Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(hvis jeg har noen på meg)

 

Hva gjør du, og kan du gi en etisk god nok begrunnelse, om du tilfeldigvis har som prinsipp å la være?

Det var en tigger i bergen som alltid satt på samme sted med en kopp fra 7-11 foran seg. Jeg gav ham noen penger av og til, helt til en dag da jeg gikk forbi, og hørte en telefon ringe. Tiggeren, som ser ut som et vrak, reiser seg fra bakken, og tar opp en iPhone. Dette var kanskje 3-4 måneder etter den første iPhonen var lansert, og det var enda lenge til den skulle offisiellt komme til norge. Etter dette har jeg ikke gitt et øre til tiggere, og jeg kommer ikke til å gjøre det heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva gjør du, og kan du gi en etisk god nok begrunnelse, om du tilfeldigvis har som prinsipp å la være?

Hva er en etisk god nok begrunnelse til å ikke gi penger til tiggere?

 

Finnes det en egen etisk og moralsk forsvarlig særregel (ihht. vanlige norske normer) som tillater meg å hjelpe denne gruppen - har nemlig fått den oppfatningen at det grenser til "sivil ulydighet" å gjøre det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I grunnen ikke, jeg vet jo ikke om de er statsborgere en gang.

 

Skatten vi betaler ser ikke ut til å fjerne problemet med tigging. Da overlates mye av det moralske og etiske ansvaret til hvermansen som møter den trengende ansikt til ansikt, hver eneste dag, og da lurer jeg på om merking av tiggere kunne være en måte å i hvert fall hjelpe de som vi mener er verdige nok?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kommer aldri til å gi til tiggere, om jeg så hadde hatt en milliard på bok

 

Hva er det med tiggingen/tiggere som opprører deg så mye?

 

Edit: Der trodde jeg de to siste postene ville bli slått sammen atomatisk ... - tydligvis ikke ...

 

ermm.gif

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

For all del, kanskje trenger personen som sitter der virkelig en 10 kroner ekstra til mat for å klare seg den dagen, men kanskje går den tiern rett i lomma på en annen/dop/ikke hjelper til å komme utav "tigge situasjonen".

Da det er for mange uvitende faktorer, gir jeg av prinsipper ikke til tiggere.

 

Jeg gir heller ikke til veldedighet - Da det alltd er noen som skal tjene penger på det.

Endret av Jofred
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skatten vi betaler ser ikke ut til å fjerne problemet med tigging. Da overlates mye av det moralske og etiske ansvaret til hvermansen som møter den trengende ansikt til ansikt, hver eneste dag, og da lurer jeg på om merking av tiggere kunne være en måte å i hvert fall hjelpe de som vi mener er verdige nok?

Merking av tiggere hadde nok hjulpet. Om jeg møtte en tigger som tigget av opprinnelige grunner, hadde jeg nok vurdert å gi bort.

 

Nå er min forståelse at enkelte tiggere, gjør dette som et tillegg til trygd, og tjener mer enn enkelte i arbeid. - Dette mener jeg er en ukultur.

 

Forøvrig, blir ofte spurt om penger av tiggere, til dette svarer jeg ofte at jeg ikke vil gi dem penger, men gladelig kjøper en matbit til dem. - Selvfølgelig skal ingen sulte, men jeg donerer ikke penger til dem som ikke har vett til å bruke dem.

 

EDIT: Kan legge til at de fort mister interessen så snart det dreier seg om å få mat istedenfor penger; og da er de ikke mine penger verdig, i mine øyne.

Endret av Notelitten
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da det er for mange uvitende faktorer, gir jeg av prinsipper ikke til tiggere.

 

Jeg gir heller ikke til veldedighet - Da det alltd er noen som skal tjene penger på det.

 

Mange ukjente faktorer, men den faktoren som er helt tydelig er tiggeren selv - så hvis du ikke forholder deg til det du faktisk kan bevise, er ikke det en viss risiko for at du over tid blir en "avstumpet" person ved å følge prinsippet?

 

Hvilke veldedige organisasjoner er det som tjener penger på virket sitt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

EDIT: Kan legge til at de fort mister interessen så snart det dreier seg om å få mat istedenfor penger; og da er de ikke mine penger verdig, i mine øyne.

 

Jeg gav bort en grillet kylling til ei dame for ca. halvt år siden. Har truffet henne ett par ganger siden da (og tilfeldigvis ikke hatt noe for hånden å gi). Det har likevel ikke tatt bort den gjensidige gleden ved å treffes. Og slike møter kan også fungere som en slags "slant i koppen" og.

 

Personlig gav det meg ekstra glede å gi bort den kyllingen, fordi det var arbeidsgiverens bankkort som ble belastet.

Lenke til kommentar

Jeg burde selvsagt komme å bevise påstanden min om at de tjener noe på det - Men det kan jeg ikke.

Det er et intrykk jeg har opparbeidet meg gjennom medier.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med å si jeg kan bli en avstumpet person, men det er i allefall et prinsipp jeg alltid følger - og dermed blir jeg veldig skjeldent overasket.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en kjip "oppvåkning" for litt siden. Det satt en mann i gågata med kopp, og en plakat forran seg, der det sto "trenger hjelp til å komme hjem". Jeg så på han og tenkte; "Han er ikke norsk, så han lyver sikkert". Herregud, snakk om IDIOT(meg altså.) Jeg ga han penger og meg selv en skikkelig kjennepreken!

 

Uenig - du var (unnskyld ordbruken men du satte stempelet selv) en idiot i det du ga bort penger.

Poenget er ikke at han ikke er norsk, poenget er at personen ber om penger uten å gjøre noe for det - og sannsynligvis blir sittende der i lang tid.

 

Om jeg sku gi noe, gir jeg i alle fall ikke penger da de fører til at personen har mulighet til å missbruke gaven.

Da hadde jeg heller tatt meg 1 minutt ekstra på nærmeste butikk og kjøpt no frukt eller brødniste til personen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg burde selvsagt komme å bevise påstanden min om at de tjener noe på det - Men det kan jeg ikke.

 

 

Det er greit, fordi jeg finner heller ikke bevisene for dette.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med å si jeg kan bli en avstumpet person, men det er i allefall et prinsipp jeg alltid følger - og dermed blir jeg veldig skjeldent overasket.

 

 

Fordi du har ett prinsipp basert på noe som ikke er bevist, og det utfordrer godheten din - og over tid kan det til slutt bli en fast holdning. Hvis det så viser seg om noen år at media tok feil, og at du har vært med på å pine fillefranser - tror du ikke det kommer til å svi mere, enn å ta sjansen på å gi bort litt av overskuddet ditt nå?

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg hadde en kjip "oppvåkning" for litt siden. Det satt en mann i gågata med kopp, og en plakat forran seg, der det sto "trenger hjelp til å komme hjem". Jeg så på han og tenkte; "Han er ikke norsk, så han lyver sikkert". Herregud, snakk om IDIOT(meg altså.) Jeg ga han penger og meg selv en skikkelig kjennepreken!

 

Uenig - du var (unnskyld ordbruken men du satte stempelet selv) en idiot i det du ga bort penger.

Poenget er ikke at han ikke er norsk, poenget er at personen ber om penger uten å gjøre noe for det - og sannsynligvis blir sittende der i lang tid.

 

Om jeg sku gi noe, gir jeg i alle fall ikke penger da de fører til at personen har mulighet til å missbruke gaven.

Da hadde jeg heller tatt meg 1 minutt ekstra på nærmeste butikk og kjøpt no frukt eller brødniste til personen.

 

Jeg tror ikke at å sitte ute i 20 minus (som det var den dagen) er noe man gjør for å slippe å jobbe for pengene. Jeg bor ikke akuratt i en by det er mange folk ute i gatene på en sånn kald vinterdag. (Ikke ellers heller egentlig, men det er ikke poenget :)) Og uansett har ikke jeg noe å gjøre med hva han trenger pengene til. Jeg er ikke akkuratt rik, men å hjelpe en stakkar som fryser baken av seg klarer jeg alltids.

Og jeg har også kjøpt mat til tiggere, noe jeg helst gjør i stede for penger, men det er ikke alltid jeg har tid til det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...