Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Spessielt av tiggerne i Norge!

Det er faen meg bullshit å generalisere slik du gjør. Det du sier passer ikke sammen med virkeligheten.

Vi snakker ikke om "åpenbart kriminelle og løgnere", vi snakker om tiggere. A != B.

Det er generalisering som gjør at du fremstår som en tenåring. Er du en tenåring? Isåfall vet jeg utmerket godt hvor selvsikker man kan være, og det er meningsløst å fortsette å diskutere.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke av tiggerne i Norge!

What? Nå vet jeg at du har en eller annen form for agenda mot sigøynere(og derav mener at alle disse gjør ditt og datt), men du er klar over at det er andre tiggere enn sigøynere i Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok av reportasjer i media som viser dette. Folk som bor under broer og lignende.

Så kom med dem. Jeg har lagt ut flere artikler i tråden som viser at alt er løgn og bedrag. Har du lest gjennom tråden før du begynte å delta? Skal du komme med en påstand må du ha kilde/bevis.

Lenke til kommentar

What? Nå vet jeg at du har en eller annen form for agenda mot sigøynere(og derav mener at alle disse gjør ditt og datt), men du er klar over at det er andre tiggere enn sigøynere i Norge?

Kom med ETT, ENESTE innlegg hvor jeg har snakket om sigøynere... ET, ENESTE ETT!

Lenke til kommentar
Det er generalisering som gjør at du fremstår som en tenåring. Er du en tenåring? Isåfall vet jeg utmerket godt hvor selvsikker man kan være, og det er meningsløst å fortsette å diskutere.

Tror du bør lese gjennom tråden. Tilreisende tiggere ER dokumentert hva som er fakta. Norske tiggere HAR sosiale velferdsgoder hvis de vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du kan spille så mye ordspill du vil - du sa og mener de plager folk.

Jeg for min del har relativt høy personlig grense for når jeg føler meg plaget nok til å protestere, og du har sikkert din grense, men det betyr ikke at vi to har noe med å bestemme hvor den riktige grensen går.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så kom med dem. Jeg har lagt ut flere artikler i tråden som viser at alt er løgn og bedrag. Har du lest gjennom tråden før du begynte å delta? Skal du komme med en påstand må du ha kilde/bevis.

"Abigor" er en bruker som har vært med hele tiden, og selv om han og jeg ikke er enige om mangt i denne saken, er han en meget ryddig og vettug person å "krangle konstruktivt med"

Jeg setter pris på sånne motstandere

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg ville ha kilder.

Jeg har vel ca 100 linker liggende lagret (og noen av dem beskriver fokuset sett fra tigger ståstedet, og annet som viser at det er ganske stor variasjon innad i "tiggermiljøene"), og som dekker det meste av fjorårets "sirkus" - hvis du vil kan jeg legge ut alle, men jeg tror ikke jeg gidder å lete etter noe spesifikt for deg - vil du så ha dem?

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jepp, så lenge vi snakker om dem som er i Norge! De norske tiggerne kjenner så altfor godt til alle sosiale tilbud er i landet!

Hvis du gir en tjuekroning til en av våre egne tiggere, og tilfeldigvis ser at han nå hadde fått akkurat nok til neste "skudd", som så ble inntatt medfølgende overdose og død - hva ville du i så fall tenkt om din form for hjelp?

Og de utenlandske tiggerne vet at tigging dessverre er tillat i Norge og derfor organiserer de seg, stikker hit i digre biler og later som om de lider mens de sitter der godt kledd, ikke er underernærte og dessuten har utstyr som bla. mobiltelefoner på seg. Minst en av dem som er med på organiseringen tar jevnlige runder for å sjekke hvor mye hver og en av tiggerne har "tjent" og hver eneste tigger mister interessen på sekundet dersom de blir tilbudt mat istedenfor penger!

Jeg bruker en fin artikkel fra i fjor for å besvare dette:

Det fins grenser for vår velvilje. Derfor må de fattige skjerpe seg.

Jeg bidrar gjerne til å bekjempe nød, men da må nøden holde seg i ro. De hjelpetrengende får holde seg der de er. Det er mulig at de ikke trives der, men ved å flytte på seg, undergraver de min tillit til dem. Jeg har vondt for å tro på at mennesker som er i stand til å komme seg helt fra en landsby i Romania til et fortau i Oslo, virkelig kan trenge min - eller for den saks skyld noen annens - hjelp. Derfor har jeg ingen tro på eller medfølelse med en tigger som har bil, eller har sittet på med noen som har bil, eller som har kommet til Norge med buss. Når nøden er mobil, slutter den å være nød. Med dette sikter jeg selvsagt ikke til reelle flyktninger som er genuint rammet av nød. Riktignok flytter flyktninger på seg, men de samler seg i leire hvor det er lett å telle dem og å få oversikt over hva de trenger. Dessuten blir flyktningleire satt opp på steder hvor det er grei skuring å sette opp en flyktningleir. Dette vet de utmerket godt, både flyktninger og de som hjelper dem. De tar seg ikke til rette. Det er ikke bare å smekke opp noen tusen telt inntil en kirke eller i en offentlig park eller på en byggeplass.

Å komme til Norge for å tigge når det fins millioner av andre som trenger hjelpen mer, det er å snike i køen. Når jeg ser at det snikes, mister jeg mye av min tro på køen og dermed mye av min giverglede. Det samme gjør utvilsomt mange andre som også i utgangspunktet er empatiske, rause mennesker. En slik reaksjon rammer alle som faktisk trenger hjelp. Denne enkle psykologiske mekanismen burde være noe å tenke på for romfolk som har bil eller kjenner noen som har bil eller har råd til å komme hit med buss. På lang sikt går det også ut over dem selv. Dessuten vil jeg ikke at mine penger skal havne hos menneskehandlere eller noen som driver et busselskap.

Min mistillit til romfolk styrkes ytterligere ved synet av tiggere som sitter på et fortau sammen med andre tiggere, når de snakker sammen og åpenbart inndeler dagen i skift, som om tigging var en helt vanlig jobb. Jeg har vondt for å tro på nød når den er organisert. Hvis de er flere, så kan de hjelpe hverandre. Det gjør vi her i landet. Det er det som kalles velferdsstaten, og kanskje romfolket burde forsøke noe lignende.

Jeg kan godt gi penger til en gatemusikant, men da skal det være fordi han spiller godt. Og jeg bidrar gjerne til et offentlig helsevesen, men det er fordi norske pasienter ikke sitter på fortauene med buksebeina rullet opp for å vise frem hva de måtte ha av koldbrann og slatters. Det må være mulig å lide uten store fakter og teatertriks. I de frivillige organisasjonene er det allment kjent: Før eller senere virker bilder av barn med fluer i øynene mot sin hensikt.

Lenke til kommentar

Det har da vært grundige reportasjer i dagsrevyen flere ganger! Jeg skal se om ikke jeg kan finne dem igjen.

Det går klart og tydelig frem at det er fattige sigøynere som lever i Norge, og om de hadde begått kriminalitet og vunnet noe som helst på det så hadde de ikke levd så stusselig som de gjør. Man kan ikke generalisere slik man gjør å si at alle i en gruppe har slike karakteristikker som du gjør.

Har jeg lest igjennom tråden før jeg begynte å delta? Vel, jeg begynte å delta med første post her, så svaret er definitivt ja. Har du lest igjennom tråden?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Jeg for min del har relativt høy personlig grense for når jeg føler meg plaget nok til å protestere, og du har sikkert din grense, men det betyr ikke at vi to har noe med å bestemme hvor den riktige grensen går.

Tja, jeg syns tydelig du nettopp gjorde det. Den riktige grensen for deg er kirka.

Den generelle riktige grensen er dokumentert til det fulle her, så det blir igjen avsporing på fakta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tja, jeg syns tydelig du nettopp gjorde det. Den riktige grensen for deg er kirka.

Den generelle riktige grensen er dokumentert til det fulle her, så det blir igjen avsporing på fakta.

Saken handler om at noen ikke har gjort god nok jobb, og dermed latt tingene skli ut. Medisinen er å gjøre noe med rutinene, slik at det ikke får lov å skje. Ingen grunn til å gjøre dette verre enn det er

Lenke til kommentar

Jeg bruker en fin artikkel fra i fjor for å besvare dette:

Det fins grenser for vår velvilje. Derfor må de fattige skjerpe seg.

Artikkelen går jo fullstendig glipp av hovedpoenget som har gjort dette har blitt noe problem i det hele tatt: All faenskapen de bedriver utenom selve tiggingen. Hadde det ikke vært for faenskapen, kriminaliteten og raseringen hadde det ikke vært noe problem. Istedet prøver kronikken å spille på og harselere med uredelige argumenter som at "Nordmenn er redde for det fremmede" "redde for fattige" etc. Fullstendig skivebom mao. og klare teoretiseringer fra noen som aldri har hatt noe særlig praktisk erfaring med situasjonen og generelt er lite opplyst om situasjonen. Sikkert koselig å sitte oppe på "Vindern" og harselere med all "moroa" som skjer langt unna deg selv.

Saken handler om at noen ikke har gjort god nok jobb, og dermed latt tingene skli ut. Medisinen er å gjøre noe med rutinene, slik at det ikke får lov å skje. Ingen grunn til å gjøre dette verre enn det er

Her er jeg helt enig, men det skyldes trolig at ingen politikere tør å gripe tak i situasjonen nettopp fordi man da vil få uredelige og falske beskyldninger mot seg slik vi har sett masse eksempler på her i tråden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde det bare vært tigging så hadde det vært et jævlig irriterende problem. At det kommer noen få er greit.

At det kommer en flom av tiggere fra andre land og innvaderer ikke bare oslo, men hvert kjøpesenter i hver minste by langs hele landet, det er å gå for langt! Selv i små kommuner er det sigøynertiggere nå. Før så man dem i Oslo, Berge, Trondheim og Stavanger. Nå er de i tettsteder som knapt engang har bystatus. Slik kan vi ikke ha det i Norge!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet at den gamle raddisen Knut liker å sette tingene helt på spissen - men jeg postet det fordi det er noen som mener at folk helst må gå på føttene selv, og bruke tomme hermetikkbokser med tråd mellom enhetene for kommunikasjon, og at alt som er moderne, slik som moblier ol, er å betrakte som solide bevis for at de er griserike, og kun farer med bedrag og løgn.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i begge deler: ja man kan sitte på en bil eller ha en mobiltelefon og fortsatt lide stor nød. Syria er et utmerket eksempel der. Samtidig er jeg veldig enig i kritikken om at tigging ikke kun er et problem i seg selv. Det er omfattende kriminalitet som følger med: innbrudd, narkotika, prostitusjon, tvang, tyveri osv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...