Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Vent, vet jeg hvordan rammebetingelsene ser ut? Kan vi gå over til hele setninger og klartekst?

Jeg anbefalte dagsnytt18, for ett par poster siden. Den sendingen har en grei oppdatering på hva som faktisk skjer, og beskrivelser av rammebetingelsene - slik de er, og ikke slik vi tror de er. De bor egentlig på "søpla", og der er de tvunget til å holde seg. Null av alt som vi tar som en basal selvfølge, pluss at vi har en haug av andre fordeler (fordi vi er stort sett grei og flink, men også fordi vi er griserike).

Det positive å få øye på i programmet - er at det virker som politikerne begynner å reagere mer seriøst. På tide, og vel så det ...

Det ligger ett par til av linker, som peker i akkurat samme retning, litt lengre bak, et sted.

Og vi rynker på nesa ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så vidt jeg fikk med meg ble det sagt at alle østeuropeiske land (antar det er den delen av "øst" som var tidligere del av ussr) var likedan. Det stemmer ellers.

Lenke til kommentar

Hørte igjennom dagsnytt1830og det var forsåvidt ikke noe nytt der. Ja, de er fattige folk som lever under kummerlige kår og kriminalitet følger hvorhen de beveger seg. Men det er fortsatt ikke noen unnskyldning for deres oppførsel. Interessant at journalisten nevner at sigøynere har de samme rettigheter som alle andre folk "på papiret" i Romania. Så er spørsmålet: Er det fordi det er en organisert konspirasjon fra myndighetens side om å nekte dem disse rettighetene, eller kan det kanskje være andre forhold som ligger til grunns?

Litt artig at journalisten i studio forteller om Roma og hvordan det er en relativt sikker by i forhold til andre byer i Europa. Roma er det eneste stedet hvor jeg har blitt forsøkt ranet på åpen gate midt på dagen av sigøynere!! Selv ikke i Romania har dette skjedd med meg. Dette var faktisk en gjeng med sigøynerdamer(!) som kom gående mot meg og holdt en papp-plate mot brystet mitt. Jeg skjønte ikke hva i all verden de drev med men poenget var altså å holde den mot brystet mitt slik at jeg ikke kunne se at de stakk hendene i lommene mine under...

Artig også at når journalisten skal komme med et eksempel på hvordan sigøynerne selv blir utsatt for kriminalitet så nevner han en episode hvor mafiaen(!!) i Italia satte fyr på leiren deres...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er snakk om "romfolk" eller sigøynere.

Men så er det da slik har vi også har hørt mye at det er Rumenere, altså folk fra Romania? Det har jo ingenting med hverandre å gjøre.

Så er dette egentlig sigøynere eller er det Rumenere..?

Lenke til kommentar

Det er et merkelig liv de lever, de ser tilsynelatende ut til å være i stand til å stå opp tidlig og gjennomføre en "arbeidsdag" med tigging uten å være synlig beruset eller noe særlig ustelt. Pleier stort sett å møte på de samme folkene på de samme stedene hver dag til jobb, da gjerne så tidlig som i 6-tiden.

Er det kulturelt betinget at de ikke ønsker å forsøke seg på vanlige jobber i samfunnet? Man skulle jo tro at de rent fysisk var i stand til å utføre en jobb på lik linje med alle andre, bortsett fra at mange sikkert mangler skolegang for noe mer enn gulvjobber.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et merkelig liv de lever, de ser tilsynelatende ut til å være i stand til å stå opp tidlig og gjennomføre en "arbeidsdag" med tigging uten å være synlig beruset eller noe særlig ustelt. Pleier stort sett å møte på de samme folkene på de samme stedene hver dag til jobb, da gjerne så tidlig som i 6-tiden.

Er det kulturelt betinget at de ikke ønsker å forsøke seg på vanlige jobber i samfunnet? Man skulle jo tro at de rent fysisk var i stand til å utføre en jobb på lik linje med alle andre, bortsett fra at mange sikkert mangler skolegang for noe mer enn gulvjobber.

De er vel på et lignende nivå som "hippiene" på slutten av 60 tallet var sånn sett ser det ut som. Man ville være "fri" fra alt det med å jobbe/rutiner og alt det, selv om man da gjerne ble fattig og primitiv.

Tror det kommer til å bli flere av samme sorten. Å være med på "racet" som arbeidstager 8 timer pr dag nesten året rundt er egentlig unaturlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det kan du godt si, men de gjør jo etter det jeg har sett gjerne 10-12 timersdager med stillesittende tigging på gata, hver dag. De kunne vel like godt jobbet med å sitte i en billettluke, bomringautomat e.l. og tatt i mot penger?

På meg virker det litt som om det ligger i kulturen og oppdragelsen/oppveksten deres å leve ut outsiderrollen, selv om det fint burde være mulig for en del av de å få seg vanlige jobber i Norge.

Det minner meg litt om et intervju av en lege jeg leste for en stund siden, hvor han sa at veldig mange som ble kategorisert som uføre tok denne statusen inn over seg som en "sannhet" de ikke kunne endre på, og at det da var ekstremt vanskelig å omstille seg for arbeidslivet igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om "romfolk" eller sigøynere.

Men så er det da slik har vi også har hørt mye at det er Rumenere, altså folk fra Romania? Det har jo ingenting med hverandre å gjøre.

Så er dette egentlig sigøynere eller er det Rumenere..?

Jeg har registrert det samme. Det er rett og slett forkastelig at individer forsøker å bli kvitt et problem ved bare å skifte navn på det. Her i Norge (ifølge "pencilcase") måtte vi skifte navn fra "sigøyner" til "romfolk" allerede i 1976 (men merkelig nok foretrekker "penilcase" å bruke "roma"). Nå i 2012 er problemet verre enn noensinne til tross for at navneskiftet foregikk i 1976. Når det gjelder "sigøynere" vs. "Rumenere" så kan jo et morsomt eksperiment være å dra til Romania og kalle en tilfeldig person derfra for "sigøyner". Med mindre du treffer på en sigøyner så kan du regne med ett solid slagsmål. Det vi her i Oslo opplever er null og niks i forhold til det rumenere må tolerere på et daglig basis fra sigøynerne.

Lenke til kommentar

Det er jo noen som kan spille, trylle, osv. Men andre har tydeligvis ikke kreativ evne nok til å gjøre noe slikt.

På den annen side er visst ikke grenser for hva som kan være smittsomt og bli en "trend". Om det er å sitte på fortauskant med en kopp, Simon Stylitis gjorde det til en trend å sitte stille oppå en søyle til man kreperte i sin tid. Ja livet er merkelig

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er jo noen som kan spille, trylle, osv. Men andre har tydeligvis ikke kreativ evne nok til å gjøre noe slikt.

På den annen side er visst ikke grenser for hva som kan være smittsomt og bli en "trend". Om det er å sitte på fortauskant med en kopp, Simon Stylitis gjorde det til en trend å sitte stille oppå en søyle til man kreperte i sin tid. Ja livet er merkelig

Tigging er ett helt vanlig yrke for romfolket (den er faktisk sett på som respektabel). Jeg har skrevet tidligere, at skulle vi satset på å bærekraftige miljøer av tiggere - burde vi importerer ett sett med oppegående unge romfolk. Våre mer eller mindre veloppdragne "knekk i knærne-tiggere" har ikke i nærheten av de kvaliteter som en gjennomsnittlig romatigger har, ifm. yrkesutøvelsen.

Så for meg er de veldig kompetente som tiggere, bare synd at det ikke er akseptert som akseptabel næringsvei hos oss. Men kanskje det kommer, hvem vet.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det å selge noe handler om å bli lagt merke til - vil jeg si at strategien deres er effektiv. Noen selger musikk, andre tryller, mens noen selger "elendighet" - og det siste virker å ha mest for seg, hvis man måler graden av interesse.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
 Årsaken til at man tigger, er at man får. For dem som mener at dette er et problem, er det vel så virkningsfullt ikke å gi som det er å forby tigging.

Her tror jeg han tar litt feil. Årsaken til tiggingen, er at de trenger pengene.

Så tror jeg også han feiler når han forsøker å peke på giverne som årsaken til at de sitter der. Det handler kanskje ikke om "tiggerne", det handler kanskje like mye om å "reparere" skaden som ble forvoldt av de som ikke gav. Altså to sider av samme saken. Og alt handler om å bevare miljøet for alle byboere.

-  Et forbud kan gjøre Oslo litt mindre attraktivt for visse grupper. Det er mange eksempler på at tiggere organiseres og ikke tigger til seg selv

Her påstår han "det vanlige", og forsøker å sette noe som er helt logisk forklarlig, i ett annet og mer mistenksomt lys. At han er Høyrepolitiker, og viser så liten teft for helt vanlig næringsvirksomhet, er et lite paradoks.

link

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...