Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Ja si det du: Jeg kan jo spørre: Er du fullt ut sysselsatt med humanitært arbeid og bistand eller der dette noe du bare prøver å gi inntrykk av ved å slenge ut et slikt utsagn?

 

Ja og nei.

Det er hvertfall tydelig at hva nå enn du er sysselsatt med så er det ikke sigøynere i Oslo.

 

Hmm, så jeg sniker meg unna, javel. Si meg har du noe spesielt forhold til Vinstra? Du har nevnt plassen flere ganger, uten at jeg helt ser at akkurat den plassen utpeker seg på en spessiell måte. Har aldri vært der - mulig det blir en tur, etter dette. :)

Hva med heller å svare på spørsmålet fremfor igjen å forsøke å avspore?

 

Så synes du at jeg er "unnvikende". Det forbauser meg overmåte. Gjør meg den tjenesten at du sender pm til modjuntaen. Vedder på at det blir kake og sjampis når de får høre den uventede, ja kanskje til og med uvirkelige nyheten om at gamle Pencil har blitt "tam".

Du skjønner, de har venta så lenge .... :wee:

Jeg vet ikke hva slags uforrettet sak du har med "modjuntaen" men dette er en avsporing.

 

Nei, det som er mest vanskelig å forstå, er at du nekter å sjekke opp helhetlig fakta (ei heller kommer du med noe selv) - men bare fortsetter å syte om dine personlige utfordringer ved å tilpasse deg nye virkeligheter. Til og med så ser man at på generell basis (ikke deg spess), avfeies råd om de enkle og innarbeidede metoder for konfliktløsing i vår kultur, uten noen som helst fornuftig grunn. Det handler bare om å bli kjent nok med dem, så får kommunikasjonen (fornuften) helt andre kår. Etter man har gjort sitt beste på det området, kan man få lov å deppe litt.

 

Kanskje greit at du selv sjekker opp de lokale forhold fremfor å teoretisere utifra din generelle oppfattelse av virkeligheten? Det er greit å ha generelle linjer å gå etter men man kan ikke alltid dytte alt inn under en bestemt mal. Bare det at du bunter sammen vanlige tiggere og sigøynere i samme gruppe vitner om en grov overforenkling av situasjonen.

Ellers må jeg virkelig si at du befinner deg i en svært så spesiell situasjon som har tid til å gå rundt og bli kjent med alle trøbbelmakere,halvkriminelle og kriminelle for å unngå at de plukker ut deg som offer. Vanlige folk har som regel ikke tid eller ønske om å bedrive slik "forebyggende konfliktløsning". Alt de ønsker er å bevege seg trygt og bo trygt i byen og ikke få eiendommene sin ramponert.

 

God helg!

God helg!

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva? Jeg er egentlig ikke ute etter en konstruktiv debatt. Skal jeg fortelle deg hva jeg er ute etter?

 

Jeg er ute etter:

- At tingene mine ikke skal bli stålet av Romfolk

- At boden min ikke blir brutt opp av Romfolk

- At Romfolk ikke driter og pisser i min bakgård

- At barn skal kunne leke på lekeplasser / grøntområder uten at man trenger å bekymre seg for at de leker i Romfolk-ekskrementer

- At Romfolk ikke roter søppel over hele tomten vår

- At Romfolk ikke sniker seg rundt i bakgården vår på jakt etter ting å stjele

- At jeg kan gå gatelangs i Oslo uten å bli plaget av Romfolk

- At jeg ikke må jage vekk Romfolk som har kommet seg inn i min oppgang og leter etter åpne dører

- At tiggeturisme blir utryddet

- At folk utenbys fra må ta av seg skylappene sine og ikke tro de er helgener fordi de gir penger til Romfolk, når det de faktisk gjør er å bidra til å gjøre problemet enda større

 

Det, min gode mann, er det jeg er ute etter. Ikke å debattere Oslos Romfolk-problem med en som ikke bor i byen. Jeg foreslår følgende: Flytt til Oslo, bo her 10 år, deretter (altså ikke før) uttal deg. Da kan vi ha en debatt.

Takk. Dette bør være obligatorisk lesing for alle "velmenende" turister som kommer til Oslo med sine "høye idealer og moral" og tror de gjør en god sak når de ofrer noen kroner til "den hyggelige tiggerdama på hjørnet".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Godt forslag, hvis man vil hjelpe på generell basis. Men for å hjelpe de "barna" som sitter rett foran nesetippen din, vil jeg tro at det mest praktiske er å gi pengene direkte til dem. Hva tror du?

 

Jeg vil definitivt ikke gi penger til barn som tigger i Norge for å" hjelpe dem". De hører hjemme på skolen, ikke på gata. Selv Romania har skoler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt forslag, hvis man vil hjelpe på generell basis. Men for å hjelpe de "barna" som sitter rett foran nesetippen din, vil jeg tro at det mest praktiske er å gi pengene direkte til dem. Hva tror du?

 

Jeg vil definitivt ikke gi penger til barn som tigger i Norge for å" hjelpe dem". De hører hjemme på skolen, ikke på gata. Selv Romania har skoler.

Si det til "Pencilcase"! der han/hun ligger i sin skyttergrav. :) Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Selv Romania har skoler.

 

Ja, men får barna fra Romfolket gå på de skolene - eller rettere spurt: Hvilke reelle muligheter har foreldrene til å sende barna sine på disse skolene?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så lenge du gir barna penger kommer de aldri på skolen. Dessuten vil politiet plukke dem opp fordi det er ulovlig.

 

Så klart. Men likevel går jeg ikke forbi ett sultent barn ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

La hetsingen begynne.

 

Du mener vel; la hetsingen fortsette - fordi du forteller anekdoter, som du har hørt av noen du stoler på - men det er likevel bare historier. Noen stemmer, andre stemmer ikke. Hvis du eks. har tid til å se på den dokumentaren som jeg har lagt ut - vil du der finne og høre direkte fra de som forsker på problematikken, og de er nok mer å stole på (hvis man skal forsøke å lage konklusjoner og generaliseringer) enn noens anekdoter.

 

Spørsmål til deg: Hvor mange "assimilerte" Romfolk tror du lever i "skjul" hos oss her i norge - og hvorfor tror du de ikke vil vedkjenne seg å si at de har det slektskapet/røttene?

 

I følge forskerne er det meste som påståes om denne folkegruppen, selv i dag, basert på eldgamle og gjenstridige fordommer - og hvorfor tror du at det er sånn?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

La hetsingen begynne.

 

Du mener vel; la hetsingen fortsette - fordi du forteller anekdoter, som du har hørt av noen du stoler på - men det er likevel bare historier. Noen stemmer, andre stemmer ikke. Hvis du eks. har tid til å se på den dokumentaren som jeg har lagt ut - vil du der finne og høre direkte fra de som forsker på problematikken, og de er nok mer å stole på (hvis man skal forsøke å lage konklusjoner og generaliseringer) enn noens anekdoter.

 

Spørsmål til deg: Hvor mange "assimilerte" Romfolk tror du lever i "skjul" hos oss her i norge - og hvorfor tror du de ikke vil vedkjenne seg å si at de har det slektskapet/røttene?

 

I følge forskerne er det meste som påståes om denne folkegruppen, selv i dag, basert på eldgamle og gjenstridige fordommer - og hvorfor tror du at det er sånn?

 

Jeg skrev ganske tydelig innledningsvis at jeg har vært på den rumenske landsbygda. Forskere kan påstå både ditt og datt, men det var ikke fordommer som hang over meg så fort jeg gikk ut av leiligheten når jeg var der nede, det var sigøynere. Det er min erfaring - andres erfaringer er selvsagt like gyldige. Det er klart at det er store variasjon i sigøynergruppene også, det er forskjellige grupper med forskjellig hierarki både innenfor og mellom gruppene. Enkelte grupper holdt seg for seg selv, andre var ekstremt "på". De eneste sigøynerne jeg har en ektefølt medfølelse med er barna, for de blir ikke behandlet særlig godt. Det er ikke veldig kult å vite at dersom du ikke lar femåringen stjele noe av deg så får den rundjuling når den kommer hjem. Derfor gav pappa alltid bort ting vi skulle kaste til barna.

 

Jeg vil ikke tro det er mange romfolk i Norge som har disse røttene, men det er en del rumenere, og jeg vet at rumenerne er veldig klare på at de ikke tilhører romfolket. Hvorvidt det finnes "ekte" romfolk fra Romania vet jeg faktisk ikke.

 

Hvorfor jeg tror det er sånn? Jeg resonnerte som deg hver gang pappa/stemor snakket om hvor plagsomme sigøynerne var i Romania. Syntes faktisk litt synd på dem. Helt til jeg dro ditt, erfarte, selvkorrigerte min tidligere antagelse.

 

Jeg mener selvsagt ikke at de ikke skal få hjelp når de først er i Norge, de har naturligvis menneskerettigheter og behov de også, men jeg forklarer hvorfor jeg ikke gir penger når de tigger. Det er ikke en verdidebatt fra min side, de er selvsagt like mye "verdt" som et hvilket som helst annet menneske selvom de (etter min erfaring) oppfører seg direkte provoserende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så klart. Men likevel går jeg ikke forbi ett sultent barn ...

Isåfall kan du bli stående stille fordi det finnes flere millioner sultne barn. De som klarer å flytte seg på tvers av hele Europa sliter mye mindre enn de som ikke engang kan bevege seg utenfor huset.

 

Hvis sigøynere tar med seg barn hit blir de fort plukket opp av politiet. I Norge har de ikke lov til å leve med barn slik de gjør. Det er jo også grunnen til at du ikke ser flere sigøynerbarn her.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan "pencilcase" avfeier alle andres erfaringer som anekdoter mens hans egne erfaringer fra en en "svensk dokumentar" og landsbygda er fasiten på hans virkelighet. (Oi, glemte visst at han hadde noen "bekjente som hadde vært i Oslo en gang") Kom deg ut i verden "pencilcase" og åpne opp øynene. Du vil ikke like det du får se, men det er fortsatt ingen grunn til å gå med lukkede øyne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så klart. Men likevel går jeg ikke forbi ett sultent barn ...

Isåfall kan du bli stående stille fordi det finnes flere millioner sultne barn. De som klarer å flytte seg på tvers av hele Europa sliter mye mindre enn de som ikke engang kan bevege seg utenfor huset.

 

Hvis sigøynere tar med seg barn hit blir de fort plukket opp av politiet. I Norge har de ikke lov til å leve med barn slik de gjør. Det er jo også grunnen til at du ikke ser flere sigøynerbarn her.

 

Jeg glemte å skrive som "ingress" - at det er mitt personlige verdivalg, og at det var ment som ett retorisk utsagn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Morsomt hvordan "pencilcase" avfeier alle andres erfaringer som anekdoter mens hans egne erfaringer fra en en "svensk dokumentar" og landsbygda er fasiten på hans virkelighet. (Oi, glemte visst at han hadde noen "bekjente som hadde vært i Oslo en gang") Kom deg ut i verden "pencilcase" og åpne opp øynene. Du vil ikke like det du får se, men det er fortsatt ingen grunn til å gå med lukkede øyne.

 

Vi ønsket hverandre; "God helg!" i går - så deg kan jeg snakke med når helgen er over. Og da kan du få litt mer utfyllende hvor jeg har vært og hva jeg har gjort med det. Så, hold nå bare helgefreden i hevd, så får du etterhvert tilfredstilt din vel i overkant pussige interesse for min person, og ikke saken så meget.

 

:)

Lenke til kommentar

Vi ønsket hverandre; "God helg!" i går - så deg kan jeg snakke med når helgen er over. Og da kan du få litt mer utfyllende hvor jeg har vært og hva jeg har gjort med det. Så, hold nå bare helgefreden i hevd, så får du etterhvert tilfredstilt din vel i overkant pussige interesse for min person, og ikke saken så meget.

:)

Er det ikke lov å skrive etter at man har sagt god helg? Jeg nyter fortsatt en god helg og at du er her i tråden og underholder oss er bare et pluss. Ikke så rart man får en pussig interesse for din person heller med tanke på alle de, mildt sagt, pussige tingene du presterer å skrive. :)

(Edit: Og når det gjelder "pussig interesse for person" så var det vel du selv som gjorde et mislykket og uhederlig forsøk på å personbeskrive meg i en annen tråd ;) )

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

La hetsingen begynne.

 

Du mener vel; la hetsingen fortsette - fordi du forteller anekdoter, som du har hørt av noen du stoler på - men det er likevel bare historier. Noen stemmer, andre stemmer ikke. Hvis du eks. har tid til å se på den dokumentaren som jeg har lagt ut - vil du der finne og høre direkte fra de som forsker på problematikken, og de er nok mer å stole på (hvis man skal forsøke å lage konklusjoner og generaliseringer) enn noens anekdoter.

 

Spørsmål til deg: Hvor mange "assimilerte" Romfolk tror du lever i "skjul" hos oss her i norge - og hvorfor tror du de ikke vil vedkjenne seg å si at de har det slektskapet/røttene?

 

I følge forskerne er det meste som påståes om denne folkegruppen, selv i dag, basert på eldgamle og gjenstridige fordommer - og hvorfor tror du at det er sånn?

 

Jeg skrev ganske tydelig innledningsvis at jeg har vært på den rumenske landsbygda.

 

Ja det gjorde du så visst. Og jeg var i Romania for 30 år siden. Da var det forbundet med streng straff å bevege seg inn i "sigøynerstrøkene". Men informasjonen (vi utlendinger fikk) angående den rumenske kulturen, var veldig lik den beskrivelsen som blir romfolk til del bla. fra deg.

Jeg fant ut at den informasjonen ikke stemte helt, og at det var endel underliggende uløste spørsmål som var det egentlige problemet. Mye handlet jo om styresettet, som var så forferdelig at folk gjorde forferdelige ting for å overleve. Tror at litt av det samme er årsakene til at noen Romfolk velger uhensiktsmessige metoder i dag.

 

Det var veldig hyggelig å oppdage at den jevne Rumener var veldig lik meg selv, og ikke noe som hadde hale og man legger ut gift og feller etter.

 

 

Forskere kan påstå både ditt og datt,

 

Synes du det er bedre at du og jeg forsker.Eller vet du om noen bedre metoder?

Litt spesielt å avfeie forskning som grunnlag for å få oversikten på problemstillingen.

Men, deg om det.

 

 

De eneste sigøynerne jeg har en ektefølt medfølelse med er barna, for de blir ikke behandlet særlig godt.

 

 

 

 

Nei, og det virker som noen mener at hvis vi behandler foreldrene deres dårligere, så vil det være til hjelp. Og da spør man; Hjelp for hvem?.

 

Jeg vil ikke tro det er mange romfolk i Norge som har disse røttene, men det er en del rumenere, og jeg vet at rumenerne er veldig klare på at de ikke tilhører romfolket. Hvorvidt det finnes "ekte" romfolk fra Romania vet jeg faktisk ikke

 

 

Javel, og er det egentlig nøye for deg å få vite det? Du later nemlig til å ha valgt i dette spørsmålet allerede.

Hvis du hadde sjekket hva disse forskerne har funnet ut - kunne kanskje det fått deg til å tenke litt grundigere på dette. Jeg husker hvordan vi selv behandlet våre minoriteter, her til lands. Og, det er bare ett knapt år siden en god venninne innrømte at hun faktisk var av minoritets-opphav. På spørsmålet om hvorfor hun ikke hadde inrømmet dette før, sa hun; Fordi da blir man behandlet som noe mindreverdig her i landet.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

så var det vel du selv som gjorde et mislykket og uhederlig forsøk på å personbeskrive meg i en annen tråd ;) )

 

Jeg beskrev ikke din person - jeg tok tak i de ordene du brukte, og ressonerte meg frem til tilstanden på personen som kunne ligge bak. Det er ikke ett personangrep - men ett personfokus. Og, siden du reagerte som du gjorde - tror jeg fremdeles at det traff "noe". Men at dette "noe" er det du selv som kjenner best til.

 

Når man velger å bruke mye følelsesord og nerveord (for mye), ja, da trenger man ikke være en professor i psykologi for å finne ut av sånt. Det som da er veldig interessant er hva det er som egentlig ligger bak alle disse følelsene. Jeg er nemlig ikke så sikker på at det har noe som helst med tiggingen å gjøre ...

Men det sier ikke noe spesielt om selve personen - men det kan si veldig mye hvordan den personen har det

 

Men det er mine spekulasjoner.

 

Ellers gleder det meg at noen finner litt hygge i denne tråden, også ... så, takker og bukker! :closedeyes:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skal ikke jeg få lov til å handle på nærbutikken etter å ha ønsket personen som sitter i kassa en god helg?

 

Har noen nektet deg å handle på butikken? Hvis det er noen i denne tråden som har gjort det, vil jeg bare si at de er noe fæle slemminger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er bra at noen tenker likt en selv ...

Komiteen er bekymret for rasistiske holdninger uttrykt av ekstremistgrupper, enkelte representanter for politiske partier, i mediene og på internett. Hatske utspill kan føre til fiendtlige handlinger mot minoritetsgrupper, skriver komiteen.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...