Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Det hadde vært fint hvis du svarte på selve spørsmålene, fremfor å vri på dem, for så å svare på dine egne forvridde varianter av mine spørsmål. At du ikke liker svar som er gått igjennom en glattetang er vel forstått. Forandring i din retning vil ikke forekomme. At du samtidig får sagt klart fra at du er helt fastlåst er veldig greit og informativt - kanskje like fastlåst som den kulturen du kritiserer ... Da får du ha en fortsatt fin dag! Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) At du samtidig får sagt klart fra at du er helt fastlåst er veldig greit og informativt - kanskje like fastlåst som den kulturen du kritiserer ... Mulig, om det skulle få deg til å føle bedre. Derimot, så er ditt ønske konformitetsønske som ble påpekt som absurd og inkoherent. Endret 20. juli 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Men når det gjelder selv tiggerproblemet, er det ett par ting jeg stusser på. Det ene er spørsmålet om hvem alle disse menneskene som driver på å viser sin aggresjon/frustrasjon ute på nettet egentlig er?! Hvis de for det meste viser seg å være mennesker som bor i "kjerneområdene" for problemet, er det logisk, men hvis de fleste egentlig er folk som bor langt borte fra problemet, og kanskje knapt nok har sett en tigger, annet enn på film og i media - er "hatet" langt vanskeligere å skjønne. Det er jeg enig i. Jeg vil anta at det er folk som har erfaring med dem som er misfornøyde. Når jeg har snakket med folk som har en sterk mening om dem så er det alltid folk som har hatt (negative) erfaringer med dem på ett eller annet vis. Jeg spør alltid om årsaken dersom folk er negative til noe. Ja, kanskje det er slik at romtiggere er likelig fordelt over hele landet og det samtidig, men jeg tviler sterkt på det. Det er fordi jeg har selv bakgrunn fra distriktene, og min erfaring er at reisende knapt nok gadd å stoppe for å fylle bensin hos oss "bønder" Dette gjaldt forøvrig ikke bare den kulturen, men flere andre kulturer som er ett helt vanlig i "bybildet". Samtidig var det en forbausende megde "bønder" som hadde "levende forestillinger" om hvordan disse kulturene egentlig er og var osv. På meg virker det som at jo mindre disse "bøndene" hadde av kunnskaper om det de preika om, jo større var motforestillingene mot menneskene og fakta. En populær gjenganger er "den meget nifse muslimen", og der mangler det ikke på fantasifulle anekdoter, og gjerne anekdoter som ikke engang var selvopplevd. Kanskje "bøndene" bare skiftet ut eventyrfigurene i de lokale anekdotetene/eventyrene. Slik at der det før var bare "nisser" og ei og anna "hulder", eller ett nifst "troll" - har de nå fått en nifs muslim, eller en tigger fra romfolket - men nå fortalt om av ekte fjøsnisser. Man skal ikke glemme at landsbygda er ett fint sted, og så skal man huske at ute på bygda finner man også "Bygdedyret", hvis man bruker ørene litt. Nei, jeg tror folk har for god tid i dag, og er livredde for endringer og at noen skal få noe "gratis", eller at de selv må justere forventningen om ytterligere økende materialistisk lykke. Til slutt - når det gjelder generell debatt og diskusjon om "romfolket" er vi slett ikke i noen særstilling her til lands. Har kikket på endel av debattene (både ferske, og litt eldre) som pågår på diverse forum og kanaler i vår omverden. Og de samme fordommer og mangel på god kommunikasjon med romkulturen, blir dratt frem i samtlige. Noen unntak har det vært - og da har unntakene kommet fra amerikanske debattanter, som rister på hodet over hvor flinke vi europeere er til å komplisere, det som for en amerikaner, er helt vanlig "rutine" - altså det å inkludere fremmede i egen kultur.Vi skal ikke se bort fra at vi kunne lært ett og annet av våre venner over dammen ... Jeg har bare fått med meg noen få politikere som har uttalt seg, og da som politikere, ikke som "personer", eller byboere. Er nok mye vi kunne lært fra USA. For det første har de jo et mye strengere regime hva sosiale tjenester angår. Der blir man ikke oppmuntret til passivitet slik som her i Norge (og Europa). Skal man klare seg der må man gjøre en innsats selv og man kan ikke regne med at staten skal holde deg i hånden hele veien. Et interessant eksempel er somaliere som her i Norge har opparbeidet seg et særdeles dårlig renommé. Masse arbeidsledighet og svært dårlig integrering. I USA er de en godt integrert gruppe som ikke er overrepresentert på arbeidsledighetsskalaen. Riktignok er det nok mye lavtlønnede yrker det er snakk om, men de har blitt produktive borgere som gjør nytte for seg, istedet for å være en belastning på samfunnet. Dette også til tross for at de er utsatt for de samme problemene som de møter alle andre steder. (Kultur,religion etc.)Det vi er virkelig gode på her i Norge, er som du skriver, å få folk til å bli "kompetente stønadsmottakere" Både somaliere og generelt sett "alle muslimer", klarer USA å integrere langt smidigere enn oss (få dem ut i produktivt virke, og gi dem mestringsfølelse og kulturell likeverd). Var borti en artikkel hvor de spekulerte i at det var så mye enklere å bli godtatt som "ekte amerikaner", enn det er å bli godtatt som "ekte nordmann". Det som kreves i USA er at man har "green card" i orden, så er man god nok. Her i norge har vi enda ikke blitt enige om hva en "god nok nordmann" er for noe, og da blir det ikke lett. Jeg har jobbet endel innenfor "norsk barnevern", og har litt for mange ganger vært med på å lære opp ungdommer til å kun bli eksemplariske stønadsmottakere (selv om man påpekte feilene)- så jeg tror ikke det handler om "hvem" som får "tett oppfølging" (fordi det er nettopp det som bv gjør systematisk, og tar seg betalt for, rundlig ...) Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Dagens sinnamelding fra en venn av meg på facebook: Fy f...ass...skulle bare ned på vaskerommet med klær,da jeg merket at døra var vanskelig å få opp ...det var ikke så rart...der var det flytta inn en rumener sovende på en madrass,med ny dyr sykkel ved siden av seg....hadde selvfølgelig både drete og pissa på gølvet......kjempegreier!!!!! En av gledene ved å bo i gammel blokk sentralt i Oslo med andre ord. 5 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Dagens sinnamelding fra en venn av meg på facebook: Fy f...ass...skulle bare ned på vaskerommet med klær,da jeg merket at døra var vanskelig å få opp ...det var ikke så rart...der var det flytta inn en rumener sovende på en madrass,med ny dyr sykkel ved siden av seg....hadde selvfølgelig både drete og pissa på gølvet......kjempegreier!!!!! En av gledene ved å bo i gammel blokk sentralt i Oslo med andre ord. Hvordan klarte vennen din å finne ut at det var en "rumener"? Edit: Jeg ser at posten din har fått tre "ups" - hvorfor det, tror du? Endret 20. juli 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Nå bommer du bo greit med tanke på hvem som bidrar osv. men du har forsovet rett med tanke på trygdesnyltere. Og disse er da også ganske mislikt, og det vell fortjent, ikkesant? Jeg vil ikke si jeg bommet. Tvert imot var det ganske presist. Trygdesnyltere er mislikt, ja, men ikke mer enn noen andre grupper. Jeg mener, hvem vet ikke om noen som får penger av NAV, men som ikke skulle hatt det? Stort sett ønsker man ikke å ødelegge et forhold til disse personene og lar det da være med det. Sigøynere kjenner man ikke, så man har ikke noe forhold å ødelegge. Konklusjonene til forskerne blir uinteresange fordi de tar utgangspunkt i helt andre holdninger og grunner enn det son er reelt, ikke fordi de konkluderer anderledes enn meg. De tar utgangspunkt i hvorfor hat skjer mot denne gruppen. Du tar utgangspunkt i kriminalitet. Kan ikke hat mot denne gruppen være forårsaket av kriminelitet? Og vil ikke deres utgangspunkt være litt mer helhetlig enn ditt? Jeg vil si det er en rasjonell bekymring når du opplever at byen flyter over av utenlandske tiggere som sprer kvalm i forskjellige former(kriminalitet, tigging, forsøpling og griseri osv.). Når "eksperter" da kommer for å fortelle oss at det ikke er derfor vi misliker dem, men på grunn av fremmedfrykt og hat mot alt som er anderledes føles naturlig nok det helt urimelig og på grensen til komisk. Men om disse var som oss hadde "vi" ikke hatet dem. Altså det kan være at det er fordi de er annerledes at "vi" ikke liker dem. I deres kultur er gjerne mange av disse tingene ikke noe problem. Altså, for oss kan de gjerne virke som villmenn, men det er fordi vi dømmer dem ut fra vår kultur. At "byen" flyter over av tiggere og kriminelle er nok heller ikke sant. Om det så er 2000 sigøynere bare i Oslo vil de ikke være mer enn 0,33% av befolkningen i Oslo. Et slikt språk er nok med på å forsterke inntrykket av at de er mange, de gjør mye galt og at det er et stort problem osv. Ellers blir sammenligningen din med familier feil. Om 3 av 4 i en familie er kriminelle og sistemann lever på å spre kvalm er det ikke så rart man ønsker å gjøre noe. Og skal man utforme politikk må man nesten ta utgangspunkt i tendensene og ikke hvert eneste unntak. Spre kvalm er ikke det samme som å gjøre noe galt, om du mener verbalt. Denne personen ville da blitt siktet for å si hva han ville. Politikk må ta hensyn til individuelle forskjeller og skal man ta noen, må det være de skyldige. Bevisbyrden ligger på påtalemakten, ikke på den siktede. Jeg tviler uansett på at det har noen hensikt å la de samme lovene gjelde for forskjellige kulturer, da lovene vil være tilpasset den kulturen som er i flertall og vil da føre til mange lovbrytere fra enkelte kulturer. Faktisk kan jo lovene også være en barriere mot sammarbeid og kommunikasjon mellom forskjellige kulturer, og heller fremmedgjøre forholdene mellom dem og gjøre det til gjenstand for forskjellige statlige institusjoner(politi, domstoler, politikere). Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Hvordan klarte vennen din å finne ut at det var en "rumener"? Med tanke på at det er rikelig av dem som bor i nærheten og har en tendens til å bruke bakgården hans som do så er vel det rimelig å anta. Edit: Jeg ser at posten din har fått tre "ups" - hvorfor det, tror du? Fordi den viser et reelt problem og folk er drittlei at alt skal rosemales og dekkes til. Mitt generelle inntrykk er at jo mindre man ser eller har med romlingene å gjøre til daglig jo mer positiv er man. Blant dem som bor midt oppi det er det derimot veldig langt mellom godordene for å si det mildt. Det er ikke særlig moro å bo et sted der f.eks. barnefamiliene ikke lenger kan la ungene leke fritt i bakgården. Endret 20. juli 2012 av Schnapps 4 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Dagens sinnamelding fra en venn av meg på facebook: Fy f...ass...skulle bare ned på vaskerommet med klær,da jeg merket at døra var vanskelig å få opp ...det var ikke så rart...der var det flytta inn en rumener sovende på en madrass,med ny dyr sykkel ved siden av seg....hadde selvfølgelig både drete og pissa på gølvet......kjempegreier!!!!! En av gledene ved å bo i gammel blokk sentralt i Oslo med andre ord. Hvordan klarte vennen din å finne ut at det var en "rumener"? Vil vel tro det er to "dead give aways"? Utseende + språk. (Da snakker jeg ikke om rumenere, men sigøynere/romfolk. Rumenere generelt kan man ikke generelt identifisere utifra utseende like lett) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Dagens sinnamelding fra en venn av meg på facebook: Fy f...ass...skulle bare ned på vaskerommet med klær,da jeg merket at døra var vanskelig å få opp ...det var ikke så rart...der var det flytta inn en rumener sovende på en madrass,med ny dyr sykkel ved siden av seg....hadde selvfølgelig både drete og pissa på gølvet......kjempegreier!!!!! En av gledene ved å bo i gammel blokk sentralt i Oslo med andre ord. Hvordan klarte vennen din å finne ut at det var en "rumener"? Vil vel tro det er to "dead give aways"? Utseende + språk. (Da snakker jeg ikke om rumenere, men sigøynere/romfolk. Rumenere generelt kan man ikke generelt identifisere utifra utseende like lett) Det spiller egentlig ikke noen rolle hvilken nasjonalitet eller farve mannen hadde. Hvis anekdoten stemmer, virker det på meg som mannen var sjuk, og da kanskje skulle fått proffesjonell hjelp. Så vidt jeg vet er det en forbrytelse å forlate hjelpeløse mennesker. Hvordan klarte vennen din å finne ut at det var en "rumener"? Med tanke på at det er rikelig av dem som bor i nærheten og har en tendens til å bruke bakgården hans som do så er vel det rimelig å anta. Edit: Jeg ser at posten din har fått tre "ups" - hvorfor det, tror du? Fordi den viser et reelt problem og folk er drittlei at alt skal rosemales og dekkes til. Mitt generelle inntrykk er at jo mindre man ser eller har med romlingene å gjøre til daglig jo mer positiv er man. Blant dem som bor midt oppi det er det derimot veldig langt mellom godordene for å si det mildt. Det er ikke særlig moro å bo et sted der f.eks. barnefamiliene ikke lenger kan la ungene leke fritt i bakgården. Se svaret mitt til "vice"! Og, en ting til - har ungene som bor i det området ikke måtte bli passet på, før "invasjonen"? Endret 20. juli 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Hvis anekdoten stemmer, virker det på meg som mannen var sjuk, og da kanskje skulle fått proffesjonell hjelp. Så vidt jeg vet er det en forbrytelse å forlate hjelpeløse mennesker. I så fall stempler du store deler av rombefolkningen som sjuke - noe som er rimelig stygt og generaliserende av deg vil jeg si. At de tar seg inn i bygg og steder som felleskjellere som på grunn av gjentatt hærverk ikke er ordentlig avlåst er da ikke uvanlig i det hele tatt. Du uttaler deg i gjennom store deler av denne tråden i rimelig svulstige ordelag, men jeg må nesten få spørre: Har du noe som helst førstehåndskjennskap til dette i det hele tatt? For jeg begynner jammen å lure. Og nei; han var nok ikke spesielt syk, for han tok med seg sykkelen og stormet ut ut før kameraten min hadde rukket å hente mobilen sin i 3. etasje for å ringe politiet. Bæsjen og madrassen lå dog igjen som et hyggelig minne. Endret 20. juli 2012 av Schnapps 6 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Hvis anekdoten stemmer, virker det på meg som mannen var sjuk, og da kanskje skulle fått proffesjonell hjelp. Så vidt jeg vet er det en forbrytelse å forlate hjelpeløse mennesker. I så fall stempler du store deler av rombefolkningen som sjuke - noe som er rimelig stygt og generaliserende av deg vil jeg si. At de tar seg inn i bygg og steder som felleskjellere som på grunn av gjentatt hærverk ikke er ordentlig avlåst er da ikke uvanlig i det hele tatt. Og nei; han var nok ikke spesielt syk, for han tok med seg sykkelen og stormet ut ut før kameraten min hadde rukket å hente mobilen sin i 3. etasje for å ringe politiet. Bæsjen og madrassen lå dog igjen som et hyggelig minne. Pussige greier. Jeg har aldri opplevd at folk velger å sove i sin egen dritt og urin. Jeg betviler sterkt at det er vanlig hos romtiggere, eller vanlige romfolk. Min erfaring med folk som ikke eier veggen å putte nåla i, er at de er tvunget til å være ekstra påpasselig med personlig hygiene. Og det er av den enkle grunnen at det finnes ingen "sykemeldingsordning" hos dem, så det er ingen nåde, tid er småpenger - og det får de slett ikke nok av. Men det finnes endel vanlige skrulllinger som gjør sånne ugreier - så jeg tipper at han ikke var helt stabil i hodet Men hvis noen har dokumentasjoner på at romfolket har slike ufyselige vaner sånn generelt, er jeg veldig interessert. Tok han bilde av saken? Edit: Ironien i det hele, er at i romfolkets religion er dem selv de eneste "rene" Endret 20. juli 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Nå bommer du bo greit med tanke på hvem som bidrar osv. men du har forsovet rett med tanke på trygdesnyltere. Og disse er da også ganske mislikt, og det vell fortjent, ikkesant? Jeg vil ikke si jeg bommet. Tvert imot var det ganske presist. Trygdesnyltere er mislikt, ja, men ikke mer enn noen andre grupper. Jeg mener, hvem vet ikke om noen som får penger av NAV, men som ikke skulle hatt det? Stort sett ønsker man ikke å ødelegge et forhold til disse personene og lar det da være med det. Sigøynere kjenner man ikke, så man har ikke noe forhold å ødelegge. Konklusjonene til forskerne blir uinteresange fordi de tar utgangspunkt i helt andre holdninger og grunner enn det son er reelt, ikke fordi de konkluderer anderledes enn meg. De tar utgangspunkt i hvorfor hat skjer mot denne gruppen. Du tar utgangspunkt i kriminalitet. Kan ikke hat mot denne gruppen være forårsaket av kriminelitet? Og vil ikke deres utgangspunkt være litt mer helhetlig enn ditt? Jeg vil si det er en rasjonell bekymring når du opplever at byen flyter over av utenlandske tiggere som sprer kvalm i forskjellige former(kriminalitet, tigging, forsøpling og griseri osv.). Når "eksperter" da kommer for å fortelle oss at det ikke er derfor vi misliker dem, men på grunn av fremmedfrykt og hat mot alt som er anderledes føles naturlig nok det helt urimelig og på grensen til komisk. Men om disse var som oss hadde "vi" ikke hatet dem. Altså det kan være at det er fordi de er annerledes at "vi" ikke liker dem. I deres kultur er gjerne mange av disse tingene ikke noe problem. Altså, for oss kan de gjerne virke som villmenn, men det er fordi vi dømmer dem ut fra vår kultur. At "byen" flyter over av tiggere og kriminelle er nok heller ikke sant. Om det så er 2000 sigøynere bare i Oslo vil de ikke være mer enn 0,33% av befolkningen i Oslo. Et slikt språk er nok med på å forsterke inntrykket av at de er mange, de gjør mye galt og at det er et stort problem osv. Ellers blir sammenligningen din med familier feil. Om 3 av 4 i en familie er kriminelle og sistemann lever på å spre kvalm er det ikke så rart man ønsker å gjøre noe. Og skal man utforme politikk må man nesten ta utgangspunkt i tendensene og ikke hvert eneste unntak. Spre kvalm er ikke det samme som å gjøre noe galt, om du mener verbalt. Denne personen ville da blitt siktet for å si hva han ville. Politikk må ta hensyn til individuelle forskjeller og skal man ta noen, må det være de skyldige. Bevisbyrden ligger på påtalemakten, ikke på den siktede. Jeg tviler uansett på at det har noen hensikt å la de samme lovene gjelde for forskjellige kulturer, da lovene vil være tilpasset den kulturen som er i flertall og vil da føre til mange lovbrytere fra enkelte kulturer. Faktisk kan jo lovene også være en barriere mot sammarbeid og kommunikasjon mellom forskjellige kulturer, og heller fremmedgjøre forholdene mellom dem og gjøre det til gjenstand for forskjellige statlige institusjoner(politi, domstoler, politikere). Litt usikker på hva du mener her. Om hatet mot disse menneskene kan komme av kriminaliteten? Jo det vil jeg anta. Blandt annet. Hele poenget mitt er jo at dette hatet ikke kommer som en følge av fremmedfrykt osv. men av alle problemene de skaper. Om de ikke hadde blir hatet om de var som oss? Om du med "som oss" mener at de ikke drev med kriminalitet og tigging og sluttet å være en belastning så tror jeg du kan ha rett. Det er jo nettop her jeg mener en del av "ekspertene" tar feil. De tar utgangspunkt i sine egne fordommer mot "vanlige" simple folk og avfeier det som fremmedfrykt og rasisme. jeg tror sinnet i stor grad kommer av sigøynernes egen oppførsel. Når jeg skriver at det flyter over mener jeg selvfølgelig ikke at det er flere enn nordmenn. Men når de får utgjøre en såppas stor del av bybildet vil jeg si det flyter over jo. Men ser forsovet at "mange" og "mye" her er relative begrep. 4 Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) Og, en ting til - har ungene som bor i det området ikke måtte bli passet på, før "invasjonen"? Selvfølgelig, men foreldrene deres er nok dessverre pyser som synes at ungene ikke skal løpe rundt og leke i en bakgård der det ofte ligger ferske og fine ruker. Dumt selvfølgelig; om lillegutt får andres bæsj i ansiktet eller på klærne burde jo ikke spille noen rolle i et tolerant samfunn, og ungene får jo bare styrket immunforsvar når de sitter og sutter på fingrene og lekene sine i så måte. Om mor eller far sitter på benken og følger med (eller ikke - avhengig av ungenes alder) hjelper fint lite på andelen bæsj i bakgården, og det er jo enklere å holde ungene inne, eller dra til et annet sted enn å finkjemme bakgården hver dag. PS: Personlig synes jeg dette må være helt genialt; man slipper jo å bli vekket av drittunger som bråker og har det moro slik unger skal klokken åtte om morgenen i helgene Bortsett fra det ene elementet ser jeg dessverre ikke så mye positivt i at folk bæsjer i bakgården så de som faktisk bor der slutter å bruke den. Endret 20. juli 2012 av Schnapps 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Og, en ting til - har ungene som bor i det området ikke måtte bli passet på, før "invasjonen"? Selvfølgelig, men foreldrene deres er nok dessverre pyser som synes at ungene ikke skal løpe rundt og leke i en bakgård der det ofte ligger ferske og fine ruker. Dumt selvfølgelig; om lillegutt får andres bæsj i ansiktet eller på klærne burde jo ikke spille noen rolle i et tolerant samfunn, og ungene får jo bare styrket immunforsvar når de sitter og sutter på fingrene og lekene sine i så måte. Om mor eller far sitter på benken og følger med (eller ikke - avhengig av ungenes alder) hjelper fint lite på andelen bæsj i bakgården, og det er jo enklere å holde ungene inne, eller dra til et annet sted enn å finkjemme bakgården hver dag. PS: Personlig synes jeg dette må være helt genialt; man slipper jo å bli vekket av drittunger som bråker og har det moro slik unger skal klokken åtte om morgenen i helgene Bortsett fra det ene elementet ser jeg dessverre ikke så mye positivt i at folk bæsjer i bakgården så de som faktisk bor der slutter å bruke den. Hvis ikke bakgården kan sikres fra uøskede besøk, og vi heller ikke kan sende disse menneskene til ett annet sted, er det vel ingen annen råd enn å passe på tingene sine enda bedre enn til vanlig. Akkurat denne saken er vel ikke den vanskeligste å unngå - det er jo bare å sjekke forholdene, og fjerne uhumskhetene før man slipper barna ut i lek. Endret 21. juli 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Hvis ikke bakgården kan sikres fra uøskede besøk, og vi heller ikke kan sende disse menneskene til ett annet sted, er det vel ingen annen råd enn å passe på tingene sine enda bedre enn til vanlig. Akkurat denne saken er vel ikke den vanskeligste å unngå - det er jo bare å sjekke forholdene, og fjerne uhumskhetene før man slipper barna ut i lek. Personlig ser jeg helst at vi ikke ender opp slik som i USA med såkalte "gated communities", som er hele boligområder som er avstengt/omgjerdet for å holde uønskede og kriminelle elementer ute. Men det er kanskje den veien det går... 4 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Det andre er den opplevelsen at jeg har ikke hørt ett eneste "klynk" fra våre landsmenn med innvadrerbakgrunn, som til og med bor og kanskje jobber i det området som er mest utsatt. Hvorfor klager ikke de? Eller har jeg gått glipp av noen klagemål? Har sett flere kommentarer fra brukere hvor språket og/eller brukernavnet tilsier utenlandsk opprinnelse. I sitatet nedenfor er det en politiker av utenlandsk opprinnelse som uttaler seg: Link - Vi burde leie inn busser og transportere dem ut av Norge umiddelbart. Det kom klinkende klare beskjeder om at spanjoler som kom til Norge for å jobbe, men som ikke fikk jobb, måtte reise tilbake. Romfolket burde ikke behandles annerledes enn andre EØS-borgere, sier Mazyar Keshvari gruppeleder i Oslo Frp. En annen ting er at nye landsmenn sjelden er like opptatt av norske nettsider og norske debatter som "gamle landsmenn", og det kan være av flere grunner; Ikke like gode til å forstå og uttrykke seg på norsk, og at de gjerne har andre interesser. De som ikke har bodd i Norge siden de var små, er også mer sjelden enn nordmenn kompetente på data. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Hvis ikke bakgården kan sikres fra uøskede besøk, og vi heller ikke kan sende disse menneskene til ett annet sted, er det vel ingen annen råd enn å passe på tingene sine enda bedre enn til vanlig. Akkurat denne saken er vel ikke den vanskeligste å unngå - det er jo bare å sjekke forholdene, og fjerne uhumskhetene før man slipper barna ut i lek. Jeg beklager å måtte si at dine kommentarer og påstander/meninger her inne ikke gjør noe godt for Romfolket. Jeg merker at jeg faktisk blir mer irritert på denne folkegruppen når jeg leser dine kommentarer. Hvorfor skal vi rette oss etter romfolkets vaner? (for eksempel skuffe bæsj i egen bakgård, se min utheving). Og dette er bare et eksempel på mange av dine kommentarer som faktisk øker min misnøye med disse menneskene. Hvis du virkelig er på romfolkets side, så bør du tenke litt nøyere over hva du skriver, så det ikke går i totalt motsatt retning. Endret 21. juli 2012 av Bergendahl 1 Lenke til kommentar
Battone Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Hvis anekdoten stemmer, virker det på meg som mannen var sjuk, og da kanskje skulle fått proffesjonell hjelp. Så vidt jeg vet er det en forbrytelse å forlate hjelpeløse mennesker. I så fall stempler du store deler av rombefolkningen som sjuke - noe som er rimelig stygt og generaliserende av deg vil jeg si. At de tar seg inn i bygg og steder som felleskjellere som på grunn av gjentatt hærverk ikke er ordentlig avlåst er da ikke uvanlig i det hele tatt. Og nei; han var nok ikke spesielt syk, for han tok med seg sykkelen og stormet ut ut før kameraten min hadde rukket å hente mobilen sin i 3. etasje for å ringe politiet. Bæsjen og madrassen lå dog igjen som et hyggelig minne. Pussige greier. Jeg har aldri opplevd at folk velger å sove i sin egen dritt og urin. Jeg betviler sterkt at det er vanlig hos romtiggere, eller vanlige romfolk. Min erfaring med folk som ikke eier veggen å putte nåla i, er at de er tvunget til å være ekstra påpasselig med personlig hygiene. Og det er av den enkle grunnen at det finnes ingen "sykemeldingsordning" hos dem, så det er ingen nåde, tid er småpenger - og det får de slett ikke nok av. Men det finnes endel vanlige skrulllinger som gjør sånne ugreier - så jeg tipper at han ikke var helt stabil i hodet Men hvis noen har dokumentasjoner på at romfolket har slike ufyselige vaner sånn generelt, er jeg veldig interessert. Tok han bilde av saken? Edit: Ironien i det hele, er at i romfolkets religion er dem selv de eneste "rene" Atter en gang beviser du din egen uvitenhet. Herlig påstand, romfolket er ekstra påpasselig med egen hygiene.. Dagens latter.. 3 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Uansett hvor man står angående sigøynere, er hendelsen lik f.eks sexarbeidere og synet på disse. Det ironiske er at politikken er snudd på hode. Blå mot tigging, for sexarbeid. Rød motsatt. Det handler om migrasjon og ønsket om bedre liv. Annet moment som er tåpelig, er aversjonen mot å sette opp dasser. Tvilsomt at en dass er det som skal til for at horder av mennesker kommer til Norge (f.eks når Stang sier dette). Hvis man tror dette er man på kanten til imbesil, og kulturimperialist i beste fall. Slike utsagn har kun innenrikse politiske begrunnelser. Godtar man migrasjon kan en ikke, og må ikke, formålet være å gjøre det jævligst mulig for folk slik at man skal forvente folk drar av fri vilje. Da har man ikke forstått ønske til mennesker som forlater sine hjemsteder i håpet/drømmen om å skaffe seg selv og sine et bedre liv. Men, det er forsåvidt ikke noe nytt. Politikken om å gjøre det jævligst mulig i troen om at det skal "bedre" de utsatte utføres i høyeste grad mot narkiser, sexarbeidere og andre som man anser som avskum. Endret 21. juli 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Poenget er da ikke å gjøre det "jævligst mulig". Poenget er at man skal ikke gjøre ting ekstra for disse folkene. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg