Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Forskere har dratt inn romfolket, som ett ferskt eksempel for oss slik at vi forstår bedre hva de mener. Stort mer kan jeg ikke forklare deg dette. Du får ta det opp direkte med forskerne som sier det!

Igjen det er altså ikke gjort noen forskning på dette. Det var noen (to?) forskere som uttrykte bekymring over at de hadde lest noen ekstreme innlegg på "internett". At det finnes ekstreme og voldsstøttende meninger på internett er overhodet ikke noe nytt. De har vært der siden internett ble skapt.

Det er helt greit at du ikke ser det samme som noen andre. Så, heng i å bagatellisere - jeg for min del tipper at det kommer til å bli enda verre

Det meste rundt internett har økt i omfang ettersom flere og flere tar det i bruk. Men det er ingen grunn til å krisemaksimere av den grunn.

Er 2000 tilreisende hjemløse i Oslo "få"? Er 68 av 69 personer med straffbare forhold "få"?

Det spørs hva du måler det opp mot.

Hva måler du det opp mot da?

Jeg skal med glede hjelpe deg - men først må du dokumenter disse "2000" stk, Er alle romfolk, eller bare tiggere, eller narkomane, eller asylsøkere, eller .... Når det gjelder disse 68/69 - så trreger jeg bare å få vite hvor mange romatiggere som var blant disse. Hvis du fikser dette, skal jeg få til noe fornuftig, tror jeg

Hvilken vilje har romfolket vist til å løse problemet ? såvidt meg er bekjent så er kravet rettigheter og penger samtidig som de lever som nomader.

Jeg vet ikke hvilken vilje, eller har oversikt over alle tiltak som har blitt forsøkt. Men tidligere la jeg ut en artikkel om hvordan metodene varierte i de stater hvor de lever som minoriteter. Der viste det seg at Spania hadde fått gode resultater, men så har de holdt på noen år med sin metode. Du får bla deg tilbake, hvis du ønsker å se på den art.

Spør heller hvilken evne, og hvilke rammebetingelser de har å forholde seg til.

Er det ikke litt interessant at du har ingen vilje eller oversikt ?

Nei, det er det du som interesserer deg mest for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM
Forskere har dratt inn romfolket, som ett ferskt eksempel for oss slik at vi forstår bedre hva de mener. Stort mer kan jeg ikke forklare deg dette. Du får ta det opp direkte med forskerne som sier det!

Igjen det er altså ikke gjort noen forskning på dette. Det var noen (to?) forskere som uttrykte bekymring over at de hadde lest noen ekstreme innlegg på "internett". At det finnes ekstreme og voldsstøttende meninger på internett er overhodet ikke noe nytt. De har vært der siden internett ble skapt.

Det er helt greit at du ikke ser det samme som noen andre. Så, heng i å bagatellisere - jeg for min del tipper at det kommer til å bli enda verre

Det meste rundt internett har økt i omfang ettersom flere og flere tar det i bruk. Men det er ingen grunn til å krisemaksimere av den grunn.

Er 2000 tilreisende hjemløse i Oslo "få"? Er 68 av 69 personer med straffbare forhold "få"?

Jeg skal med glede hjelpe deg - men først må du dokumenter disse "2000" stk, Er alle romfolk, eller bare tiggere, eller narkomane, eller asylsøkere, eller .... Når det gjelder disse 68/69 - så trreger jeg bare å få vite hvor mange romatiggere som var blant disse. Hvis du fikser dette, skal jeg få til noe fornuftig, tror jeg

Hvilken vilje har romfolket vist til å løse problemet ? såvidt meg er bekjent så er kravet rettigheter og penger samtidig som de lever som nomader.

Jeg vet ikke hvilken vilje, eller har oversikt over alle tiltak som har blitt forsøkt. Men tidligere la jeg ut en artikkel om hvordan metodene varierte i de stater hvor de lever som minoriteter. Der viste det seg at Spania hadde fått gode resultater, men så har de holdt på noen år med sin metode. Du får bla deg tilbake, hvis du ønsker å se på den art.

Er det unaturlig å interessere seg i romfolkets manglende vilje til å opparbeide seg rettigheter ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det unaturlig å interessere seg i romfolkets manglende vilje til å opparbeide seg rettigheter ?

Har du noe "håndfast" å underbygge påstanden med, så er jeg lesevillig?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg gir aldri til tiggere, de sitter med valpeøyne og ser opp på deg med et skilt "jeg er sulten". Men narkomane gir jeg til.

Føler at narkomane er mer genuine i sin etterspørsel om penger enn organiserte.

Kan du utdype de to delene jeg har uthevd?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes denne passer utmerket

Come gather 'round people

Wherever you roam

And admit that the waters

Around you have grown

And accept it that soon

You'll be drenched to the bone

If your time to you

Is worth savin'

Then you better start swimmin'

Or you'll sink like a stone

For the times they are a-changin'.

Come writers and critics

Who prophesize with your pen

And keep your eyes wide

The chance won't come again

And don't speak too soon

For the wheel's still in spin

And there's no tellin' who

That it's namin'

For the loser now

Will be later to win

Come senators, congressmen

Please heed the call

Don't stand in the doorway

Don't block up the hall

For he that gets hurt

Will be he who has stalled

There's a battle outside

And it is ragin'

It'll soon shake your windows

And rattle your walls

Come mothers and fathers

Throughout the land

And don't criticize

What you can't understand

Your sons and your daughters

Are beyond your command

Your old road is

Rapidly agin'

Please get out of the new one

If you can't lend your hand

The line it is drawn

The curse it is cast

The slow one now

Will later be fast

As the present now

Will later be past

The order is

Rapidly fadin'

And the first one now

Will later be last

ref: Bob Dylan

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Har du noe "håndfast" å underbygge påstanden med, så er jeg lesevillig?

Du kan f.eks begynne med å ta for deg situasjonen rundt skolegang og hvordan foreldrene i en stor del av tilfellene velger å holde barna utenfor skolesystemet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her er noe norsk nylig forskning på tigging og romfolk.

Informativt og troverdig fra NOVA

Sitat fra kilden din:

"Min erfaring med rom

er at de gjerne forteller fantastiske historier for å villede forskere og journalister, eller bare for å få bekreftet hvor godtroende gaže (ikke-rom) er."

Hmmmm....

Ja, den er informativ og balansert, etter det jeg forstår. Men, les nå hele saken, først

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du kan f.eks begynne med å ta for deg situasjonen rundt skolegang og hvordan foreldrene i en stor del av tilfellene velger å holde barna utenfor skolesystemet.

Det er ikke jeg som skal underbygge din påstand - det er nok du som må gjøre det! Jeg skal forsøke å plukke fra hverandre det du bruker som dokumentasjon, eller "grøss", akseptere at du hadde rett. ;)

Kom igjen!

Lenke til kommentar

Jeg gir aldri til tiggere, de sitter med valpeøyne og ser opp på deg med et skilt "jeg er sulten". Men narkomane gir jeg til.

"Jeg trenger penger til mat/gjeld/narkotika"

"jeg er en av mange tiggere og vi har plassert oss rundt i byen for å tigge istedet for å prøve skaffe meg jobb eller tillatelse etc."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er ikke jeg som skal underbygge din påstand - det er nok du som må gjøre det! Jeg skal forsøke å plukke fra hverandre det du bruker som dokumentasjon, eller "grøss", akseptere at du hadde rett. ;)

Kom igjen!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1117143.ece

Ifølge sigøynere, forskere og FNs utviklingsprogram har romerfolket motvilje mot utdannelse, av frykt for at det kan true deres tradisjoner og kultur.

Forøvrig skal det sies at dette ikke engang er så alt for interessant, for det må påpekes at det er forskjell på romerfolket bosatt i Norge og de som reiser hit utelukkende for å tigge om sommeren

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"jeg er en av mange tiggere og vi har plassert oss rundt i byen for å tigge istedet for å prøve skaffe meg jobb eller tillatelse etc."

Så du sponser gjerne narkotikaomsetning. Det er din grense.

Da vet vi det.

Lenke til kommentar

Så du sponser gjerne narkotikaomsetning. Det er din grense.

Da vet vi det.

Ja, med tyve kroner... Så en bestemor slipper å bli rana av en abstinensherja narkis så han skal få seg ett skudd.

Da vet du det.

Lenke til kommentar

Og du tror at et forbud mot tigging vil endre alt? Nei selvsagt gjør du ikke det.. Ville bare påpeke det at det er for enkelt med forbud... Man gjør folk som i bunn og grunn ikke er kriminelle, til kriminelle..

Etter at løsgjengerloven ble opphevet i 2004 (med virkning fra 1. januar 2006) har spesielt Oslo opplevd stor tilstrømning av sigøynere, de er profesjonelle tiggere. Så du ikke dokumentaren?

Jo jeg så den. =)

Om vi forbyr tigging nå, vil det endre deres situasjon i en positiv rettning?

Finnes det ikke bedre ting vi kan gjøre enn å forby tigging? om enn så organisert den er?

Tigging er jo ikke annet enn å spørre mennesker om penger... Jeg mener at det er menneskenes eget ansvar å si "NEI", ikke statens...

Man burde heller, mener jeg, oppmuntre mennesker til å si NEI... Oppmuntre mennesker til å tenke at det ikke nødvendigvis er "snilt" eller "godhjertet" å gi penger til disse tiggerne...

Å drite på gaten derimot, eller i busker og kratt rundt om i nabolaget, det burde være strengt forbudt, og etter alt jeg vet: er det det... Men å legge til rette for toaletter, utedoer og liknende det burde da ikke være så vanskelig? =)

Barnetiggere var også et problem her i Norge, men politiet slo hardt ned på det. Har heldigvis ikke sett noen på en god stund.

Problemet med sigøynere bare øker og øker, i år er det 2000 av dem i hovedstaden, hvor mange blir det neste år?

Kommer an på hva vi gjør... Gir vi dem penger, så forblir de her... Så det er opp til folk...

Håper ikke snillismen fører til mer snylting og forsøpling av vårt samfunn.

Det heter ikke snillisme... Det heter dumhet. Man er ikke snill når man gir dem penger dersom man vet hvor disse pengene havner. Man er snillere dersom man spytter pengene inn i organisasjoner som ønsker å gjøre noe med hjemlandet deres. I utdanning, og så videre....

Hvis man bedrer kårene deres der borte, hvor de bor, så vil nok ting bli ganske annerledes

hehe, jeg beundrer deg for din optimisme. Jeg er litt mer pessimistisk. Å endre en 2000 år gammel kultur og samfunnsstruktur, som står i veien for fremgang, er en meget stor oppgave som jeg tviler på noen er i stand til å gjøre.

Jo... Det meste er faktisk mulig bare man legger til rette for det... Tror jeg...

Om man forsøker å gjøre det på den mest gjennomtenkte og utspekulerte måten.... :-P

De lever på siden av samfunnet slik de alltid har gjort, de er ikke interessert til å ta del i det moderne samfunnet.

Jeg tror ikke det er slik at "de ikke er interessert" ... Jeg tror de er for kunnskapsløse til å vite hva de kan gjøre, og hva slags muligheter de faktisk har... Jeg tror ingen frivillig velger seg et slikt liv, dersom de vet bedre...

Det har ikke vært mangel på muligheter, og det er sikkert noen som har klart å bryte med miljøet og skaffet seg et ordentlig liv, men de er i mindretall.

De er et nomadisk folk, de føler ikke noen tilhørighet til noen land. De har sine egne regler, sitt eget samfunn.

De tilhører Romania.

Lenke til kommentar

Her er noe norsk nylig forskning på tigging og romfolk.

Informativt og troverdig fra NOVA

Sitat fra kilden din:

"Min erfaring med rom

er at de gjerne forteller fantastiske historier for å villede forskere og journalister, eller bare for å få bekreftet hvor godtroende gaže (ikke-rom) er."

Hmmmm....

Ja, den er informativ og balansert, etter det jeg forstår. Men, les nå hele saken, først

Jeg leser og leser.. Det er interessant...

Kom nettopp over dette nå:

"Da som nå ble arbeidsføre menn som tigget sett på med forakt, mens «krøplinger», syke, barn og gamle vakte medlidenhet. Mistanke om falske tiggere, om latskap som årsak til nøden, skapte da som nå en grunnleggende skepsis til tiggere: Hvorfor arbeider de ikke? Er de virkelig ikke i stand til å arbeide? Og med denne skepsisen en uttalt frykt for å bli lurt, for å vise seg godtroende og dum. På romanes er det et ordtak som sier: gir du er du dum, gir du ikke er du en djevel."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, jeg la merke til "ordspråket" - og leste det ett par ganger ekstra

Jeg synes også det er veldig interessant lesing, og har ikke "nilest" hele rapporten - men den gir inntrykk av god integritet hos fagpersonene.

Ellers bekymres jeg til stadighet. Lederen i "folkerfolk" ble forsøkt fysisk angrepet i dag ...

Skuelystne var såpass påtrengende at politiet måtte jage "publikum bort fra dyrehagen" på Årvoll ... (lurer på om de arme folka føler seg bare litt utsatt ..)

Ellers så står Siv Jensen frem på nyhetene, og uttaler seg med ubeveget maske, og er slett ikke notvillig til å ta ordet "deportasjon" i sin munn ... Akkurat hun, bør holde kjeft, litt til ... - men så klart, budskapet er midt i smørøyet til velgermassen. Nokså forutsigbart, hva er ellers nytt?

Mulig at jeg er spesielt fokusert mot alle slike "signaler" og tolker de som eskalering av aggresjonene, men slik er det nå allikevel ...

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Så mye frykt, hat og fokus på det negative, og så lite vilje til å fokusere på mulighetene og det positive litt godt, gammeldags samarbeid og ikke minst alt det gode litt flerkultur kan bringe samfunnet vårt ..

Er vi virkelig blitt så livredde for det litt ukjente, at vi kan tillate oss å behandle enkelte mennesker dårligere enn andre?

Lenke til kommentar

Dette er tall fra politiet. Du må være blind om du ikke har fått med deg disse i media de siste dagene. Bybildet i Oslo domineres av sigøynertiggere. Ta deg en tur og kikk litt rundt deg i Oslo i sentrumsområdene. Hva slags grunn har du til å betvile politets tall? Dette er jo nesten som å høre "Folk er folk" argumentere.

Så mye frykt, hat og fokus på det negative, og så lite vilje til å fokusere på mulighetene og det positive litt godt, gammeldags samarbeid og ikke minst alt det gode litt flerkultur kan bringe samfunnet vårt ..

Er vi virkelig blitt så livredde for det litt ukjente, at vi kan tillate oss å behandle enkelte mennesker dårligere enn andre?

Har du lest noe i tråden om hva problemet er?
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...