Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Javel. Det var din erfaring. Jeg har min. Det er sikkert ikke av relevans at jeg var der i fjor og du var der for 30 år siden. I tillegg bodde jeg et sted turister aldri er, og så den ærlige virkeligheten i en rumensk bygd. Det er klart at situasjonen er noe mer "moderne" i byene.

 

Forøvrig avfeier jeg ikke forskningen, men min empiri tilsier at min opplevelse ikke samsvarer med forskningens hypoteser og det du påstår. Det betyr ikke at situasjonen er slik overalt - men den var slik der jeg var når jeg var der. Jeg ser heller ikke hva slags relevans min kunnskap om antall rumenskfødte sigøynere som bor i Norge skal endre den erfaringen jeg hadde. Det er også stor forskjell på "den jevne rumener" og en rumenskfødt sigøyner, ikke tillegg meg den generaliseringen du dro der. Rumenere generelt er flotte folk med en flott kultur, hvorfor skulle jeg eller dratt dit?

 

Jeg forstår seriøst ikke hvorfor du ber oss begrunne valget om hvorvidt vi gir en slant til tiggerne eller ikke når alle meninger som ikke samsvarer med dine blir slått ned som gale og uopplyste.

Endret av Anaio
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hatske utspill kan føre til fiendtlige handlinger mot minoritetsgrupper, skriver komiteen.

Forsøpling, dårlig hygiene, kriminalitet og pågående og frekk oppførsel kan også føre til negative holdninger mot sigøynere. Eller?

 

Fint å vri alt den gale veien.

 

Jeg har selv sett at sigøynere plager folk i byen, folk som venter på bussen osv. Såpass intens var tiggingen at en mann som viste seg å være politi måtte vise politiskiltet sitt for å få dem bort. Dette er ikke mennesker vi ønsker i Norge! Dette er ikke mennesker som gjør noe som helst positivt her. De har det ikke bra her. Det er vår rett å stenge dem ute, og det synes jeg vi skulle begynne med straks.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg beskrev ikke din person - jeg tok tak i de ordene du brukte, og ressonerte meg frem til tilstanden på personen som kunne ligge bak. Det er ikke ett personangrep - men ett personfokus. Og, siden du reagerte som du gjorde - tror jeg fremdeles at det traff "noe". Men at dette "noe" er det du selv som kjenner best til.

 

Når man velger å bruke mye følelsesord og nerveord (for mye), ja, da trenger man ikke være en professor i psykologi for å finne ut av sånt. Det som da er veldig interessant er hva det er som egentlig ligger bak alle disse følelsene. Jeg er nemlig ikke så sikker på at det har noe som helst med tiggingen å gjøre ...

Men det sier ikke noe spesielt om selve personen - men det kan si veldig mye hvordan den personen har det

 

Men det er mine spekulasjoner.

Haha, ja tilstanden til en person som tilfeldigvis var meg. Ikke sant? ;)

Igjen er dine antagelser helt ute på viddene. Gjør oss alle en tjeneste og slutt med spekuleringen din. Det tilfører debatten absolutt intet godt.

Ganske så interessant å se hvordan du avfeier andres erfaringer og opplevelser i det ene øyeblikket for så å komme med egne spekuleringer og meninger det andre øyeblikket. Fin diskusjonsteknikk ikke sant ? ;)

Endret av Vice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hatske utspill kan føre til fiendtlige handlinger mot minoritetsgrupper, skriver komiteen.

Forsøpling, dårlig hygiene, kriminalitet og pågående og frekk oppførsel kan også føre til negative holdninger mot sigøynere. Eller?

 

Fint å vri alt den gale veien.

 

Jeg har selv sett at sigøynere plager folk i byen, folk som venter på bussen osv. Såpass intens var tiggingen at en mann som viste seg å være politi måtte vise politiskiltet sitt for å få dem bort. Dette er ikke mennesker vi ønsker i Norge! Dette er ikke mennesker som gjør noe som helst positivt her. De har det ikke bra her. Det er vår rett å stenge dem ute, og det synes jeg vi skulle begynne med straks.

 

Så, du er misfornøyd med hvordan FN vurderer situasjonen ...

 

Etter hvem sin lov?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg beskrev ikke din person - jeg tok tak i de ordene du brukte, og ressonerte meg frem til tilstanden på personen som kunne ligge bak. Det er ikke ett personangrep - men ett personfokus. Og, siden du reagerte som du gjorde - tror jeg fremdeles at det traff "noe". Men at dette "noe" er det du selv som kjenner best til.

 

Når man velger å bruke mye følelsesord og nerveord (for mye), ja, da trenger man ikke være en professor i psykologi for å finne ut av sånt. Det som da er veldig interessant er hva det er som egentlig ligger bak alle disse følelsene. Jeg er nemlig ikke så sikker på at det har noe som helst med tiggingen å gjøre ...

Men det sier ikke noe spesielt om selve personen - men det kan si veldig mye hvordan den personen har det

 

Men det er mine spekulasjoner.

Haha, ja tilstanden til en person som tilfeldigvis var meg. Ikke sant? ;)

Igjen er dine antagelser helt ute på viddene. Gjør oss alle en tjeneste og slutt med spekuleringen din. Det tilfører debatten absolutt intet godt.

Ganske så interessant å se hvordan du avfeier andres erfaringer og opplevelser i det ene øyeblikket for så å komme med egne spekuleringer og meninger det andre øyeblikket. Fin diskusjonsteknikk ikke sant ? ;)

 

Tilstand, er den standen man er i for øyeblikket, og beskriver ikke personen. Det beskriver altså situasjonen. Og hvis du sjekker over det som er av poster her i tråden, vil du finne mye av lignende karakter. Og, det sier meg en god del om den generelle tilstanden hos "alle" - noe som også FN, påpeker i sin vurdering.

Og, hvis jeg går over streken når det gjelder regler for debatt og generell oppførsel, har vi en rapportknapp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel. Det var din erfaring. Jeg har min. Det er sikkert ikke av relevans at jeg var der i fjor og du var der for 30 år siden.

 

Hvis det er gamle (flere hundre år gamle) fordommer som bestemmer hvordan vi ser på det folkeslaget - så har ikke forskjellen på tredve år noe avgjørende å si, tror jeg.

Lenke til kommentar

Hvis det er gamle (flere hundre år gamle) fordommer som bestemmer hvordan vi ser på det folkeslaget - så har ikke forskjellen på tredve år noe avgjørende å si, tror jeg.

Hvis det er sigøynernes oppførsel idag som avgjør hvordan vi reagerer på dem har flere hundre år gamle fordommer ingenting å si.

 

Har ikke mange tiggende sigøynere fra Romania så dårlig oppførsel i Norge at det er nok til å gi folk et dårlig inntrykk av dem uavhengig av fordommene?

 

Har ikke mange av disse sigøynerne så dårlig oppførsel at fordommer heller mot forkunnskaper? Jeg synes det er ganske dårlig gjort å stemple alle oss som er uenige med deg som farget av fordommer og annen galskap. Jeg er ikke farget av fordommer, jeg uttrykker meg med bakgrunn fra direkte kontakt med sigøynere. Så da kan vi vel la den ballen ligge dø? Hvertfall hvis vi ønsker et konstruktiv og ærlig debatt.

Så, du er misfornøyd med hvordan FN vurderer situasjonen ...

Etter hvem sin lov?

Hvordan vurderer FN situasjonen?

Jeg er misfornøyd med å se skitne mennesker forsøple Norge uten at de bidrar eller har noe som helst her å gjøre. Vi i Norge kan lage lover som stopper denne oppførselen.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det er gamle (flere hundre år gamle) fordommer som bestemmer hvordan vi ser på det folkeslaget - så har ikke forskjellen på tredve år noe avgjørende å si, tror jeg.

Hvis det er sigøynernes oppførsel idag som avgjør hvordan vi reagerer på dem har flere hundre år gamle fordommer ingenting å si.

 

Ja, og der falt jeg litt ut ... Hva mener du?

 

 

Har ikke mange tiggende sigøynere fra Romania så dårlig oppførsel i Norge at det er nok til å gi folk et dårlig inntrykk av dem uavhengig av fordommene?

 

 

Jo, noen har nok det - men ikke alle. Og spørsmålet mitt er om det er ved vår (og resten av europas) fordomsfulle/diskriminerende behandling at noen av disse eksemplene på dårlig oppførsel dyrkes frem?

 

Jeg synes det er ganske dårlig gjort å stemple alle oss som er uenige med deg som farget av fordommer og annen galskap.

 

Jeg for min del synes folk er flinke til å stemple seg selv.

 

 

Har ikke mange av disse sigøynerne så dårlig oppførsel at fordommer heller mot forkunnskaper? Jeg er ikke farget av fordommer, jeg uttrykker meg med bakgrunn fra direkte kontakt med sigøynere. Så da kan vi vel la den ballen ligge dø? Hvertfall hvis vi ønsker et konstruktiv og ærlig debatt.

 

 

Joda, all forskning baserer seg vel på observasjoner -men enkelt observasjoner er ikke nok, med manglende etterprøving osv. I tillegg så har vi det usikkerhetsmomentet som angår fordommer. Hvis forskningen har utgangspunkt i fordommer, har jeg mine store tvil til korrektheten. Derfor finner jeg frem uhildet forskning, men den har du vel ikke hatt tid til å se på enda.

 

Jeg er misfornøyd med å se skitne mennesker forsøple Norge uten at de bidrar eller har noe som helst her å gjøre. Vi i Norge kan lage lover som stopper denne oppførselen.

 

Hvordan kan slike lover se ut, etter din mening?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Som vanlig har Frelsesarmeen ingen problemer med å komme med gode praktiske løsningsforslag.

Rapporten slår fast at det må komme endringer i romfolkets levevilkår, både i Norge og opprinnelseslandet Romania, om en verdig løsning kan oppnås.

Kaptein i Frelsesarmeen Knut Haugsvær har selv vært på den rumenske landsbygda og sett forholdene, etter å ha arbeidet for å bedre levevilkårene til rumenerne her i Oslo.

– Det er ikke verdig. Slik skal ikke folk bo, sier Haugsvær, som sikter til rumenerleirer i Oslo lik de som ble ryddet under en Rusken- og politiaksjon nær Rikshospitalet onsdag.

 

Oslo opplever at stjeling, aggressiv tigging og forsøpling er et problem. I tillegg ser vi at det stjeles fra Fretex-konteinere.

- Dette er problematisk. Samtidig syns jeg det er litt rart at mange plutselig har fått så voldsom omsorg for våre konteinere. Jeg tror det egentlig handler om at mange synes det er ubehagelig at synlig fattigdom har kommet så tett på oss i Norge, sier han.

- Hva synes du om Ruskens uttalelser om at romfolkets camper ofte er fylt med søppel, gamle klær, muggen mat og ekskrementer?

- Rusken er fagfolk på søppel, vårt fag er mennesker. Oslo kommune har fått kritikk for at det er dette fagmiljøet som har uttalt seg. Jeg syns media og kommunen har vært med på å skape et unyansert bilde av problematikken omkring deler av romfolket i Norge, sier han.

 

:green:

 

Dette har rammet de yngste demokratiene i EU og har gitt grobunn for mindre optimisme, mer autoritære og mindre tolerante strømninger i enkelte av landene. Rasisme og nasjonalisme fører til økt frykt hos svake grupper og minoriteter.

 

Positivt at de rødgrønne forsøker.

 

Ingen snarlig løsning

Det er ingen snarlig løsning for romfolkets situasjon. Ei heller på diskrimineringen de blir utsatt for.

– De blir diskriminert fordi de er annerledes – de er de første paneuropeerne. De har ikke territorier eller grenser. Men de er mennesker, og de skal behandles med menneskelig respekt, sier Johansen.

Dette er holdninger vi kjenner igjen fra nazismen og meningen om «undermenneskene»

Han har sett fulle unggutter som kaster skitt og spytter i tiggerkoppene, og det han omtaler som besteborligerlig rikinger stumpe sigaren sin i koppen deres.

– Dette er holdninger vi kjenner igjen fra nazismen og meningen om «undermenneskene», sier Johannessen, som mener det er på tide å innse at romfolket slettes ikke har noe slott i sitt hjemland.

 

Ja, det er disse holdningene som Jan Otto mener å kjenne igjen fra den mørkeste tiden i historien, som bekymrer meg.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvordan kan slike lover se ut, etter din mening?

Vanskelig å se for seg?

 

Forby tigging fra mennesker uten norsk pass.

 

Det som bekymrer meg er at sigøynere skal kunne oppføre seg akkurat så dårlig som de ønsker, fordi de alltid kan beskytte seg bak å være "annerledes" og dersom noen klager på dårlig oppførsel så skal det hitles øyeblikkelig.

 

Det er ikke slik at mennesker kan ha dårlig holdning, oppførsel, oppdragelse og hygiene uten at det skal gi et negativt inntrykk på andre mennesker.

 

Hva kan man gjøre med mennesker som får 11 unger selv om de hverken har innlagt strøm eller vann? Hva kan man gjøre med mennesker som vet at de kan drite i skole og jobb fordi det alltid finnes andre mennesker de kan snylte på? Som lager en kultur ut av dette?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn å gjeninnføre løsgjengerloven med utgangspunkt i paragraf 11 om betleri (tigging) i den form den ble opphevet.

 

"Allerede forlængst har det været erkjendt, at Omstreifervæsenet og navnlig da det saakaldte Fantefolks Omstreiferi ikke alene er en Plage for mange Landdistrikter, hvis spredte Befolkning ofte formelig tyranniseres af de regelmæssig i større Følge optrædende Omstreifere, men ogsaa i sig selv indebærer en Fare for Retssikkerheden i Samfundet."

 

Some things don't change.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvordan kan slike lover se ut, etter din mening?

Vanskelig å se for seg?

 

Forby tigging fra mennesker uten norsk pass.

 

Det vil nok stride mot våre forpliktelser overfor EU, tror jeg. Hva med bare å forby tiggingen totalt?

 

Det som bekymrer meg er at sigøynere skal kunne oppføre seg akkurat så dårlig som de ønsker, fordi de alltid kan beskytte seg bak å være "annerledes"

Er det det de sier selv, eller er det noen andre som sier det? Jeg har aldri hørt noen som har uttalt seg slik.

 

Det er ikke slik at mennesker kan ha dårlig holdning, oppførsel, oppdragelse og hygiene uten at det skal gi et negativt inntrykk på andre mennesker.

 

Hadde de fått muligheter for normal personlig hygiene, ville det vært til stor hjelp. Frelsesarmeen stiller jo gjerne med bekledning. Så da er det bare spørsmål om litt grei informasjon til dem, og vennelig korrigering når det trengs. Ganske så enkelt, synes jeg.

Lenke til kommentar

Forby tigging fra mennesker uten norsk pass.

Det vil nok stride mot våre forpliktelser overfor EU, tror jeg. Hva med bare å forby tiggingen totalt?

Hvorfor i alle dager skal vi forby tigging totalt?

 

Frankrike og Italia kaster ut disse snylterne og kriminelle. Det er uproblematisk å stenge bråkebøtter ute og nekte dagdrivere å henge i land de ikke hører hjemme i synes jeg.

Det som bekymrer meg er at sigøynere skal kunne oppføre seg akkurat så dårlig som de ønsker, fordi de alltid kan beskytte seg bak å være "annerledes"

Er det det de sier selv, eller er det noen andre som sier det? Jeg har aldri hørt noen som har uttalt seg slik.

Det er det du sier. Sigøynere kan gjøre akkurat som de vil, fordi du elsker dem uansett. Så lenge de smiler og spiller musikken sin, så spiller det ingen rolle hvor mye de forsøpler, hvor mye de plager andre mennesker, hvor mye de ødelegger eller stjeler. Alt kan forsvares med å være annerledes. Kritikk avfeies med fascisme. Ser du hvor det går når man bruker slike virkemidler?

 

Hadde de fått muligheter for normal personlig hygiene, ville det vært til stor hjelp. Frelsesarmeen stiller jo gjerne med bekledning. Så da er det bare spørsmål om litt grei informasjon til dem, og vennelig korrigering når det trengs. Ganske så enkelt, synes jeg.

Sigøynere har fått mulighet for normal personlig hygiene. Fasilitene ble ramponert og sigøynerne forsvant.

 

Når utlendinger kommer til Norge er det slik at man må skaffe hygiene selv. Alle andre mennesker gjør det. Når nordmenn reiser til Romania går de ikke på gata dagen lang og forventer at befolkningen der skal sørge for dusj, toalett og overnattingsplasser. Slik fungerer ikke verden! Alle andre mennesker kan forholde seg til dette, hvorfor ikke sigøynere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forby tigging fra mennesker uten norsk pass.

Det vil nok stride mot våre forpliktelser overfor EU, tror jeg. Hva med bare å forby tiggingen totalt?

Hvorfor i alle dager skal vi forby tigging totalt?

Frankrike og Italia kaster ut disse snylterne og kriminelle. Det er uproblematisk å stenge bråkebøtter ute og nekte dagdrivere å henge i land de ikke hører hjemme i synes jeg.

 

Vel, så lenge de ikke gjør noe mer kriminelt enn å forpeste luften, og tigge, er vi vel nødt til å ha dem her.

 

 

Det er det du sier. Sigøynere kan gjøre akkurat som de vil, fordi du elsker dem uansett.

 

 

Dette er ett eksempel på det jeg egentlig vil finne ut av - nemlig hvorfor det er så mange som legger såpass mye negative følelser i dette problemet, og lar det styre fornuften. Generelt sett har mennesker som er i affekt litt dårligere kontakt med sin egen fornuft. Det er forbausende mange som skriver på den måten her, og ellers på nettet. Stygg trend ...

 

Så lenge de smiler og spiller musikken sin, så spiller det ingen rolle hvor mye de forsøpler, hvor mye de plager andre mennesker, hvor mye de ødelegger eller stjeler. Alt kan forsvares med å være annerledes. Kritikk avfeies med fascisme. Ser du hvor det går når man bruker slike virkemidler?

 

Og her er ett eksempel til. Dette er usaklig, og følelsestyrt tull.

 

Sigøynere har fått mulighet for normal personlig hygiene.

I hvilken sak tenker du på?

Lenke til kommentar

Dette er ett eksempel på det jeg egentlig vil finne ut av - nemlig hvorfor det er så mange som legger såpass mye negative følelser i dette problemet, og lar det styre fornuften. Generelt sett har mennesker som er i affekt litt dårligere kontakt med sin egen fornuft. Det er forbausende mange som skriver på den måten her, og ellers på nettet. Stygg trend ...

Negative følelser? Hmm.. la meg tippe: Når man får stjålet ting, får eiendommen sin ramponert og endog kjæledyrene sine drept(!) så er det forståelig at det blir mye negative følelser rundt de som bedriver slikt.

(Men alt dette er vel noe som vennene dine som hadde vært på besøk i Oslo ikke opplevde, så da er det nok bare oppspinn ifølge deg ;) )

Vel, så lenge de ikke gjør noe mer kriminelt enn å forpeste luften, og tigge, er vi vel nødt til å ha dem her.

Igjen et fullstendig naivt og kunnskapsløst utsagn som viser hvor lite informasjon du har om saken. Du skriver at "folk i affekt har dårligere kontakt med sin egen fornuft". Det som er mye verre er når man har mistet kontakt med fornuften selv om man ikke engang er i affekt.

 

Forsøpling, truende oppførsel, kriminalitet, og uverdige boforhold for barn, i tillegg til mulig smittefare. Vi må ta tak i dette problemet, og vi må løse det på en eller annen måte, sier politioverbetjent Geir Tveit til dittoslo.no.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er ett eksempel på det jeg egentlig vil finne ut av - nemlig hvorfor det er så mange som legger såpass mye negative følelser i dette problemet, og lar det styre fornuften. Generelt sett har mennesker som er i affekt litt dårligere kontakt med sin egen fornuft. Det er forbausende mange som skriver på den måten her, og ellers på nettet. Stygg trend ...

Det er jo du som har ført ann denne trenden blant annet med å starte denne tråden.

Så lenge de smiler og spiller musikken sin, så spiller det ingen rolle hvor mye de forsøpler, hvor mye de plager andre mennesker, hvor mye de ødelegger eller stjeler. Alt kan forsvares med å være annerledes. Kritikk avfeies med fascisme. Ser du hvor det går når man bruker slike virkemidler?

Og her er ett eksempel til. Dette er usaklig, og følelsestyrt tull.

Ok men da kan vi slutte å forsvare menneskers dårlige adferd med at de har en annen kultur?

 

Hvaslags reaksjoner tror du hadde kommet dersom jeg hadde starten en tråd der jeg uttrykker min kjærlighet overfor taggere? At jeg alltid gir dem penger og at jeg synes det er så flott å se taggere overalt som sprayer på husvegger? Hva tror du folk hadde sagt da?

 

Uansett hva folk hadde sagt, så kunne jeg forsvart taggere med at de er en undergrunnskultur, de er fantastiske mennesker de og.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvaslags reaksjoner tror du hadde kommet dersom jeg hadde starten en tråd der jeg uttrykker min kjærlighet overfor taggere? At jeg alltid gir dem penger og at jeg synes det er så flott å se taggere overalt som sprayer på husvegger? Hva tror du folk hadde sagt da?

Uansett hva folk hadde sagt, så kunne jeg forsvart taggere med at de er en undergrunnskultur, de er fantastiske mennesker de og.

Neeei. For alle vet jo at taggere egentlig ikke driver med tagging. Jeg har hvertfall aldri sett det og jeg har noen bekjente som heller aldri har sett noen som driver med tagging. Og hvis noen skulle bli utsatt for tagging så er det mest sannsynlig deres egen skyld fordi de ikke liker taggere, eller fordi de ikke har beskyttet eiendommen sin godt nok... :wallbash: Ellers synes jeg det er svært stigmatiserende og fordomsfullt av deg å bruke ordet "tagger".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så disse folkene i Trondheim, de satt i en privat buss, ble kjørt inn til byen av bakmennene.

Så plukker de med seg random skilt eller en krykke på veg til gatehjørnet.

 

De har også felles lunch, bakmennene betaler sovested og mat imot at de tigger og gir alle pengene til dem.

 

Har jeg lyst til å støtte de? -Nei.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...