Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Jeg lurer ... hvis man har gått sammen noen personer. Hatt på oss litt slitte klær, en kopp og dratt til byen. Satt oss i og ved der disse rumenerne tigger. Gjort oss veldig trengende i blikket. Lurer på hva som ev har hendt. Skulle kanskje gjort det og filmet, for å dokumentere

Jeg har selv tenkt tanken på å tigge, prøve å tjene litt penger. Blogge litt om det på facebook eller whatever. Hadde vært interessant å vite hvordan folk ville reagert. Det er jo ikke ulovlig, og det å rakke ned på meg for at jeg gjør det (selv om det kanskje er veldig uetisk av meg) er jo diskriminerende

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva er så din kilde?

dessuten svarte du ikke på spørsmålet mitt

Min kilde er selve rapporten jeg kritiserer, samt at den ikke stemmer med det vi hører fra troverdige kilder.

Det er bare så vidt rapporten rører ved problematikken angående kriminalitet og forsøpling, og bortforklarer det lett med at det bare er "påstått" og at det går rykter om det. Det påstås langt på vei at det bare er oppspinn for å stigmatisere dem. Hele rapporten syder av at "Romfolket har det fælt, og det er så synd på dem."

Videre er det kun positive sider, eller ting uten kritisk overtone, som fremsettes i rapporten. En del av det som står går også totalt mot andre kilder som foreksempel:

"Ingen av påstandene om menneskehandel, bakmenn eller kriminalitet som karakteristisk for utenlandske tiggere, er så langt bekreftet fra politiet."

Dette er jo direkte løgn, ettersom politiet selv flere ganger har uttalt bekymring over kriminaliteten som begås av omreisende tiggere og har blant annet sagt:

"Oslopolitiet føler seg maktesløse overfor storinvasjonen av tiggere fra Romania i sommer (...) På en kveld for noen uker siden talte vi på en veldig kort periode 185 forskjellige tiggere i sentrum av Oslo. Vi kontrollerte 69 av dem, 68 av dem var registrert med straffbare forhold, sier Andresen."

http://www.tv2.no/ny...lo-3829483.html

Så det er mulig at Nova normalt er en troverdig kilde, men her har de gått i baret og satt sin lit til en enten utrolig lite gjennomarbeidet og mangelfull, eller bevisst misledende rapport av Ada Engebrigtsen.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den Nova rapporten er jo kun basert på intervjuer med romfolk/sigøynere og det blir også bemerket at disse lyver ovenfor ikke-romfolk. Det sier endel om verdien av rapporten. Det eneste som blir bekreftet er altså at romfolk lyver.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Den Nova rapporten er jo kun basert på intervjuer med romfolk/sigøynere og det blir også bemerket at disse lyver ovenfor ikke-romfolk. Det sier endel om verdien av rapporten. Det eneste som blir bekreftet er altså at romfolk lyver.

Med andre ord, den er totalt ubrukelig.

Egentlig utrolig at enkelte personer får lønn for å snekre sammen noe så vinglete.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Ingen av påstandene om menneskehandel, bakmenn eller kriminalitet som karakteristisk for utenlandske tiggere, er så langt bekreftet fra politiet."

Dette er jo direkte løgn, ettersom politiet selv flere ganger har uttalt bekymring over kriminaliteten som begås av omreisende tiggere og har blant annet sagt:

De toppa vel statistikken over hvor mange som er blitt sendt ut av landet pga kriminelle forhold også. Så skjønner ikke helt hvorfor noen her har et slikt stort behov for å overse fakta og heller tro på oppspinn

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en artikkel som sier litt om saken.

Seriøst... Det der var noen greier som ble avtalt på forhånd og da dette paret visste at de ble fulgt av en journalist så viste de seg selvsagt fra sin beste side. Det kommer ikke fram en eneste ting om det virkelige miljøet blant disse tiggerne. Den artikkelen der har enda mindre verdi enn rapportene til DIA i 2003 som sa at Saddam Hussein og Baathregimet i Irak hadde mobile produksjonslaboratorier og atomvåpen!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Seriøst... Det der var noen greier som ble avtalt på forhånd og da dette paret visste at de ble fulgt av en journalist så viste de seg selvsagt fra sin beste side. Det kommer ikke fram en eneste ting om det virkelige miljøet blant disse tiggerne. Den artikkelen der har enda mindre verdi enn rapportene til DIA i 2003 som sa at Saddam Hussein og Baathregimet i Irak hadde mobile produksjonslaboratorier og atomvåpen!

Hva for type artikler, eller fra hvem er det du godkjenner? Angående jukset i forkant av invasjonen i Irak, hadde i det minste de amerikanske "sigøynerne" "hele verden" bak seg i jukset, inkludert hvermansen ...

Skal vi overlate sannhetene til antisemittene våre og tiltaksløse navere som sutrer seg gjennom tilværelsen ved å kjede seg med farmville på facebook og lete etter enda svakere grupper, eller skal vi bruke litt vanlig anstendig vett og forstand

Lenke til kommentar

Hva for type artikler, eller fra hvem er det du godkjenner? Angående jukset i forkant av invasjonen i Irak, hadde i det minste de amerikanske "sigøynerne" "hele verden" bak seg i jukset, inkludert hvermansen ...

Vel, hadde det vært snakk om både politi og journalister som sivilkledd fulgte flere tiggere som var uavhengi av hverandre samtidig som de også fulgte større grupper med tiggere dag og natt over minst en uke, men helst en måned og filmet, tok bilder og opptak i det skjulte slik at tiggerne ikke ante noe om at de ble overvåket, da ville jeg fått tiltro til artikkelen. Det du la ut her var et helt bevisst eksperiment der tiggerne gikk inn for å vise seg fra sin beste side fordi de viste de ble holdt øye med og visste at folk ville få høre om det.

Når det gjelder begrunnelsene for angrepet på Irak hadde ikke USA andre enn Storbritannias statsminister Tony Blair og hans regjering bak seg samt noen få, andre regjeringer i helt ubetydelige og maktesløse land. Men rapporten fra amerikanske DIA hadde fortsatt større troverdighet enn denne artiklen om hvor fredelige og lovlydige de utenlandske tiggerne er!

Skal vi overlate sannhetene til antisemittene våre og tiltaksløse navere som sutrer seg gjennom tilværelsen ved å kjede seg med farmville på facebook og lete etter enda svakere grupper, eller skal vi bruke litt vanlig anstendig vett og forstand

Hva mener du med "antisemittene"? Og hva anser du som "vanlig, anstendig vett og forstand"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva mener du med "antisemittene"? Og hva anser du som "vanlig, anstendig vett og forstand"?

Med antisemitter relaterer jeg sigøynerproblematikken i samme sekk som vi legger jødeproblematikken - altså en vedvarende tilstand som ligger begravd i "folkedypet" og som vekkes til liv når enten jøder eller sigøynere gjør noe som oppfattes som "typisk" for de to folkeslagene, og som kan rettferdiggjøre harme og hat fra "oss"

Med vanlig vett og forstand, er det å legge merke til om det som skjer på gaten, virkelig stemmer med det som foregår på nettet og i media forøvrig. Jeg har ikke sett at de to verdener stemmer overens, enda

Legger ved et fint bilde fra i fjor:

Mens_vi_var_i_roset_963108a.jpg

Lenke til kommentar

Igjen bedrives det uredelig debattering: Antisemittisme har ingenting med romproblematikken å gjøre og er kun et forsøk på å avspore debatten og å fjerne seg fra virkelighetens problem: Romfolkets oppførsel.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Med antisemitter relaterer jeg sigøynerproblematikken i samme sekk som vi legger jødeproblematikken - altså en vedvarende tilstand som ligger begravd i "folkedypet" og som vekkes til liv når enten jøder eller sigøynere gjør noe som oppfattes som "typisk" for de to folkeslagene, og som kan rettferdiggjøre harme og hat fra "oss"

Dette er jo bare bullshitt! Dagens typiske motvilje/hat mot jøder skyldes Staten Israels oppførsel ovenfor den palestinske befolkningen samt at de nekter å rette seg etter hva FN og det internasjonale verdenssamfunnet sier. Kun idioter som Irans president Mahmoud Ahmadinejad hater fremdeles jøder bare fordi de er jøder.

Motvilje/hat mot tiggere enten de er norske eller utenlandske er da godt forklart i tråden for lengst: De fleste av dem er svindlere og lider ingen nød, de driver organisert tigging og fordeler områder mellom seg og kontrollerer hvor mye de tjener hver, flere av dem er kriminelle og de kunne faktisk jobbet for pengene istedenfor å sitte eller gå rundt og tigge. Flere av dem driver bare med forsøpling i tillegg. Og når det gjelder de utenlandske tiggerne har de ingen rett til å være her i landet i utgangspunktet! Vold ører det også med dem!

Med vanlig vett og forstand, er det å legge merke til om det som skjer på gaten, virkelig stemmer med det som foregår på nettet og i media forøvrig. Jeg har ikke sett at de to verdener stemmer overens, enda

Og for å finne ut av det må man altså observere dem i det skulte, ikke avtale med dem på forhånd!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og for å finne ut av det må man altså observere dem i det skulte, ikke avtale med dem på forhånd!

Hva er det med deg og det skjulte? Hvorfor ikke bare være et vanlig menneske? Jeg ser og har sett hvordan tingene foregår her i mitt nærmiljø (uten å måtte leke spion), og som du får med deg var det jeg som startet denne tråden for over et år siden. Og siden da har tingene gradvis gått seg til her i området - jeg sier ikke at det er godt nok, men langt bedre enn det var for bare et år siden. Nå har i det minste noen av tiggerne fått en slags jobb, og da synes jeg det er veldig greit å bygge på, så derfor slipper jeg ikke lengre penger i pappbegre, men benytter meg av det som til nå har blitt lovlig og passende nok for alle parter.

Lenke til kommentar

Et komplett idiotisk skriveri som fra begynnelsen av ødelegger hele innlegget ditt takket være dette useriøse og barnslige lavmålet! Vil du bli tatt seriøst heretter og fortsette diskusjonen så dropp den slags og hold deg saklig.

At du tror jeg bryr meg om jeg blir tatt seriøst eller ikke er interessant.

Jeg har ikke blitt lurt av noen leder. Kan godt være at du har blitt det. Jeg kjenner til problemer i fattige land. Skal vi gå inn på Afrika har jeg skrevet mye om problemene der tidligere. Da har jeg bla. tatt opp koloniseringen av Afrika, kappløpet om Afrika og Berlinkonferansen. Dette er ting som store deler av Europa sto bak. Og problemene finnes fortsatt selv om både europeiske og andre land driver u-hjelp og økonomisk bistand. Dog bærer vi langt ifra all skyld. Mye av dagens problemer må despoter og diktatorer som leder afrikanske land ta skylden for.

Despotene og diktatorene er som oftest innsatt av vestlige regimer. Og vi importer fortsatt varer for en ekstremt lav verdi. Dette er ikke tilfeldig, og har sterke relasjoner til kolonitiden.

Men nok om det. Tiggerne her i landet er sjelden eller aldri fra afrikanske land. Stort sett fra andre land i Europa. Så her lurer jeg på hva du vil ha fram. For når har vel rike og velstående land i Europa prøvd å kolonisere eller drive kappløp om mindre velstående land i Europa? Vi i Europas rike og velstående land bærer ikke skylden for at andre land i Europa er mindre rike og velstående. Og det er disse landene de motbydelige tiggerne kommer fra. Så hvor ligger vår skyld?

"Motbydelige tiggerne", det her snakker for seg selv. Du er stappa med fordommer. Romania er ikke et rikt land og vi kunne ha delt med oss, der er skylden vår. Hovedproblemet slik jeg ser det er bare det at når du som et individ født inn et av verdens rikeste land må klage på at det kommer noen hit å kanskje "narrer " litt penger fra deg så har du seriøse problemer. Verdsett det du har istedenfor. Og bruk den ekstra energien du har på å hjelpe noen.

Men noe av det man sender hjelper også. Trass i all korrupsjonen rundt olje for mat-programmet førte det til at Iraks befolkning fikk mat selv om det irakiske samfunnet forfalt og Saddam Husseins Baatregimet fortsatte luksuslivet sitt. Iraks befolkning hadde lidd langt verre uten olje for mat-programmet. Og det er helt riktig av oss å støtte Kosovo som nå endelig er fritt etter alle årene med undertrykkelse og vold fra Serbia!

Kampanjene mot Saddam Hussein er fylt med løgn, og det er ikke lagt skjul på dette engang. Unnskyldningene til vestens maktinntog rundt omkring i verden tar aldri slutt, hvorfor? Fordi vi har skapt en våpenindustri som må mate seg selv. Vi må krige får å opprettholde sysselsettingen. Vi er et maktregime, og jo fortere du og andre innser dette jo fortere kan vi komme oss videre.

Men igjen, det er ikke herfra disse tiggerne først og fremst kommer. Så hvordan skal vi i rike og velstående land ha skylden for tiggernes situasjon? Forklar gjerne det detaljert...

Skylden ligger i at du tar din rikdom forgitt. Det er kvalmt når 1 milliard mennesker sulter.

Som sagt har noe av hjelpen vi sender effekt og noe har det ikke. Norge har bla. ledet bistandsgruppen for palestinerne i årevis og gjort en kjempejobb der! Vestbredden som ledes av Den palestinske selvstyremyndigheten og Fatah er klare til å fungere som en suveren stat. At situasjonen er en helt annen for palestinerne på Gazastripen skyldes først og fremst Hamas.

Ja, Hamas har skyld for Palestina konfilkten. Hvor lenge har du følgt med på denne konflikten? Det er en sammensatt konflikt.

Nei, man velger ikke hvilket land man blir født i. Og det finnes forskjellige muligheter i forskjellige land. Men alle land har sine problemer å stri med. Her i Norge feks. ser du jo overflod av voldtekter og vold med kniv flere steder i landet, ikke minst i Oslo. Og det er mange arbeidsløse her som ønsker å jobbe, bidra og være uavhengige istedenfor å måtte leve på noen form for trygd. Og det selv om det er tilbud som feks. NAV og Arbeid med bistand ute og går. Og vi har store problemer med narkomaner som holder til ute på gaten, igjen spesielt i Oslo. Alkoholikere holder til der også. Og generelle uteliggere... Vi trenger ikke et enormt kobbel av utenlandske folk som reiser hit, slår seg ned på et gatehjørne eller går rundt i byen og rister med et pappkrus og tigger penger av folk som faktisk har jobbet for pengene! VI trenger ikke utenlandske folk som reiser hit og går rundt og roter i søppeldunker enten det er i offentlige søppeldunker eller private! Og vi trenger ikke utenlandske folk som reiser hit for å svindle og stjele fra nordmenn!

Ja, det må være fælt for deg å observere alle disse fæle menneskene.

Og igjen ødelegger du hele seriøsitetsnivået ditt og dermed det som kunne ha blitt et godt innlegg! Du hadde noen gode poenger etter den mislykkede starten på innlegget, men du avslutter det med barnslige tåpeligheter som ødelegger alle de gode poengene!

Jeg kommer aldri og da ALDRI til å være ydmyk ovenfor noen svindlere som setter seg ved et gatehjørne eller går rundt i byen og rister med en pappkopp og tigger penger uten å gjøre noe som helst for dem! Spesielt ikke da disse folkene alltid, merk ALLTID er godt kledd, aldri, merk ALDRI ser underernærte ut og alltid, merk ALLTID mister interessen straks de hører at de skal få mat istedenfor penger!

Når du tar med at flesteparten av dem reiser hit i grupper i store biler, biler som de søker ly i straks det kommer regn for så å sette seg ut igjen og fortsette tiggingen straks godværet kommer tilbake så er det helt, helt, helt tydelig at de ikke lider noen nød i det hele tatt! Det er bare, merk BARE juks og bullshitt ALT SAMMEN!!!

Jeg ser ikke noe poeng i å holde seriøsitetsnivået så veldig høyt oppe når jeg vet at dem jeg diskuterer med er rasister som fornekter at de er rasister. Kom dere over dørstokken, så kan vi ha en seriøs diskusjon.

Jeg har gitt mat til tiggere flere ganger, de ble veldig glade. Du er bare for norsk til å skjønne hva du selv driver med. Og du sprer en haug av løgner, men jeg er klar over at du tror på dette selv. Ironien er selvsagt at du klager på at andre tar fra deg, når ditt forbruk garanterer deg at du tar fra andre. Ignoranse lenge leve!

Hva var forresten poenget med å skrive et så sinnsykt langt innlegg?

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe poeng i å holde seriøsitetsnivået så veldig høyt oppe når jeg vet at dem jeg diskuterer med er rasister som fornekter at de er rasister. Kom dere over dørstokken, så kan vi ha en seriøs diskusjon.

Og akkurat der klarte du faktisk å nå enda et nytt bunnivå i din egenrettede raljering. Gratulerer. :thumbup: Blir spennende og morsomt å se hvordan "argumentasjonen" din kan bli enda mer komisk! :lol:
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Å gjøre en feil, betyr ikke at NRK gjør feil bestandig. Hvis du ikke synes NOVA er en troverdig kilde - hvilken organisasjon her til lands vil du kalle troverdig nok, da?

Sånn apropos å gjøre feil bestandig, NRK gjør en "bedre innsats" enn de fleste på det området der:
De siste tre årene er NRK blitt felt 24 ganger i Pressens Faglige Utvalg (PFU). Til sammenligning er Aftenposten, VG, Dagbladet og TV 2 tilsammen dømt 19 ganger i samme periode.
Endret av Vice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og akkurat der klarte du faktisk å nå enda et nytt bunnivå i din egenrettede raljering. Gratulerer. :thumbup: Blir spennende og morsomt å se hvordan "argumentasjonen" din kan bli enda mer komisk! :lol:

At du ikke klarer å se deg selv for hva du er, er ikke mitt ansvar og det tar ikke diskusjonen noe som helst sted.

Jeg er bunn, tiggere er bunn og ingenting er løst.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...