Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det er flott at du i det minste har funnet deg et nytt ord å bruke.

Lær deg det selv, også! Det er fremdeles ikke jeg som forsker på slike ting, eller det vil si; jeg forsker også, men den teller ikke. Jeg er kun bare litt bekymret.

Det eksisterer mye frustrasjon rundt situasjonen, å uten videre påstå at frustrasjonen dreier seg om romfolket fordi de er romfolket blir håpløst.

Ja, det mangler ikke på forskjellig folks opplevelser av indikasjoner på at noe er galt et sted. Det som er litt håpløst, og det har det vært i 500-600 år, er at ingen har klart å løse problemet, enda

Og folk fortsetter å klage på indikasjoner ala:

1. de driter i buskene
  2. de stjeler
  3. de er skitne
  4. de er late
  5. de misbruker barna sine som "slaver"
  6. de er aggressive
  7. de er organiserte
  8. de vil ikke gjøre noe med sin situasjon

Her i tråden kan jeg trykke på første innlegg - og der kommer første sterke indikasjon på at ingen vil vite årsakene til hvorfor de sitter her med koppene sine - første post: 1 poeng - andre post: 100. Det forteller meg at de fleste har bare lest de to første postene, og gitt poeng. Så da vil de neppe høre annet enn de sannhetene de har stemt på. Og sånn går diskusjonen ...

Hvis du mener jeg gnåler etter fakta, tror jeg du misforstår. Jeg klarer å finne endel selv, men insisterer på at "alle" må gjerne bidra.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du at de fremdeles er her? Kan det være for at det finnes nok av slike som meg, og visste du at forskning indikerer at slike motsetninger er helt nødvendige for at en gruppe mennesker skal klare å holde ut med hverandre? Sånn som i din by, hvis du bor i oslo.

Vi er faktisk en "symbiose" - tygg på den, du!

Så, det er nok for tidlig å glede seg, sorry

;)

Det er blitt en del færre av "deg" den siste uken, og de som allerede hadde noe i mot sigøynere, har fått de enda mer i vrangstrupen. Og det er sigøynernes egen feil, med god hjelp fra "folk er folk".

Og hadde du lest litt nøyere i mange av innleggene her inne, så ser du at det er ikke tiggingen som er problemet, det er kriminaliteten som de drar med seg, at de roter og forsøpler og bruker andre menneskers eiendom som toalett. Og jeg satt midt oppe i det de dagene de oppholdt seg i Sofienbergparken, og alle mine fordommer mot sigøynere ble bekreftet gang på gang.

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Lær deg det selv, også! Det er fremdeles ikke jeg som forsker på slike ting, eller det vil si; jeg forsker også, men den teller ikke. Jeg er kun bare litt bekymret.

Det eksisterer mye frustrasjon rundt situasjonen, å uten videre påstå at frustrasjonen dreier seg om romfolket fordi de er romfolket blir håpløst.

Ja, det hagler med forskjellig folks opplevelser av indikasjoner på at noe er galt et sted. Det som er litt håpløst, og det har det vært i 500-600 år. nå - er at ingen har klart å løse problemet.

1. de driter i buskene
  2. de stjeler
  3. de er skitne
  4. de er late
  6. de er aggressive
  7. de er organiserte

Her i tråden kan jeg trykke på første innlegg - og der kommer første sterke indikasjon på at ingen vil vite årsakene til hvorfor de sitter her med kppene sine - første post: 1 poeng - andre post: 100. Det forteller meg at de fleste har bare lest de to første postene, og gitt poeng. Så da vil de neppe høre annet enn de sannhetene de har stemt på. Og sånn går diskusjonen ...

Hvis du mener jeg gnåler etter fakta, tror jeg du misforstår. Jeg klarer å finne endel selv, men insisterer på at "alle" må gjerne bidra.

Hvilken konkret forskning er utført på hatretorikk mot romfolket ?

Hvilken vilje har romfolket vist til å løse problemet ? såvidt meg er bekjent så er kravet rettigheter og penger samtidig som de lever som nomader.

Nei, du gnåler om at folk ikke forholder seg til fakta samtidig som du kommer med håpløse utspill om "noen få tiggere" og blander inn at vi sender soldater til fjerne land for å være med på å bygge opp men at vi nekter å gjøre noe når tiggere trenger hjelp hos oss.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men de siste dagene har jeg sett flere hver dag. Og ikke bare der, men i aviser, nettforum, blogger osv... Merker det også personlig, at mens jeg før bare mislikte de, så har det nå vokst til avsky og sterk misnøye.

Way to go, sigøynere. Dere klarte nettopp å gjøre dere selv ENDA mer forhatte i Norge. Grattis :D

Hva er din forskjell på "sterk misnøye" og "hat"

Hvorfor tror du at de fremdeles er her? Kan det være for at det finnes nok av slike som meg, og visste du at forskning indikerer at slike motsetninger er helt nødvendige for at en gruppe mennesker skal klare å holde ut med hverandre? Sånn som i din by, hvis du bor i oslo.

;)

Det er blitt en del færre av "deg" den siste uken, og de som allerede hadde noe i mot sigøynere, har fått de enda mer i vrangstrupen. Og det er sigøynernes egen feil, med god hjelp fra "folk er folk".

Og hadde du lest litt nøyere i mange av innleggene her inne, så ser du at det er ikke tiggingen som er problemet, det er kriminaliteten som de drar med seg, at de roter og forsøpler og bruker andre menneskers eiendom som toalett. Og jeg satt midt oppe i det de dagene de oppholdt seg i Sofienbergparken, og alle mine fordommer mot sigøynere ble bekreftet gang på gang.

Fint at du sier det selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, det hagler med forskjellig folks opplevelser av indikasjoner på at noe er galt et sted. Det som er litt håpløst, og det har det vært i 500-600 år. nå - er at ingen har klart å løse problemet.

1. de driter i buskene
  2. de stjeler
  3. de er skitne
  4. de er late
  6. de er aggressive
  7. de er organiserte

Her i tråden kan jeg trykke på første innlegg - og der kommer første sterke indikasjon på at ingen vil vite årsakene til hvorfor de sitter her med kppene sine - første post: 1 poeng - andre post: 100. Det forteller meg at de fleste har bare lest de to første postene, og gitt poeng. Så da vil de neppe høre annet enn de sannhetene de har stemt på. Og sånn går diskusjonen ...

Forskere har dratt inn romfolket, som ett ferskt eksempel for oss slik at vi forstår bedre hva de mener. Stort mer kan jeg ikke forklare deg dette. Du får ta det opp direkte med forskerne som sier det!

Lenke til kommentar

Og du tror at et forbud mot tigging vil endre alt? Nei selvsagt gjør du ikke det.. Ville bare påpeke det at det er for enkelt med forbud... Man gjør folk som i bunn og grunn ikke er kriminelle, til kriminelle..

Etter at løsgjengerloven ble opphevet i 2004 (med virkning fra 1. januar 2006) har spesielt Oslo opplevd stor tilstrømning av sigøynere, de er profesjonelle tiggere. Så du ikke dokumentaren?

Barnetiggere var også et problem her i Norge, men politiet slo hardt ned på det. Har heldigvis ikke sett noen på en god stund.

Problemet med sigøynere bare øker og øker, i år er det 2000 av dem i hovedstaden, hvor mange blir det neste år?

Håper ikke snillismen fører til mer snylting og forsøpling av vårt samfunn.

Hvis man bedrer kårene deres der borte, hvor de bor, så vil nok ting bli ganske annerledes

hehe, jeg beundrer deg for din optimisme. Jeg er litt mer pessimistisk. Å endre en 2000 år gammel kultur og samfunnsstruktur, som står i veien for fremgang, er en meget stor oppgave som jeg tviler på noen er i stand til å gjøre. De lever på siden av samfunnet slik de alltid har gjort, de er ikke interessert til å ta del i det moderne samfunnet. Det har ikke vært mangel på muligheter, og det er sikkert noen som har klart å bryte med miljøet og skaffet seg et ordentlig liv, men de er i mindretall.

De er et nomadisk folk, de føler ikke noen tilhørighet til noen land. De har sine egne regler, sitt eget samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

1. de driter i buskene
  2. de stjeler
  3. de er skitne
  4. de er late
  6. de er aggressive
  7. de er organiserte

Forskere har dratt inn romfolket, som ett ferskt eksempel for oss slik at vi forstår bedre hva de mener. Stort mer kan jeg ikke forklare deg dette. Du får ta det opp direkte med forskerne som sier det!

Forskere (to stk) har sagt at noen av kommentarene i kommentarfelt under artikler minner om hatretorikk.

Det er ikke forskning.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvilken vilje har romfolket vist til å løse problemet ? såvidt meg er bekjent så er kravet rettigheter og penger samtidig som de lever som nomader.

Jeg vet ikke hvilken vilje, eller har oversikt over alle tiltak som har blitt forsøkt. Men tidligere la jeg ut en artikkel om hvordan metodene varierte i de stater hvor de lever som minoriteter. Der viste det seg at Spania hadde fått gode resultater, men så har de holdt på noen år med sin metode. Du får bla deg tilbake, hvis du ønsker å se på den art.

Spør heller hvilken evne, og hvilke rammebetingelser de har å forholde seg til.

Lenke til kommentar
og alle mine fordommer mot sigøynere ble bekreftet gang på gang.

Mulig jeg brukte ordet fordom i feil sammenheng. Er ikke noen språkekspert akkurat. Men det jeg mener er at det jeg stort sett bare hadde hørt om fikk jeg selv oppleve utenfor min egen inngangsdør. Det som før stort sett var fordommer, ble nå bekreftet som sannhet. Er det mer riktig å si?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lever midt oppi dette i oslo sentrum.

Ser at de har morgenmøte hver morgen hvor sjefene instruerer hvor de skal sitte etc.

Underveis om dagen har de egne folk som gir tiggerne mat, dette gjør de diskre, de setter fra seg posen med mat og går videre uten å prate med hverandre.

Rett som det er tar de frem en mobiltelefon og taster litt.

På slutten av dagen blir de hentet i bil og de kjører til samlestedet sitt. Der samler de sammen alle pengene de har samlet iløpet av dagen. Flere ganger i uken blir jeg tilbudt å kjøpe gullringer og smykker (leser stadig vekk om eldre mennesker som blir frastjålet gull & smykker, tiggerfolket bytter ut de ekte smykkene med juggel).

Og hva skjer med å komme til verdens dyreste land for å tigge i? :)

Endret av BIG1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
og alle mine fordommer mot sigøynere ble bekreftet gang på gang.

Mulig jeg brukte ordet fordom i feil sammenheng. Er ikke noen språkekspert akkurat. Men det jeg mener er at det jeg stort sett bare hadde hørt om fikk jeg selv oppleve utenfor min egen inngangsdør. Det som før stort sett var fordommer, ble nå bekreftet som sannhet. Er det mer riktig å si?

Jeg misforstod deg slett ikke. Du glemte deg nok litt - og det er den minste kunst å finne akkurat de feilene man på forhånd har bestemt seg for å finne.

Lou Reed (en av de mest betydelige nålevende rockepoeter) har sagt:

"belive noen of what you hear, and half of what you see"

Synes det er godt sagt, og forsøker å huske det selv

:)

Jeg lever midt oppi dette i oslo sentrum.

Ser at de har morgenmøte hver morgen hvor sjefene instruerer hvor de skal sitte etc.

Underveis om dagen har de egne folk som gir tiggerne mat, dette gjør de diskre, de setter fra seg posen med mat og går videre uten å prate med hverandre.

Rett som det er tar de frem en mobiltelefon og taster litt.

På slutten av dagen blir de hentet i bil og de kjører til samlestedet sitt. Der samler de sammen alle pengene de har samlet iløpet av dagen. Flere ganger i uken blir jeg tilbudt å kjøpe gullringer og smykker (leser stadig vekk om eldre mennesker som blir frastjålet gull & smykker, tiggerfolket bytter ut de ekte smykkene med juggel).

Og hva skjer med å komme til verdens dyreste land for å tigge i? :)

Mener du at de ikke skal organisere arbeidsdagen sin, eller?!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvor interessant er det at forskere bekymrer seg over noen innlegg på noen nettsider ? Først og fremst er det jo svært naturlig å stille spørsmål rundt seriøsiteten bak innleggene, var det ment som humor eller mente personen det seriøst ? Er det naturlig å anta at det var alvorlig ment at romfolket er som brunsnegler ?

Jeg synes det er relativt drøyt å omtale slikt som folkemordsretorikk.

Hele den offentlige debatten rundt romfolket sklir ut.

Det er faktisk veldig lite interessant, men tydeligvis er det noen (Pencilcase) som føler at deres stemme MÅ bli hørt uansett..

Hvordan blir stemmen deres hørt ellers? Via deg og dine meningsfeller?

Noe annet er at du fremdeles ikke får med deg hvem jeg prater for, egentlig ... :wee:

Og når det gjelder "hatretorikk" så er den noe som flere enn meg stusser ved.

Pussig at verdens rikeste land går helt av skaftet fordi det kommer noen få stusselige tiggere hit å plager oss. Ellers liker vi å fortelle resten av verden hvordan konflikter skal løses - men når det kommer til oss selv, da tilter hele vettet, rett i grøfta

Du er heldigvis blant en ekstrem liten gruppe mennesker som tror på det du babler om her inne, noe jeg personlig er veldig takknemlig for..

De som husker tilstandene når det fantes sigøynere "kontoret" vet akkurat hva som skjer om snillismen/ignoransen til headcase her får gjennomslag..

Rom folk UT AV NORGE..

;)

Jeg er faktisk glad vi kan være uenige og folk ikke har samme meninger på alt hvis alle hadde vært enig om alt hadde evolusjonen mest sannsynlig helt stagnert hvertfall på et samfunns nivå..

Så jeg sitter ikke her å diskutere med et surt fjes heller motsatte :)

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

1. de driter i buskene
  2. de stjeler
  3. de er skitne
  4. de er late
  6. de er aggressive
  7. de er organiserte

Forskere (to stk) har sagt at noen av kommentarene i kommentarfelt under artikler minner om hatretorikk.

Det er ikke forskning.

Da bryr vi oss ikke om de to.

Hvor interessant er det at forskere bekymrer seg over noen innlegg på noen nettsider ? Først og fremst er det jo svært naturlig å stille spørsmål rundt seriøsiteten bak innleggene, var det ment som humor eller mente personen det seriøst ? Er det naturlig å anta at det var alvorlig ment at romfolket er som brunsnegler ?

Jeg synes det er relativt drøyt å omtale slikt som folkemordsretorikk.

Hele den offentlige debatten rundt romfolket sklir ut.

Det er faktisk veldig lite interessant, men tydeligvis er det noen (Pencilcase) som føler at deres stemme MÅ bli hørt uansett..

Hvordan blir stemmen deres hørt ellers? Via deg og dine meningsfeller?

Noe annet er at du fremdeles ikke får med deg hvem jeg prater for, egentlig ... :wee:

Og når det gjelder "hatretorikk" så er den noe som flere enn meg stusser ved.

Pussig at verdens rikeste land går helt av skaftet fordi det kommer noen få stusselige tiggere hit å plager oss. Ellers liker vi å fortelle resten av verden hvordan konflikter skal løses - men når det kommer til oss selv, da tilter hele vettet, rett i grøfta

Du er heldigvis blant en ekstrem liten gruppe mennesker som tror på det du babler om her inne, noe jeg personlig er veldig takknemlig for..

De som husker tilstandene når det fantes sigøynere "kontoret" vet akkurat hva som skjer om snillismen/ignoransen til headcase her får gjennomslag..

Rom folk UT AV NORGE..

;)

Jeg er faktisk glad vi kan være uenige og folk ikke har samme meninger på alt hvis alle hadde vært enig om alt hadde evolusjonen mest sannsynlig helt stagnert hvertfall på et samfunns nivå..

Så jeg sitter ikke her å diskutere med et surt fjes heller motsatte :)

Helt enig (du får en tommel opp nå) ;)

Lenke til kommentar

Igjen det er altså ikke gjort noen forskning på dette. Det var noen (to?) forskere som uttrykte bekymring over at de hadde lest noen ekstreme innlegg på "internett". At det finnes ekstreme og voldsstøttende meninger på internett er overhodet ikke noe nytt. De har vært der siden internett ble skapt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Noen få"?

Se hvordan du bestandig ordlegger deg.

Vi vet akkurat hva som må gjøres for å bli kvitt problemet: Forby utenlandsk tigging. CC.

Elegant å få til samme feil som den du kritiserer meg for.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Igjen det er altså ikke gjort noen forskning på dette. Det var noen (to?) forskere som uttrykte bekymring over at de hadde lest noen ekstreme innlegg på "internett". At det finnes ekstreme og voldsstøttende meninger på internett er overhodet ikke noe nytt. De har vært der siden internett ble skapt.

Det er helt greit at du ikke ser det samme som noen andre. Så, heng i å bagatellisere - jeg for min del tipper at det kommer til å bli enda verre

Er 2000 tilreisende hjemløse i Oslo "få"? Er 68 av 69 personer med straffbare forhold "få"?

Det spørs hva du måler det opp mot.

Lenke til kommentar

Det er helt greit at du ikke ser det samme som noen andre. Så, heng i å bagatellisere - jeg for min del tipper at det kommer til å bli enda verre

Det meste rundt internett har økt i omfang ettersom flere og flere tar det i bruk. Men det er ingen grunn til å krisemaksimere av den grunn.

Er 2000 tilreisende hjemløse i Oslo "få"? Er 68 av 69 personer med straffbare forhold "få"?

Det spørs hva du måler det opp mot.

Hva måler du det opp mot da?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg vet ikke hvilken vilje, eller har oversikt over alle tiltak som har blitt forsøkt. Men tidligere la jeg ut en artikkel om hvordan metodene varierte i de stater hvor de lever som minoriteter. Der viste det seg at Spania hadde fått gode resultater, men så har de holdt på noen år med sin metode. Du får bla deg tilbake, hvis du ønsker å se på den art.

Spør heller hvilken evne, og hvilke rammebetingelser de har å forholde seg til.

Er det ikke litt interessant at du har ingen vilje eller oversikt ?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...