glem at "World of Warcraft" er delansvarlig for 22.Juli... :roll:

Jeg liker ikke å tenke noen former for link til hverken nazisme eller 22juli, eller annet faenskap - men ser at en god del av norges elite, påpeker strømninger og trekk som minner om slike hendelser.

Men å peke på en enkelt ting, så som spill og spillvold som årsaken, er jeg usikker på. Det jeg vet noe om, er at folk som allerede er på kanten, kan få noe helt annet ut av ett spill, enn det normale mennesker gjør.

Lenke til kommentar

Nå må du høre godt etter. For som Vice sier, bør du sette deg bedre inn i en sak før du uttaler deg.

Romfolket er mennesker, akkurat som oss. Det er riktig. Dessverre gjør de visse ting som øker både misnøyen og for enkelte "hatet" mot dem. Les mitt forrige innlegg lenger oppe på siden, så ser du hva for eksempel jeg reagerer på. Nemlig at majoriteten av de bringer med seg kriminalitet og forsøpling.

Og de er ikke etter å bosette seg her, men et sted å tjene penger i sommermånedene. Og det er greit, men da får de gjøre det på ærlig vis uten å rote til parker og andre menneskers bakgårder... og uten å måtte ty til lommetyverier, nasking og innbrudd.

Og hvis du mener det er løse påstander at de fleste av de er kriminelle, så får du lese enda litt lenger bakover i tråden. Kriminaliteten (vinningskriminalitet) øker i takt med at romfolket øker, og i en aksjon tidligere så avdekket politiet at 68 av 69 tiggere i hovedstaden hadde kriminelle handlinger bak seg eller der og da... og de fleste tiggere i hovedstaden er for tiden romfolk.

Så ikke dra inn 22. juli i dette. Det blir for dumt. Romfolket som gruppe ønsker ikke å bli lovlydige, ønsker ikke å bli sett på som en del av det norske samfunnet ved å følge norske lover, regler og normer, og da mener jeg vi er i vår fulle rett til å be de dra seg tilbake til sitt eget land.

Det er ikke rasistisk, det kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med 22. juli, og de som sier det du sier har verken fulgt veldig godt med i media eller bor ikke midt i elendigheten og ser ikke utrivselen og kriminaliteten de fører med seg. Faktisk er det fornærmende og lite gjennomtenkt å sammenligne en stor del av Norges befolkning med ABB når man ikke en gang har grunnlag nok til å uttale seg.

Jeg liker ikke å tenke noen former for link til hverken nazisme eller 22juli, eller annet faenskap - men ser at en god del av norges elite, påpeker strømninger og trekk som minner om slike hendelser.

Nå må du også tenke på at den største delen av norges elite ikke bor i områder som påvirkes av romfolkets handlinger og levesett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men å peke på en enkelt ting, så som spill og spillvold som årsaken, er jeg usikker på. Det jeg vet noe om, er at folk som allerede er på kanten, kan få noe helt annet ut av ett spill, enn det normale mennesker gjør.

Det som er mer bekymringsverdig er dersom den såkalte "eliten", (vet ikke helt konkret hvem du sikter til?), begynner å grumse til debatten på offentlig nivå med "Hitling", som du er inne på. Dette fremstår som mye verre enn om en eller annen gærning sitter på et tilfeldig forum og sier "kast dem på havet". Og paradokset med Krf sitt utspill må vel være: Hvor var Hareide med "menneskekjærligheten" sin da sigøynerne beleiret Sofienbergkirken? Satt han fredelig og godt i hjemmet sitt langt unna problemene kanskje? Og selvsagt er artikkelen med Hareide kjemisk fri for årsaken til at så mange folk har fått nok av sigøynerne. Men i det minste så diktet de ikke opp noen egen årsak som at "Nordmenn er så redde for alt som er nytt og fremmed".
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gir innimellom, hvis jeg er i spesielt godt humør den dagen. Jeg gir fullstendig beng i om det er riktig eller ikke fra et overordnet perspektiv, men hvis jeg gir en 20-kroning til en tigger vil vedkommende få det bedre enn hvis jeg ikke hadde gitt de pengene. Personlig har jeg mye mer tro på hjelp av vanskeligstilte på mikronivå, altså små utbetalinger/behjelpninger mellom enkeltpersoner. Hvis store og tunggrodde debattelskere får ordne så mye, ender det som regel opp i masse overhead og totalt håpløse diskusjoner som trekker inn Hitler, 22. juli og lignende hendelser/personer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
men hvis jeg gir en 20-kroning til en tigger vil vedkommende få det bedre enn hvis jeg ikke hadde gitt de pengene.

Problemet er at i mange tilfeller så går ikke disse pengene til de som faktisk sitter og tigger. Og hvordan skal man da vite om man gir til faktisk trengende eller til allerede styrtrike personer som sitter bak og organiserer dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis store og tunggrodde debattelskere får ordne så mye, ender det som regel opp i masse overhead og totalt håpløse diskusjoner som trekker inn Hitler, 22. juli og lignende hendelser/personer.

Heldigvis er det ikke like god grobunn her på forumet for å skape vedvarende dårlig debattatmofære, eller kjøre debatten i grøfta, som det man finner ute på endel andre sosiale nettverk.

Man kan vel takke tilstrekkelig moderasjon, og klare regler for det. Stort sett forgår debattene her på en grei nok måte. Her i denne tråden har jeg ikke sett at det har vært noe moderering enda, og det synes jeg er ett oppløftende tegn, og en god grunn for å unngå å jazze opp stemningen med nazisme og lignende.

Men det jeg lurer litt på er om dette forumet er sammenlignbart som stemningsmåler, eller om det er de andre debattstedene der ute som viser hvordan tilstanden på folkemeningen egentlig er, slik som i denne saken?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
men hvis jeg gir en 20-kroning til en tigger vil vedkommende få det bedre enn hvis jeg ikke hadde gitt de pengene.

Problemet er at i mange tilfeller så går ikke disse pengene til de som faktisk sitter og tigger. Og hvordan skal man da vite om man gir til faktisk trengende eller til allerede styrtrike personer som sitter bak og organiserer dette?

Hvis du gir en hundrings til en narkoman tigger, samtidig som du den samme dagen leste på nettet at heroinmarkedet flommer over av billig og giftig vare for tiden - hva skal man tenke da, gi eller ikke gi?

Og siden vi aksepterer våre egne tiggere, og likevel vet at vi støtter kriminalitet - hva sier det om moralen eller dobbeltmoralen i det hele?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

De hadde ikke vært her hvis de ikke fikk noe for det. Kanskje ikke hele tyvekroningen går til personen, men personen hadde hatt/fått det verre uten min tyvekroning i koppen sin.

Lenke til kommentar

For oss seriøse debattanter handler ikke diskusjonen om at sigøynere er, eller ikke er mennesker. Det handler om at hensynet til sigøynerne ikke bør gå ut over hensynet til befolkningen som er fast bosatt der de oppholder seg. Hva noen tullinger ytrer i kommentarfelt i forskjellige nettaviser har ingenting med saken å gjøre. Det er heller ikke typisk for denne saken. Så kan vi ikke la være å henvise til dem i denne tråden og heller diskutere kjernen i saken?

Endret av Zarac
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...