Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått en eneste forklaring, men en masse bortforklaringer!

 

Det er flere som har skrevet til deg at tigging er å be eller prøve å få andre til å gi ifra seg noe, mens å stjele er å ta noe fra andre uten at de selv har et valg. Dette er det ordene betyr, det er ikke opp til deg å bestemme hva ordene betyr. Dette er ikke bortforklaringer, det er forklaringer.

 

Stjele= Å ta.

 

Tigge = Å be.

 

Vanvittige Sky linket til og med et illustrativt bilde for å vise deg hva tigging var. Jeg er veldig usikker på hva mer som kan bli gjort for å få deg til å forstå at ordet "å stjele" betyr noe annet enn "å tigge". Gi meg tlf. nr. ditt så kan jeg evt. forklare enda nøyere hva som er forskjellen.

 

GI finger`n til alle tiggere du møter istedenfor å gi dem penger så gjør du en kjempeinnsats og er samtidig kjempefornuftig! ;)

 

Ja, spre hat. Det løser kjempmye.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jaså, har ikke du hørt en eneste av historiene om romfolk og andre utenlandske tiggere som stjeler?

 

Jo, jeg har hørt om noen som har opplevd noe - men jeg for min del vet ingenting om hvilke årsakssammenhenger som ligger i aktuelle situasjoner, og siden "ingen er til å stole på" - hverken media eller hvermansen, baserer jeg meg på hva jeg selv ser og opplever til enhver tid og foreløpig ser jeg store forbedringer siden i fjor

 

:)

 

GI finger`n til alle tiggere du møter istedenfor å gi dem penger så gjør du en kjempeinnsats og er samtidig kjempefornuftig! ;)

 

Jeg har to hender - begge er tomme - og begge er åpne

 

;)

Lenke til kommentar

1) Jeg har prøvd å forklare deg og andre at tiggerne også stjeler.

 

Da stjeler de og tigger, isåfall. Det betyr ikke at tigging og stjeling er det samme.

 

3) Det er ikke snakk om å spre hat, men å vise dette menneskelige søppelet at de ikke er velkomne her!

 

Dette sprer hat, men det overrasker meg ikke at du ikke forstår dette.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, ser man det - det er ikke bare helt på trynet å gi dem penger rett i koppen eller hånden :)

 

Penger rett i hånden

Andre steder i verden diskuteres det nå om tradisjonell bistand er utdatert, og om kanskje penger rett i hånden er bedre. I Norge hevdes det at hvis man gir penger til fattigfolk, blir de bare sementert i sin elendighet. Men hvem andre er det som lider skade av å motta penger?

Støttet av Verdensbanken

På det internasjonale bistandsmarkedet har penger cash kontant i hånden vært det store nye i noen år. Rost opp i skyene av Verdensbanken, og også tatt i bruk av bistandskjemper som Oxfam. For å hjelpe somaliere der de er, har Oxfam gjennomført et prosjekt der 2000 familier i Mogadishu får 150 dollar hver, distribuert via en mobiltelefon som de også får gratis, og som de får opplæring i å bruke. Oxfams e-cashprosjekt har til nå vært en stor suksess.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er imidlertid ikke et program som kan sammenlignes med vanlig tigging på gaten.

 

Men det viser at når de får cash rett i hånda, gir dette gode resultater. Hvordan sånt skal organiseres er en annen ting, men det bekrefter det jeg selv har trodd hele tiden. Jada, man kan være uheldig å gi noen få personer feil, men i det store og hele er de alle "verdig trengende" - og det er langt mer effektivt. Kanskje det passer dårlig for de byråkrater og frivillige organisasjoner som må finne seg en annen jobb, men der er de i samme båt som oss alle.

 

:)

Lenke til kommentar

Ja, ser man det - det er ikke bare helt på trynet å gi dem penger rett i koppen eller hånden :)

Synes du dette har fungert bra med tanke på romfolkenes situasjon gjennom alle år? Penger i koppen gir intet annet en kortsiktig gevinst og er med på å befeste deres nåværende situasjon.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det viser at når de får cash rett i hånda, gir dette gode resultater. Hvordan sånt skal organiseres er en annen ting, men det bekrefter det jeg selv har trodd hele tiden. Jada, man kan være uheldig å gi noen få personer feil, men i det store og hele er de alle "verdig trengende" - og det er langt mer effektivt. Kanskje det passer dårlig for de byråkrater og frivillige organisasjoner som må finne seg en annen jobb, men der er de i samme båt som oss alle.

 

:)

 

Det viser null og niks ang. tigging slik vi diskuterer det her. (Skjønt åpningsinnlegget fortsatt er fullstendig uten noen definisjon om hva vi egentlig skal diskutere). Et internasjonalt program utredet av internasjonale organisasjoner og med en organisert bruk der målet ikke er å bare gi tiggere penger, men faktisk få dem til å begynne å jobbe for å motta mer penger er det ikke noe galt i. Bla. i USA har de programmer hvor folk får trygd og samtidig må jobbe for trygden og dermed får litt mer penger. Jeg sier at dette programmet du viser til ikke kan sammenkobles med vanlig tigging på gaten. Og det er vanlig tigging på gaten samt alt det medfører jeg angriper.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Synes du dette har fungert bra med tanke på romfolkenes situasjon gjennom alle år? Penger i koppen gir intet annet en kortsiktig gevinst og er med på å befeste deres nåværende situasjon.

 

Og den fikk du to tomler på ...?! (ikke av meg denne gangen) :mellow: - hvorfor svarer/argumenterer du ikke på selve prinsippet og den dokumentasjonen som legges frem - er ikke kildene bra nok, eller organisasjonene troverdige?

Lenke til kommentar

Og den fikk du to tomler på ...?! (ikke av meg denne gangen) :mellow: - hvorfor svarer/argumenterer du ikke på selve prinsippet og den dokumentasjonen som legges frem - er ikke kildene bra nok, eller organisasjonene troverdige?

Skal man trekke paralleller fra Mexico,Tyrkia, Somalia etc. til romfolk nå? Når man tigger så er det jo penger rett i hånden og slik har det vært i all tid for romfolkene. Å gjøre hele gjengen om til NAV'ere høres ut som en ekstremt dårlig idé.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skal man trekke paralleller fra Mexico,Tyrkia, Somalia etc. til romfolk nå? Når man tigger så er det jo penger rett i hånden og slik har det vært i all tid for romfolkene. Å gjøre hele gjengen om til NAV'ere høres ut som en ekstremt dårlig idé.

 

Poenget er; rett i hånden - eller for å dra inn et annet eksempel "microlån"

 

Hopp bukk over byråkratiet, og gi pengene direkte til den berørte der nede, og selvfølgelig; følg opp, og juster etter hvert om behovet kommer

 

Jeg bryr meg katta om hvor pengene tas, de kan starte med de pengene de allerede gir og som forsvinner i lomma til noen feite politikere

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hopp bukk over byråkratiet, og gi pengene direkte til den berørte der nede, og selvfølgelig; følg opp, og juster etter hvert om behovet kommer

 

Hvorfor ikke bruke pengene på ting som faktisk trengs her i Norge!? Feks. langt sterkere militære, bedre veier, infastruktur ol!? Hvorfor skal vi gi penger til utenlandske tiggere når de utenlandske regjeringene selv skal ta seg av dem? Vi snakker ikke om folk fra helt ødelagte u-land i Afrika...

Lenke til kommentar
Organisasjon for romfolk ber Norge forby tigging:

 

http://www.nrk.no/ny...rden/1.11073007

 

Tror du virkelig det hjelper å komme med ennå mer info om hvorfor det bør forbys, for enkelte her?

Blir som SV som ba om rapport på stripping og hva det medførte - trodde det støttet deres syn, men rapport sa tvert imot, så SV ser bort ifra rapporten de selv bestilte. Vil man ikke se, så ser man ikke - samme gjelder et par personer her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...