Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Har egentlig full forståelse over at folk omtaler disse som dyr. Om man har sett og opplevd hvordan de oppfører seg er det helt naturlig å sammenligne dem i så måte. Trenger ikke ha noe med frustrasjon å gjøre. Så da vet du det. :)

Ja, det er fullt forståelig at man kan tenke og føle mye rart - men det betyr ikke at man skal gjenta til det kjedsommelige, sine personlige innerste tanker og følelser.

Og hvis jeg skal tvinges til å bruke den type kommunikasjon, tror jeg det bare "forsøpler" hodet mitt.

Men, jeg er fremdeles interessert i å snakke på en forstandig måte om saken.

Lenke til kommentar

Ja, det er fullt forståelig at man kan tenke og føle mye rart - men det betyr ikke at man skal gjenta til det kjedsommelige, sine personlige innerste tanker og følelser.

Og hvis jeg skal tvinges til å bruke den type kommunikasjon, tror jeg det bare "forsøpler" hodet mitt.

Men, jeg er fremdeles interessert i å snakke på en forstandig måte om saken.

Ingen bør tvinges til å bruke noe som helst. Akkurat som man ikke bør tvinges av fraværende byråkrater til å bruke "romfolk" istedet for sigøyner. Det latterlige med betegnelsen "romfolk" er da selvsagt at mange sigøynere anser dette som stigmatiserende og foretrekker selv betegnelsen sigøyner..(Men det er jo selvsagt ikke noe fjolsene som satt på kontoret sitt tenkte på da de skulle ivareta sigøynernes eget beste)

Ellers er det litt rart du reagerer på at folk skriver om tanker og følelser når det i bunn og grunn er selve grunnlaget og premisset for tråden som du selv startet.

Ellers er det oppmuntrende å lese at Oslos nye politimester nå akter å ta problemet på alvor:

Orden på gaten er jobb nummer én

Som han sier : "- Å sørge for orden og trygghet i det offentlige rom er en politioppgave."

Dette er også mitt prinsipp og jeg er i utgangspunktet skeptisk til å måtte ta saken i egne hender, slik det ble foreslått tidligere i tråden. Å leie inn egne vektere er selvsagt et alternativ, slik det også blir gjort, men dette bryter også i utgangspunktet med prinsippene man har for et politi.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ellers er det litt rart du reagerer på at folk skriver om tanker og følelser når det i bunn og grunn er selve grunnlaget og premisset for tråden som du selv startet.

Ja, og hvis du har fulgt litt med så har jeg forklart den biten også.

Lenke til kommentar

Ja, en del folk har måtte tørke bæsj ifra de her rom folka ifra hundene sine bare ved en vanlig skogstur eller tur i parker rundt om i Oslo..

Ja, og hvis du har fulgt litt med så har jeg forklart den biten også.

Du har et totalt fjernt syn på dette og er tydeligvis ikke med på hva som hender ute i virkeligheten..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jada, vi har fått med oss at du mener at dine meninger og tanker er bedre enn andres meninger og tanker. Til og med bedre enn andre opplevelser og andres fakta.

Hva har ditt bidrag vært?

Lenke til kommentar

Hva mener du man skal svare folk som omtaler andre folk som dyr?

Hvis det er meg du sikter til så omtalte ikke jeg sigøynere som dyr. Jeg skrev at man ikke skal gi tiggere penger av samme grunner som at man ikke skal gi mat til ville dyr.

Og disse grunnene er jo da som de fleste vet vet f.eks i dyrenes tilfelle:

- At de da kommer tilbake igjen på nytt og på nytt og kan bli et problem for deg da de ødelegger hagen din, el.

- De kan bli avhengige av din mating og dermed ikke klare seg selv lenger når du slutter å gi dem mat,

- De lærer ikke å skaffe seg mat selv, de har ingen motivasjon til å skaffe seg mat selv,

- maten du gir til dem er kanskje ikke sunn for dem,

- Osv.

Og de samme forholdene gjelder når du gir penger til tiggere.

Det er noe helt annet enn å kalle noen for dyr.

Jeg mener forøvrig også det samme om U-hjelp i tradisjonell forstand (hvor man gir mat og penger). Det ødelegger mye mer enn det hjelper. Gi dem heller midler og kunnskap til å selv kunne lage det de trenger eller kan tjene penger på slik at de kan kjøpe det de trenger.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener forøvrig også det samme om U-hjelp i tradisjonell forstand (hvor man gir mat og penger). Det ødelegger mye mer enn det hjelper. Gi dem heller midler og kunnskap til å selv kunne lage det de trenger eller kan tjene penger på slik at de kan kjøpe det de trenger.

Når nødstedte står på trappen din, tror jeg fine foredrag om fornuftige måter å bygge samfunnet på er for sent. De trenger hjelpen her de er, nå. Å jage de fra ett nødtoalett til ett annet nødtoalett, tror ikke jeg nytter. Jeg synes politikerne kan bestemme seg for en mer holdbar plan - ta over organisering av sesongtiggerne med teltplasser med nødvendig fasiliteter. Kort sagt; Gå i dialog med "problemet"!

Lenke til kommentar

Er det etter din mening noen som fortjener å kalles noe annet enn fjols, av de som vil hjelpe disse tiggerne?

Om de vil hjelpe så ta dem med hjem og innkvarter dem hos seg og gi dem mat. Da slår man to fluer i én smekk: Man får tilfredsstillt sin trang til å hjelpe sigøynere og sigøynerne får husrom og trenger ikke lengre å tigge. "Folk er folk" bør slutte med å lure sigøynerne opp i enda mer stry og ulovligheter slik de gjør idag, for så å skylde på politiet. Fjols er rette ordet. Også når man ser på deres uttalelser så er fjols en god beskrivelse.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det etter din mening noen som fortjener å kalles noe annet enn fjols, av de som vil hjelpe disse tiggerne?

Om de vil hjelpe så ta dem med hjem og innkvarter dem hos seg og gi dem mat. Da slår man to fluer i én smekk: Man får tilfredsstillt sin trang til å hjelpe sigøynere og sigøynerne får husrom og trenger ikke lengre å tigge. "Folk er folk" bør slutte med å lure sigøynerne opp i enda mer stry og ulovligheter slik de gjør idag, for så å skylde på politiet. Fjols er rette ordet. Også når man ser på deres uttalelser så er fjols en god beskrivelse.

Da er altså svaret ditt; Ja

Og samtidig antyder du at eks. slike som meg får en "spesiell" tilfredstillelse av å hjelpe akkurat disse. Jeg synes det høres merkelig ut - men du kan kanskje si litt mer om det?!

Lenke til kommentar

Og samtidig antyder du at eks. slike som meg får en "spesiell" tilfredstillelse av å hjelpe akkurat disse. Jeg synes det høres merkelig ut - men du kan kanskje si litt mer om det?!

Har aldri påstått at folk som hjelper i seg selv er fjols. Selv hjelper jeg også sigøynere ved å ikke gi dem gratis tilgang til verdier som folk selv må jobbe for.

Ellers finner jeg også denne trangen til folk, som selvsagt kommer utenbys fra, har til å hjelpe sigøynere i Oslo svært merkelig. Men det må nesten du fortelle oss mer om.

Om man virkelig mener noe med hjelpen sin kan man:

1. Gi dem husrom og mat. La dem sette opp telt i hagen din istedet for å "hjelpe" dem ved å bryte loven og sette opp ulovlige campingplasser.

2. Ta dem med og hjelp dem med å søke jobb.

Men selvsagt er ikke dette noe disse "hjelpsomme samaritanene" gidder. Selv ikke de er interessert i å ha disse folka i nærheten av seg i lengre perioder.

Da er det enklere å bare slenge noen mynter i koppen deres i den tro at man har gjort en god gjerning. Og kanskje slenge litt dritt til politiet fordi de prøver å opprettholde en trygg hovedstad.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har aldri påstått at folk som hjelper i seg selv er fjols. Selv hjelper jeg også sigøynere ved å ikke gi dem gratis tilgang til verdier som folk selv må jobbe for.

Ellers finner jeg også denne trangen til folk, som selvsagt kommer utenbys fra, har til å hjelpe sigøynere i Oslo svært merkelig. Men det må nesten du fortelle oss mer om.

Om man virkelig mener noe med hjelpen sin kan man:

1. Gi dem husrom og mat. La dem sette opp telt i hagen din istedet for å "hjelpe" dem ved å bryte loven og sette opp ulovlige campingplasser.

2. Ta dem med og hjelp dem med å søke jobb.

Men selvsagt er ikke dette noe disse "hjelpsomme samaritanene" gidder. Selv ikke de er interessert i å ha disse folka i nærheten av seg i lengre perioder.

Da er det enklere å bare slenge noen mynter i koppen deres i den tro at man har gjort en god gjerning. Og kanskje slenge litt dritt til politiet fordi de prøver å opprettholde en trygg hovedstad.

Du er helt konsekvent på det å ikke få med deg det jeg skriver angående egen posisjon og nærhet til de personene som utgjør problematikken - så den gjentar jeg ikke en gang til.

Flåsete og barnslig små stikk angående dine mer enn tåpelige forslag til løninger, skal jeg unngå- men det jeg kan gjøre er å si at naboene deres i Drammen har i skrivende stund klart å kvitte seg med 8 tiggere i dag, og ifølge avisen jeg sitter å leser, var det ingen som fikk mer vondt av det. Kanskje den jevne osloborger kan lære noe av dem ...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ja, selvsagt er råd om husrom og hjelp til jobb "tåpelige løsinger", spesielt fordi det faktisk krever en innsats fra de som hjelper. ikke sant? ;)

Og om det er sigøynere i Drammen som har fått jobb er det selvsagt flott. Blir også interessant å se hvordan oppfølgingen oig utviklingen blir.

Kanskje det kan gi incentiver til flere sigøynere her i Oslo til å sette kursen mot Drammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, selvsagt er råd om husrom og hjelp til jobb "tåpelige løsinger", spesielt fordi det faktisk krever en innsats fra de som hjelper. ikke sant? ;)

Det mangler til stadighet vitale deler fra din egen hukommelse - lurer på om hva andre greier du i så fall misser på også?

Dette er det du har som forslag:

Gi dem husrom og mat. La dem sette opp telt i hagen din istedet for å "hjelpe" dem ved å bryte loven og sette opp ulovlige campingplasser.

Jeg antar at du ser forskjellen selv, og skulle du mot formodning enda ikke klare å fatte dine egne poenger, kan du få lov til å spørre om hjelp.

Dine forslag, hvis man skulle vurdere dem i det hele tatt, vil være en grei bestilling på katastrofe, og jeg antar virkelig at du skjønner såpass selv, og at forslagene dine derfor er å regne som infantile påfunn.

For egen del kan jeg i tillegg si at det er ikke sånn at hvem som helst kan hjelpe andre mennesker på en god og profesjonell måte. Hvis man ikke har egenskaper, eller kompetanse, bør man holde seg unna sånt.

Det er bare slik at noen kan ville noe, men har evig nok med seg selv, og bør rette hjelpen i den retningen.

Men det de fleste kan gjøre, er å være vennelige mennesker, og det trenger ikke forklares side opp og side ned, håper jeg.

dalai-lama-purpose-life-help-hurt.jpg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...