Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Da hjelper man de som trenger det, med det de trenger: Mat.

Du aner ikke hvor enig jeg er med deg ...

Jeg forsøkte å gi bort to bæreposer med matvarer til en av våre egne tiggere - men han avslo høflig, fordi han fikk mer enn han trengte med de ordningene vi har for disse. Matvarene tok jeg med hjem og brukte selv, og det var fordi at det ble "ulovlig" å gi romtiggere noe av matoverskuddet. Vi kastet ca 2000 kg. med fullt ut spiselig mat, den dagen. Verdens rikeste land .....

Rik på hva da, spør jeg meg selv ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte mer på at vi sender "fredsveiledere" jorden rundt for å løse opp i større konflikter - og når vi selv får dette vesle problemet i fanget - ja, da blir vi sittende med hendene i fanget .... pussig, og passe dobbeltmoralistisk, spør du meg

Elitens selvbilde er det lite og si på, om de blir sett på som annet enn uvitende klovner der de driver på er vel en helt annen sak....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tenkte mer på at vi sender "fredsveiledere" jorden rundt for å løse opp i større konflikter - og når vi selv får dette vesle problemet i fanget - ja, da blir vi sittende med hendene i fanget .... pussig, og passe dobbeltmoralistisk, spør du meg

Elitens selvbilde er det lite og si på, om de blir sett på som annet enn uvitende klovner der de driver på er vel en helt annen sak....

Siste oppdaterte selvbilde - kom for all del ikke å påstå at det på noen måte er oppblåst ...:)

"Internasjonal samlivsterapeut"

Å, så mange spørsmål, så mange konflikter, for utlandet er stort, det, og utenriksminister Jonas Gahr Støre flyr verden over med et haleheng av rådgivere for å rydde opp. Afghanistan, Egypt, Israel, Palestina, Algerie, Tunisa, men også innenlands for å avklare vennskap og kjennskap, skjønt akkurat denne dagen sitter han i baksetet i en svart bil i Lørenskog, og alt er fred og gammen. Han skal tilbake til departementet i Victoria terrasse. Dagen begynte for øvrig med frokost sammen med Sveriges utenriksminister Carl Bildt, deretter møtte han en politisk analytiker fra Serbia, og etter det igjen, to intervjuer med utenlandsk presse. På vei inn i baksetet ble han spurt av kommunikasjonssjefen om hun skal bestille sushi til ham, men Støre vil heller ha to skiver med brunost. Brunost?! Han har vel et image å bygge.

Jonas sier han har sans for humor - der er Jonas og jeg nokså like. Så, takk for latteren, Jonas. Og ta deg en tur opp til Årvoll - der er det noen som har god grunn til å være sure, tror jeg ... :)

Lenke til kommentar

Den ny Norske diplomatiske Superhelten i aksjon, han blir nok statsminister en dag, han har jo samme bakgrunn som Stoltenberg.

De har jo begge en tradisjonell Arbeidepartibakgrunn fra de hardbarkede arbeiderstrøkene på beste vestkant, de er gode representanter for den jevne Nordmann...

Lenke til kommentar

Jeg gir ikke noe til tiggere... Verken narkomane eller romfolk.

Jeg mener at det finnes bedre måter å å håndtere disse enorme problemene på, og at det er statens oppgave gjøre noe med dem. Ikke vi...

Vi hjelper dem ikke bare ved å gi dem "en slant i koppen" ... Ikke på lang sikt....

Staten kan i samarbeid med større private organisasjoner som for eksempel frelsesarmeen etc. ta tak i problemet på en mye bedre måte. Blant annet kan de spytte inn penger i oppbygging av en solid utdanningssektor i de fattige landene etc. slik at de "lærer" å tjene penger på egenhånd.... Dette vil alle tjene på... De vil da kunne starte opp fabrikker og andre ting, og sette disse folka i arbeid der de hører hjemme, slik at de da har et arbeid og utdanning der, istedet for at de må tigge her... De vil da også produsere tjenester og varer som VI får en fordel av....

At det sitter tiggere på gatene våre, har ingen noen glede av.. Verken dem eller oss..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvor interessant er det at forskere bekymrer seg over noen innlegg på noen nettsider ? Først og fremst er det jo svært naturlig å stille spørsmål rundt seriøsiteten bak innleggene, var det ment som humor eller mente personen det seriøst ? Er det naturlig å anta at det var alvorlig ment at romfolket er som brunsnegler ?

Jeg synes det er relativt drøyt å omtale slikt som folkemordsretorikk.

Hele den offentlige debatten rundt romfolket sklir ut.

Det er faktisk veldig lite interessant, men tydeligvis er det noen (Pencilcase) som føler at deres stemme MÅ bli hørt uansett..

Hvordan blir stemmen deres hørt ellers? Via deg og dine meningsfeller?

Noe annet er at du fremdeles ikke får med deg hvem jeg prater for, egentlig ... :wee:

Og når det gjelder "hatretorikk" så er den noe som flere enn meg stusser ved.

Pussig at verdens rikeste land går helt av skaftet fordi det kommer noen få stusselige tiggere hit å plager oss. Ellers liker vi å fortelle resten av verden hvordan konflikter skal løses - men når det kommer til oss selv, da tilter hele vettet, rett i grøfta

:)

*grøss*

Jeg registrerer at du gang på gang kommer med definisjoner og personlige meninger fra bloggere rundt hatretorikk. Det du ikke gjør, er å komme med gode eksempler på nettopp hvorfor man i det hele tatt burde nærme seg det uttrykket rundt debatten om romfolket. Det er flott at du i det minste har funnet deg et nytt ord å bruke.

Det eksisterer mye frustrasjon rundt situasjonen, å uten videre påstå at frustrasjonen dreier seg om romfolket fordi de er romfolket blir håpløst.

Det er forøvrig trist at en som gnåler så mye om fakta, velger å avslutte innlegget sitt såpass ironisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg gir heller aldri til tiggere, det er temmelig mange av de og hvorfor skal jeg bare gi til en av de, eller to av de. Har den ene en bedre grunn enn den andre til å få penger, er rettferdiggjørelsen at han tilfeldigvis var ved siden av meg til rett tid. Et annet moment er at tiggere gjør alt de kan for å få lurt penger ut av lommene dine, slik som han i Haugesund som latet som om han var lam.

Lenke til kommentar

Pussig at verdens rikeste land går helt av skaftet fordi det kommer noen få stusselige tiggere hit å plager oss. Ellers liker vi å fortelle resten av verden hvordan konflikter skal løses - men når det kommer til oss selv, da tilter hele vettet, rett i grøfta

"Noen få"?

Se hvordan du bestandig ordlegger deg.

Vi vet akkurat hva som må gjøres for å bli kvitt problemet: Forby utenlandsk tigging. CC.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som også nevnt tidligere i tråden så er det heller ikke noen "få tiggere" eller faktisk tiggere i seg selv som er problemet. Det er stjelekulturen, den forferdelige utnyttelsen av mennesker(barn) og den komplette ignoransen for lover og regler som disse folkene utviser. Når folk etterhvert begynner å finne ut hva som ligger bak tiggerfronten deres blir de aller fleste redde og sjokkerte.

Interessant lesning om det nye området de har beleiret:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066928

Bjønnulv Evenrud, sekretær i Folk er folk, sier at det nå er eieren av tomta sitt ansvar å legge forholdene til rette for romfolkene.

- Vi har bistått siden de søkte beskyttelse ved Sofienberg kirke. Det kan vi ikke fortsette å gjøre.

- Betyr det at det ikke kommer sanitæranlegg i dag?

- Det må du spørre eieren av tomta om.

Begynner selveste "Folk er folk" også å få nok?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler denne dokumentaren fra BBC. Den viser hva slags folk vi har med å gjøre. Trafficking, mafia, organisert kriminalitet.

Her er en av mange videoer av sigøyner palassene i Romania.

Veldig opplysende og fin dokumentar! =)

Men vi vet vel egentlig ikke ut i fra dette: "hva slags folk vi har med å gjøre" ?

Noen av dem er lut fattige og kommer fra strøk i Romania som er lut fattige...

Der de ikke har tak over hodet, og så videre(....)

Andre bor i mer velstående strøk hvor man kan se enorme palasser etc...

Helt vannvittig...

Problemet er jo hva vi skal gjøre med det...

For bare noen måneder siden, så var det ikke en eneste tigger i Gjøvik... I alle fall ikke som jeg har sett... Ikke narkomane heller. Jeg har blitt spurt om penger i Oslo, men har aldri blitt det i Gjøvik, og heller aldri sett noen tigger her... Men for bare noen dager siden, så så jeg to tiggere... Rumenske...

Jeg tenker at desto færre mennesker som gir dem penger, desto mindre attraktivt er det for dem å være her...

Men jeg syntes at bare et forbud mot tigging/utenlandsk tigging blir ei alt for enkel løsning som da vil gå ut over de svakeste... Men forbud mot tigging samtidig som man har suppestasjoner (matstasjoner) som de kan gå å forsyne seg med mat (så de ikke sulter) og husly (så de ikke trenger å sove på gata, eller i værste fall fryse i hjel) tror jeg kan være en god løsning på problemet... Samt det jeg sa ovenfor om å spytte penger inn i private organisasjoner som for eksempel kunne hjelpe til med å bygge ut utdanningstilbudene der nede...

At de bygger palasser der nede, og ikke skoler etc. sier jo oss utrolig mye om hvorfor ting er som de er...

Barna blir opplært til å tigge fra barnsben av... Det er jo dette vi må gjøre noe med... Eller rettere: ikke vi, men våre myndigheter og veldedige organisasjoner som jobber for å bekjempe fattigdom....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er et par ting jeg registrerer ved saken.

Først og fremst skal det bli svært interessent å se konsekvensene av at media begynner å gå Folk er folk i sømmene, den godeste Bjønnulv har ganske tette bånd til SOS Rasisme og Tjen Folket. Det har blitt så mye oppmerksomhet rundt de at en eller annen journalist må da ha nok vett til å begynne å undersøke litt.

Deretter skal det bli noen morsomme dager fremover, Hæhre sier at tomta er svært uegnet og at Quintavalle ikke engang har vært i samtale med han om at romfolket skal bo der. Hæhre er vel grunneier... Det er mye som tyder på at Quintavalle gjør dette som et stikk mot beboerne i nabolaget, som hun har alt annet enn et godt forhold til, men nå sitter hun plutselig inne med ansvar for hva romfolket foretar seg.

Lenke til kommentar

En ting å tenke over, er at jo at det er etter at sigøynerne selv begynte å klage over dårlig behandling, opprettet teltleir ved Sofienberg kirke, krevde millioner for å dra fra Norge og så videre, at hatet mot de virkelig har eksplodert.

Jeg har aldri merket meg at noen av mine venner har skrevet lengre "innlegg" på Facebook om hvor mye de misliker sigøynere. Men de siste dagene har jeg sett flere hver dag. Og ikke bare der, men i aviser, nettforum, blogger osv... Merker det også personlig, at mens jeg før bare mislikte de, så har det nå vokst til avsky og sterk misnøye.

Way to go, sigøynere. Dere klarte nettopp å gjøre dere selv ENDA mer forhatte i Norge. Grattis :D

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler denne dokumentaren fra BBC. Den viser hva slags folk vi har med å gjøre. Trafficking, mafia, organisert kriminalitet.

Men vi vet vel egentlig ikke ut i fra dette: "hva slags folk vi har med å gjøre" ?

Låner penger fra lånehaier (Mafia) for å reise hit. Må betale tilbake store summer til mafian før de kan reise hjem igjen. Tigging, stjeling, svindel og andre lyssky aktiviteter er resultatet.

Helt vannvittig...

Her bor mafiaen. Pengene kommer fra vest-europa, fra stjeling, svindel og tigging som nordmenn tror går til fattige mennesker.

For bare noen måneder siden, så var det ikke en eneste tigger i Gjøvik... I alle fall ikke som jeg har sett... Ikke narkomane heller. Jeg har blitt spurt om penger i Oslo, men har aldri blitt det i Gjøvik, og heller aldri sett noen tigger her... Men for bare noen dager siden, så så jeg to tiggere... Rumenske...

Jeg tenker at desto færre mennesker som gir dem penger, desto mindre attraktivt er det for dem å være her...

Men jeg syntes at bare et forbud mot tigging/utenlandsk tigging blir ei alt for enkel løsning som da vil gå ut over de svakeste... Men forbud mot tigging samtidig som man har suppestasjoner (matstasjoner) som de kan gå å forsyne seg med mat (så de ikke sulter) og husly (så de ikke trenger å sove på gata, eller i værste fall fryse i hjel)tror jeg kan være en god løsning på problemet... Samt det jeg sa ovenfor om å spytte penger inn i private organisasjoner som for eksempel kunne hjelpe til med å bygge ut utdanningstilbudene der nede...

Jeg synes et forbud er en glimrende idé. Så får det være private organisasjoner sin oppgave å forbedre forholdene der de kommer fra.

At de bygger palasser der nede, og ikke skoler etc. sier jo oss utrolig mye om hvorfor ting er som de er...

Barna blir opplært til å tigge fra barnsben av... Det er jo dette vi må gjøre noe med... Eller rettere: ikke vi, men våre myndigheter og veldedige organisasjoner som jobber for å bekjempe fattigdom....

Slik har de levd i 1500-2000 år, ser ikke helt for meg hvordan vi skulle på slutt på det. Og våre myndigheter har ikke noe ansvar, de er ikke Norske borgere og har heller ikke krav til å bli det. Vi deler ut nok penger allerede. Sigøynere sine problemer ligger mye dypere enn bare fattigdom. Det er en nomadisk folkegruppe som motsetter seg ethvert forsøk på integrering. Flere nasjoner har prøvd å få ungene inn i skolene, men foreldrene tar de ut av skolen for heller å tigge, gifte de bort osv. Vi kommer aldri disse tingene til livs så lenge de fortsetter med sin (u)kultur.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor interessant er det at forskere bekymrer seg over noen innlegg på noen nettsider ? Først og fremst er det jo svært naturlig å stille spørsmål rundt seriøsiteten bak innleggene, var det ment som humor eller mente personen det seriøst ? Er det naturlig å anta at det var alvorlig ment at romfolket er som brunsnegler ?

Det er faktisk veldig lite interessant, men tydeligvis er det noen (Pencilcase) som føler at deres stemme MÅ bli hørt uansett..

Noe annet er at du fremdeles ikke får med deg hvem jeg prater for, egentlig ... :wee:

Du er heldigvis blant en ekstrem liten gruppe mennesker som tror på det du babler om her inne, noe jeg personlig er veldig takknemlig for..

De som husker tilstandene når det fantes sigøynere "kontoret" vet akkurat hva som skjer om snillismen/ignoransen til headcase her får gjennomslag..

Rom folk UT AV NORGE..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Låner penger fra lånehaier (Mafia) for å reise hit. Må betale tilbake store summer til mafian før de kan reise hjem igjen. Tigging, stjeling, svindel og andre lyssky aktiviteter er resultatet.

Ja. Fordi de er desperate. I nød. Det gjelder tydeligvis ikke alle, men svært mange av dem... Tror ikke at noen frivillig legger seg ut i kulda for å fryse i hjel dersom de i utgangspunktet er rike og har alt det de trenger pluss litt til, for å si det slik...

Har man en matstasjon, som alle vet om, i alle byer hvor de er, og det finnes steder hvor de kan sove, gå på do og så videre... Og alle vet hvor det er, så vet også "alle" at det ikke er noe vits i å gi dem penger... Og da vil det heller ikke strømme massevis av penger til disse lånehaiene... Sørger man for utdanning og slikt der, og arbeidsplasser, etc. så har de heller ikke noe behov for å gå til noen som helst lånehai i ren desperasjon...

Helt vannvittig...

Her bor mafiaen. Pengene kommer fra vest-europa, fra stjeling, svindel og tigging som nordmenn tror går til fattige mennesker.

Ja. greit. Vi vet hvordan det gjøres... Vi vet alt dette her... Men når vi VET dette, så tror vi et forbud mot tigging vil være det vi alle er best tjent med? Om vi tror det så er vi jaggu meg naive og dumme...

Det eneste vi gjør da er å fremprovosere mer alvorlig kriminalitet... Å spørre etter penger, ... å stjele penger ... en stor forskjell.... Om man kriminaliserer det å "spørre etter penger", hva slags konsekvenser kommer det ut av dette alene???

Problemet er DE HAR IKKE NOE VALG....

...Så de vil tigge uansett om det er lovlig eller ikke... Vi bare utsetter problemet, gjør det vanskeligere for de som er utsatt.. Den rike mafian blir jo ikke berørt av dette... Det er ikke de som tigger penger....

Forbud fører ikke altid med seg noe godt....

Når man begynte å forby narkotika i USA, så økte bruken av det... og kriminaliteten. Og mafiaen fikk større makt... Myndighetene mindre kontroll...

Det samme skjedde i Europa.... Før forbudet, så var det ikke så mye narkotikaforbruk som tiårene etter...

Forbud gjorde det hundre ganger verre... Hvorfor lærer vi aldri?

Men jeg syntes at bare et forbud mot tigging/utenlandsk tigging blir ei alt for enkel løsning som da vil gå ut over de svakeste... Men forbud mot tigging samtidig som man har suppestasjoner (matstasjoner) som de kan gå å forsyne seg med mat (så de ikke sulter) og husly (så de ikke trenger å sove på gata, eller i værste fall fryse i hjel)tror jeg kan være en god løsning på problemet... Samt det jeg sa ovenfor om å spytte penger inn i private organisasjoner som for eksempel kunne hjelpe til med å bygge ut utdanningstilbudene der nede...

Jeg synes et forbud er en glimrende idé. Så får det være private organisasjoner sin oppgave å forbedre forholdene der de kommer fra.

Det er ikke det. De vil fortsette å tigge.. De vil få bøter, etc. for å kompensere for tapet må de stjele mer... Da blir det MER av det vi ikke liker.... Det er ikke en glimerende idé...

En glimerende ide ville vel være å informere flest mulig om hvordan de burde gå frem, og komme med gode løsninger på ting som kan forandre dette mønsteret...

Slik har de levd i 1500-2000 år,

Og du tror at et forbud mot tigging vil endre alt? Nei selvsagt gjør du ikke det.. Ville bare påpeke det at det er for enkelt med forbud... Man gjør folk som i bunn og grunn ikke er kriminelle, til kriminelle..

ser ikke helt for meg hvordan vi skulle på slutt på det. Og våre myndigheter har ikke noe ansvar, de er ikke Norske borgere og har heller ikke krav til å bli det. Vi deler ut nok penger allerede.

Ja det gjør vi... Men å forby folk å spørre(...) det er noe vi burde unngå.. Folk burde selv ta ansvar å si: "Nei" .... Ignorere disse tiggerne.... Og det burde ikke skje ved et forbud, men ved opplysning....

Samt det å gjøre tigging til noe overflødig og lite attraktivt....

Sigøynere sine problemer ligger mye dypere enn bare fattigdom. Det er en nomadisk folkegruppe som motsetter seg ethvert forsøk på integrering. Flere nasjoner har prøvd å få ungene inn i skolene, men foreldrene tar de ut av skolen for heller å tigge, gifte de bort osv. Vi kommer aldri disse tingene til livs så lenge de fortsetter med sin (u)kultur.

Hvis man bedrer kårene deres der borte, hvor de bor, så vil nok ting bli ganske annerledes...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du er heldigvis blant en ekstrem liten gruppe mennesker som tror på det du babler om her inne, noe jeg personlig er veldig takknemlig for..

De som husker tilstandene når det fantes sigøynere "kontoret" vet akkurat hva som skjer om snillismen/ignoransen til headcase her får gjennomslag..

Rom folk UT AV NORGE..

Hvorfor tror du at de fremdeles er her? Kan det være for at det finnes nok av slike som meg, og visste du at forskning indikerer at slike motsetninger er helt nødvendige for at en gruppe mennesker skal klare å holde ut med hverandre? Sånn som i din by, hvis du bor i oslo.

Vi er faktisk en "symbiose" - tygg på den, du!

Så, det er nok for tidlig å glede seg, sorry

;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...