Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utifra hun som har jobbet over 20 år med fattige i Romania, så er det meste det ja. BBC dokumentarene viser det samme. De andre er i så fall utnyttet og ved å gi til de, så støtter man kun bakmenn.

Og ikke for å glemme at 68 av 69 av de som tigger i Oslos gater har kriminell bakgrunn (i følge politiets egen statistikk).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan ikke dra tilbake til hjemlandet sitt og kjøpe seg ting for mat. Mat fungerer like dårlig som valuta for dem som det gjør for meg og deg.

Poenget mitt er fortsatt at det er mange av dem som tar imot mat med glede. Jeg har sett det.

Lenke til kommentar

Det er på ingen måte en stråmann. Du skrev at de ikke mister interessen hvis de blir tilbudt mat, og så sier at det å mene noe annet er å lyve, selv om man har opplevd det selv. Altså, det du i bunn og grunn da sier er at det ikke går ann at noen opplever dette fordi det ikke skjer og man lyver, og det er jo den egentlige løgnen; du bedrar deg selv.

Hvis du ikke mente det sånn så burde du uttale deg annerledes neste gang.

Det er en stråmann når du tar noe ut av kontekst og bruker det til å motvise mine meninger på ting som jeg aldri har uttalt. Jeg sa at det er en løgn å påstå at sigøynere som en gruppe mister interessen hvis de blir tilbudt mat.

Nei, det er mange av dem som ikke mister interessen av mat. Tror du at de som kommer hit er de som sitter på toppen i nettverket?

Det er helt sykt det hatet mot fattigdom dere har. Folk som dere burde reflektere innover før dere dømmer andre.

Lenke til kommentar

Og ikke for å glemme at 68 av 69 av de som tigger i Oslos gater har kriminell bakgrunn (i følge politiets egen statistikk).

Har du satt heroin-sprøyta er du kriminell, har du kjørt for fort på veien er du kriminell, har du sovet ute i Oslo sine gater er du snart kriminell, har du røyka cannabis er du kriminell, har du drukket brennvin over 60% er du kriminell. Har du jobba svart er du kriminell. (Den lista her kan bli veldig lang, men jeg regner med at du ser trenden.)

Poenget er: Det å være kriminell betyr ingen verdens ting. Det å være kriminell er noe som blir brukt som et dårlig undertrykkingsmiddel på folk som faller utenfor samfunnet vårt, og noe som gjør at vi kan skylde på dem istedenfor å gjøre noe med problemet og hjelpe folk som har det vanskelig.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Utifra hun som har jobbet over 20 år med fattige i Romania, så er det meste det ja. BBC dokumentarene viser det samme. De andre er i så fall utnyttet og ved å gi til de, så støtter man kun bakmenn.

Så løsningen din er?

Lenke til kommentar

Det er helt sykt det hatet mot fattigdom dere har. Folk som dere burde reflektere innover før dere dømmer andre.

Jeg har ikke noe hat mot fattigdom.

Jeg har imidlertid et hat mot at mange av romfolket som kommer hit, bruker bakgården der jeg bor som toalett, og avfallsplass.

Jeg hater at de roter i søpla og drar alt ut over i håp om å finne noe de kan bruke og ikke gidder å legge det de ikke vil ha på plass igjen.

Jeg hater at størsteparten av de på en eller annen måte er kriminelle eller med på å finansiere kriminalitet og at vi ikke kan gå på gaten uten å tviholde på mobiler og lommebøker for å unngå å bli ranet.

Jeg hater at mange av de oppfører seg agressivt når vi prøver å ignorere de når de kommer rett opp i trynet på oss og skal "gi oss" en rose.

Jeg hater at de prøver å lure oss ved å f.eks dra beinet etter seg, når man tidlig eller sent på dagen kan se samme person gå helt fint på begge beina.

Fattigdom i seg selv er ikke noe jeg hater. Jeg hater heller ikke at folk oppsøker hjelp. Men det er måten de utenlandske tiggerne gjør det på. Og som mange poengterer, og som bistandsarbeidere som arbeider spesielt mot Romania poengterer, så er det relativt velstående mennesker som kommer til Norge for å tigge og bygge opp sin eller bakmennene sin rikdom. De som virkelig trenger hjelp, sitter fortsatt i slummen i Romania, uten noe håp om en ok fremtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du satt heroin-sprøyta er du kriminell, har du kjørt for fort på veien er du kriminell, har du sovet ute i Oslo sine gater er du snart kriminell, har du røyka cannabis er du kriminell, har du drukket brennvin over 60% er du kriminell. Har du jobba svart er du kriminell. (Den lista her kan bli veldig lang, men jeg regner med at du ser trenden.)

Poenget er: Det å være kriminell betyr ingen verdens ting. Det å være kriminell er noe som blir brukt som et dårlig undertrykkingsmiddel på folk som faller utenfor samfunnet vårt, og noe som gjør at vi kan skylde på dem istedenfor å gjøre noe med problemet og hjelpe folk som har det vanskelig.

Det var et tynt argument (eller stråmann om du vil).

Majoriteten av den norske befolkning er ikke registrert med kriminelle handlinger, fordi de enten ikke utfører de, ikke utfører de så ofte, eller så mange av de.

Jo flere kriminelle handlinger man begår, jo oftere man utfører dem, og jo grovere handlingen er, jo større er sjansen for å bli registrert som kriminell. Det betyr at når 68 av en gruppe på 69 er registrert med kriminelle handlinger, har de utført en betydelig større andel, og en betydelig større alvorlighetsgrad, av kriminelle handlinger enn en gjennomsnittelig nordmann.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så løsningen din er?

Følg lovverket som allerede eksisterer. Hiv de ut og stopp de ved grensa, da vi vet mer enn nok og flere regler blir brutt - selv når de ikke er kriminelle. Likt med hva man gjør med f.eks Hells angels. Alle der er heller ikke kriminelle av de som kommer, men sannelig er det få som reagerer der på at de blir stoppet på grensa.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en stråmann når du tar noe ut av kontekst og bruker det til å motvise mine meninger på ting som jeg aldri har uttalt. Jeg sa at det er en løgn å påstå at sigøynere som en gruppe mister interessen hvis de blir tilbudt mat.

Nei, det er mange av dem som ikke mister interessen av mat. Tror du at de som kommer hit er de som sitter på toppen i nettverket?

Du skrev:

''Nei, de mister ikke interessen hvis de blir tilbudt mat. Det er en løgn.''

På ingen måte insuerte du at du mente de fleste. Du bare skrev at alle vi andre lyver om det. Det er ikke en stråmann når jeg spurte deg direkte om det jeg lurte på, og sa ingen sted ''hei alle sammen, se, han sa EN ting feil og nå er alt han ellers har skrevet ugyldig!''.

Ingen av oss påstår at det ikke finnes de som gladelig tar imot mat. Jeg har gitt flere ganger selv! Men det er de som ikke er interessert i mat, men kun penger. Vi hater ikke fattigdom.. vi hater at vi skal fortsette å tilrettelegge og invitere inn folk som ønsker å stjele fra oss og forsøple våre gater, og som attpåtil har ett ansvar for å kunne forsørge seg selv på alle mulige måter når de er her. Avtalen går begge veier!

Lenke til kommentar

Når dere kan kalle argumentene mine noe annet enn stråmannargumenter så kan vi fortsette diskusjonen, inntil det ser jeg ikke noe poeng i å fortsette. Stråmannsargumentet har blitt brukt som stråmann flere ganger i denne diskusjonen.

Jeg beklager for min feiltolkelse av det du skrev. Men jeg står fortsatt fast ved at de fleste av tiggerne i Norge setter pris på å bli gitt mat.

Lenke til kommentar

Denne tråden handler ikke om tiggere som ikke har noe valg , men om relativt ressurssterke romfolk som kommer til Norge for å søke lykken.

Jo, denne tråden handler om det så lenge dere drar alle tiggere under én kam. Dersom du kan skille mellom de tiggerne som er der helt frivillig og de som faktisk har det jævlig, så for all del. Men kom ikke og påstå at de fleste bare er der for å snylte og holde helvete. Da viser du at du ikke vet hva du snakker om.

Og ja, jeg synes samtlige av dere som har så evig mye imot tiggere er sippeunger uten perspektiver. Dere bader i fuckings luksus hele året, i et land som er så fjernt fra alle stridssoner som det går an å komme. Det skulle bare mangle at vi fikk inn en del uraffinerte romfolk hit, her i Norge er det jo tross alt jævlig chill i forhold til mange andre steder. Det er lov å klage, men dere fremstiller dere som ofre i en sak der motparten har en langt verre forhistorie, og der veldig mange av disse ikke engang har noe valg.

Endret av Lime Canes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følg lovverket som allerede eksisterer. Hiv de ut og stopp de ved grensa, da vi vet mer enn nok og flere regler blir brutt - selv når de ikke er kriminelle. Likt med hva man gjør med f.eks Hells angels. Alle der er heller ikke kriminelle av de som kommer, men sannelig er det få som reagerer der på at de blir stoppet på grensa.

Så du skal stoppe folk på grensa på grunnlag av deres genetiske bakgrunn? Dette er ikke et forsøk på noen stråmann, det er et spørsmål.

Lenke til kommentar

Du skrev om rasisme og rasisme har ingen ting med motvilje mot tiggere å gjøre uansett om de er norske eller utenlandske! Over 60% av Norges befolkning er imot tigging fordi tiggerne skaper gatebråk, forsøpler, stjeler og driver svindel da de faktisk ikke lider noen nød! De er alle godt kledd, har mobiltelefoner, organiserer seg og sjekker hvor mye hver enkelt "tjener", har biler og mister interessen straks de blir tilbudt mat istedenfor penger!

Rasisme har med fremmedhat å gjøre utelukket fordi folk er "fremmede", kommer fra et annet land, har en annen hudfarge, en annen religion el.

Javel, men hvorfor i alle dager skriver du dette til meg? :p

Har jeg skrevet noe sted at motstanden mot tiggerne kommer av rasisme?

Lenke til kommentar

Når dere kan kalle argumentene mine noe annet enn stråmannargumenter så kan vi fortsette diskusjonen, inntil det ser jeg ikke noe poeng i å fortsette. Stråmannsargumentet har blitt brukt som stråmann flere ganger i denne diskusjonen.

Så vi andre faktisk skal begynne å diskutere stråmannsargumentene dine istedet for at du slutter å komme med slike? Er det din oppfatning av en en lur måte å diskutere på? :wallbash:
Lenke til kommentar

Jo, denne tråden handler om det så lenge dere drar alle tiggere under én kam. Dersom du kan skille mellom de tiggerne som er der helt frivillig og de som faktisk har det jævlig, så for all del. Men kom ikke og påstå at de fleste bare er der for å snylte og holde helvete. Da viser du at du ikke vet hva du snakker om.

Er ikke så vanskelig: De som står skjelvende med knekk i knærne eller sitter med bøyd nakke og sliter med å holde hodet oppe har det jævlig. De som stjeler og driver med all slags faenskap befinner seg milevis over de som faktisk har det jævlig.

Og ja, jeg synes samtlige av dere som har så evig mye imot tiggere er sippeunger uten perspektiver. Dere bader i fuckings luksus hele året, i et land som er så fjernt fra alle stridssoner som det går an å komme. Det skulle bare mangle at vi fikk inn en del uraffinerte romfolk hit, her i Norge er det jo tross alt jævlig chill i forhold til mange andre steder. Det er lov å klage, men dere fremstiller dere som ofre i en sak der motparten har en langt verre forhistorie, og der veldig mange av disse ikke engang har noe valg.

Hvem er det som høres ut som en sippeunge egentlig? Les hva du selv skriver da mann! Og hva i all verden har forhistorie med dette å gjøre? Igjen: stygge forsøk på å dra inn irrelevante momenter i desperate forsøk på å generere argumenter til seg selv. :thumbdown:
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har forhistorie noe å si, med mindre du tror at tiggerne bare kommer svevende ned fra himmelen og inn på Karl Johan.

Og ja, dere er bortskjemte sippeunger. Det er absolutt ingen i hele verden som synes synd i dere, bortsett fra dere selv. Det finnes så mye ting å ta tak i i verden, og så velger dere å henge dere opp i en av de historisk sett mest degraderte, utstøtte og undertrykkede minoritetene i verden, og langer ut om hvor jævlige de er.

På toppen av det hele kommer en annen debattant inn her og påpeker hvor barmhjertige og snille Norge er overfor andre nasjoner og folkeslag. Jeg spyr.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Så vi andre faktisk skal begynne å diskutere stråmannsargumentene dine istedet for at du slutter å komme med slike? Er det din oppfatning av en en lur måte å diskutere på? :wallbash:

Nei, slik jeg ser det dreper du diskusjonen igjennom å gjentatte ganger kalle alle argumenter som du er imot for stråmannsargumenter. Sånn som dette her kommer du til å syns at er stråmannsargument.

Så kom deg forbi stråmannsbesettelsen din så kan vi ha en ordentlig diskusjon. Jeg har sluttet med personangrep, så nå kan du gjøre ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...