Uderzo Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 På hvilken måte bryter det EMK å sende sigøynere som er her ulovlig, hjem? Kan jeg bare dra til, la oss si England, og bare oppholde meg der så lenge jeg vil uten oppholdtillatelse? Nei det blir noe helt annet. Problemet er at man kan ikke f.eks sette opp en konvoi med busser og lesse alle menneskene man mener er her på ulovlig grunnlag for å sende de sammen ut av landet. EMK forbyr kollektiv utvisning av utlendinger og sågar har de krav på individuell behandling. Det var derfor jeg reagerte når du brakte frem Frankrike som eksempel. I prinsippet har du rett i at folk som er her ulovlig skal utvises, men man kan ikke bruke hvilke som helst metoder for å gjøre dette. Ja, jeg er enig. Men noe som gjør saken vanskeligere, slik jeg har forstått det, er at det er vanskelig å holde kontroll på hvor lenge de har vært her og hva de gjør her. Vi må ha bedre grensekontroll og obligatorisk registrering. Slik at vi kan sende ut de som er her ulovlig. Nå er det ville vesten tilstander, spør du meg. De drar fra sted til sted, vi har ingen kontroll. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Meger fornuftig og riktig, etter min oppfatning Utvikle ansvarsfølelseDet finnes uten tvil mange kritikkverdige trekk i denne kulturen, og kravet om at de må ta ansvar selv er forståelig. Men bare når de som enkeltmennesker blir møtt med verdighet og respekt der de oppholder seg, kan vi håpe at de selv utvikler den selvtillit og ansvarsfølelse som er en forutsetning for en dialog om deres levemåte, slik at de kan imøtekomme våre rimelige forventninger og samarbeide om tiltak for å bedre deres fremtid uten plage for andre – enten de er i Romania, Norge eller andre land hvor de vil oppholde seg. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 På hvilken måte bryter det EMK å sende sigøynere som er her ulovlig, hjem? Kan jeg bare dra til, la oss si England, og bare oppholde meg der så lenge jeg vil uten oppholdtillatelse? Nei det blir noe helt annet. Problemet er at man kan ikke f.eks sette opp en konvoi med busser og lesse alle menneskene man mener er her på ulovlig grunnlag for å sende de sammen ut av landet. EMK forbyr kollektiv utvisning av utlendinger og sågar har de krav på individuell behandling. Det var derfor jeg reagerte når du brakte frem Frankrike som eksempel. I prinsippet har du rett i at folk som er her ulovlig skal utvises, men man kan ikke bruke hvilke som helst metoder for å gjøre dette. Ja, jeg er enig. Men noe som gjør saken vanskeligere, slik jeg har forstått det, er at det er vanskelig å holde kontroll på hvor lenge de har vært her og hva de gjør her. Vi må ha bedre grensekontroll og obligatorisk registrering. Slik at vi kan sende ut de som er her ulovlig. Nå er det ville vesten tilstander, spør du meg. De drar fra sted til sted, vi har ingen kontroll. Det er et biprodukt av disse globaliseringstidene vi lever i. Det bringer mye velferd da vi får fri tilgang til Europas arbeidsmarked (noe Norge har nytt veldig godt av), samtidig har det andre negative konsekvenser, slik som dette. Jeg skulle gjerne sett strengere grensekontroll, men jeg har mine mistanker (uten at jeg vet noe konkret) at vi kommer til å tråkke noen på tærne der også ihht lovverk innenfor Schengen samarbeidet. Skal vi ta fatt i dette problemet noenlunde pragmatisk må vi anerkjenne at problemet med denne folkegruppen er hele Europas ansvar - også vårt eget og så faktisk gjøre noen alvorlige grep for å få de integrert inn i samfunnet. Om dette betyr at vi må ta tak i pisken (det vil si, rive de leirene de bygger og nekte de å etablere seg noen steder i sin egen lille lukkede gruppe) og belønning (tilby de rene og hygieniske tilholdssteder mot forpliktelser at de avstår fra lovbrudd og sender barna på skole) vil dette til slutt bære frukter. Det forutsetter selvsagt at alle landene går inn i et slikt samarbeid, spesielt Romania og Bulgaria. Så vil noen skrike høylydt over at man da utrydder sigøynerkulturen og skader mangfoldet - Synd trist leit. Det er kjekt med mangfold og flerkultur men ikke til enhver pris. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 HELT enig. Slett ikke uenig. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Sigøynerkulturen er en ukultur... Bare bra dersom man kan gjøre folk av dem.. Alle folk er ikke folk, sa folk... Bare de som oppfører seg som folk! =) 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Her er et eksempel på sigøynerkultur: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=512528 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvis det er noen som abbonerer på ipad-utgaven av denne aftenposten, hadde det vært flott å få enkeltheter fra denne artikkelen presentert i tråden!? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Her er et eksempel på sigøynerkultur: http://www.vg.no/nyh...hp?artid=512528 Klarer du ikke finne noe som er enda eldre enn denne? Det kunne vært fint å få noen eksempler fra middelalderen, også. Vedder på at hvis du anstrenger deg litt til, så finner du veldig mye rusk og rask, og kanskje litt diskriminering og rasisme, i tillegg (men det blir vel ikke postet, tenker jeg). Det er veldig viktig å bygge drittårnet så høyt som mulig slik at flest mulige får sett det, og spesielt når det står så mange klare med sine egne "murerskjeer" og vil hjelpe til med å befeste hvor umulig dette folket er, og hvor passende dette tårnet er for vår utsikt. Eller kanskje heller "stengsel for opplysning og ren utsikt" Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Ja, se her - Senterpartiet vil jo så klart være med. Og, helt greit for meg at de vil uvesenet til livs, bare de ikke samtidig forlyster seg med å stenge ute noen billige kotelettbein i all hasten sin. Romfolk-debatten har fått henne til å stå fram som en sterk forkjemper av forbud mot tigging i Norge. Men tiggeforbud er ikke nok, mener Klinge. Hun vil erstatte Schengen-avtalen med en nordisk grenseunion. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Haha, d Lever dette trollet fortsatt, nærer oppunder hatet sitt mot disse menneskene. Jo mer jeg leser av Pencilcase sine innlegg, jo mer blir jeg overbevist at dette er trolling. Jeg gjetter han egentlig er rasist som ønsker å øke fremmedfrykten. Underbygg saken så den blir vanntett, og puveriser dermed karakteren min. Det synes jeg er helt greit, og du vil sikkert få endel nye venner hvis du får til det. Men kutt ut å oppføre deg som en liten kylling, som bare kommer å legger igjen litt "avføring" her i tråden. Haha, du har enda ikke sendt meg en melding på innboks, så kylling vet jeg ikke om du er rette person å kalle noen. Vil du virkelig fortsette å true meg - jeg trodde du hadde gitt deg med det? Er det virkelig mulig? Om du føler deg truet får du si ifra til moderator. Du slenger dritt i alle retninger og forventer saklighet tilbake. Forumtroll kalles det.. Det var nå du som truet meg, så den saken har 2 sider.. hmm, og når jeg ba deg kontakte meg på innboks så uteble du.. Du trur sikkert jeg er som deg en spe liten kylling som kun tør taste, jeg står for det jeg sier. Og om du vil kan jeg godt si det direkte til deg personlig, og du trenger ikke være redd, jeg er nok den minst farlige av oss 2.. Endret 18. juli 2012 av Battone 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Plutselig kan man få seg til å tenke litt på hvorfor man i det hele tatt gir våre egne tiggere småmynter. Dagens 20-kroning kan være den siste "vanhjelpen" denne personen fikk, og det verste med det hele, er at jeg er fullstendig klar over at det meget vel kan skje ... Så, jeg vet nå ikke hva som er best, bestandig ... Kan være benmelNylig døde en rusmisbruker i København på grunn av miltbrann. Miltbrannbakteriene kan ha kommet inn i heroinen enten gjennom oppmalt benmel som brukes som blandingsmiddel, eller ved at stoffet har fått smitte etter å ha vært gravd ned i jorden. - Alle illegale rusmidler er farlige i den forstand at man ikke kan vite hva det inneholder, sier Hauge. Velferdsetaten er nå i dialog med smittevernoverlegen i Oslo om situasjonen. Blant rusmisbrukerne i hovedstaden er det nå en viss bekymring. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Da tror jeg det ligger i hva du vil få med deg. Jeg kan ikke hver bidige dag hjelpe til med diverse dokumenter som ligger der til alles benyttelse, og gjenta fakta som du kunne fått med deg, hvis du hadde lest de med litt mer uhildede briller. Du får heller forholde deg til det du synes er mest riktig, selv. Hehe, så JEG er den med uhildede briller? Hva med heller å svare på hvem "ekspertene" dine er og evt. også se på bakgrunnen til disse såkalte ekspertene? Er det statsvitere som har lest i en bok igjen som du refererer til? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Da tror jeg det ligger i hva du vil få med deg. Jeg kan ikke hver bidige dag hjelpe til med diverse dokumenter som ligger der til alles benyttelse, og gjenta fakta som du kunne fått med deg, hvis du hadde lest de med litt mer uhildede briller. Du får heller forholde deg til det du synes er mest riktig, selv. Hehe, så JEG er den med uhildede briller? Hva med heller å svare på hvem "ekspertene" dine er og evt. også se på bakgrunnen til disse såkalte ekspertene? Er det statsvitere som har lest i en bok igjen som du refererer til? Denne gangen skal du få lov til å lete selv! Slapp forøvrig helt av - situasjonen er ikke løst, på langt nær, og samme dokumentasjon som jeg har brukt tidligere, vil nok dukke opp senere i debatten. Hvis du vil kan jeg sende deg en melding når jeg legger ut noe nytt - men så får det bli din egen jobb å følge med videre. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvis det er noen som abbonerer på ipad-utgaven av denne aftenposten, hadde det vært flott å få enkeltheter fra denne artikkelen presentert i tråden!? Mon tro om de har fått med seg årsaken til at de spanske sigøynerne har latt seg integrere? Eller om de har hoppet glatt over den? Jeg er fristet til å tro at de har hoppet rett over den da det vil være mye enklere, og vil fremstå som mye mer politisk korrekt,men jeg håper Aftenposten overrasker meg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvis det er noen som abbonerer på ipad-utgaven av denne aftenposten, hadde det vært flott å få enkeltheter fra denne artikkelen presentert i tråden!? Mon tro om de har fått med seg årsaken til at de spanske sigøynerne har latt seg integrere? Eller om de har hoppet glatt over den? Jeg er fristet til å tro at de har hoppet rett over den da det vil være mye enklere, og vil fremstå som mye mer politisk korrekt,men jeg håper Aftenposten overrasker meg. Det jeg har fått med meg at metoden som Spania har fulgt, kan sammenfattes i ett vanlig og akseptert begrep; "tett oppfølging" Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) – Jeg tar alle mulige forbehold, men årsaken til at vi ikke opplever noen tiggerboom i Fredrikstad i sommer, kan være de nye politivedtektene som bystyret vedtok rett før jul.Dette sier politioverbetjent Øyvind Nilsen ved Fredrikstad politistasjon. Må registrere seg I fjor høst vedtok bystyret et tillegg i byvedtektene som gikk ut på at de som driver med pengeinnsamling (tigging) måtte registrere seg hos politiet. – Basert på egne erfaringer og opplysninger vi får fra romfolket selv, så virker disse vedtektene forebyggende, sier politioverbetjent Nilsen. – Vi har fått konkrete meldinger om at representanter for romfolket og andre som ikke har rent mel i posen unngår å komme til Fredrikstad. – De er ikke interessert i å komme i et offentlig register og styrer unna byen eller reiser ut av landet igjen. Les også: – De er ikke aktive kriminelle. Tigging er lovlig i Norge Arbeiderpartiets Kari Agerup understreker at tigging er lovlig i Norge. – Men politikerne i Fredrikstad ønsket en viss oversikt over dem som driver med dette. Derfor vedtok vi en ny paragraf i byvedtektene der det blant annet står at de som har til hensikt å drive med pengeinnsamling, opprop og lignende på offentlig sted må sende melding til politiet. – Det gjør at de som ønsker å tigge i hvert fall må over en viss terskel før de setter i gang. Ifølge Arbeiderpartiets Atle Ottesen så var det avdøde Svein Bendik Hansens (Bymiljølista) idé at Fredrikstad burde endre politivedtektene etter modell av Bergen. Les også: – Send tiggerne hjem. – Det er viktig å understreke at tiggingen er et uttrykk for et stort fattigdomsproblem i deler av Europa og at denne gruppa må hjelpes – ikke jages, sier Ottesen. – Men samtidig må vi ha en viss oversikt over miljøet. Slik at ting ikke ender i kaos, sier han. Konklusjonen så langt er at tiggingen ikke øker Politioverbetjent Øyvind Nilsen sier at det alltid er risikabelt å trekke bastante konklusjoner. – Sarpsborg har for eksempel ikke politivedtekter lik de Fredrikstad har, men har likevel nesten ingen tiggere. – Men etter at romfolket ble et tema i Fredrikstad for tre-fire år siden, så har politiet systematisk forsøkt å observere og registrere denne gruppen. – Konklusjonen så langt er at tiggingen ikke øker. De fleste hadde ventet et økt tilsig til byen i sommer, men det har ikke kommet, sier Nilsen. I tillegg til den registrering som byvedtektene gir hjemmel for, så følger politiet opp ute i felten. – Vi snakker med dem og spør hvem de er. De har ikke lov til å oppholde seg i landet i mer enn tre måneder. Om de kommer tilbake må de registrere seg på nytt. Begynner det å ligne på at kommunepolitikerne i oslo, er de som kan skamme seg mest over situasjonen byen er i? Endret 18. juli 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvis det er noen som abbonerer på ipad-utgaven av denne aftenposten, hadde det vært flott å få enkeltheter fra denne artikkelen presentert i tråden!? Mon tro om de har fått med seg årsaken til at de spanske sigøynerne har latt seg integrere? Eller om de har hoppet glatt over den? Jeg er fristet til å tro at de har hoppet rett over den da det vil være mye enklere, og vil fremstå som mye mer politisk korrekt,men jeg håper Aftenposten overrasker meg. Det jeg har fått med meg at metoden som Spania har fulgt, kan sammenfattes i ett vanlig og akseptert begrep; "tett oppfølging" Har du allerede glemt at Spanias sigøynere ikke er omstreifende, men stedsfaste? Eller er det et eksempel på selektiv hukommelse? 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Denne gangen skal du få lov til å lete selv! Slapp forøvrig helt av - situasjonen er ikke løst, på langt nær, og samme dokumentasjon som jeg har brukt tidligere, vil nok dukke opp senere i debatten. Hvis du vil kan jeg sende deg en melding når jeg legger ut noe nytt - men så får det bli din egen jobb å følge med videre. Ja ikke sant Lete selv. Hadde jeg ikke lett selv og sittet med egne erfaringer og opplevelser så kunne jeg fort ha trodd deg. Endret 18. juli 2012 av Vice 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 På hvilken måte bryter det EMK å sende sigøynere som er her ulovlig, hjem? Kan jeg bare dra til, la oss si England, og bare oppholde meg der så lenge jeg vil uten oppholdtillatelse? Nei det blir noe helt annet. Problemet er at man kan ikke f.eks sette opp en konvoi med busser og lesse alle menneskene man mener er her på ulovlig grunnlag for å sende de sammen ut av landet. EMK forbyr kollektiv utvisning av utlendinger og sågar har de krav på individuell behandling. Det var derfor jeg reagerte når du brakte frem Frankrike som eksempel. I prinsippet har du rett i at folk som er her ulovlig skal utvises, men man kan ikke bruke hvilke som helst metoder for å gjøre dette. Ja, jeg er enig. Men noe som gjør saken vanskeligere, slik jeg har forstått det, er at det er vanskelig å holde kontroll på hvor lenge de har vært her og hva de gjør her. Vi må ha bedre grensekontroll og obligatorisk registrering. Slik at vi kan sende ut de som er her ulovlig. Nå er det ville vesten tilstander, spør du meg. De drar fra sted til sted, vi har ingen kontroll. Det er et biprodukt av disse globaliseringstidene vi lever i. Det bringer mye velferd da vi får fri tilgang til Europas arbeidsmarked (noe Norge har nytt veldig godt av), samtidig har det andre negative konsekvenser, slik som dette. Jeg skulle gjerne sett strengere grensekontroll, men jeg har mine mistanker (uten at jeg vet noe konkret) at vi kommer til å tråkke noen på tærne der også ihht lovverk innenfor Schengen samarbeidet. Skal vi ta fatt i dette problemet noenlunde pragmatisk må vi anerkjenne at problemet med denne folkegruppen er hele Europas ansvar - også vårt eget og så faktisk gjøre noen alvorlige grep for å få de integrert inn i samfunnet. Om dette betyr at vi må ta tak i pisken (det vil si, rive de leirene de bygger og nekte de å etablere seg noen steder i sin egen lille lukkede gruppe) og belønning (tilby de rene og hygieniske tilholdssteder mot forpliktelser at de avstår fra lovbrudd og sender barna på skole) vil dette til slutt bære frukter. Det forutsetter selvsagt at alle landene går inn i et slikt samarbeid, spesielt Romania og Bulgaria. Så vil noen skrike høylydt over at man da utrydder sigøynerkulturen og skader mangfoldet - Synd trist leit. Det er kjekt med mangfold og flerkultur men ikke til enhver pris. Absolutt. Men det er få sigøynere i Norge som har norsk statsborgerskap. Sigøynerne som kommer hit er hovedsakelig fra Romania og Bulgaria. Derfor er vi avhengig av at hjemlandene har tett oppfølging av sigøynerne og setter hardt mot hardt for å sørge for å holde barna i skolen. Det er lite vi får gjort med de omreisende sigøynerne som kommer hit. Og det er som kjent gjort flere slike tiltak i Europeiske land, med varierende suksess. Jeg er selvsagt for et tett samarbeid med f.eks Romania og Bulgaria, hvis vi kan bidra med noe for å forbedre situasjonen der. Men vi har ikke noe ansvar for sigøynerne som kommer hit som turister. Hvis de får legitime jobber, ikke "folk er folk" jobb som er laget for smutthullene i loven, og skaffer seg bopel og ikke minst følger Norges lover, så har jeg ikke noe imot at de kommer hit. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg