Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Da synes jeg du skal bevise troen din - og ikke skyve bevisbyrden over på den du har tolket deg frem til å være den skyldige.

Hadde du virkelig forventet å få ett positivt svar på den type spørsmål?

Eneste du trenger å gjøre for å motbevise meg er da å si nei.

Hva er vitsen med å være så jævla fiendtlig i en tråd du selv startet? Ikke at jeg forventer å få noe positivt svar, men noe høflighet er da å forvente fra ett voksent menneske?

Fordi jeg oppfattet spørsmålet ditt som uhøflig og unødvendig. Jeg er vel den som har gjentatt mine holdninger, og forslag til løsninger flest ganger her i tråden (og det innbefatter så klart at romanifolket selv tar sine deler av jobben). Så da regnet jeg med at du hadde fått det med deg. Men det hadde du altså ikke - så da ber jeg om forlatelse for det uhøflige svaret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at de skal kvitte seg med noe som helst, må de nesten få samme behandling i alle de landene de bor i, og reiser til. En felles europeisk metode. Da blir det ingen "smutthull" som de råtne eggene kan gjemme seg i.

Greit nok, ingen blir nektet skolegang i noen av landene, men problemet er å få dem til å starte og også bli i skolen. Der kan det sikkert være forskjeller på hvor mye ressurser som brukes av hvert land for å "tvinge" dem til dette.
Les, og undersøk selv! Jeg vet faktisk ikke. Men det står nå skrevet at de faktisk får det bedre til ....
"Spanish Gypsies also resisted integration efforts less than in other countries because they have been sedentary for centuries," says José Manuel Fresno, an adviser to the E.U. commission on Roma issues and head of the Spanish government's anti-racism commission.

Der ligger jo svært mye av forklaringen!. Romania er ikke så heldige dessverre og står foran en mye verre situasjon enn det Spania noensinne gjorde. Når sigøynerne forflytter seg "annenhver måned" så sier det seg selv at integrering blir ekstremt vanskelig, om ikke umulig. Om man reiser fra sted til sted så kreves det svært mye av deg på individuelt nivå for å kunne lykkes bra på alle steder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ikke sigøynere selv som kalte det for "Sigøynerburger". Det var ICA. Hadde det vært som du sier så hadde hun blitt fly forbannet.

Neivel, her er forøvrig link til noen som ikke representerer en enkelt person, men flere i gruppen.

Enkelt person? Hun var/er lederen for Norsk Sigøynerforening...
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En vennelig bruker gjorde meg oppmerksom på at jeg burde roe ned kaffeinntaket, slik at adrenalinnivået ikke overstiger alminnelig vett og forstand, og jeg synes brukeren traff innertier.

Så nå vil jeg heller skrive noe med hyggelig fortegn.

Det er ikke noe som ville glede denne samfunnsborgeren mer enn å få tiggerne bort fra gata, og at de blir fornuftig og vennelig hjulpet i sine hjemland, og kommer seg på beina iht. vanlig normer.

Det hadde vært så fint å heller få de tilbake som "rike" turister som vi kan ha både glede å nytte av.

Og da tenker jeg på den varme følelsen man får inni seg ved å se på alle disse fine tyske bobilene som kommer på besøk i sesongen. De kommer nedlesset med diverse drikkevarer og annet levnedsmiddel, innkjøpt på steder der prisene er litt behageligere enn hos oss.

De har forberedt seg på en deilig ferie i vår kjære "steinrøysa neri bakken", og nokså mange har heldigvis fått det for seg at Lofoten, og torskefiske er optimal ferie for dem. Det fineste med dette, er at det gir oss så mange gode muligheter til å flå disse velfødde menneskene.

Når de passerer grensen, sørger vi for å hjelpe dem av med alt som er over kvoten, eller hvis de vil beholde varene, lar vi dem med ett glis betale rundelig for slik "styggedom". Det er første slag i fleisen. Så tusler de i sine bobiler oppover landet, og blir sånn passe nedtappet på grunker, via diverse bomstasjoner og bensinstasjoner.

Når de så har nådd "fiskefeltet" står der noen mer enn drevne lurendreiere som også kalles "yrkesfiskere" og lar dem betale minst dobbel pris for båt og fisk. Så fisker disse kjære "nyttedyra" opp en mengde som ligger godt i overkant av tollkvoten, før de nedtapppes på nytt - denne gangen på vei hjem. Når de så når grensen - sørger vi for å ta fra dem fisken, gi dem en klekkelig bot, før vi vinker dem smilende over grensen og i "trygghet"

Kanskje vi vinker til dem mens de surmulende drar hjem til bratwurst og godt øl, med den lille tanken i hodet; "Ja, nå skjønner dere vel snart at dere aldri skulle svidd av Finnmark, sist dere var på "storbesøk"

Slike snille turister, vil gamle norge ha!

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For at de skal kvitte seg med noe som helst, må de nesten få samme behandling i alle de landene de bor i, og reiser til. En felles europeisk metode. Da blir det ingen "smutthull" som de råtne eggene kan gjemme seg i.

Greit nok, ingen blir nektet skolegang i noen av landene, men problemet er å få dem til å starte og også bli i skolen. Der kan det sikkert være forskjeller på hvor mye ressurser som brukes av hvert land for å "tvinge" dem til dette.
Les, og undersøk selv! Jeg vet faktisk ikke. Men det står nå skrevet at de faktisk får det bedre til ....
"Spanish Gypsies also resisted integration efforts less than in other countries because they have been sedentary for centuries," says José Manuel Fresno, an adviser to the E.U. commission on Roma issues and head of the Spanish government's anti-racism commission.

Der ligger jo svært mye av forklaringen!. Romania er ikke så heldige dessverre og står foran en mye verre situasjon enn det Spania noensinne gjorde. Når sigøynerne forflytter seg "annenhver måned" så sier det seg selv at integrering blir ekstremt vanskelig, om ikke umulig. Om man reiser fra sted til sted så kreves det svært mye av deg på individuelt nivå for å kunne lykkes bra på alle steder.

Ja, de må bli bofaste - der er vi ikke uenige. De må yte det som kreves av dem, men kravene må stå i stil med evnene og rammebetingelser. Hvis alle land i europa snakker med "samme stemme", er de nesten nødt til å "skjerpe seg".

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig glemt å føye til at fordi disse jævlene går igjennom søppeldunkene i min bygård omtrent daglig, hvorpå de river i stykker alt av poser og hiver alt mer utenfor enn oppi dunkene, så har min bygård fått varsel om bøtelegging fra renovasjonsetaten fordi vi ikke følger retningslinjene.

Det er akkurat det samme her. Jeg vet ikke om vi har fått bøter enda, men det er i det minste like før.

Jeg har også opplevd, flere ganger, å finne menneskelig avføring rett bak søppeltønnene (jeg ser rett dit når jeg går ut døren). Det er IKKE en god start på dagen, spesielt ettersom det stort sett er diare. Det er for øvrig ikke så rart, de spiser jo omtrent bare på McDonalds.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kanskje vi vinker til dem mens de surmulende drar hjem til bratwurst og godt øl, med den lille tanken i hodet; "Ja, nå skjønner dere vel snart at dere aldri skulle svidd av Finnmark, sist dere var på "storbesøk"

Jepp... og alle andre turister som ikke tigger, driter i bakgårdene, drar søppel ut av søplekassene, raner folk på gata og tar seg inn i private hjem for å gi eieren en god unnskyldning til å skaffe seg ny laptop og TV :)

Tiggingen er ikke det som opprører meg... men den patetiske holdningen om at de kan gjøre som de vil, samt gjøre livet mye mindre trivelige for de som tilfeldigvis bor eller beveger seg i nærheten av en av grupperingene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jepp... og alle andre turister som ikke tigger, driter i bakgårdene, drar søppel ut av søplekassene, raner folk på gata og tar seg inn i private hjem for å gi eieren en god unnskyldning til å skaffe seg ny laptop og TV :)

Tiggingen er ikke det som opprører meg... men den patetiske holdningen om at de kan gjøre som de vil, samt gjøre livet mye mindre trivelige for de som tilfeldigvis bor eller beveger seg i nærheten av en av grupperingene.

Noe kan sikkert tilskrives deres egen kultur (lukkethet, religion, kjønnsroller, nomadetilværelse) - og noe kan sannsynligvis tilskrives feilbehandling av "oss", i de siste 500-600 år. Vi kan kanskje tenke oss at ved å "tuppe dem i ræva", uannsett hvor de måtte dra, er den behandlingen med på å forme og dyrke frem unoter i den generelle holdningen de viser overfor oss, og seg selv.

Hvis du selv blir behandlet med avvisninger hvor du enn vender deg, vil jeg tippe at du ikke blir så grei å ha med å gjøre, heller, eller hva tror du?

Lenke til kommentar

Svært mange sigøynere vi heller gi opp jobb og utdanning fremfor å bli bofaste. Så er det også svært mange sigøynere som har veien som sitt hjem.

Jeg reagerer som vanlig sterkt på sigøyneruttalelser.

"Vi forstår at vi ikke er velkommen her" står det på dagbladet.no.

Ingen er velkommen dersom de skal slå opp leir i byen! Det gjelder alle! De bryter loven ved å spre urin og avføring i gatene og slår opp leir uten tillatelse. Hva er det egentlig de forventer? At kriminalitet skal gjøre dem velkommen? Hva tenker de med dersom de trodde at dårlig oppførsel skulle gjøre dem velkommen?

Det er på tide at sigøynere slutter å trakassere oss!

Endret av Abigor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Svært mange sigøynere vi heller gi opp jobb og utdanning fremfor å bli bofaste. Så er det også svært mange sigøynere som har veien som sitt hjem.

Ja, det er vel noen som enda lever på den måten, og de må nok endre den livsførselen. Kanskje noen av dem hadde ønsket å bli bofaste, hvis det ikke var for at de "ble tuppa i ræva", uannsett hvor de kommer. Jeg tror ikke på noen permanent ordning for alle romfolk, før europas stater blir enige om å behandle de på samme måte som alle andre eu-borgere har krav på.

Hva tror du om det?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bare fortsett å si at alt er romerfolkets feil og mangler, og at deres holdninger og situasjon, kan de kun takke seg selv for ...

Fordommer fordommer fordommer fordommer

Herr Redaktør

I noen tid har man i hovedgatene i vår by støtt på store mengder

tiggere som prøver å oppnå medlidenhet fra forbipasserende på en

ofte meget uforskammet og irriterende måte. De framstiller seg i sine

fillete klær med sitt sykelige utseende, med ekle, åpne sår og forkrøplete kropper. Jeg mener at når man ikke bare betaler sin del av

fattigskatten, men for øvrig bidrar rikelig i veldedige institusjoner og

anstalter, så burde man bli spart for slik uhyggelig og uforskammet

opptreden. Hvorfor betaler man slike høye skatter til underhold av

byens politi, når det ikke engang er i stand til å gi en slik beskyttelse

at man kan ferdes i byen i fred og ro? Jeg håper offentliggjørelsen av

disse linjer i Deres meget leste avis vil få myndighetene til å fjerne

denne plagen. (Et leserinnlegg i en engelsk avis fra 1840: sitert i

(Kalberg 1973).

Sitatet over kunne med litt variasjon blitt skrevet i hvilken som helst tid

Litt til:

Hr. Romescu

Hr. Romescu sitter ved inngangen til T-banestasjonen i regn og sol,

sommer som vinter fra åtte til litt ut på formiddagen når morgenrushet er over. Da flytter han til et annet sted – ofte til en av Oslos

finere handlegater. Innimellom disse vaktene samler han flasker og

andre verdisaker fra offentlige papirkurver og tilgjengelige søppelcontainere. Hr. Romescu er i 40–50-årene, lang og tynn med dårlige

tenner. Etter å ha sluppet penger i koppen hans dag etter dag i flere

måneder kom jeg i snakk med ham. Han fortalte at han er her med

kona og to voksne barn, mens en datter er hjemme i Romania med

barna sine. Han forteller at han kommer fra Bacau – den østlige

delen av Romania nær Moldovia – et av de fattigste områdene i

landet. Han kom til Norge første gang i 2006 – altså før Romania ble

medlem av EU, men etter at løsgjengerloven ble opphevet – og etter

hvert kom kona og de voksne barna med ham. Jeg gir ham en mynt

og han velsigner meg og hele familien.

Neste gang vi snakker sammen spør han om det er sant at norske

myndigheter skal utvise alle sigøynere og tiggere. Han har hørt at det

har vært et TV-program der sigøynere og tiggere ble anklaget for

kriminalitet, og bedyrer at han og hans familie er ærlige mennesker

som bare kommer for å samle penger – i Romania er det katastrofe –

som han sier. Etter hvert slår vi av en prat hver gang jeg går forbi.

Han forteller at han og kona jobbet på den lokale sementfabrikken

under Ceauşescu, men den ble nedlagt etter revolusjonen i 89, og alle

ble oppsagt. Da mistet de huset og måtte bo hos andre. Etter å ha

tigget 3 år i Norge klarte de å samle nok penger til å kjøpe et hus – så

nå kan han spise på eget kjøkken!

Han, kona og barna leier madrasser hos en snill dame, som leier ut til

mange rumenere og sigøynere, forklarer han; de betaler 100 kr hver

pr. natt. En dag jeg stopper og snakker, forteller han at den eldste

datteren i Romania har fått diagnosen leukemi og skal få behandling,

derfor sparer de penger til legeregningen nå. I løpet av de kommende

månedene holder han meg underrettet om datterens tilstand. Ofte

spør han meg om forskjellige medisinske uttrykk han hører gjennom

telefonsamtaler med legene, helt til han en dag forteller at han må

hjem fordi hun nå er svært syk. Noen uker senere sitter han på

plassen igjen og gråter og forteller at han bare rakk hjem for å se – Tiggerbander og kriminelle bakmenn eller fattige EU-borgere?– 11

henne dø og for å begrave henne. Kona er blitt igjen i Romania for å

passe barnebarna – så nå er bare han og barna her. Han er bekymret

fordi datterens fraskilte ektemann – som han karakteriserer som en

vagabond – plager familien med jevne mellomrom. Så en dag

forteller han at han har fått en telefon hjemmefra, og at han må dra

og ordne opp; han skal reiser med en minibuss som kommer innom

blokka der han bor og plukker opp de som skal hjem på faste dager

hver måned. Så er han borte, men han kommer igjen. Stort sett får

han sitte i fred så lenge han sitter utenfor taket som dekker

inngangen til T-baneområdet. En sjelden gang når været er ekstra

ufyselig, drister han seg til å sitte under tak, men utenfor selve T-

baneinngangen. Da blir han raskt utvist til regnet og snøen så fort en

vekter viser seg.

Hr. Romescu er en av de mange tusen rumenske EU-borgere som de si

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Denne mener jeg er så gjenkjennelig, at den får stå alene.

Skammen – deres og vår

Jeg har hevdet at rom-tiggerne og muligens tiggere generelt, avviser vår

moralske dom over dem og derved beholder sin selvrespekt. Jeg har også

hevdet at i et velgjørenhetssamfunn som vårt der likhet er en sentral verdi,

utfordrer de fattige vår selvforståelse ved sitt nærvær. Ansikt til ansikt med

tiggere stilles vi overfor en annen virkelighet der økonomisk ulikhet er

regelen, og der de fattige ikke bare viser frem sin skam, men også vår (fordi vi

er rike blant fattige). Ved å avvise tiggerne forsterker vi vår egen skamfølelse

over å være rike, ved å gi bekrefter vi den og forsterker det vi opplever som

mottakerens skam over å være fattig. En strategi er å unngå å møte fattige, en

annen er å betrakte dem som svindlere (de er ikke egentlig fattige), en tredje

er å la dem skylde seg selv (de er late). Men ingen av strategiene er særlig

vellykket; å fjerne dem helt er tilsynelatende den beste løsningen, men

innebærer andre dilemma. Utvisning og forbud mot innreise vil være et

brudd på EU-borgeres rett til fri ferdsel, og å forby tigging vil enten ramme

også norske narkomane eller være et brudd på rasismeparagrafen i menneskerettskonvensjonen.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel noen som enda lever på den måten, og de må nok endre den livsførselen. Kanskje noen av dem hadde ønsket å bli bofaste, hvis det ikke var for at de "ble tuppa i ræva", uannsett hvor de kommer. Jeg tror ikke på noen permanent ordning for alle romfolk, før europas stater blir enige om å behandle de på samme måte som alle andre eu-borgere har krav på.

Hva tror du om det?

Hvis jeg ble avvist hvorhen jeg henvendte meg ville jeg først og fremst gått dypt i meg selv. Men der ligger kanskje forskjellen på meg og dem...

Men uansett, hva er det en sigøyner feks. ikke får her i Norge som det en stakkars arbeidsløs greker eller spanjol får? De aller fleste i Norge har ingen praktisk erfaring med sigøynere og om et par sigøynere tropper opp i en typisk liten norsk by vil de få samme behandling som enhver utlending. Om de derimot tropper opp og kanskje starter besøket sitt med å smånaske litt eller legge en kabel der folk ferdes, da har man allerede kommet skjevt ut.

(Hvor kommer forresten de navnløse sitatene/innleggene du har begynt å klistre inn fra?)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noe kan sikkert tilskrives deres egen kultur (lukkethet, religion, kjønnsroller, nomadetilværelse) - og noe kan sannsynligvis tilskrives feilbehandling av "oss", i de siste 500-600 år. Vi kan kanskje tenke oss at ved å "tuppe dem i ræva", uannsett hvor de måtte dra, er den behandlingen med på å forme og dyrke frem unoter i den generelle holdningen de viser overfor oss, og seg selv.

Hvis du selv blir behandlet med avvisninger hvor du enn vender deg, vil jeg tippe at du ikke blir så grei å ha med å gjøre, heller, eller hva tror du?

Så det er vår skyld at de plyndrer og stjeler og roter og driter i bakgårdene våre? Noe må uansett ha vært bakgrunnen for at de har begynt å bli forhatt i første omgang.

Ingen ville "tuppet de i ræva" om de faktisk hadde forsøkt å gli inn i samfunnet som andre innvandrere eller arbeidsturister. Det er veldig mange polakker i Norge, men de er her for å jobbe, og det er sjelden noen problemer med dem. Hvorfor er det så vanskelig for mange sigøynere å gjøre det samme? Det er helt sikkert mange sigøynere som har gjort nettopp dette.

Det er snakk om at de må prøve å gjøre en innsats selv for å bli akseptert. Jeg hadde ikke forventet å bli akseptert og inkludert i samfunnet om jeg dro til et annet land for å stjele og lage jævelskap.

Endret av Bergendahl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig glemt å føye til at fordi disse jævlene går igjennom søppeldunkene i min bygård omtrent daglig, hvorpå de river i stykker alt av poser og hiver alt mer utenfor enn oppi dunkene, så har min bygård fått varsel om bøtelegging fra renovasjonsetaten fordi vi ikke følger retningslinjene.

Det er akkurat det samme her. Jeg vet ikke om vi har fått bøter enda, men det er i det minste like før.

Det samme skjer her hvor jeg bor også - ikke særlig motiverende å kildesortere (hos oss papir går i egen dunk, det øvrige (plast i blå poser, matavfall i grønne og resten i vanlige plastposer) går i en annen) når alt rives opp og det bare er en diger flueinfisert graut nedi søpledunkene.

Noe som er enda mer betenkelig er at de går igjennom papirreturdunken og sorterer ut enkelte ark av type kontoutskrifter og lignende. Man kan jo bare spekulere hva de skal med det...

Etter at jeg så det har jeg sluttet å resirkulere absolutt alt som har mitt navn på. Har heldigvis en liten peis i stua så jeg brenner det heller der.

Endret av Schnapps
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil anbefale å få med seg dagens dagsnytt18 - det programmet (uavhengig av saken her) er alene verdt hele lisensavgiften.

Fra ca. 10 min og utover - enda mer forklaringer hvorfor det å "tuppe dem i ræva" er helt bortkastet. Den som påstår at de kan løfte seg selv etter håret, der de kommer fra, mangler ett eller annet ...

Slenger med litt fakta - trenger ingen link til dokumentet, siden tidligere forsøk på deling av fakta, avstedkom" nada".

Vilkårene for å få oppholdstillatelse

Du må ha et konkret tilbud om fulltidsstilling før du kan få

oppholdstillatelse med rett til å arbeide. Du kan også oppfylle kravet

til fulltidsstilling ved å ha flere arbeidsgivere samtidig.

Lønns- og arbeidsvilkår må ikke være dårligere enn det som er fastsatt

i gjeldende tariffavtale eller det som er vanlig for vedkommende sted

og yrke. Vi gjør oppmerksom på at det er arbeidsgivers plikt å dokumentere at lønn er i henhold til gjeldende tariff.

Videre må arbeidstilbudet være i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser. Se for eksempel bestemmelsene om arbeidstid; overtid og

gjennomsnittsberegning av arbeidstid.

(http://www.udi.no/Gl.../FaktaArk/Fakta

ark_overgangsregler-NO_101102.pdf )

Disse vilkårene gjør det svært vanskelig for disse gruppene å få tilgang til det

arbeidet de kan utføre: manuelt arbeid uten krav om kvalifikasjoner. Med Tiggerbander og kriminelle bakmenn eller fattige EU-borgere?– 55

begrenset skolegang og uten kjennskap til språket eller norsk arbeidsliv, er

sjansene for arbeid små. Løsningen for mange er svart arbeid med til dels

svært dårlige lønns- og arbeidsvilkår. En ung rumener jeg snakket med,

arbeidet på et bilverksted for 50 kr i timen, noe som er mer enn han kunne

tjene på gata, men som muligens kunne gi ham nye sjanser på sikt, slik han

så det.

Uten oppholds- og arbeidstillatelse har ikke disse gruppene rett til noen

av de velferdstjenestene som er innrettet på fattigdomsbekjempelse. De har

imidlertid rett til akutt og nødvendig legehjelp.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men det er nettopp derfor de må forstå at de ikke kan drive som de gjør og bare surfe rundt i Europa - man kan ikke gjøre sånn lenger. Det moderne samfunnet har kjørt fra dem, og de må løpe etter.

Ser du helt bort fra fakta angående rammebetingelser - vet du hvordan de ser ut? På det du skriver, får i hvert fall ikke jeg den følelsen at du kjenner til hva det egentlig handler om.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...