Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da skal vi telle antall dager før bulldosere kommer, evnt traktorer fra nærmeste bonde. Slik at vi tar en Sarkozy. Da kan Norge være moralsk forarget over oss seg selv.

Støtter du aksjoner ala "Sarkozy"?

Javisst. Støtter også f.eks handlingene til eier av Sola Camping (m.fl) som hadde de på besøk for en del år siden.

Men det har ingenting med hva jeg støtter. Det artige blir når "humanistiske forståsegpåere" faktisk må handle, og det eneste de kan er det de alltid gjør. Makt og tvangutsendelse. Den ironiske humringen vil vare lenge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg må virkelig si at denne tråden har endret mitt syn på tiggere. Før følte jeg dårlig samvittighet når tiggere kom bort til meg, jeg pleide tilogmed å unngå å ha småmynt i lommen slik at jeg ærlig kunne si "beklager, har ikke kontanter". Eventuelt "sorry, no cash" til de utenlandske. Jeg har nå fulgt med i tråden siden dag 1, sjekket artikler og kilder som har dukket opp her, og det har påvirket meg.

Da ser det ut for meg som at du har gjort beslutningsprosessen på en adekvat og forstandig måte.

Men det hadde vært veldig interessant å få vite mer om hvilke fakta, og realiteter beslutningen bygger på. Jeg har fått med meg at du forholder deg til tiggere sånn til daglig, så da vet vi det. Men, siden du sier at du har fulgt med i tråden helt siden oppstart, og at det har fått deg til å endre innstilling, ville det vært nyttig å bli opplyst om dine konkrete tanker om kart og terreng.

Noe annet jeg stusser på er at du tidligere har hatt dårlig samvittighet, og unngått å ha småpenger på deg, for å ikke "lyve" når noen ba om småmynt. Hva var den dårlige samvittigheten basert på?

Edit: Jeg glemte av å få med denne saken - den lurer jeg også på hva du egentlig mener med!?

men tiggere skal aldri få en krone av meg. Kanskje 50 øre.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Gi dem muligheter for å være renslige "nok" - problem løst!

Jeg tviler sterkt på at en dusj vil gjøre romfolket mindre kriminielle. Renslighet er bare en del av problemet.

Det påståes at det er mye kriminalitet angående disse tiggerne. Hva er denne kriminaliteten for noe? I de artiklene som jeg har tilgang til, sier ordensmakten at de tror det ligger noe kriminelt bak, men kan ikke bevise det. Så sier de at de reagerer på generelle ordensforstyrrelser, basert på det de ser, og henvendelser fra publikum. Men sjelden er det noe konkret kriminalitet det snakkes om i de sammenhengene.

Da ser jeg så klart bort fra alle lommetyver, narkomane og ellers de "vanlige" gatekriminelle. Jeg snakker altså kun om de som sitter å tigger.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at en dusj vil gjøre romfolket mindre kriminielle. Renslighet er bare en del av problemet.

Det påståes at det er mye kriminalitet angående disse tiggerne. Hva er denne kriminaliteten for noe? I de artiklene som jeg har tilgang til, sier ordensmakten at de tror det ligger noe kriminelt bak, men kan ikke bevise det. Så sier de at de reagerer på generelle ordensforstyrrelser, basert på det de ser, og henvendelser fra publikum. Men sjelden er det noe konkret kriminalitet det snakkes om i de sammenhengene.

Da ser jeg så klart bort fra alle lommetyver, narkomane og ellers de "vanlige" gatekriminelle. Jeg snakker altså kun om de som sitter å tigger.

Du kan jo starte med å lese artikkelen jeg linket til i går. Den hvor 68 at 69 kontrollerte rom-tiggere var registrert med straffbare forhold.

"– Det er uakseptabelt, vi kan ikke ha det sånn at de som kommer hit skal rane eldre mennesker, stjele lommebøker og utføre grove forbrytelser bare fordi de er fattige." Spør du meg er dette ganske så "konkret kriminalitet". Videre tviler jeg sterkt på at det er slik at noen KUN tigger mens noen andre KUN stjeler.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du kan jo starte med å lese artikkelen jeg linket til i går. Den hvor 68 at 69 kontrollerte rom-tiggere var registrert med straffbare forhold.

"– Det er uakseptabelt, vi kan ikke ha det sånn at de som kommer hit skal rane eldre mennesker, stjele lommebøker og utføre grove forbrytelser bare fordi de er fattige." Spør du meg er dette ganske så "konkret kriminalitet". Videre tviler jeg sterkt på at det er slik at noen KUN tigger mens noen andre KUN stjeler.

2000 hjemløse rumenere i Oslo

Han forteller at det til sammen i Oslo er bortimot 2000 tiggende rumenere.

– Etter to-tre timer i Karl Johans gate og i sidegatene, fant vi 187 forskjellige tiggere. Vi kunne kontrollere 69 av disse, og av disse var hele 68 stykker registrert med straffbare forhold. Dette er en problemstilling som politiet må ta på alvor. Vi har foreslått at man gjør tigging ulovlig igjen, sier Andresen.

Litt vanskelig å finne ut om det er "rumenere" eller "romfolk" ...?

Når er disse forbrytelsene foretatt? (gammelt eller nytt) Og hvis det er nytt, hvorfor er de her da?

Så, jeg ser ikke at dette er noe bevis, men heller indiksajoner på noe

Lenke til kommentar

Når er disse forbrytelsene foretatt? (gammelt eller nytt) Og hvis det er nytt, hvorfor er de her da?

Jeg har ikke satt meg inn i sjargongen så nøye, "rumenere" og "romfolk" er det samme i mine øyne. Jada, jeg vet at ikke alle fra Romania er romfolk, men jeg føler uansett at den teknisk riktige forklaringen på pakket ikke er så veldig viktig, jeg går ut i fra at du forstår hvilken folkegruppe jeg mener uansett om jeg kaller den "rumenere" eller "romfolk".

Videre føler jeg også at når forbrytelsene er foretatt kommer helt i skyggen av at de faktisk er blitt foretatt. Jeg driter i om du ranet en gammel dame for ett år siden eller i går, poenget er at du faktisk har gjort det.

Om du leste artikkelen om denne flotte ghettoen som nå blir bygget ved Sofienberg kirke så leste du også kanskje at det allerede samme kveld kom meldinger om tyverier i nærheten. De hadde blant annet stjålet noen presenninger fra en byggeplass for å bygge seg husly. Dette blir selvfølgelig vanskelig for politiet å bevise, men vi skjønner vel alle hvem som stjal.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke satt meg inn i sjargongen så nøye, "rumenere" og "romfolk" er det samme i mine øyne. Jada, jeg vet at ikke alle fra Romania er romfolk, men jeg føler uansett at den teknisk riktige forklaringen på pakket ikke er så veldig viktig, jeg går ut i fra at du forstår hvilken folkegruppe jeg mener uansett om jeg kaller den "rumenere" eller "romfolk".

Videre føler jeg også at når forbrytelsene er foretatt kommer helt i skyggen av at de faktisk er blitt foretatt. Jeg driter i om du ranet en gammel dame for ett år siden eller i går, poenget er at du faktisk har gjort det.

Om du leste artikkelen om denne flotte ghettoen som nå blir bygget ved Sofienberg kirke så leste du også kanskje at det allerede samme kveld kom meldinger om tyverier i nærheten. De hadde blant annet stjålet noen presenninger fra en byggeplass for å bygge seg husly. Dette blir selvfølgelig vanskelig for politiet å bevise, men vi skjønner vel alle hvem som stjal.

Ja, noe skjer - og det er så klart noen som også har skylden. Men vi har ett lovverk å følge, samt etiske og moralske standarder som bla. pålegger oss å håndtere folk som uskyldige til det motsatte er bevist. Hvis ikke kan vi komme i skade for å ramme helt uskyldige.

Den etisk/moralske standarden oppveier for ganske mange presenninger - og mister vi den standarden, ja da tror jeg vi alle har tapt noe veldig verdifullt.

Så er jeg helt enig i at har man gjort noe kriminelt, ja da er man heller ikke velkommen. Men hvor lang tilbakevirkende kraft den regelen skal ha, er jeg mer usikker på.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ja for det er jo kjempevanskelig å se hvem som er sigøynere eller ikke :roll: Hvilken folkegruppe tror du det refereres til når det står hjemløse rumenere og tiggere? Eller tror du kanskje at de fleste rumenere generelt er hjemløse tiggere? Jeg tviler på at noen avis får tilgang til rullebladet til noen av disse, og relevansen ved hvilket kriminelt lovbrudd de har begått er også svært liten. Det er straffbare forhold . Lovbrudd, de gjør ting som er ulovlig. Er det vanskelig for deg å skjønne? At du velger å ignorere fakta eller lukke øynene gjør det ikke til noe mindre eller mer bevis.

Den etisk/moralske standarden oppveier for ganske mange presenninger - og mister vi den standarden, ja da tror jeg vi alle har tapt noe veldig verdifullt.

Ja for stjeling, ødelegging og forurensing er jo kjempe-etisk. Ikke sant? ;)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, noe skjer - og det er så klart noen som også har skylden. Men vi har ett lovverk å følge, samt etiske og moralske standarder som bla. pålegger oss å håndtere folk som uskyldige til det motsatte er bevist. Hvis ikke kan vi komme i skade for å ramme helt uskyldige.

Du er ikke "uskyldig" som en gruppe om 68 av 69 har straffbare forhold tilknyttet seg. Sannsynligvis har den enslige personen som ikke har straffbare forhold tilknyttet seg bare hatt flaks så langt og ikke blitt tatt for noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja for det er jo kjempevanskelig å se hvem som er sigøynere eller ikke :roll: Hvilken folkegruppe tror du det refereres til når det står hjemløse rumenere og tiggere? Eller tror du kanskje at de fleste rumenere generelt er hjemløse tiggere? Jeg tviler på at noen avis får tilgang til rullebladet til noen av disse, og relevansen ved hvilket kriminelt lovbrudd de har begått er også svært liten. Det er straffbare forhold . Lovbrudd, de gjør ting som er ulovlig. Er det vanskelig for deg å skjønne? At du velger å ignorere fakta eller lukke øynene gjør det ikke til noe mindre eller mer bevis.

Ja for stjeling, ødelegging og forurensing er jo kjempe-etisk. Ikke sant? ;)

Jeg er veldig varsom med å dømme før jeg er helt sikker i min sak. Hva du mener, eller har for holdninger til det prinsippet, er ikke interessant for meg. det er et personlig prinsipp, og tilfeldigvis har vi det prinsippet i det norske rettsvesenet og.

Du er ikke "uskyldig" som en gruppe om 68 av 69 har straffbare forhold tilknyttet seg. Sannsynligvis har den enslige personen som ikke har straffbare forhold tilknyttet seg bare hatt flaks så langt og ikke blitt tatt for noe.

Snakker du om å innføre "gruppejustis"? Eller misforstår jeg

Lenke til kommentar

Nei, jeg snakker bare om generelt hvor mange av disse som er kriminelle. 98,5% er et ganske høyt tall. Høyt nok til at jeg ikke ønsker denne folkegruppen velkommen. Legger du til avføring over alt, forsøpling og generelt elendig oppførsel i regnestykket er det ganske klart i mine øyne.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den ekstreme (positive) forskjellsbehandlingen de utsettes for fra politi og myndigheter er også noe som mange reagerer på - de tas på med silkehansker og slipper unna med adferd som andre straffes hardt for.

Et par eksempler:

De gjør fra seg hvor som helst - gjerne midt i sykkelstier, på gressplener eller i fotgjengerunderganger. Det sier mye om den totale arrogansen og manglende respekten de har for andre når de nærmest gjør et poeng av å drite akkurat der hvor folk går istedet for å flytte seg noen meter inn i buskaset på siden av f.eks. en sykkelsti. Blir man som nordmann tatt for å urinere offentlig vanker det derimot heftige bøter - opp mot halvparten av en god netto månedslønn(!)

De 'stjeler' ved å snike på buss/t-bane/trikk uten konsekvenser. Jeg tar trikk og bane daglig, og har flere ganger i løpet av de siste par årene sett små gjenger med romfolk blitt tatt uten gyldige billetter. Kontrollørene trekker bare på skuldrene og lar dem gå - samtidig som de holder igjen andre som ikke har gyldig billett og krever at de skal enten dra kortet i betalingsterminalen eller identifisere seg. Gjør man ikke det blir politiet tilkalt. Unntatt hvis man er av romfolket altså, for da har man tydeligvis frikort til å kjøre gratis.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er veldig varsom med å dømme før jeg er helt sikker i min sak. Hva du mener, eller har for holdninger til det prinsippet, er ikke interessant for meg. det er et personlig prinsipp, og tilfeldigvis har vi det prinsippet i det norske rettsvesenet og.

Og la meg tippe: Ting du ikke er enig i blir du per def. aldri helt sikker i din sak på ;)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, jeg snakker bare om generelt hvor mange av disse som er kriminelle. 98,5% er et ganske høyt tall. Høyt nok til at jeg ikke ønsker denne folkegruppen velkommen.

Så noen flere undersøkelser eller målinger trengs ikke for å iverksette generelle tvangstiltak mot rumenere som er tiggende turister, er det det du også mener?

Og la meg tippe: Ting du ikke er enig i blir du per def. aldri helt sikker i din sak på ;)

Nei, der tar du feil.

Lenke til kommentar

Den ekstreme (positive) forskjellsbehandlingen de utsettes for fra politi og myndigheter er også noe som mange reagerer på - de tas på med silkehansker og slipper unna med adferd som andre straffes hardt for.

Men i følge fjolsene i "Folk er folk" er altså denne behandlingen å regnes som trakassering og noe som politiet skal anmeldes for.. :roll:

Nei, der tar du feil.

Så det gjelder bare i denne saken altså ? Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så noen flere undersøkelser eller målinger trengs ikke for å iverksette generelle tvangstiltak mot rumenere som er tiggende turister, er det det du også mener?

Ja, jeg hadde ikke hatt noe problem med å sende ut hele banden, altså absolutt alle sammen, selv uten en eneste undersøkelse. Jeg blir personlig såpass plaget av problemet at jeg hadde hatt null problem med å tuppe dem ut av landet alle som en.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men i følge fjolsene i "Folk er folk" er altså denne behandlingen å regnes som trakassering og noe som politiet skal anmeldes for.. :roll:

Nei, der tar du feil.

Så det gjelder bare i denne saken altså ?

Nå må du ikke glemme den pekefingeren, igjen ...

Ja, jeg hadde ikke hatt noe problem med å sende ut hele banden, altså absolutt alle sammen, selv uten en eneste undersøkelse. Jeg blir personlig såpass plaget av problemet at jeg hadde hatt null problem med å tuppe dem ut av landet alle som en.

Da har du en klar og tydelig holdning i saken, og det synes jeg er bra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forøvrig synes jeg også at alle i "folk er folk" kunne slått følge med dem.

Ja, vi kunne kanskje sendt noen flere nedover dit for å hjelpe de stakkars menneskene. Men da nytter det nok ikke med bare disse fra den organisasjonen. Snakket forøvrig med en veileder fra den lokale høyskolen her i den bittelille bygda jeg bor i - og han hadde endel rystende observasjoner å melde fra noen jobboppdrag nede i romania på begynnelsen av nittitallet. Det har nok blitt bedre i løpet av årene som har gått. Men siden de kommer i ett slikt antall, og sitter uannsett hvor utrivelig det er for alle - så er det vel mye jobb som gjenstår der nede, før de velger å holde seg der.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...