Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Dine forslag, hvis man skulle vurdere dem i det hele tatt, vil være en grei bestilling på katastrofe, og jeg antar virkelig at du skjønner såpass selv, og at forslagene dine derfor er å regne som infantile påfunn.

Aha! Så det innebærer en katastrofe! Kan du fortelle videre på hvilken måte og for hvem katastrofen oppstår?

 

For egen del kan jeg i tillegg si at det er ikke sånn at hvem som helst kan hjelpe andre mennesker på en god og profesjonell måte. Hvis man ikke har egenskaper, eller kompetanse, bør man holde seg unna sånt.

Det er bare slik at noen kan ville noe, men har evig nok med seg selv, og bør rette hjelpen i den retningen.

Sant, men om man ikke evner til å hjelpe dem kan man hvertfall unngå å gjøre situasjonen verre ved å gi dem gratis ting for å gi seg selv god samvittighet.

 

Men det de fleste kan gjøre, er å være vennelige mennesker, og det trenger ikke forklares side opp og side ned, håper jeg.
Det er riktig, snill og grei bør man være. Dumsnillhet kan vi forøvrig være foruten.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Når du behandler mennesker som "klienter" skal man sørge for at metodikken ligger innenfor områdene: profesjonell og personlig, og man skal aldri behandle mennesker i det "private". Helt grei forståelse som det er lite debatter om i fagmiljøer.

 

Dog er det ett par organisasjoner som faktisk bruker "privat sfære" som metodisk verktøy, men da snakker vi om en helt annen kompleksitet i problemstillingen, og en helt annen ressursbruk. Så kalte "værstinger" kan ha nytte av slike metoder, men jeg har aldri selv vært med på den type oppdrag. i hvert fall ikke planlagte ...

Lenke til kommentar

Har fortiden ett stort studie lån og ingen inntekt, så de pengene jeg har igjen fra lånet som jeg ikke brukte trenger jeg selv fremt til jeg får meg en inntekt. Men når det ikke er tilfellet så kan jeg godt gi litt om jeg har småmynter på meg, men jeg gir av prinsipp aldri til innpåsliten tiggere som kommer opp til meg for å tigge, det er de som er irriterende. De som sitter stille er ok, og statuene og musikantene er bare bra, de skaper jo litt mer variasjon og liv i byen.

Lenke til kommentar

Du er en gåte pencilcase. I det ene øyeblikket så prater du utifra dine ''følelser'' og vår kollektiv samvittighet og plikt til å hjelpe de som er her, og i det neste så kan ikke du gjøre noe som faktisk kunne hjulpet, fordi du må ha ett ''profesjonelt'' innsyn i saken.

 

Forøvrig så er det klart at du startet denne tråden av pur dårlig samvittighet, og gir dem penger av samme grunn. Alt mennesker gjør som er godt mot andre er på grunn av egen vinning av en eller annen grunn, og der er ikke du annerledes. Dette er ikke heller nødvendigvis noe negativt. Men jeg lurer på: hjelper det?

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg gir aldri penger til tiggere.

 

De tiggerene som går rundt på busstopp og maser med koppen pleier jeg å si "get a job" til. For min del hadde jeg gjerne sett at tigging ble forbudt igjen, i deler av Oslo er de et stort problem.

 

Ett rungende ja! Deler av Oslo har jaggu meg sett ut som en byggeplass, i de siste 30 årene. Og etter at de jagde de narkomane bort fra setralbanen, har ikke det akkurat muntret opp det ellers veldig slitne miljøet på østkanten av byen. Så at enda flere tiggere, skaper større problemer for den byen, sett i forholdet til nabobyer, er nesten ikke til å unngå. Og det meste tror jeg handler om årelang vanstyre av Oslo.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forøvrig så er det klart at du startet denne tråden av pur dårlig samvittighet

 

Ja, der traff du innertier, men slett ikke på den måten du kanskje trodde ...

 

"Jeg har dårlig samvittighet på vegne av det landet og den kulturen som har gitt meg alle muligheter til å få ett godt liv. Jeg gremmes når jeg merker irriterte sideblikk fra mine landsmenn, når jeg hjelper disse tiggerne ved å behandle de som det de egentlig er. Jeg vil kaste opp av forbannelse når jeg hører politikerne forsøke å unndra seg det overordnede ansvaret de har for dette. Jeg kunne tenkt meg å kaldkvele alle de som sidestiller mennesker med dyr. Og, av og til ser jeg beskjemmet ned i tastauret når det går opp for meg at jeg henvender meg sannsynligvis til ganske så unge mennesker (som sannsynligvis er fullt opptatte med å få en god start selv), og gir de en del av ansvaret for at vi behandler og snakker om mennesker som "ting"."

 

Men, likevel vil jeg ikke innrette meg etter det jeg synes ligner på en "mobb", eller dårlige politikere som gjør sitt beste på å ikke finne løsninger og iverksette disse, og vil fremdeles holde med de svakeste, og sparke oppover.

 

Det som bekymrer meg mest, er at det virker å være få som har særlig dårlig samvittighet over slike tilstander

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skal jeg ha dårlig samvittighet for at sigøynere i Romania har en kultur som handler om å snylte på andre mennesker og få flest mulig unger?

 

Hvis du forklarer hvordan du ressonerer for å komme frem til at spørsmålsformuleringen har en annen hensikt enn å irritere - lover jeg å svare seriøst på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kan ikke ha dårlig samvittighet for noe som ikke er mitt ansvar. Kan du?

 

Er politikk og sigøynere i Romania vårt ansvar?

 

Nei, det jeg ikke føler ansvar for, føler jeg heller ikke dårlig samvittighet for - men så blir det opp til hver og en individuelt, hvordan de føler og tenker og deretter handler...

 

Våre politikere har ansvaret for å påvirke andre staters holdninger og handlinger overfor eget folk - og spesielt der vi blir skadelidende for deres mangel på rettferdig og human styring.

Lenke til kommentar

Jada, vi har fått med oss at du mener at dine meninger og tanker er bedre enn andres meninger og tanker. Til og med bedre enn andre opplevelser og andres fakta.

 

Hva har ditt bidrag vært?

"Denne tråden heter ikke "Hva var Battamannens bidrag", så det er ikke relevant"

 

Ellers har jeg bidratt lite, da jeg mener jeg ikke er kvalifisert til å snakke om ting jeg ikke kan så mye om. Jeg finner dog temaet spennende og kunne tenke meg å lære mer om det. Og jeg syns det er riktig å påpeke at du er elendig debatant, som bruker en form for intelektuell uærlighet som man sjeldent finner hos andre enn sterkt religiøse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor hele tiden gå i ring rundt det egentlige (og minst 10.000 år gamle) problemet: Nomadekulturen og fastboende lar seg ikke kombinere på noen enkel måte.

Sigøynere/Rom/Reisende/"En minoritet fra romania" er nomader, og gjør som nomader flest, de reiser fra sted til sted. Når de enten har tømt ett område for ressurser, fyllt det med avfall eller blitt jaget så drar de videre. Det er akkurat slik mennesker flest gjorde det i 10.000 av år før noen fant ut at de kunne dyrke jord, hold ekveg og bygge hus.

Siden den gang har "vi" fortsatt med å bygge hus, dyrke jord og organisere sammfunn, vi pleier å kalle det sivilisajon, og etter noen tusen år har vi blitt ganske gode på det også.

Sigøynere/Rom/Reisende/"En minoritet fra romania", har også fortsatt som de har gort i tusener av år.

 

Problemet kommer når en kultur som er basert på å finne det de trenger prøver å dele areal med en kultur som er basert på å lage/skape/dyrke det de trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

dalai-lama-purpose-life-help-hurt.jpg

sterkt misbruk av det bildet vil jeg si, de skader vårt samfunn ENKELT..

de driter rundt i parker, de stjeler om de får muligheten, når det er gratis smaks prøver som eks på bondens dag i Oslo må de ha folk som passer på pga rom folka spiser opp alt, mange steder har de ikke lenger toalett åpent for kunder pga dem, jeg er typen som spør ikke lurer så da sier de det rett ut, ketchup får du bak kassen fordi rom folka tømmer alt, tar med alt av dass papir osv osv osv osv, er så mye eks at man kan skrive til imorgen..

Ta våkn ifra det utopia drømmen din..

Endret av DaniNichi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Problemet kommer når en kultur som er basert på å finne det de trenger prøver å dele areal med en kultur som er basert på å lage/skape/dyrke det de trenger.

 

Romkulturen er sammensatt av mange grupper - "reisende" er bare èn gruppe.

Hvis det er noen fra de andre gruppene som blir på reisefot, er det nød (i hovedsak) som tvinger de ut på veien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jada, vi har fått med oss at du mener at dine meninger og tanker er bedre enn andres meninger og tanker. Til og med bedre enn andre opplevelser og andres fakta.

 

Hva har ditt bidrag vært?

"Denne tråden heter ikke "Hva var Battamannens bidrag", så det er ikke relevant"

 

Ellers har jeg bidratt lite, da jeg mener jeg ikke er kvalifisert til å snakke om ting jeg ikke kan så mye om. Jeg finner dog temaet spennende og kunne tenke meg å lære mer om det. Og jeg syns det er riktig å påpeke at du er elendig debatant, som bruker en form for intelektuell uærlighet

 

Enig med deg at du har ikke bidratt med noe særlig, og når du kommer med upresise karakteristikker gjør det ikke bidraget noe større, heller. Hvis du derimot er konkret, kan det hende man kan lære noe.

Lenke til kommentar

Det var ikke veldig forklarende - annet enn konklusjonen.

 

:)

Ok, kan du forsvare å gi til en tigger som kanskje aldri har giddi eller kommer til å gjøre et ærlig dagsverk?

 

Kan du forsvare at pengene du gir til tiggere meget godt kan gå med til å sponse organisert kriminalitet?

 

Det er heller ikke noen menneskerett - at dersom man er tigger har man krav på penger fra forbipasserende -

 

Derfor skal ikke Ola og Kari Nordmann måtte forsvare å *IKKE* gi penger til tiggere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var ikke veldig forklarende - annet enn konklusjonen.

 

:)

Ok, kan du forsvare å gi til en tigger som kanskje aldri har giddi eller kommer til å gjøre et ærlig dagsverk?

 

Jeg har til dags dato aldri truffet en tigger av det slaget du beskriver. For å få vite så meget om personer, forutsetter det langt mer informasjon enn det man får med å se en tilfeldig valgt person sittende med en kopp foran seg og be om penger.

 

Hvordan klarer du å se den forskjellen?

 

 

Kan du forsvare at pengene du gir til tiggere meget godt kan gå med til å sponse organisert kriminalitet?

 

 

Jeg forholder meg til at vi bor i ett land som har ett fungerende lovverk og ordensmakt. De skal ta seg av slike oppgaver. Min plikt er å gå på jobb, betale min skatt, og oppføre meg som "folk".

Hvis vi faktisk bevise at de er ofre for menneskehandel, har vi ett lovverk som skal beskytte ofrene for slik handel - så vidt jeg vet, er det vel til nå ingen som har kommet med annet enn påstander om sånt, og det holder heller ikke for å dømme noen som helst.

 

Det er heller ikke noen menneskerett - at dersom man er tigger har man krav på penger fra forbipasserende -

 

Nei, det stemmer.

 

Derfor skal ikke Ola og Kari Nordmann måtte forsvare å *IKKE* gi penger til tiggere.

 

Jeg sier slett ikke at noen skal, noe som helst - det jeg inviterer til er å snakke om moralske og etiske dillemmaer i denne saken.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...