Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Om jeg slipper en femkrone eller en tikrone i koppen til en rom, eller til og med en tusenlapp, så ville ikke dette gjort livet til vedkommende bedre... Så du kan altså spå fremtiden - det kan ikke jeg Jeg forteller ikke hva andre skal gjøre, jeg bare sier at de som gjør sånt opprettholder problemet til de flestes forargelse. Så du forteller kanskje bare Vanvittige sky hva han ikke skal gjøre ... og det gjelder bare den ene - ser du ikke at du prøver å påvirke? Hva angår "de fleste", så antar visst du at du er del av et flertall, men det tror ikke jeg stemmer helt - Når det kommer til et visst punkt, vil du nok oppleve et nytt "Rosetog", for da har du vekket det største flertallet her til lands ... Det er jo disse menneskene som gir, som skaper tiggerturismen... Det er jo disse liberale/kapitalistiske, grådige og hensynsløse egoistene som skaper ubalansen Hadde ingen gitt, så ville ingen ha kjempet for autoritære lover. Jeg liker ikke autoriteter og autoritære ideer Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Så lenge ingen kan hoste opp eliten og bakmenn, er man overlatt til å ut fra sin egen forståelse, avgjøre om den som rekker ut hånden, virkelig er en sann trengende. Er det unødvendig å poste denne igjen? http://www.dagbladet...mfolk/27185510/ 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 [/size]Så du kan altså spå fremtiden - det kan ikke jeg Du kan altså ikke se litt inn i fremtiden? Du trenger ikke ha overnaturlige evner. Hva skjer om du slipper på litt penger i koppen deres? Så tenker man på de alternativene som finnes, mens man eliminerer de mindre sannsynlge, og da sitter man igjen med det synet jeg har. Pengene du gir, vil ikke føre til at disse får det noe særlig bedre... Her er forskjellige alternativer: 1. Det går til tiggerne, som da kan kjøpe seg litt mat og drikke... 2. Det går til bakmenn som bruker pengene på å utvide palassene sine. Kjøpe fine biler, etc. 3. Noe kommer tiggerne til gode, dvs 10 prosent, resten må de tilbakebetale til bakmennene. 4. De går til langsiktige formål som romfolket har planlagt: For eksempel skoler, og fabrikker som kan gi dem arbeidsplasser, etc. som kan få dem varlig ut av tiggerbransjen. Har du flere punkter? Og hva er mest sannsynlig med tanke på at de aller fattigste ikke kommer seg hit? Og de fattige som kommer seg hit, de låner penger av bakmenn som får dem hit, og som de står i gjeld til. Hva går pengene til, når du putter penger i koppen deres? Går det til mat? Går det til hus? Går det til å sikre dem varig økonomisk trygghet? Jeg tror at disse lever fra hånd til munn, og at de absolutt ikke tenker langsiktig... Om de hadde gjort det, så ville vi ha sett at de kunne det... Så man vet ikke hvor pengene går, det burde være nok til at man unngår å gi dem penger, og heller bruker (dersom man faktisk ønsker å hjelpe dem) pengene på frelsesarmeen eller liknende seriøse aktører som kan hjelpe dem på lang sikt. Så du forteller kanskje bare Vanvittige sky hva han ikke skal gjøre ... og det gjelder bare den ene - ser du ikke at du prøver å påvirke? Hva angår "de fleste", så antar visst du at du er del av et flertall, men det tror ikke jeg stemmer helt - Når det kommer til et visst punkt, vil du nok oppleve et nytt "Rosetog", for da har du vekket det største flertallet her til lands ... Jaja, det er ikke så viktig for meg egentlig.. Hvor mange og sånt, men det jeg sier er at det er bortkastede penger, og at de som gir dem penger opprettholder tiggerproblemet... Det er jo disse liberale/kapitalistiske, grådige og hensynsløse egoistene som skaper ubalansen Egentlig ikke... Det tror jeg er en myte. Det er helt andre grunner til at disse sliter. Og det har intet med kapitalisme å gjøre. Kapitalisme er jo det som faktisk kan få disse menneskene opp og frem... Jeg liker ikke autoriteter og autoritære ideer Ikke jeg heller... Derfor ønsker jeg andre løsninger på problemet som faktisk vil fungere, og det er at så mange som mulig slutter å gi. Da må de finne på noe annet. Da må vi finne andre løsninger for dem. Skaffe dem et arbeid osv. 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 8 av 10 kjører over fartsgrensa. Det er et lovbrudd, et ganske alvorlig et også. Fra tid til annen, ja. Hadde det vært fri fart på alle veier, ville de fleste gjort det langt oftere. Hadde du gått og tatt andre sine ting bare fordi det var lovlig? Ikke jeg, personlig. Men det finnes mange i samfunnet som mener at alt burde vært gratis. Som tidligere ansatt i butikk vet jeg det veldig godt. Hadde det vært lovlig å stjele, kunne vi ikke stoppet de som forsøkte å ta med seg 32" flatskjermer ut av butikken, uavhengig av om de skjulte de under skjørtet eller gjorde det åpenlyst. Det ville fort blitt vanlig og "stuerent" å gjøre det, og da ville færre tenkt over at det var feil å gjøre det. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Det er jo disse liberale/kapitalistiske, grådige og hensynsløse egoistene som skaper ubalansen Dette er jo like godt en beskrivelse på romfolket. Kapitalistiske: De tigger, for å få penger. Og de fleste pengene går til kapitalister. Grådige: De fleste som kommer hit, har det mye bedre enn de fattigste i Romania. Og de fleste pengene går til rike bakmenn. Hensynsløse: De driter i bakgårder, søpler til våre nærområder og tar null hensyn. Egoister: Se forrige punkt. De bryr seg bare om seg selv. 4 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Hadde vi ikke gitt dem penger hadde de dratt og vi hadde blitt kvitt dem. Hvorfor vil du invitere flere av dem over til Norge? Du har et meget godt poeng... Vi blir jo utskjelt fordi vi ikke er gode nok mot romfolket. Jeg vil invitere romfolket til Norge fordi, vi er ikke alene i dette universet og kan lære noe av våres kosmiske brødre og søstre, de kan hjelpe oss med vår utvikling Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Er det unødvendig å poste denne igjen? http://www.dagbladet...mfolk/27185510/ Fine greier ... Seksjon for organisert kriminalitet i oslopolitiet har siden i fjor sommer etterforsket en serber (48) og en rumener (23) for å ha hentet romfolk fra Romania til tvangsarbeid i Oslo. Begge er siktet for menneskehandel, mens 48-åringen i tillegg må svare for påstått frihetsberøvelse mot to av de fornærmede. Her oppfører altså næringslivet seg som vanlig. Noen blir utnyttet av noen andre, og tilfeldigvis er det her snakk om serber og rumener. Det kunne like gjerne vært; polakk og nordmann - eller; ukrainer og nordmann Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Da må de finne på noe annet. Da må vi finne andre løsninger for dem. Skaffe dem et arbeid osv. Jeg hjelper deg med en fornuftig rekkefølge Da må vi finne andre løsninger for dem. Skaffe dem et arbeid osv. Da må de finne på noe annet Endret 19. mai 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Takk for mer belysning i saken... Jeg stiller et spørsmål, det å mene å ikke gi dem noe vil løse problemet, men for meg høres det ut som type teori politikk som eier ingen realisme... En historie ifra en venn. Han er dog ifra et annet land enn Norge... Da han som veldig ung observerte han en tigger, som satt og tigget en god del, mer eller mindre... Senere på dagen så såg han den samme tiggeren gå bort til bilen sin, det var en mercedez eller bmw, en flott bil faktisk. Skiftet klær osv.... Dette har gjort et innhugg i han slik at han aldri gir noe som helst til tiggere... Jeg kan nevne at denne personen er veldig snill og sympatisk. Men å gi til tiggere, for han, aldri.... En av hovedgrunnene jeg gir 1 krone. Har ikke noe med romfolket å gjøre... Det er trossalt andre nasjoner som tigger her, også norske gatemusikanter. Men det er å trene opp min personlige evne å gi. Jeg mener det å gi er en god egenskap. Jeg sa noen gode lov ord til ei søt rumensk kvinne i går, dog var hun litt høyt oppe i alderen. Men hun har et godt smil, jeg var full. Sa til henne at hun hadde et nydelig vakkert smil, spurte om jeg kunne få en klem. Sa at hun lyste opp byen med sin væren. Hun sa nei og spurte meg om penger; do you have some coins, please! De afrikanske prostituerte har gitt meg opp. Men jeg tilbyr dem alltid sigaretter når jeg er på byen. Spør om de vil ha en røyk. Jeg tilbyr også aliens sigaretter 2 rumenske kvinner spurte meg om coins, jeg ga dem 3 sigaretter hver.. Så, ja det kan være bra og gi til romfolket, men kansje noe annet enn penger... Ser for meg Bakmenn med container lass med løse sigaretter. Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Fra tid til annen, ja. Hadde det vært fri fart på alle veier, ville de fleste gjort det langt oftere. Nei, jeg tror så lenge folk hadde fått tilstrekkelig informasjon om omstendighetene så ville de kanskje valgt å følge fartsgrensene selvom det ikke var lovpålagt, jeg vet at jeg ville gjort det. Jeg tror ikke loven i seg selv er betydelig. Ikke jeg, personlig. Men det finnes mange i samfunnet som mener at alt burde vært gratis. Som tidligere ansatt i butikk vet jeg det veldig godt. Hadde det vært lovlig å stjele, kunne vi ikke stoppet de som forsøkte å ta med seg 32" flatskjermer ut av butikken, uavhengig av om de skjulte de under skjørtet eller gjorde det åpenlyst. Det ville fort blitt vanlig og "stuerent" å gjøre det, og da ville færre tenkt over at det var feil å gjøre det. Og jeg har hørt dette bli sagt fra så mange: "Man trenger lover for ellers vil alle klikke, men ikke meg da." Jeg tror dere sliter med et overoppblåst ego og et litt for dårlig syn på alle andre. Dere kan stoppe noen som tar noe fra dere selvom det ikke er lovbestemt. Dere har vel for pokker makt over deres egne liv og omstendigheter? Poenget mitt er at forbudet ikke løser noe, det bare skyver oss lengere vekk fra en god løsning. Man må se på hvorfor folk stjeler, også må man handle etter det. Endret 19. mai 2013 av Shrooms Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) At romfolket fortjener respekt? Da må de først vise seg respekten verdig. Det må stilles samme krav til romfolk fra EØS området som det gjøres til våre egne borgere og alle andre som kommer hit. Vi kan ikke ha særregler som gjelder romfolket. De må innordne seg som alle andre. At tilreisende romfolk er overrepresentert på kriminalstatistikken sier jo sitt. Politiet hadde nylig en kontrollrunde hvor 68 av de 69 som fikk en identitetssjekk hadde kriminelt rulleblad. Rumenere (les rom) topper statistikken over utviste personer pga kriminell aktivitet. Dessuten vil jeg anslå at knapt nok noen av de tilreisende er kvalifisert for det norske arbeidsliv. På den annen side er det mange flinke, ærlige, hardt arbeidene og godt kvalifiserte rumenske arbeidere i Norge. Norge gir store bidrag gjennom EØS avtalen som går til og bedre forholdene for romfolket i Romania. Det har blitt bygget mange nye boliger i Romania for romfolket. Dessverre er tilstanden den at de som bor i første etasje i en blokk har en tendens til å ta med seg kyrne, oksen og hestene inn i leiligheten! De i andre får stuet inn griser og sau. De i tredje får inn noen høns og ender. Bor du i tredje etasje kan det som kjent være et problem å få inn oksen. Slik er faktisk tilstanden. I Romania ble det satt av midler og studieplasser til romfolket. Representanter fra romfolket skulle styre ordningen. Tenk resten selv. Ja du gjettet riktig. Det hele forsvant i svindel og korrupsjon. Via skjult kamera og mikrofon fanget rumensk Tv opp det hele hvor representanter for romfolket solgte ut studieplasser til andre som ikke var kvalifisert. På et hotelrom i Bucuresti, Romania fant jeg et infoskriv fra politiet. De kunne opplyse om at Bucuresti var en trygg by så lenge du holdt deg unna strippebarene og sigøynerområdene. Rasistisk eller en saklig opplysning? Å komme drassende med romfolkets 1000 årlige historie har lite relevans. Det er mange andre folkeslag som har opplevd verre ting enn sigøynerne. Jødene, Japans okkupasjon av Korea, etnisk rensing i sentral Europa under Stalin, et tyskland som var bombet sønder og sammen etter WW2. Men fellesnevneren er at de alle klarte å reise seg og bli en del av det globale samfunn. Integrasjon er ikke bare enveiskjøring, en må også selv bidra. I dagens norske velferdsstat bor det 500 rom med norsk pass. På 70 og 80 tallet brukte det offentlige 1,5 milliarder 2012 kroner på å integrere sigøynere i det norske samfunnet. Status i dag er at ingen jobber, ingen studerer, kun ei har videregående. Alle går på trygd. Og de fleste er analfabeter. Barn, som utgjør 1/3 av romfolket går knapt nok på skole uten at det ser ut til å hefte myndighetene. Det skjer svært mange barnefødsler med jenter under 16 år blant romfolket uten at det blir reagert. Tvangs og arrangerte ekteskap florerer. Helt ned i 12 års alderen. De fleste romkvinner er ”alenemødre”. Ekteskapet registreres ikke hos norske myndigheter, dermed får ”alenemødrene” ekstra trygd og tildelt en kommunal leilighet, selv om barnefaren (fedrene) allerede disponere en. Den andre leiligheten leies ut. Det offentlige svindles. Kvinner er annenklasses individer blant romfolket. De skal tjene mannen og svigerfamilien. Leger som har romfolk som pasienter opplever et stort press om å uføretrygde pasienten samt attest på at barna er for syke til å gå på skole. Kriminalstatistikken er også et kapittel for seg blant herboende romfolket. Nylig har politidirektoratet fremlagt et forslag om å forby tigging, ettersom de ser en klar sammenheng mellom tigging og vinningskriminalitet blant omreisende romfolk. For et par år siden satte det offentlige igjen i gang tiltak for romfolket. I kjent stil ble det fra byråkratiet sin side utarbeidet en handlingsplan. Interessen fra romfolket var laber, med unntak av et tiltak. Hvordan søke støtte fra NAV……….. På et norsk universitet er det en/ei forsker som har gått det norske rommiljøet nærmere i sømmene. Vedkommende tørr ikke publisere innholdet i rapporten av frykt for å bli kalt rasist. Så langt er vi kommet i det politisk korrekte Norge. Uverdig forhold for kvinner og barn og samfunnet generelt må ikke synliggjøres. Det kan nemlig stigmatisere en hel gruppe. Hvis vi skal få integrert romfolket, så må vi slutte med ord som respekt, samarbeid, dialog, nestekjærlighet, sympati, empati, toleranse, medmenneskelighet, kultur etc Det må skje ”the hard way” Endret 20. mai 2013 av Heradon 7 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Meget bra innlegg og svært gode poeng. Burde vært klistret opp på førstesiden i papiravisene slik at flere kanskje klarer å få opp øynene. 6 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Meget negativt og styrt innlegg - akkurat midt i blinken for sånne som har stor tro på autoritetene kunne vært skrevet på et mer autoritært språk, kanskje tysk hadde passet Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Meget negativt og styrt innlegg - akkurat midt i blinken for sånne som har stor tro på autoritetene Fascister kaller man det; pingler som gjemmer seg bak sterke regimer. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Meget negativt og styrt innlegg - akkurat midt i blinken for sånne som har stor tro på autoritetene kunne vært skrevet på et mer autoritært språk, kanskje tysk hadde passet Sannheten er ofte kjip. Spesielt når man kronisk fornekter den. Men om det hjelper deg å kalle det for "stor tro på autoiritetene" så lykke til. Fascister kaller man det; pingler som gjemmer seg bak sterke regimer. Her er argumentene dine fortsatt på topp ser jeg! Endret 20. mai 2013 av Vice 3 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Her er argumentene dine fortsatt på topp ser jeg! Du er faen ikke sann, MÅ du kommentere på alt jeg skriver? Det var da for pokker ikke et argument. Det var en morsom kommentar rettet til Vanvittige Sky og hadde ingenting med deg å gjøre. Endret 20. mai 2013 av Shrooms Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Jeg hjelper deg med en fornuftig rekkefølge Da må vi finne andre løsninger for dem. Skaffe dem et arbeid osv. Da må de finne på noe annet Hvorfor må vi skaffe arbeid til analfabeter, uten utdanning, uten relevant arbeidserfaring eller uten språkkunnskaper til å gjøre seg forstått i Norge? Samtidig er køene lange for grekere, spanjoler, italienere som alle kan språk, kan lese, har utdanning og arbeidserfaring. De finner vi ikke arbeid til, men så er de heller ikke sigøynere, og derfor vil du ikke prioritere dem? Eller vil du prioritere alle som kommer hit på en likeverdig måte? Isåfall kommer sigøynerne bakerst i køen og må tigge akkurat som nå, selv om vi skaffer jobb til utlendinger. For da vil alle jobbene bli tatt av kvalifiserte søkere fra sør-europa, ikke øst-europa. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Sannheten er ofte kjip. Spesielt når man kronisk fornekter den. Men om det hjelper deg å kalle det for "stor tro på autoiritetene" så lykke til. Det var en Venstrepolitiker innom her forleden, og han hadde samme holdning som deg, så jeg får bruke samme svaret: uannsett hvor tynt du forsøker å skjære sannhetspølsa di, vil likevel pålegget ha to sider Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hvorfor må vi skaffe arbeid til analfabeter, uten utdanning, uten relevant arbeidserfaring eller uten språkkunnskaper til å gjøre seg forstått i Norge? Vet ikke, men hva skal vi ellers gjøre med dem, og for dem? Samtidig er køene lange for grekere, spanjoler, italienere som alle kan språk, kan lese, har utdanning og arbeidserfaring. De finner vi ikke arbeid til, men så er de heller ikke sigøynere, og derfor vil du ikke prioritere dem? Fremdeles ingen spesiell grunn for å la det gå ut over de vanskeligst stilte Eller vil du prioritere alle som kommer hit på en likeverdig måte? Isåfall kommer sigøynerne bakerst i køen og må tigge akkurat som nå, selv om vi skaffer jobb til utlendinger. For da vil alle jobbene bli tatt av kvalifiserte søkere fra sør-europa, ikke øst-europa. Jeg forholder meg til alle som kommer hit og ber om hjelp, og begynner med de som har det verst Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Vet ikke, men hva skal vi ellers gjøre med dem, og for dem? Hva skal vi gjøre med hele verdens fattige og arbeidsløse? Invitere dem til Norge og gi dem arbeid her? Et ganske radikalt politisk påfunn. Du finner ikke støtte for det i befolkningen. Jeg forholder meg til alle som kommer hit og ber om hjelp, og begynner med de som har det verst De som klarer å reise gjennom hele Europa har det ikke verst. Endret 20. mai 2013 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg