Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Fordommer tar gjerne lang tid å fjerne helt fra kulturer. Navneendringen skjedde allerede i1976.

Hvordan var det igjen med det tidligere benyttede ordet/navnet "neger" - jeg går ut fra at du bruker det like aktivt, overalt hvor du ferdes?

Hva skal det nye ordet på "Romfolk" være når noen byråkrater mener (på vegne av dem, uten å spørre dem selvsagt) at det er for "belastende"? Vi ser allerede at noen er i ferd med å ta i bruk "Rumenere". Kanskje vi kan bli kvitt problemet ved å gå enda lengre? Kanskje "Øst Europeere" kan være passende? Eller hva med bare "Europeere". Da må vi vel være kvitt problemet for godt? :thumbdown:

Edit: "Snilloggreifolket" kan vel være greit nok for deg "Pencilcase" Eller hva?

Du svarte ikke på spørsmålet!?

For å bruke dine egne ord: Dette er irrelevant, men for å likevel svare: Det er et ord som jeg ikke har noe spesielt forhold til så det er ikke noe jeg "bruker aktivt overalt hvor jeg ferdes". Nå kan kanskje du også svare?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Romfolket er i den situasjonen at de mangler de samme rammebetingelsene som det vi har. Å forlange at de helt alene skal makte å komme på samme nivå som oss andre, er lite konstruktivt. Det må en felles europeisk innsats til, ellers må det stadig sterkere lut til for å holde dem unna. De slutter ikke med å være fattige, og de slutter heller ikke med kriminalitet, enn så lenge de ikke får noe troverdig å strekke seg etter.

Er det urealistisk å forlange at de skal oppføre seg som folk, bare fordi de er fattige?

Uannsett er de enda på gata vår, og siden jeg ikke ser forskjell på tiggere - kommer jeg til å fortsatt legge penger i koppen. Slik forholder jeg meg til det etisk/moralske dillemmaet som udugelige politikere har tvunget meg til å ta.

Takk for at du opprettholder og støtter opp om en tiggerkultur. :thumbup: Du kan gjerne skylde på udugelige politikere, men i siste instans er det du selv som er ansvarlig for dine handlinger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fordommer tar gjerne lang tid å fjerne helt fra kulturer. Navneendringen skjedde allerede i1976.

Hvordan var det igjen med det tidligere benyttede ordet/navnet "neger" - jeg går ut fra at du bruker det like aktivt, overalt hvor du ferdes?

Hva skal det nye ordet på "Romfolk" være når noen byråkrater mener (på vegne av dem, uten å spørre dem selvsagt) at det er for "belastende"? Vi ser allerede at noen er i ferd med å ta i bruk "Rumenere". Kanskje vi kan bli kvitt problemet ved å gå enda lengre? Kanskje "Øst Europeere" kan være passende? Eller hva med bare "Europeere". Da må vi vel være kvitt problemet for godt? :thumbdown:

Edit: "Snilloggreifolket" kan vel være greit nok for deg "Pencilcase" Eller hva?

Du svarte ikke på spørsmålet!?

For å bruke dine egne ord: Dette er irrelevant, men for å likevel svare: Det er et ord som jeg ikke har noe spesielt forhold til så det er ikke noe jeg "bruker aktivt overalt hvor jeg ferdes". Nå kan kanskje du også svare?

Det er kanskje irrelelevant for deg - men ikke for meg. Fordi når man bruker nedsettende ord og uttrykk om andre mennesker - plasserer man seg selv i samme bås, som de ekstreme gjør - uavhengig av ståsted politisk eller ideologisk. For meg er du da akkurat like stor del av problemet som "folk er folk" - "blitzere", og lignende pressgrupper som er med på å eskalere konflikten, og jazze opp stemningen blant hvermansen.

Hvis jeg vil ha et eget ord for den type oppførsel - må det bli; "dehumanisering"

Om du har lyst til å bli oppfattet slik, får være ditt valg - meningen med å mase på svaret angående "neger", var for å se om du i det minste er konsekvent - men det er du altså ikke. Det kan også kalles en "værhane".

Romfolket er i den situasjonen at de mangler de samme rammebetingelsene som det vi har. Å forlange at de helt alene skal makte å komme på samme nivå som oss andre, er lite konstruktivt. Det må en felles europeisk innsats til, ellers må det stadig sterkere lut til for å holde dem unna. De slutter ikke med å være fattige, og de slutter heller ikke med kriminalitet, enn så lenge de ikke får noe troverdig å strekke seg etter.

Er det urealistisk å forlange at de skal oppføre seg som folk, bare fordi de er fattige?

Uannsett er de enda på gata vår, og siden jeg ikke ser forskjell på tiggere - kommer jeg til å fortsatt legge penger i koppen. Slik forholder jeg meg til det etisk/moralske dillemmaet som udugelige politikere har tvunget meg til å ta.

Takk for at du opprettholder og støtter opp om en tiggerkultur. :thumbup: Du kan gjerne skylde på udugelige politikere, men i siste instans er det du selv som er ansvarlig for dine handlinger.

Jeg tar mine valg på egen oppfattelse og etterlevelse av moralske og etiske regler - hva du gjør, blir din sak.

Hvis man skal forlange at de skal oppføre seg som folk - er det smart å først behandle dem som folk.

Lenke til kommentar

Om du har lyst til å bli oppfattet slik, får være ditt valg - meningen med å mase på svaret angående "neger", var for å se om du i det minste er konsekvent - men det er du altså ikke. Det kan også kalles en "værhane".

Aha! Så fordi jeg bruker ett ord som ikke er politisk korrekt så betyr det at alle ord jeg bruker være politisk ukorrekt? Jaja, du får kalle meg en "værhane" da. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Aha! Så fordi jeg bruker ett ord som ikke er politisk korrekt så betyr det at alle ord jeg bruker være politisk ukorrekt? Jaja, du får kalle meg en "værhane" da. ;)

Neida, begge begrepene ligger innenfor samme kontekst - begge er oppfattet som "politisk korrekte". Du anerkjenner ikke den ene, men den andre er greit nok - vingling

Lenke til kommentar

Neida, begge begrepene ligger innenfor samme kontekst - begge er oppfattet som "politisk korrekte". Du anerkjenner ikke den ene, men den andre er greit nok - vingling

Har jeg sagt noe om anerkjennelse?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man skal forlange at de skal oppføre seg som folk - er det smart å først behandle dem som folk.

Jeg siterer igjen:

Hvis man ønsker å bli behandlet som alle andre, får man oppføre seg som alle andre også.

Ja, så setter vi de først i stand til det. Du går ikke til en uten fottøy og forlanger at han skal ta den samme utmarsjen som de skokledde. Du gir han ett par sko - så kan du forlange i vei.

Lenke til kommentar

Jeg tar mine valg på egen oppfattelse og etterlevelse av moralske og etiske regler - hva du gjør, blir din sak.

Det er helt greit, men når din oppfattelse og etterlevelse av moralske og etiske regler begynner å gå utover andre mennesker i negativ forstand, er det naturlig at det oppstår problemer. De fleste gærninger gjennom historien har også fulgt sin egen oppfattelse av moralske og etiske regler, i god tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, så setter vi de først i stand til det. Du går ikke til en uten fottøy og forlanger at han skal ta den samme utmarsjen som de skokledde. Du gir han ett par sko - så kan du forlange i vei.

Når han har kastet fottøyet sitt får han værsågod klare seg uten gjennom marsjen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har jeg sagt noe om anerkjennelse?

Ja, du sier at du ikke er konsekvent med ordet "neger", mens når det gjelder "sigøyner", er det noe annet. De fleste av hvermansen tok i bruk disse nye "politisk korrekte" benevnelsene (etter en viss debatt og tvil) - men de tok dem i bruk. Jeg for min del opplever aldri å høre slike ord i bruk på de gatene jeg ferdes i, men kanskje fenomenet for det meste skjer på nettet ...?

Amerikanerne har ett fint ordtak som jeg synes godt om (men ikke i alle situasjoner)

"Speak softly, and carry a big stick"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er helt greit, men når din oppfattelse og etterlevelse av moralske og etiske regler begynner å gå utover andre mennesker i negativ forstand, er det naturlig at det oppstår problemer. De fleste gærninger gjennom historien har også fulgt sin egen oppfattelse av moralske og etiske regler, i god tro.

Jeg anser sånne som deg å ha en sølvskje i munnen, i forhold til en tilfeldig oppdukkende valgfri tigger.

At du er flink til å syte, betyr ikke at det er spesielt synd i deg - fordi, du har muligheter til å håndtere og løse både dine daglige utfordringer ifm. denne tiggeingen, og mulighet til sammen med andre jazze ned stemningen.

Det du velger er heller å fortsette sytingen med stadig disse små lumske stikkene angående menneskeverdet til de som er mye svakere enn deg. Mobbing er ikke pent.

Når han har kastet fottøyet sitt får han værsågod klare seg uten gjennom marsjen.

Javel, da har du ikke hatt førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi legge til rette for at det skal komme enda flere kriminelle hit? Meg bekjent er vi ikke pliktige til å gi dem noe som helst, det er vel heller de som er pliktige i at de skal kunne forsørge seg selv under et opphold her? Eneste skoene (jada, jeg skjønner at det ikke er bokstavlig ment) de fortjener er de som blir kjørt hardt opp i baken deres når man tupper de ut av landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor skal vi legge til rette for at det skal komme enda flere kriminelle hit? Meg bekjent er vi ikke pliktige til å gi dem noe som helst, det er vel heller de som er pliktige i at de skal kunne forsørge seg selv under et opphold her? Eneste skoene (jada, jeg skjønner at det ikke er bokstavlig ment) de fortjener er de som blir kjørt hardt opp i baken deres når man tupper de ut av landet.

Noen er kriminelle, men de fleste er de ikke. Hvis vi ikke gir de den nødvendige starthjelpen (og da mener jeg ikke å sy puter under armene, men også forlange endringer hos dem selv) - vil en ny sommer, medføre en ny "invasjon" av tiggere, og det gidder vi ikke, gjør vi vel?

Edit: Liten oppdatering av helhetsbildet --- burde jeg gi meg?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg anser sånne som deg å ha en sølvskje i munnen, i forhold til en tilfeldig oppdukkende valgfri tigger.

At du er flink til å syte, betyr ikke at det er spesielt synd i deg - fordi, du har muligheter til å håndtere og løse både dine daglige utfordringer ifm. denne tiggeingen, og mulighet til sammen med andre jazze ned stemningen.

Det du velger er heller å fortsette sytingen med stadig disse små lumske stikkene angående menneskeverdet til de som er mye svakere enn deg. Mobbing er ikke pent.

Ignoranse og naivitet er heller ikke pent, for ikke å nevne stjeling og forsøpling og generell forakt for lover og regler i det samfunnet du befinner deg i. :)

Selv om man har en "sølvskje" (det jeg jo ha siden jeg ikke daglig er ute og stjeler fra folk;)) så har man krav på å bo i en trygg by.

Javel, da har du ikke hatt førstegangstjeneste.

Om du oppførte deg som en idiot ble du behandlet som en idiot. Enkelt og greit. Du som enkeltindivid måtte tilpasse seg militæret. De som kom inn med holdningen om at det var militæret som skulle tilpasse seg dem, fikk en veldig tøff tjeneste.

Kanskje litt militærtjeneste hadde vært bra for flere?

Edit: Kan ikke se at du har svart på hva det nye navnet på "Romfolk" bør bli? Og vil det løse problemet?

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg forholder meg til det navnet som ble bestemt 1976.

Forøvrig har jeg tilsammen 18 års erfaring fra forsvaret - og jeg ser at du knapt nok har fått med deg din egen førstegangstjeneste. Eller så må du ha vært ved en ganske så skakkjørt avdeling, med ditto ubrukelige offiserer og ledere. Det var jo synd for deg.

Her er forresten flagget deres.

romfolkes+flagg.png

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ble det bestemt av dem selv. Eller ble det kanskje bestemt av andre folk på deres vegne? ;)

Igjen, hva bør det neste navnet bli og vil vi da bli kvitt problemet?

Har du fått hakk i plata?

Hva med å stille relevante spørsmål, heller?

Lenke til kommentar

Ble det bestemt av dem selv. Eller ble det kanskje bestemt av andre folk på deres vegne? ;)

Igjen, hva bør det neste navnet bli og vil vi da bli kvitt problemet?

Har du fått hakk i plata?

Hva med å stille relevante spørsmål, heller?

Du er tydeligvis av den oppfattelse av at å skifte navn løser problemer,og er veldig opptatt av å bruke politisk korrekte utrykk. Har det hjulpet mye siden 1976?

Kan du også svare på hvem som bestemte dette navnet?

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...