Vice Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Hvis vi rent hypotetisk sa at du ble i dette øyeblikket plassert i tiggerens situasjon, og med dine kvaliteter og intelligens osv. Hvordan ville du da ha håndtert deg selv og løst de daglige utfordringene med å overleve? Først og fremst ville jeg brutt med stjele og tiggerkulturen, jobbet for å fremstå som en sivilisert og anstendig person og så gjort en innsats for å få meg en ærlig jobb. Hvilke konkrete handlinger skal du gjøre for å overleve, på en lovlydig måte. Det du skriver, er vel vi alle enige om!? Så den saken burde være klar nok. Konkret? Vel bryte med stjele og tiggerkultur: Først og fremst slutte å stjele, deretter konsentrere meg om hvordan få slutt på tiggingen. Gjøre noe kreativt ut av tiggingen i en periode som skiller meg ut på en positiv måte fra de andre slik at jeg kan opparbeide meg litt startkapital.Fremstå som sivilisert og anstendig: Slutte å plage folk. Ikke stikk koppen din rett opp i ansiktet til fremmede folk hvorhen de ferdes. Ikke drit direkte der hvor folk ferdes. Drit i buskene istedet for på fortauet. Bruk offentlige toaletter i størst mulig grad og ikke ødelegg utstyr og lokaler. Vask deg og ta på noen anstendige klær. Om ikke vanlig dusj er tilgjengelig så ta ferskvannsområder til hjelp slik militæret gjør. Bruk klærne som dere allerede har stjålet fra Fretex containerne til å kle dere i istedet for å bruke dem som toalettpapir og kvitt dere med de skitne fillene dere har dratt med fra hjemlandet. Deretter høre med feks. en organisasjon som feks. "Folk er folk" om de er villige til å hjelpe til med noe annet enn å anmelde politiet for trakassering eller sette opp ulovlige campingplasser. Så lenge man ikke fremstår som en kriminell burde det være gode muligheter til å finne strøjobber ol. via hjelpeorganisasjoner. Et land som Norge har gode muligheter for alle, men det er avhengig av at man følger de lover og regler som finnes der. Om man ikke er forberedt på dette bør man ta turen videre til et annet sted som kan passe bedre i forhold til hva man forventer. Om dette stedet ikke finnes er det på tide å justere forventningene sine. Endret 11. juli 2012 av Vice 2 Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Les bakover i tråden - så finner du mine holdninger og innstilling, opptil flere ganger! Tydeligvis vanskelig for deg å svare ja eller nei? Hele poenget her er om du har endret oppfatning etter å ha deltatt i denne debatten, og da er det til liten hjelp å lese bakover i eldre innlegg. Så, gir du penger fortsatt eller ikke? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Hvis vi rent hypotetisk sa at du ble i dette øyeblikket plassert i tiggerens situasjon, og med dine kvaliteter og intelligens osv. Hvordan ville du da ha håndtert deg selv og løst de daglige utfordringene med å overleve? Først og fremst ville jeg brutt med stjele og tiggerkulturen, jobbet for å fremstå som en sivilisert og anstendig person og så gjort en innsats for å få meg en ærlig jobb. Hvilke konkrete handlinger skal du gjøre for å overleve, på en lovlydig måte. Det du skriver, er vel vi alle enige om!? Så den saken burde være klar nok. Konkret? Vel bryte med stjele og tiggerkultur: Først og fremst slutte å stjele, deretter konsentrere meg om hvordan få slutt på tiggingen. Gjøre noe kreativt ut av tiggingen i en periode som skiller meg ut på en positiv måte fra de andre slik at jeg kan opparbeide meg litt startkapital.Fremstå som sivilisert og anstendig: Slutte å plage folk. Ikke stikk koppen din rett opp i ansiktet til fremmede folk hvorhen de ferdes. Ikke drit direkte der hvor folk ferdes. Drit i buskene istedet for på fortauet. Bruk offentlige toaletter i størst mulig grad og ikke ødelegg utstyr og lokaler. Vask deg og ta på noen anstendige klær. Om ikke vanlig dusj er tilgjengelig så ta ferskvannsområder til hjelp slik militæret gjør. Bruk klærne som dere allerede har stjålet fra Fretex containerne til å kle dere i istedet for å bruke dem som toalettpapir og kvitt dere med de skitne fillene dere har dratt med fra hjemlandet. Deretter høre med feks. en organisasjon som feks. "Folk er folk" om de er villige til å hjelpe til med noe annet enn å anmelde politiet for trakassering eller sette opp ulovlige campingplasser. Så lenge man ikke fremstår som en kriminell burde det være gode muligheter til å finne strøjobber ol. via hjelpeorganisasjoner. Et land som Norge har gode muligheter for alle, men det er avhengig av at man følger de lover og regler som finnes der. Om man ikke er forberedt på dette bør man ta turen videre til et annet sted som kan passe bedre i forhold til hva man forventer. Om dette stedet ikke finnes er det på tide å justere forventningene sine. Takk for svaret, "Vice". Jeg ser at jeg må konkretisere utfordringen litt bedre - så blir den enklere og mer oversiktlig. Så, jeg kommer tilbake med ett oppsett, om en liten stund. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Nei, du forsøkte å lure deg unna - slik jeg oppfatter deg. Hvis vi rent hypotetisk sa at du ble i dette øyeblikket plassert i tiggerens situasjon, og med dine kvaliteter og intelligens osv.Hvordan ville du da ha håndtert deg selv og løst de daglige utfordringene med å overleve? Er det vanskelig å være litt kreativ og praktisk tenkende, eller??? Nei, du vrir deg unna realiteten. De trenger utdannelse. De kan ikke snylte på andre mennesker lengre. Hadde jeg vært i samme situasjon så hadde jeg skammet meg over livssituasjonen min. Jeg hadde gjort opprør mot tradisjoner og skaffet meg et ærlig arbeid. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Les bakover i tråden - så finner du mine holdninger og innstilling, opptil flere ganger! Tydeligvis vanskelig for deg å svare ja eller nei? Hele poenget her er om du har endret oppfatning etter å ha deltatt i denne debatten, og da er det til liten hjelp å lese bakover i eldre innlegg. Så, gir du penger fortsatt eller ikke? Ja, men ikke bare det. Nei, du forsøkte å lure deg unna - slik jeg oppfatter deg. Hvis vi rent hypotetisk sa at du ble i dette øyeblikket plassert i tiggerens situasjon, og med dine kvaliteter og intelligens osv.Hvordan ville du da ha håndtert deg selv og løst de daglige utfordringene med å overleve? Er det vanskelig å være litt kreativ og praktisk tenkende, eller??? Nei, du vrir deg unna realiteten. De trenger utdannelse. De kan ikke snylte på andre mennesker lengre. Hadde jeg vært i samme situasjon så hadde jeg skammet meg over livssituasjonen min. Jeg hadde gjort opprør mot tradisjoner og skaffet meg et ærlig arbeid. Se hva jeg svarte til "Vice"! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Takk for svaret, "Vice". Jeg ser at jeg må konkretisere utfordringen litt bedre - så blir den enklere og mer oversiktlig. Så, jeg kommer tilbake med ett oppsett, om en liten stund. Kort og godt, om man går inn i et sted/land med forventninger om at man kan drite i alt av lover og regler er sjansen store for at man vil havne i problemer.(Ellers trenger du ikke legge spesielt mye videre arbeid i videre konkretisering. Det bør ikke være min oppgave å komme med konkrete forslag til hvordan disse folkene skal komme seg ut av holdningen sin, men dette var helt basis ting som enhver med noenlunde praktisk tankegang kan komme opp med på stående fot. Videre utvikling bør istedet organisasjoner som feks. "Folk er folk" arbeide med fremfor å fortsette med det tøyset de driver med idag.) Endret 11. juli 2012 av Vice 1 Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Ja, men ikke bare det. Jeg synes det er trist å høre at du fortsatt finansierer disse kriminelle, forsøplende bandittene etter at det har kommet fram så mye fakta i denne tråden. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Ja, men ikke bare det. Jeg synes det er trist å høre at du fortsatt finansierer disse kriminelle, forsøplende bandittene etter at det har kommet fram så mye fakta i denne tråden. Det meste som til nå har kommet frem i tråden, er veldig mye negative følelser. Og det som jeg synes er trist, er at det er så få som klarer å inkludere seg selv i løsninger. Det er noen andre som skal finne på det smarte ... Lurer litt på om det er mange skapsosialister/kommunister her, siden det er noen andre som ses på som ansvarlige? Hvor har alle positive og empatiske pragmatikere gjemt seg, for tiden? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Takk for svaret, "Vice". Jeg ser at jeg må konkretisere utfordringen litt bedre - så blir den enklere og mer oversiktlig. Så, jeg kommer tilbake med ett oppsett, om en liten stund. Kort og godt, om man går inn i et sted/land med forventninger om at man kan drite i alt av lover og regler er sjansen store for at man vil havne i problemer.(Ellers trenger du ikke legge spesielt mye videre arbeid i videre konkretisering. Det bør ikke være min oppgave å komme med konkrete forslag til hvordan disse folkene skal komme seg ut av holdningen sin, men dette var helt basis ting som enhver med noenlunde praktisk tankegang kan komme opp med på stående fot. Videre utvikling bør istedet organisasjoner som feks. "Folk er folk" arbeide med fremfor å fortsette med det tøyset de driver med idag.) Takk for at jeg slapp å kaste bort tid på en fornuftig tilnærming, ved at jeg slapp å bli tydelig konkret og pragmatisk. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Det meste som til nå har kommet frem i tråden, er veldig mye negative følelser. Og det som jeg synes er trist, er at det er så få som klarer å inkludere seg selv i løsninger. Det er noen andre som skal finne på det smarte ... Lurer litt på om det er mange skapsosialister/kommunister her, siden det er noen andre som ses på som ansvarlige? Hvor har alle positive og empatiske pragmatikere gjemt seg, for tiden? Først og fremst er det sigøynerne selv som er ansvarlige for den situasjonen de har satt seg i. Når det er sagt har de fleste verken tid eller ressurser til å "redde byen" på egenhånd. Det er først og fremst de som er ansvarlige for byen og jobber med slike ting som bør ta seg av problemet. Som borgere forventer vi at lover og regler blir opprettholdt og at vi kan ferdes i en trygg by. De beste vi kan gjøre med dette er å ikke bryte lover og regler selv slik at andre ikke oppfatter byen som utrygg. Takk for at jeg slapp å kaste bort tid på en fornuftig tilnærming, ved at jeg slapp å bli tydelig konkret og pragmatisk. Send det til "Folk er folk". De har tydeligvis mye tid til å involvere seg i saken. Kanskje du kan få dem til å involvere seg på en mer konstruktiv måte enn det vi ser idag. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Det meste som til nå har kommet frem i tråden, er veldig mye negative følelser. Og det som jeg synes er trist, er at det er så få som klarer å inkludere seg selv i løsninger. Det er noen andre som skal finne på det smarte ... Lurer litt på om det er mange skapsosialister/kommunister her, siden det er noen andre som ses på som ansvarlige? Hvor har alle positive og empatiske pragmatikere gjemt seg, for tiden? Først og fremst er det sigøynerne selv som er ansvarlige for den situasjonen de har satt seg i. Når det er sagt har de fleste verken tid eller ressurser til å "redde byen" på egenhånd. Det er først og fremst de som er ansvarlige for byen og jobber med slike ting som bør ta seg av problemet. Som borgere forventer vi at lover og regler blir opprettholdt og at vi kan ferdes i en trygg by. De beste vi kan gjøre med dette er å ikke bryte lover og regler selv slik at andre ikke oppfatter byen som utrygg. Takk for at jeg slapp å kaste bort tid på en fornuftig tilnærming, ved at jeg slapp å bli tydelig konkret og pragmatisk. Send det til "Folk er folk". De har tydeligvis mye tid til å involvere seg i saken. Kanskje du kan få dem til å involvere seg på en mer konstruktiv måte enn det vi ser idag. Det viser seg vel at politikerne, både her hjemme, og der ute, ikke klarer oppgavene sine. Og, det ser det ikke ut som at hvermansen, det vil si; deg og meg - får gjort noe med. Men det vi to kan gjøre er følgende: Når vi beveger oss ute i "byene" og ser en liten lort som ligger i nærheten av en søppelkasse - så bøyer man seg ned og plukker opp denne ene lorten og legger den i søpla. Det endrer ikke så mye i det store bildet, men hvis 750 000 følger vårt eksempel, så vil det ikke ta lange stunden før helheten ser renere ut - og med å følge den oppskriften videre, vil miljøet vårt bli sånn som vi alle liker det. Dette er en "metafor" - så vær grei å ikke misforstå. metafo'r m1 (fra gr 'overføring') ord el. uttrykk som blir brukt i overført betydning, f eks speil i stedet for vannflate Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Så siden de liker å drite her og der så oppfordrer du alle andre om å rydde opp etter dem? Eh... Det meste som til nå har kommet frem i tråden, er veldig mye negative følelser. Og det som jeg synes er trist, er at det er så få som klarer å inkludere seg selv i løsninger. Det er noen andre som skal finne på det smarte ... Jeg skjønner ikke hvorfor du er så full av dritt akkurat i denne debatten. Du er som regel veldig intelligent og en god motdebutant, mens her så avfeier du gode svar og meninger bare fordi de ikke er det du ønsker å høre. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 - Hvorfor har dere reist helt hit?- Fordi vi tror nordmenn er snille og gavmilde, og vi tror at noen her vil gi oss en sjanse. Får vi den sjansen, reiser vi ikke tilbake. Vi har ikke noe i Romania, sier Iosif Iavmælt. På Sofienberg har han et par teltduker. Mor Ioncilia har ikke noe mer, og selv om hun synes hun har fått det flott, er hun ikke kommet for å bli. - Jeg har vært i Norge her en måned. Det lille jeg har her er bedre enn det jeg har i Romania, men jeg må tilbake. Jeg har et barn på åtte måneder hjemme. Jeg har reist hit uten familie, sammen med naboer og kjente, for å skaffe penger til barnet mitt. Jeg må tilbake til det. På åttitallet og før "jernteppets" fall - kom det en fin poplåt av artisten "Sting" Den het visst "I hope the russians love their children to" Når vi fikk mulighet til å bli ordentlig kjent med den vanlige russer, viste det seg å stemme - de var veldig lik oss selv. Er det noen som virkelig tror at romfolket er noe annerledes enn det våre gamle fiender er? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Så siden de liker å drite her og der så oppfordrer du alle andre om å rydde opp etter dem? Eh... Det meste som til nå har kommet frem i tråden, er veldig mye negative følelser. Og det som jeg synes er trist, er at det er så få som klarer å inkludere seg selv i løsninger. Det er noen andre som skal finne på det smarte ... Jeg skjønner ikke hvorfor du er så full av dritt akkurat i denne debatten. Du er som regel veldig intelligent og en god motdebutant, mens her så avfeier du gode svar og meninger bare fordi de ikke er det du ønsker å høre. Og jeg for min del skjønner ikke hva du forventer deg, når du oppfører deg så uhøflig!? Kom med konkrete "greier", så skal du få svar. Ikke klag på motparten over svarene du får - bli heller flinkere til å spørre, selv! Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Og jeg for min del skjønner ikke hva du forventer deg, når du oppfører deg så uhøflig!? Kom med konkrete "greier", så skal du få svar. Ikke klag på motparten over svarene du får - bli heller flinkere til å spørre, selv! Du får ta det som uhøfflighet hvis du ønsker. Det er dessverre bare sannheten. (legg merke til at jeg ikke skrev at DU er dritt, men at tingene du SKRIVER er dritt.) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Det viser seg vel at politikerne, både her hjemme, og der ute, ikke klarer oppgavene sine. Og, det ser det ikke ut som at hvermansen, det vil si; deg og meg - får gjort noe med. Det er sant. Det er politisk feighet koblet med apati kanskje ispedd med litt ignoranse god norsk dumsnillhet som har åpnet og tillatt for den situasjonen som har oppstått idag. Dessverre her i Norge har vi ofte som tendens å ikke gjøre noe med saken før "the shit hits the fan". Men det vi to kan gjøre er følgende:Når vi beveger oss ute i "byene" og ser en liten lort som ligger i nærheten av en søppelkasse - så bøyer man seg ned og plukker opp denne ene lorten og legger den i søpla. Det endrer ikke så mye i det store bildet, men hvis 750 000 følger vårt eksempel, så vil det ikke ta lange stunden før helheten ser renere ut - og med å følge den oppskriften videre, vil miljøet vårt bli sånn som vi alle liker det. Litt sånn som at jeg kan tømme søppel og drite utenfor døra di, fordi det er jo greit så lenge du bare rydder det bort? Da får du jo som du liker det tross alt? Er det ikke heller bedre at jeg tar ansvar for meg selv og ikke oppfører meg slik ovenfor medmennesker? Dette er en "metafor" - så vær grei å ikke misforstå. metafo'r m1 (fra gr 'overføring') ord el. uttrykk som blir brukt i overført betydning, f eks speil i stedet for vannflate Vel, jeg kom med et praktisk eksempel istedet som står mer direkte til situasjonen. Den generelle holdningen du beskriver der er selvsagt bra, men et sted går grensen. Nok er nok. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Og jeg for min del skjønner ikke hva du forventer deg, når du oppfører deg så uhøflig!? Kom med konkrete "greier", så skal du få svar. Ikke klag på motparten over svarene du får - bli heller flinkere til å spørre, selv! Du får ta det som uhøfflighet hvis du ønsker. Det er dessverre bare sannheten. (legg merke til at jeg ikke skrev at DU er dritt, men at tingene du SKRIVER er dritt.) Ja, jeg fikk med meg det. Det var ett indirekte personangrep. Men det er ikke så farlig - fordi denne tråden er gjennomsyret av slike utspill - men jeg sutrer ikke over det. Jeg er glad for at folk engasjerer seg i problemet, og om det så er ingen som noen gang kommer til å bli helt enig med meg i denne saken, så er det også helt greit. Det handler ikke om meg eller deg som person - det handler om hvordan vi sammen tror vi kan løse situasjonen vi er havnet i. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 - Hvorfor har dere reist helt hit?- Fordi vi tror nordmenn er snille og gavmilde, og vi tror at noen her vil gi oss en sjanse. Får vi den sjansen, reiser vi ikke tilbake. Vi har ikke noe i Romania, sier Iosif Iavmælt. På Sofienberg har han et par teltduker. Joda, fint å forvente snillhet og gavmildhet i bytte mot stjeling, forurensing og lovløshet... Mor Ioncilia har ikke noe mer, og selv om hun synes hun har fått det flott, er hun ikke kommet for å bli. - Jeg har vært i Norge her en måned. Det lille jeg har her er bedre enn det jeg har i Romania, men jeg må tilbake. Jeg har et barn på åtte måneder hjemme. Jeg har reist hit uten familie, sammen med naboer og kjente, for å skaffe penger til barnet mitt. Jeg må tilbake til det. Tips til Mor Ioncilia: Hva med å bruke pengene du faktisk bruker på å reise den lange veien frem og tilbake mellom Romania-Norge på barnet ditt istedet? 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Men det vi to kan gjøre er følgende:Når vi beveger oss ute i "byene" og ser en liten lort som ligger i nærheten av en søppelkasse - så bøyer man seg ned og plukker opp denne ene lorten og legger den i søpla. Det endrer ikke så mye i det store bildet, men hvis 750 000 følger vårt eksempel, så vil det ikke ta lange stunden før helheten ser renere ut - og med å følge den oppskriften videre, vil miljøet vårt bli sånn som vi alle liker det. Litt sånn som at jeg kan tømme søppel og drite utenfor døra di, fordi det er jo greit så lenge du bare rydder det bort? Da får du jo som du liker det tross alt? Er det ikke heller bedre at jeg tar ansvar for meg selv og ikke oppfører meg slik ovenfor medmennesker? Den holdningen og tankegangen jeg skrev om, var en sterkere verdi i "gamle dager". Vi har utviklet oss slik at det kollektive samspillet (ansvaret) har veket for den individuelle realisering og lykkeoppnåelse. Jeg synes det individuelle er helt flott - men at vi kanskje må roe oss litt på egoet, og konsolidere verdiene vi har oppnådd (ved å løfte i samlet flokk) - før vi fortsetter i det samme tempoet. Jeg tror det var Kristin Halvorsen/SV, som lanserte tankene om at vi måtte bli flinkere som "nabokjærringer" for å klare å passe på hverandre. Dette ble sagt i en litt annen sammenheng - men jeg ser ikke at den er feil for denne saken. Ikke gå forbi en "kompis" på gata, uten å bry deg litt om hvordan vedkommende har det for tiden. Det koster ingenting annet enn litt oppmerksomhet, og når de fleste gjør det, blir det en trend som kan bygges på. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Ja, jeg fikk med meg det. Det var ett indirekte personangrep. Men det er ikke så farlig - fordi denne tråden er gjennomsyret av slike utspill - men jeg sutrer ikke over det. Jeg er glad for at folk engasjerer seg i problemet, og om det så er ingen som noen gang kommer til å bli helt enig med meg i denne saken, så er det også helt greit. Det handler ikke om meg eller deg som person - det handler om hvordan vi sammen tror vi kan løse situasjonen vi er havnet i. Og du har fått mange gode og intelligente svar her, men de er ikke de du har lyst til å høre, så derfor avfeier du dem. Det var heller ikke et indirekte personangrep, jeg har faktisk sansen for deg, du pleier egentlig som sagt tidligere å være svært reflektert og intelligent i det du skriver. Får meg nesten til å lure på om hele denne tråden er ett sosialt eksperiment eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg