Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Nå har vel skallebanken gitt seg for de brave helter som holder ut hele natten, så da prøver jeg.

Var innom tempelet for å fore munken vår, og satt ute og slappet av med en kopp kaffe. Får se en skikkelse som kommer traskende ut av skogholtet likie ved, og kom rett opp til oss. Han så ikke ut i måneskinn (for å si det på godt norsk), og lignet jo så klart på en typisk "sigøyner". Spurte han hvilket ærend han var i, og bemerket at han hadde kommet til et buddhisttempel. Han sa at det var han klar over, og ville bare veksle noen ord med munken vår, fordi han hadde så mye kaos i hodet sitt.

Jeg tok meg av denne pussige landstrykeren, og sørget for at han fikk litt å spise og kaffe - samt en liten påfyll av vann og toalettbesøk. Han var ikke så veldig snakksalig, og jeg tror han har ligget ute mange netter før. Han begynte så å fortelle om hvordan han var helt lost - og at han egentlig ikke visste hvor han skulle gå - kanskje hit eller kanskje dit. Man får ikke gjort så mye med sånt, men man kan bruke litt tid, og har man litt mat og kanskje en sigarett til overs, så rekker det faktisk ganske godt - i hvert fall for denne dagen

Det viste seg at han kom fra Spania, og var altså ekte spanjol - ikke en sånn hersens sigøyner ...

Og jeg tror vi kommer til å få mange flere av sånne "sigøynere" etter hvert, og jeg lurer på hvilke unnskyldninger vi da vil konstruere for å bortforklare det at vi ganske enkelt ikke vil ha disse fillefransene så tett innpå oss

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viste seg at han kom fra Spania, og var altså ekte spanjol - ikke en sånn hersens sigøyner ...

Og jeg tror vi kommer til å få mange flere av sånne "sigøynere" etter hvert, og jeg lurer på hvilke unnskyldninger vi da vil konstruere for å bortforklare det at vi ganske enkelt ikke vil ha disse fillefransene så tett innpå oss

Både spansjoler og grekere har vært dekket av media i deres søken etter arbeid i Norge. De er ivrige etter å søke jobb, en hadde fått avslag over 100 ganger før han endelig fikk jobb. En annen gikk gatelangs med papirer på ingeniørutdannelse og prøvde å finne jobb.

Sigøynere stiller med både analfabetisme og mangel på arbeidserfaring. De kommer helt bakerst i køen. De fleste sør-europeere her får klar beskjed om at de må finne seg jobb eller reise hjem igjen. Og de gjør en av delene. Sigøynere er ikke ute etter jobb, de vil bare oppholde seg her ulovlig med tigging.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg gir opp hele deg.

Jeg kan iallefall si med sikkerhet at du ikke har snøring om hva jeg snakker om, og inntil du skaffer deg dette er det helt poengløst å diskutere med deg. Ha en fortsatt fin dag.

Det er du som virkelig ikke har fått med deg hva dette egentlig handler om.

Jeg har i utgangspunktet ingenting mot folk fra andre land/andre folkeslag.

Jeg har i utgangspunktet ingenting mot tiggere.

Og jeg er enig i at å dele på godene er en god ting.

MEN... de utenlandske tiggerne som kommer til Norge burde forsøkt å følge rutinene i vårt samfunn, og vist normal folkeskikk om de faktisk var interessert i rettferdighet.

Hva er normal folkeskikk, spør du? Vel, vi kan begynne med å ikke forsøple og drite i bakgårder, skogsområder, parker og andre områder hvor både voksne og barn ferdes. Videre kan de som bedriver kriminalitet (de fleste, i følge offisielle tall fra Politiet) slutte med dette. De kan også slutte å late som de er lamme, døve eller har andre skavanker bare for å få medfølelse. Og dette er bare noen få eksempler på hvor disse utenlandske tiggerne feiler.

Hadde de kommet hit uten onde/falske hensikter, og søkt jobb, skaffet seg et godkjent sted å bo hvor avføring og søppel kan avhendes på en menneskelig måte og vist oss som faktisk bor i dette landet respekt, så hadde de fått respekt tilbake også. Ja, jeg vet det er vanskelig å få jobb, men de kan nå i det minste prøve i alle fall noe av det ovenstående da de da hadde vist et snev av velvilje.

Guess what... de gjør ikke det. I tillegg så griner de og skaper krangel og trusler om både det ene og det andre og skriker opp om at det er så synd på de når de blir bedt om å forlate et sted hvor de er til helsefare både for seg selv og andre.

Med andre ord, de er selv skyld i at de blir sett ned på og forsøkt drevet fra sted til sted. Og er det slik folkeslaget har oppført seg i alle år, så er de strengt tatt skyld i sin egen elendighet fra begynnelsen av.

Hvorfor skal vi hjelpe noen som ikke ønsker å få hjelp? Hvorfor skal vi vise respekt til mennesker som ikke ønsker respekt, og som ikke ønsker å vise andre respekt?

Endret av Schwarzwald
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det bare meg, eller er det sånn at det er forbausende få artikler ute i media for tiden, hvor tiggere og anna rask blir omtalt?

har de tatt seg ferie

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det sånn at det er forbausende få artikler ute i media for tiden, hvor tiggere og anna rask blir omtalt?

har de tatt seg ferie

Jeg ser artikler både titt og ofte, men de fleste omtaler "tiggere og anna rask" negativt så da overser vel du de ;-)

Fra spøk til alvor så er det kanskje noen færre enn i fjor, men så har ikke sesongen begynt helt for fullt enda, og det er vel litt "gårsdagens nyheter". Bare vent til agurktiden setter inn du, så kan det hende vi får like mange (eller flere) enn i fjor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Både spansjoler og grekere har vært dekket av media i deres søken etter arbeid i Norge. De er ivrige etter å søke jobb, en hadde fått avslag over 100 ganger før han endelig fikk jobb. En annen gikk gatelangs med papirer på ingeniørutdannelse og prøvde å finne jobb.

Sigøynere stiller med både analfabetisme og mangel på arbeidserfaring. De kommer helt bakerst i køen. De fleste sør-europeere her får klar beskjed om at de må finne seg jobb eller reise hjem igjen. Og de gjør en av delene. Sigøynere er ikke ute etter jobb, de vil bare oppholde seg her ulovlig med tigging.

Et utrolig godt poeng! Hadde jeg hatt makten her hadde jeg tatt inn hver eneste arbeidssøker (feks. har Hellas og Spania enorme problemer med arbeidsmarkedet for tiden) uten å kreve visum og de måtte gjerne tatt med hele familien og bodd her i landet for godt. Betingelsen skulle da bare vært at de jobbet og bidro til samfunnet. Samtidig ville vestlig befolkning i Norge øke sterkt.

Folk som derimot bare er her for å tigge penger og ikke vil bidra på noen måte kan forsvinne ut av landet igjen på sekundet!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Var ute og gikk i byen tidlig i dag før butikkene åpnet og folk var i gatene. Selvfølgelig møtte jeg etter hvert på tiggere som begynte å organisere seg og fordele plasser. Tre utenlandske kvinner bærer på digre søppelsekker. Litt senere, når jeg kommer til en cafe har en av disse tre funnet seg plass like ved cafeen. Alle disse søppelsekkene (tror det var seks stykker totalt) står stuet bort ved en butikk noen skritt unna. Nå aner jeg ikke hva som befant seg i disse sekkene, men har en mistanke om at det var ulike typer klær ol. som de vil gjemme bort så ikke forbipasserende skal legge merke til at de har flere eiendeler enn de vil innrømme...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel, ser der ja - dette var jo nye toner, og endelig ser det ut som noen har våknet ...

JEG ER SIKKER på at samarbeid og dialog, spesielt i et samfunn som med rette er stolte av sine tradisjoner for toleranse og inkludering, spiller en nøkkelrolle i det å tilnærme seg dette problemet på riktig måte; et problem som er viktig på et europeisk nivå.

Vi får håpe at han har rett i sitt håp og tro

Lenke til kommentar

Myndighetene i Romania jager mange sigøynere ut for de har nok problemer selv.

Mange sigøynere har bare to mål i livet, ett er tigging og det andre er å få så mange unger som mulig. Fødselsoverskuddet er så stort at disse menneskene nærmest tyter ut av landets grenser og velter utover Europa. Så stort er trykket at flommen når helt opp til oss i nord. Dette er mennesker som ikke kan lese eller skrive og har stor motvilje mot skole og utdanning.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel, ser der ja - dette var jo nye toner, og endelig ser det ut som noen har våknet ...

(...)Godt samarbeid er nøkkelen(...)

Vi får håpe at han har rett i sitt håp og tro

Samarbeid og dialog? Hva når motparten (romfolket) ikke er interessert i samarbeid og dialog?

Ellers ser det ut som ambassadøren er mer interessert i å gjøre det helt klart at de fleste romfolk ikke er fra Romania.

Han sier også "Romania har vært en av pådriverne for implementering av EUs rammeverk som omhandler nasjonale strategier for integrering av romfolk.", noe som er merkelig å høre da romfolket i Romania er blant de som har det værst av alle romfolk i Europa. Romfolket vil rett og slett ikke samarbeide, de vil rett og slett ikke ta mot hjelp som innebærer at de må gjøre noe nyttig for samfunnet. Tiltak som er forsøkt viser at det rett og slett ikke nytter.

Tiltak som er gjort i Norge viser jo også at det er nyttesløst å forsøke å implementere de i samfunnet. Hvorfor bruke penger og tid på det?

Endret av Schwarzwald
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg for min del våknet for svært mange år siden og innså at alt tiggerne driver med bare er bedrageri!

Ja, det skal du få meg til å tro - men likevel må vi gjøre noe smart med denne saken, og jo flere på det politiske planet som våkner og tar ansvar, jo mindre blir det på oss som møter dem hver bidige dag på gatene. Må si at her i området er det "mistenkelig" stille - de er jo her, men man ser dem knapt - annet enn en og annen tigger eller bladselger. Tror at flere av dem har funnet seg alternative oppgaver, og ifølge lokalaviser her ser det ikke ut som at det ligger i det kriminelle området, for det hadde vi sikkert fått vite asap zulu ...

Lenke til kommentar

Okey, la oss si at vi innfører tiggerforbud. Hva skjer med tiggere som faktisk er avhengig av å tigge som f.eks. narkomane? Og nei argumenter som at man har selv ansvar er for dårlig, stemmer ikke og løser absolutt ingenting.

Hvis man ikke skjønner tragedien bak liv som lever på gata på grunn av tilfeldigheter og et lovverk rettet mot rusmidler så skjønner man ikke så mye av verden, og da har folk best av at du bare går gjemmer deg i en hule et eller annet sted.

Lenke til kommentar

Okey, la oss si at vi innfører tiggerforbud. Hva skjer med tiggere som faktisk er avhengig av å tigge som f.eks. narkomane? Og nei argumenter som at man har selv ansvar er for dårlig, stemmer ikke og løser absolutt ingenting.

Hvis man ikke skjønner tragedien bak liv som lever på gata på grunn av tilfeldigheter og et lovverk rettet mot rusmidler så skjønner man ikke så mye av verden, og da har folk best av at du bare går gjemmer deg i en hule et eller annet sted.

Vi har masse diverse tilbud for narkomane og andre uføre. Det at de ønsker å heller bruke penger de får fra NAV til husleie, strøm, mat, osv osv osv til dop er deres eget problem. Man kan ikke hjelpe de som ikke ønsker hjelpen. Vi kan ikke tvinge dem til å leve som vi ønsker, for da vil man også skrike høyt om brudd på menneskerettigheter. Damned if we do, damned if we don't.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...