Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uannsett hvor tynt man skjærer "sannhetspølsa", har pålegget fremdeles to sider

Derfor er en middelvei, den sanneste vei

Tja, den andre siden er de i romania som virkelig trenger hjelp. Så bruk pengene på de istedet. En krone brukt her på feilslått empati, blir da ei krone mindre på de som virkelig trenger hjelpen - som er i romania. 50 øre på hver er ikke god løsning nei - det blir å støtte eliten og bakmenn.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tja, den andre siden er de i romania som virkelig trenger hjelp. Så bruk pengene på de istedet. En krone brukt her på feilslått empati, blir da ei krone mindre på de som virkelig trenger hjelpen - som er i romania. 50 øre på hver er ikke god løsning nei - det blir å støtte eliten og bakmenn.

Så lenge ingen kan hoste opp eliten og bakmenn, er man overlatt til å ut fra sin egen forståelse, avgjøre om den som rekker ut hånden, virkelig er en sann trengende. Heldigvis har vi fått brukbare alternativer, og dermed et bevis for at det nytter, selv om det tar lengre tid enn man ønsker seg. Og jeg ser ikke at man da skal kutte ut denne typen førstehjelp, men heller være lojal nok til å bruke de nye mulighetene med vett og forstand og medfølelse.

Hjelp de som viser at de vil noe annet enn bare å bli sittende på samme sted og i samme tilstand!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Middelveien er den sanneste.Når jeg blir tatt på fersken i å drite i hagen din så nekter jeg alltid plent fordi vi da blir nødt til å ta middelveien, og det er jo som kjent den sanneste vei :)

Du er i det gøyale hjørnet ser jeg, og sier med fynd og klem:

1. din sannhet
  2. min sannhet
  3. den egentlige sannhet som lå midt mellom oss et sted ...

Lenke til kommentar
Hjelp de som viser at de vil noe annet enn bare å bli sittende på samme sted og i samme tilstand!

Ja, egentlig et godt forslag. Så dra til Romania, start prosjekter der man skaper. La de som er med få mat, og gi de lønn etterhvert når verdiskapning skjer. Så er det jo fritt fram for alle, også 'eliten' å delta.

Personlig tror jeg de vil fortsette å suge her og i andre land, mens de virkelig trengende vil ønske et slikt tilbud velkommen og delta mer enn villig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil si; takk i like måte ...

Uannsett hvor tynt man skjærer "sannhetspølsa", har pålegget fremdeles to sider

Derfor er en middelvei, den sanneste vei

:)

Når jeg ikke gir til tiggere, så er det jo ikke jeg som opprettholder problemet?

Om jeg skulle ha gitt penger, så hadde jeg gitt penger til frelsesarmeen (jeg er ikke kristen, men(...)) da ville pengene gjort mer nytte for seg. Jeg kan også støtte tiltak som kan gi disse et varig yrke. Utdanning etc. Jeg ønsker ikke noe forbud mot tigging da, av den enkle grunn at jeg ikke tror det har noe for seg. Det vil ikke hjelpe noe som helst. Det eneste som kommer ut av det er ondskap. Det er egentlig bedre å forby mennesker å gi dem penger i så måte. Men også dette blir alt for overformyndersk og autoritært etter min smak. Men å ikke gi til tiggerne, vil bidra til at det ikke blir lønnsomt for dem å tigge i Norge, og de må finne på noe annet. Men det er viktig at det blir lagt til rette for disse folka slik at de kan komme seg ut av fattigdommen, slik vi nordmenn kom ut av den, og det er ved å jobbe. Det er ved utdanning etc

Det er ingen som har noen fremtid som tiggere. Gir man til tiggere, så vil de fortsette som tiggere, og så har man den onde sirkelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

.. og dette er hvorfor vi burde ulovliggjøre tigging. Da vil det bli mindre attraktivt å tvinge folk til å tigge for dem, samt at vi da får satt ressursene der de faktisk trengs istedet for å jage romfolk hit og dit.

Hvordan vil det gjøre det mindre attraktivt? Hvor skal du få disse ekstra ressursene til å etterfølge denne loven fra? Folk flest går rundt med en håpløs illusjon om at lovverket vårt bestemmer hva folk gjør. Alle som har gjort noe kriminelt vet at dette ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Hvordan vil det gjøre det mindre attraktivt? Hvor skal du få disse ekstra ressursene til å etterfølge denne loven fra? Folk flest går rundt med en håpløs illusjon om at lovverket vårt bestemmer hva folk gjør. Alle som har gjort noe kriminelt vet at dette ikke stemmer.

Det blir mindre tilreisende tiggere om tigging gjøres ulovlig. Det er etter at tigging ble lovlig i Norge at vi fikk problemet med tilreisende tiggere. Andre land, hvor tigging har vært lovlig i lengre tid, har hatt dette problemet lenge før Norge.

Ellers er det totalt feil det du sier. Om det er lov å kjøre i 200km/t så vil mange flere gjøre det, enn på en vei hvor det er 80 km/t. Er det lov å naske i butikker, ville mange flere gjort det. Det er ganske innlysende. Så jo, lovverket vårt bestemmer hva de fleste gjør. At noen er kriminelle, er ikke noen grunn til å fjerne alle lover.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når jeg ikke gir til tiggere, så er det jo ikke jeg som opprettholder problemet?

Hvis du hadde holdt det for deg selv, så er jeg enig i at du har valgt din måte å håndtere det på, men siden du forteller andre hva de skal og bør gjøre, uten at du har noen bedre oversikt over hele problemet, blir du en like stor del av problemet som det jeg er, ved min trang til å gjøre det motsatte.

Likevel synes jeg ikke det er noen av oss som kan kalles årsaken for helhetlig problemstilling

Lenke til kommentar

For da.frigjør vi ressurser som vi bruker på å jage romfolk og prøve å få ID og frakte dem hit og dit. Da ka vi bruke dem til å virkelig hjelpe de som blir utsatt for menneskehandel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er det totalt feil det du sier. Om det er lov å kjøre i 200km/t så vil mange flere gjøre det, enn på en vei hvor det er 80 km/t. Er det lov å naske i butikker, ville mange flere gjort det. Det er ganske innlysende. Så jo, lovverket vårt bestemmer hva de fleste gjør. At noen er kriminelle, er ikke noen grunn til å fjerne alle lover.

De fleste er kriminelle. Det vil si, de fleste bryter den norske lov. Og nei, jeg er fullstendig overbevist om at folk ikke hviler på den norske lov når de gjør valg i livet sitt. Folk gjør det de må, folk gjør det de vil, men det blir formet av omgivelsene. Lovene reflekterer kanskje dette til en viss grad, men de er ikke innvirkende i vesentlig grad. Grunnen til dette er selvsagt fordi de fleste lover er helt umulig å overholde(det ville krevd en politistat som ingen av oss hadde likt), men vi liker illusjonen.

For da.frigjør vi ressurser som vi bruker på å jage romfolk og prøve å få ID og frakte dem hit og dit. Da ka vi bruke dem til å virkelig hjelpe de som blir utsatt for menneskehandel.

Jeg tror det å gjøre tigging ulovlig vil gjøre omstendighetene for de som er utsatt enda verre.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Jeg tror det å gjøre tigging ulovlig vil gjøre omstendighetene for de som er utsatt enda verre.

Kom gjerne med en forklaring på hvorfor du mener at omstendighetene deres hadde vært verre.

Husk at vi kan fremdeles hjelpe andre i form av tilskudd (som vi allerede gjør) og da heller bruke ressursene vi har her på å hjelpe de som virkelig trenger det og som blir tvunget til å tigge selv om det er ulovlig istedet for å måtte kjeppjage tigger hit og dit. Det å ulovliggjøre tigging vil sende hjem de fleste som er her for kun deres egen vinnings skyld, og da kan vi bruke ekstra tid og ressurser på de som blir tvunget ut i tigging til tross for at det er ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste er kriminelle. Det vil si, de fleste bryter den norske lov. Og nei, jeg er fullstendig overbevist om at folk ikke hviler på den norske lov når de gjør valg i livet sitt.

Uansett hva du tror, og uansett hva du gjør, så følger de fleste nordmenn de fleste lover, og en del følger de fordi de er lover, og ikke fordi det er "feil" å gjøre lovbruddene.

Gjør det lovlig å ta med seg hva som helst ut av en butikk uten å betale, og se hvor mange butikker som fortsatt eksisterer neste år. Innfør fri fart på alle veier i Norge, og se om vi klarer å holde veidødsstatistikken like lav fremover.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. og dette er hvorfor vi burde ulovliggjøre tigging. Da vil det bli mindre attraktivt å tvinge folk til å tigge for dem, samt at vi da får satt ressursene der de faktisk trengs istedet for å jage romfolk hit og dit.

Nei. Det hjelper ingen ting. Nei det blir ikke mindre atraktivt. Nei problemet forsvinner ikke.

Nei, resursene i politiet blir prioritert feil.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde holdt det for deg selv, så er jeg enig i at du har valgt din måte å håndtere det på, men siden du forteller andre hva de skal og bør gjøre, uten at du har noen bedre oversikt over hele problemet, blir du en like stor del av problemet som det jeg er, ved min trang til å gjøre det motsatte.

Likevel synes jeg ikke det er noen av oss som kan kalles årsaken for helhetlig problemstilling

Om jeg slipper en femkrone eller en tikrone i koppen til en rom, eller til og med en tusenlapp, så ville ikke dette gjort livet til vedkommende bedre... Jeg forteller ikke hva andre skal gjøre, jeg bare sier at de som gjør sånt opprettholder problemet til de flestes forargelse.

Det er jo disse menneskene som gir, som skaper tiggerturismen... Hadde ingen gitt, så ville ingen ha kjempet for autoritære lover. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Uansett hva du tror, og uansett hva du gjør, så følger de fleste nordmenn de fleste lover, og en del følger de fordi de er lover, og ikke fordi det er "feil" å gjøre lovbruddene.

8 av 10 kjører over fartsgrensa. Det er et lovbrudd, et ganske alvorlig et også.

Gjør det lovlig å ta med seg hva som helst ut av en butikk uten å betale, og se hvor mange butikker som fortsatt eksisterer neste år. Innfør fri fart på alle veier i Norge, og se om vi klarer å holde veidødsstatistikken like lav fremover.

Hadde du gått og tatt andre sine ting bare fordi det var lovlig?

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Kom gjerne med en forklaring på hvorfor du mener at omstendighetene deres hadde vært verre.

Husk at vi kan fremdeles hjelpe andre i form av tilskudd (som vi allerede gjør) og da heller bruke ressursene vi har her på å hjelpe de som virkelig trenger det og som blir tvunget til å tigge selv om det er ulovlig istedet for å måtte kjeppjage tigger hit og dit. Det å ulovliggjøre tigging vil sende hjem de fleste som er her for kun deres egen vinnings skyld, og da kan vi bruke ekstra tid og ressurser på de som blir tvunget ut i tigging til tross for at det er ulovlig.

Fordi det å kriminalisere noe gjør at disse problemene blir mørketall og vi mister oversikten i enda større grad. Hvorfor mister vi oversikten? Jo, fordi folk vil gjøre alt de kan for å ikke bli tatt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...