Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Ja, du spør mer enn ti vise kan svare ... ;)

Forslag: Hva med at du går direkte til en av tiggerne, eller helst flere, og så spør du dem - jeg tror de kan gi det beste svaret.

Ja nå er jeg fryktelig vanskelig med spørsmålene her. Kanskje jeg også bør gå og spørre katten for å sammenligne svarene ;)

Hvis de ikke vil sånn med en gang - kjøp da ett par kopper kaffe/eller kanskje ett par grillede kyllinger, by dem det, og se om du klarer å få god nok kontakt ved å være litt snill med dem først, snakke så med disse, for deg, merkverdige skapningene, og kanskje - bare kanskje finner du ut at de er ikke så veldig ulik deg selv.

Ja ikke sant, og så kan jeg sende problemet videre til naboen istedet :) Ellers kan jo han også prøve å gjøre seg til "kompis" med dem slik at naboen bortenfor han får problemet istedet.

Hvorfor skal jeg kaste bort ressurser og samtidig belønne tigger & stjelekulturen deres? Er det noe jeg har innsett etter kontakt med disse folkene i flere år, er det at de er veldig ulike meg selv og de aller fleste andre som befinner seg utenfor sigøynermiljøet.

Så er det nå ikke slik at de ikke har tilpasset seg - de har tilpasset seg akkurat så mye vi har latt dem få lov til.
Ja. Kanskje vi rett og slett bare skal legalisere stjeling, menneskehandel, forurensing & forsøpling slik at de kan tilpasse seg litt enklere og bedre. Lover generelt kan vi kvitte oss med, og fjern politiet i samme slengen også. De er jo uansett bare ute etter å plage disse folka. Ikke sant? ;)

Du spinner da så voldsomt ut på småting. Det jeg sa var: for å vite hvor skoen trykker, går man til den som går med skoen på.

Valget er greit, synes jeg. Enten bli en del av løsningen, eller være en del av problemet.

Ditt valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
– Etter to-tre timer i Karl Johans gate og i sidegatene, fant vi 187 forskjellige tiggere. Vi kunne kontrollere 69 av disse, og av disse var hele 68 stykker registrert med straffbare forhold

68 av 69 kontrollerte tiggere er registrert med straffbare forhold. 68 av 69!

Det er så mange av disse rumenerne som bor ute at dette har blitt et problem for beboere i område og publikum for øvrig. Det er selvfølgelig ikke lov å gjøre sitt fornødne, overnatte utenfor hoteller eller forsøple. Boligområder der folk ferdes brukes nå som et offentlig urinal, sier Roger Andresen, visepolitimester og ordenssjef på Grønland politistasjon til Nettavisen.

– Det er uakseptabelt, vi kan ikke ha det sånn at de som kommer hit skal rane eldre mennesker, stjele lommebøker og utføre grove forbrytelser bare fordi de er fattige.

http://www.nettavise...icle3432555.ece

Endret av Kent Touch This
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du spinner da så voldsomt ut på småting. Det jeg sa var: for å vite hvor skoen trykker, går man til den som går med skoen på.

Valget er greit, synes jeg. Enten bli en del av løsningen, eller være en del av problemet.

Ditt valg.

For deg som slipper å oppleve dritten er det nok småting. Om det hadde vært noe svært få individer som oppførte seg slik hadde det ikke vært noe problem. Problemet er når de øker i antall og sprer seg utover slik at en småting blir til hundrevis og tusenvis. Når 68 av 69 personer er kriminelt pakk sier det seg selv. Om ikke politiet får bukt med problemet er dessverre løsningen på problemet å dra fra byen for godt. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig løsning i seg selv, men det løser ikke problemet for de som fortsatt må bo der og det er ikke riktig at kriminelle slyngler skal ta over byen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ditt valg.

For deg som slipper å oppleve dritten er det nok småting. Om det hadde vært noe svært få individer som oppførte seg slik hadde det ikke vært noe problem. Problemet er når de øker i antall og sprer seg utover slik at en småting blir til hundrevis og itusenvis. Når 68 av 69 personer er kriminelt pakk sier det seg selv. Om ikke politiet får bukt med problemet er dessverre løsningen på problemet å dra fra byen for godt. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig løsning i seg selv, men det løser ikke problemet for de som fortsatt må bo der og det er ikke riktig at kriminelle slyngler skal ta over byen.

Jeg vet ikke hvor det glipper, men jeg opplever disse tiggerne hver eneste dag, og er i oslo opptil flere ganger i uka. Fremdeles får jeg ikke øye på alle disse problemene du mener å se. Så hva kan være årsaken til det, ikke vet jeg ...

Kanskje det er slik at byen har litt for mange kulturutfordringer, kombinert med inkonsekvent kommuneledelse. Når man leser hva andre byer får til angåendr problemet - kan det virke som oslo har helt spesielle andre utfordringer som kommer i tillegg, og at det samlet blir ett mer sammensatt problem, som må løses på andre måter.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor det glipper, men jeg opplever disse tiggerne hver eneste dag, og er i oslo opptil flere ganger i uka. Fremdeles får jeg ikke øye på alle disse problemene du mener å se. Så hva kan være årsaken til det, ikke vet jeg ...

Når man ferdes og bor i et område over tid ser man problemene på en helt annen måte enn en tilfeldig turist, men selv om jeg har vært turist i verre belastede områder enn Oslo har jeg dessverre opplevd kriminaliteten.

Kanskje det er slik at byen har litt for mange kulturutfordringer, kombinert med inkonsekvent kommuneledelse. Når man leser hva andre byer får til angåendr problemet - kan det virke som oslo har helt spesielle andre utfordringer som kommer i tillegg, og at det samlet blir ett mer sammensatt problem, som må løses på andre måter.

Det sier seg selv at mindre byer ikke er like utsatt. Oslo er stoppested nummer én for alt mulig kriminelt pakk. Bare Oslo alene har over 2000 sigøynere og når nær 100% av disse er kriminelle er det nødt til å oppstå problemer. 2000 mennesker er på størrelse med en liten norsk by!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når man ferdes og bor i et område over tid ser man problemene på en helt annen måte enn en tilfeldig turist, men selv om jeg har vært turist i verre belastede områder enn Oslo har jeg dessverre opplevd kriminaliteten.

Det sier seg selv at mindre byer ikke er like utsatt. Oslo er stoppested nummer én for alt mulig kriminelt pakk. Bare Oslo alene har over 2000 sigøynere og når nær 100% av disse er kriminelle er det nødt til å oppstå problemer. 2000 mennesker er på størrelse med en liten norsk by!!

Det er noe dritt å bli utsatt for tvang/trusler og fysisk mishandling - så du har min fulle sympati for det.

Men men men ... :green:

Nei, det ser ikke ut som vi treffes på noen kjente, eller oppfantaserte bølgelengder når det gjelder resten - det var nok slett ikke i den retningen jeg ville antyde med noen tidligere poster.

Det jeg ville tilnærme meg litt varsomt, var en aldri så liten antagelse om at "ekte osloborgere" (og kanskje noen uekte, med ...?) har en spesiell kultur som ikke inkluderer på samme måte som andre litt mindre steder, rett utenfor oslo, fikser relativt lett.

Jeg har en logisk tankerekkefølge på den antagelsen, men det får bli i morgen, en gang

:)

Lenke til kommentar

Jeg må virkelig si at denne tråden har endret mitt syn på tiggere. Før følte jeg dårlig samvittighet når tiggere kom bort til meg, jeg pleide tilogmed å unngå å ha småmynt i lommen slik at jeg ærlig kunne si "beklager, har ikke kontanter". Eventuelt "sorry, no cash" til de utenlandske. Jeg har nå fulgt med i tråden siden dag 1, sjekket artikler og kilder som har dukket opp her, og det har påvirket meg. Jeg vil ikke ha noen aggressiv oppførsel mot dem før de er aggressive mot meg, men jeg skal ikke lenger være så ydmyk som jeg har vært tidligere. Jeg bor innenfor ring 2 øst i Oslo, så jeg må forholde meg til tiggerne hver eneste dag. Jeg skal fortsette å gi småpenger til musikere som spiller noe jeg liker(det er som regel talentfulle gitarister eller fiolinister, ikke trekkspillere som spiller de samme 20 sekundene med irriterende musikk på repeat), men tiggere skal aldri få en krone av meg. Kanskje 50 øre.

Endret av Khaffner
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg må virkelig si at denne tråden har endret mitt syn på tiggere. Før følte jeg dårlig samvittighet når tiggere kom bort til meg, jeg pleide tilogmed å unngå å ha småmynt i lommen slik at jeg ærlig kunne si "beklager, har ikke kontanter". Eventuelt "sorry, no cash" til de utenlandske. Jeg har nå fulgt med i tråden siden dag 1, sjekket artikler og kilder som har dukket opp her, og det har påvirket meg. Jeg vil ikke ha noen aggressiv oppførsel mot dem før de er aggressive mot meg, men jeg skal ikke lenger være så ydmyk som jeg har vært tidligere. Jeg bor innenfor ring 2 i Oslo, så jeg må forholde meg til tiggerne hver eneste dag. Jeg skal fortsette å gi småpenger til musikere som spiller noe jeg liker(det er som regel talentfulle gitarister eller fiolinister, ikke trekkspillere som spiller de samme 20 sekundene med irriterende musikk på repeat), men tiggere skal aldri få en krone av meg. Kanskje 50 øre.

Fint å starte dagen med hyggelig lesning. Takk!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da skal vi telle antall dager før bulldosere kommer, evnt traktorer fra nærmeste bonde. Slik at vi tar en Sarkozy. Da kan Norge være moralsk forarget over oss seg selv.

Ironisk nok er det liksom sigøynerne som er "trakassert" av politiet(!) Her er et tips til dem: slutt og stjel, slutt og forsøple slutt og forurens. I det hele tatt: slutt med kriminaliteten deres! Så skal vi se at plutselig den såkalte "trakasseringen" fra politiet tar slutt. Men la dem få rasere kirken og kirkeområdet istedet. Så lenge de får lov av grunneier bryter de hvertfall ingen lover.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg ville tilnærme meg litt varsomt, var en aldri så liten antagelse om at "ekte osloborgere" (og kanskje noen uekte, med ...?) har en spesiell kultur som ikke inkluderer på samme måte som andre litt mindre steder, rett utenfor oslo, fikser relativt lett.

Jeg har en logisk tankerekkefølge på den antagelsen, men det får bli i morgen, en gang

Ja ikke sant? Det er alle andre som er kjeltringer. Ikke de som faktisk bryter lover og bedriver kriminalitet. ;)

Send 2000 kriminelle folk over til disse fantastiske mindre stedene som du skryter av så skal vi se hvor lett de fikser ting.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å forby all tigging er et hån mot menneskerettighetene her til lands. Da skal jeg selv sette meg ned med kopp i protest. Slikt arresterer vi ikke mennesker for i Norge!

Så, det er en menneskerettighet å få tigge? Hvilken type tigging kan vi forby, og hvilken kan vi ikke forby?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja ikke sant? Det er alle andre som er kjeltringer. Ikke de som faktisk bryter lover og bedriver kriminalitet. ;)

Send 2000 kriminelle folk over til disse fantastiske mindre stedene som du skryter av så skal vi se hvor lett de fikser ting.

Du klarte visst å unngå og få med deg denne setningen - både litt uhøflig, og unødvendig å "pese" folk. Jeg skal utdype denne, men gjør det i mitt eget tempo. Tror du det er greit?

Da skal vi telle antall dager før bulldosere kommer, evnt traktorer fra nærmeste bonde. Slik at vi tar en Sarkozy. Da kan Norge være moralsk forarget over oss seg selv.

Ironisk nok er det liksom sigøynerne som er "trakassert" av politiet(!) Her er et tips til dem: slutt og stjel, slutt og forsøple slutt og forurens. I det hele tatt: slutt med kriminaliteten deres! Så skal vi se at plutselig den såkalte "trakasseringen" fra politiet tar slutt. Men la dem få rasere kirken og kirkeområdet istedet. Så lenge de får lov av grunneier bryter de hvertfall ingen lover.

Gi dem muligheter for å være renslige "nok" - problem løst!

Støtter du aksjoner ala "Sarkozy"?

Lenke til kommentar

Men hvis våre egne statborgere tigger, så er det greit?

Så lenge du har tilhørlighet til Norge, ikke bæsjer i bakgården min, ikke stjeler tingene mine, ikke forsøpler og ikke plager meg så kan du tigge for min del. Kommer du til Norge i ens ærend for å gjøre tingene nevnt i forrige setning har du ikke noe her å gjøre. Jeg synes ikke det er Norges ansvar å legge til rette for folk som ikke har noe med landet vårt å gjøre utover det at de vet at det er mye fint de kan stjele her. Det er skremmende å lese at 68 av 69 kontrollerte romfolk-tiggere har straffbare forhold tilknyttet seg.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...