Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Det ligger ikke noe mystisk i det. Folketrygdloven gjelder for alle arbeidstakere. Hele trygdesystemet er basert på arbeid, så det er ikke noe rart. Først ber de folk få seg en jobb, så er de redde for trygderettighetene som kommer på kjøpet. Det må de legge av seg.

- Kritikerne sier det ikke er en skikkelig jobb å selge blader på gata, men en lettvint måte å få tiggere inn på norske velferdstjenester?

- De selger et blad som noen kjøper, og noen hevder det ikke er en reell jobb? Er det ikke en jobb å selge iskrem, VG eller sjokolade heller? Det er markedet som bestemmer hva som er en reell jobb.

Se der ja, riktig så kreativt - da er vel alt i sin skjønneste orden, eller?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Vi burde opprette et NAV-kontor i Romania, så dem slipper å bruke tid og penger på å komme opp hit. Dem kan vel leve et langt bedre liv for NAV-pengene der nede enn dem kan her i Norge.

Det som er viktig er vel å følge vårt eget lovverk, og ikke diskriminere, antar jeg

Dette kan jo være ett begynnende eksempel på resultater av å tenke og handle litt for kjapt ...

Tiggerforeldre vant i høyesterett

Forsvareren sier til avisen at familien har hatt det tøft både under og etter det åtte dager lange fengselsoppholdet.

– Det har vært en traumatisk opplevelse for dem. Jeg kan love at det kommer et saftig erstatningskrav etter dette, sier han til BT.

Politiet skjærer alle over en kam

Han mistenker at politiet har vært for ivrige med å gå etter rumenske statsborgere etter den store menneskehandelssaken i Bergen Tingrett.

– Det virker som om politiet er for overivrige i denne typen saker. Det at dette er rumenere med sigøynerbakgrunn gjør at det virker som om det er noen generaliteter som er ute og går, sier Yndestad til NRK.

Han forklarer at foreldrene oppholder seg mye i Norge fordi at de har familie her. I skoleferien tar de barna med seg. De spiller og tjener til livets opphold på den måten.

– Man kan ikke dra alle under en kam. I dette tilfellet var dette en helt ordentlig familie med barn som går på skole i Romania. De var bare her i ferien sin for å spille på gaten.

Han mener at politiet bør sette fokus på de alvorlige sakene.

– Politiet bør konsentrere seg om de sakene som virkelig innebærer menneskehandel, ikke vanlige familier som dette.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Tigging er ett helt vanlig yrke for romfolket (den er faktisk sett på som respektabel). Jeg har skrevet tidligere, at skulle vi satset på å bærekraftige miljøer av tiggere - burde vi importerer ett sett med oppegående unge romfolk. Våre mer eller mindre veloppdragne "knekk i knærne-tiggere" har ikke i nærheten av de kvaliteter som en gjennomsnittlig romatigger har, ifm. yrkesutøvelsen.

Så for meg er de veldig kompetente som tiggere, bare synd at det ikke er akseptert som akseptabel næringsvei hos oss. Men kanskje det kommer, hvem vet.

Spør du meg, synes jeg du maler deg litt inn i et hjørne nå. Jeg klarer ikke å se andre grunner enn at du bevisst prøver å provosere.

At tigging er sett på som "respektabelt" i Romania, betyr ikke at det er det i Norge. Og at du mener at det bør bli en "akseptabel næringsvei" faller på sin egen urimelighet. En næring, eller yke, utøves fordi man da yter en tjeneste på en eller annen måte, og bidrar til at samfunnet går rundt. Tigging gir ikke noe tilbake til samfunnet da det bare er "få, få få", og ikke både gi og få. I tillegg takker de oss ved å rane og stjele, samt søple til og drite i bakgårdene som nevnt så mange ganger i denne tråden (noe det kan se ut som du har for store skylapper til å få med deg).

Og hva i all verden er vitsen med å satse på et bærekraftig miljø av tiggere? Det vil jo bare øke problemet mer og mer.

Du snakker også om å bevare miljøet for bybeboerne. Og da har du plutselig motsagt deg selv noe så ekstremt ettersom tiggerne fra Romania/Sigøynere/Romafolk/rumenere/romfolk/whatever ikke er bosatt i Oslo. Disse som ikke er bosatt i Oslo forsurer nemlig miljøet ganske kraftig for de som er så uheldige å bo i nærheten av der hvor de bestemmer seg for å sette opp en teltleir eller noe sånt.

Og de jeg har sett som har spilt "musikk", har vært mindre begavet enn en tonedøv nordmann. Ei dame satt med et keyboard på Karl Johan, trykket på demo-knappen, og lot som det var hun som spilte (selv om fingrene bevegde seg uavhengig av musikken). Og de som spiller trekkspill har tydeligvis fått et times lynkurs og et gammelt utrangert trekkspill fra tiggermafiaen, og ut på gata med deg. Du har også "statuene" som står mer ustabilt og vinglete enn en narkoman på opptur.

• Liker 5
Lenke til kommentar
- Kritikerne sier det ikke er en skikkelig jobb å selge blader på gata, men en lettvint måte å få tiggere inn på norske velferdstjenester?

Se der ja, riktig så kreativt - da er vel alt i sin skjønneste orden, eller? :)

Problemet er at her sier vi til alle sigøynere "kom til Norge så får du masse penger for å gjøre nær ingenting".

Takk til "folk er folk" for å ødelegge samfunnet ytterligere. At de, og enkelte andre, ikke ser det skjønner jeg ikke.

Men navnet på organisasjonen tilsier jo at det ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen som står bak dette ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tigging er ett helt vanlig yrke for romfolket (den er faktisk sett på som respektabel). Jeg har skrevet tidligere, at skulle vi satset på å bærekraftige miljøer av tiggere - burde vi importerer ett sett med oppegående unge romfolk. Våre mer eller mindre veloppdragne "knekk i knærne-tiggere" har ikke i nærheten av de kvaliteter som en gjennomsnittlig romatigger har, ifm. yrkesutøvelsen.

Så for meg er de veldig kompetente som tiggere, bare synd at det ikke er akseptert som akseptabel næringsvei hos oss. Men kanskje det kommer, hvem vet.

Spør du meg, synes jeg du maler deg litt inn i et hjørne nå. Jeg klarer ikke å se andre grunner enn at du bevisst prøver å provosere.

At tigging er sett på som "respektabelt" i Romania, betyr ikke at det er det i Norge. Og at du mener at det bør bli en "akseptabel næringsvei" faller på sin egen urimelighet. En næring, eller yke, utøves fordi man da yter en tjeneste på en eller annen måte, og bidrar til at samfunnet går rundt. Tigging gir ikke noe tilbake til samfunnet da det bare er "få, få få", og ikke både gi og få. I tillegg takker de oss ved å rane og stjele, samt søple til og drite i bakgårdene som nevnt så mange ganger i denne tråden (noe det kan se ut som du har for store skylapper til å få med deg).

Og hva i all verden er vitsen med å satse på et bærekraftig miljø av tiggere? Det vil jo bare øke problemet mer og mer.

Du snakker også om å bevare miljøet for bybeboerne. Og da har du plutselig motsagt deg selv noe så ekstremt ettersom tiggerne fra Romania/Sigøynere/Romafolk/rumenere/romfolk/whatever ikke er bosatt i Oslo. Disse som ikke er bosatt i Oslo forsurer nemlig miljøet ganske kraftig for de som er så uheldige å bo i nærheten av der hvor de bestemmer seg for å sette opp en teltleir eller noe sånt.

Og de jeg har sett som har spilt "musikk", har vært mindre begavet enn en tonedøv nordmann. Ei dame satt med et keyboard på Karl Johan, trykket på demo-knappen, og lot som det var hun som spilte (selv om fingrene bevegde seg uavhengig av musikken). Og de som spiller trekkspill har tydeligvis fått et times lynkurs og et gammelt utrangert trekkspill fra tiggermafiaen, og ut på gata med deg. Du har også "statuene" som står mer ustabilt og vinglete enn en narkoman på opptur.

Det stemmer at jeg postet det for å pirke litt - men hvis man leser seg litt opp på "tiggeryrkets" historie, finner man mange reflekterte forklaringer på hvorfor det nettopp er ett yrke

​Jeg vet ikke om det ses på som "respektabelt" i Romania - men har hørt at i Romfolkets kultur/religion blir tiggeryrket sett på som "rent".

Jeg er selv av den mening at; ok, så er det ett yrke, men ikke hos oss.

Så, det var nok mest ment som en fakta/realitets-opplysning til de som hevder at tiggerne ikke jobber.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Folk som sitter rundt eller spiller og sånt; må de ha noenslags tillatelse og bevis på at de har lov å være på det stedet?

Eller kan hvem som helst bare plassere seg hvorsomhelst?

Ulik ordning. Bergen har sin måte å gjøre det på (registrering av tiggere), mens trondheim, mener jeg har "tiggersoner" (det er fra hukommelsen, så da skjønner du resten selv ...:)

Innad i "tiggermiljøene" snakkes det om at de har sitt eget system (første mann til mølla)

Og noen tiggere opplever at bla. gårdeiere påberoper seg eierfordel som slett ikke stemmer med lovverket vårt.

Så, det er helt kaos, rett og slett.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Se der ja, riktig så kreativt - da er vel alt i sin skjønneste orden, eller? :)

Problemet er at her sier vi til alle sigøynere "kom til Norge så får du masse penger for å gjøre nær ingenting".

Takk til "folk er folk" for å ødelegge samfunnet ytterligere. At de, og enkelte andre, ikke ser det skjønner jeg ikke.

Men navnet på organisasjonen tilsier jo at det ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen som står bak dette ;)

Jeg går ikke god for metodene til "folk er folk", men de har i hvert fall sett sitt snitt til å kapre en sak som SV kanskje helst ville hatt ...

Så er det vel ikke helt på jordet at romfolket har norske talspersoner - hvordan skulle stemmen deres ellers blitt hørt?

Lenke til kommentar

Det er så feil å reise til et annet land og lage leven der fordi de har problemer i hjemlandet.

Skal jeg reise til Egypt og lage et helvete fordi politikerne vil kutte i stipend her i Norge? Hva ville egypterne sagt til det? Regner med jeg hadde endt opp i fengsel og fått en real dose juling ganske kvikt.

Sigøynerenes problemer er akkurat like relevant for oss som ungdomskriminalitet i Chile eller mafia i Italia.

Absurd!

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg går ikke god for metodene til "folk er folk", men de har i hvert fall sett sitt snitt til å kapre en sak som SV kanskje helst ville hatt ...

SV ville aldri ha gjort noe slikt som og prøve og lure utenlandske sigøynere inn i velferden, selv SV forstår at noe slikt ville knust dem selv blandt sine egne kjernevelgere som er velstående velgere fra middelklassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke dette endel av de samme folkene som står bak tjen folket?

http://www.tjen-folket.no/

Det var disse som sto bak SOS Rasisme og resten sier seg vel selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når de tar lommeboka de etter å fotfulgt deg i 10 minutter eller ska laga kvalme rundt om i byen. stjela alt de finner så kan du vel legge to og to sammen for å se at det vil de ALDRI få av meg.. sett bort fra de som får skattepengene mine da, det er jo artig. Frankrike kasta dem ut, hvorfor kan ikke vi gjøre det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som sitter rundt eller spiller og sånt; må de ha noenslags tillatelse og bevis på at de har lov å være på det stedet?

De som selger klær og solbriller og liknende i Karl Johans gate må ha tillatelser til å være der og må skatte av fortjenesten sin. Så hvorfor skal ikke det gjelde gatemusikanter og tiggere også? Hva sier du, pencilcase?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De som selger klær og solbriller og liknende i Karl Johans gate må ha tillatelser til å være der og må skatte av fortjenesten sin. Så hvorfor skal ikke det gjelde gatemusikanter og tiggere også? Hva sier du, pencilcase?

Gjerne for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

SV ville aldri ha gjort noe slikt som og prøve og lure utenlandske sigøynere inn i velferden, selv SV forstår at noe slikt ville knust dem selv blandt sine egne kjernevelgere som er velstående velgere fra middelklassen.

De lurer ikke noen inn i velferdssytemet, slik jeg oppfatter "spillet" - de utfordrer systemet!

Og hvis det er slik provokasjon som skal til for å få Løvebakken til å våkne, så gjerne for meg.

De som sitter med "skylden" for dette, er etter min mening, våre udugelige politikere. Jeg mener - hvem i det huleste skjønte ikke at dette kom til å skje? Romfolk har holdt på med "småetableringer" hos oss, i de siste 10 år, slik jeg har sett det. Og når verdensøkonomien skranter, og spesielt i de områdene hvor det allerede var "skrantende" fra før - trenger men vel ikke være rakettforsker for å skjønne at antallet vil stige proposjonalt med nedgang i økonomien, og bortfall av tradisjonelle arbeidsplasser som bla. romatiggerne har hatt muligheter til å livnære seg på.

Og jeg friskmelder jaggu ikke opposisjonen heller, selv om det er Stolt Jensemann som står ved roret for øyeblikket. Ett gjeng med knehøner, hele hurven.

:)

Lenke til kommentar

Enig. Norske velferdsgoder burde aldri vært åpnet for utlendinger. Det er en skandale så grov at med mindre det ordnes opp i øyeblikkelig så vil millioner av fattige sigøynere og andre tiggere komme hit, spre avføring i gatene og suge ut økonomien vår dråpe for dråpe. Til slutt kan vi få gleden av å leve på søppeldynga her i Norge slik de gjorde i hjemlandet sitt før rollene ble snudd.

Eneste positive med dette er at vi kan få svært mange barn, gjerne 10-15 stykk hver.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...