Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg lurer ... hvis man har gått sammen noen personer. Hatt på oss litt slitte klær, en kopp og dratt til byen. Satt oss i og ved der disse rumenerne tigger. Gjort oss veldig trengende i blikket. Lurer på hva som ev har hendt. Skulle kanskje gjort det og filmet, for å dokumentere

Tja, det er vel ikke nødvendig vil jeg tro. I fjor mener jeg det var en nrk-journalist (mulig hun var frilans..) som forsøkte "tiggerlivet", og i følge henne var det visst en heller rystende opplevelse, og slett ikke å anbefale for noen. Ikke fant hun noen spesielle koblinger til organisert kriminalitet heller - hun fant visst for det meste bare fattige og rådløse mennesker.

tatt rett fra hukommelsen ..

Lenke til kommentar

Vanvittige Sky

Hvis hun skrev en artikkel om det skulle jeg gjerne lest den. Og hvor var det hun satte seg ned som tigger forresten? Noen steder er annerledes enn andre.

Og siden hun i utgangspunktet ikke var med de organiserte, kriminelle miljøene var det nok ikke så enkelt å bli tatt rett inn i dem heller...

Endret av M-Mathias_coca-cola
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyh...?artid=10058442

''- Jeg har blitt truet med juling når jeg ikke vil flytte meg fra plasser. Jeg lar meg ikke pille på nesen, men det er verre for andre som er svakere enn meg, sier Lilleberg.''

Helt håpløst. Nå er jeg ikke for narkomaner på gaten heller selv om de er norske, men at de skal fortrenges av utlendinger som kommer snikende inn i landet for å tigge penger er bare enda et argument for å kaste ut disse tiggerne for godt og forby hele tiggingen!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vanvittige Sky

Hvis hun skrev en artikkel om det skulle jeg gjerne lest den. Og hvor var det hun satte seg ned som tigger forresten? Noen steder er annerledes enn andre.

Og siden hun i utgangspunktet ikke var med de organiserte, kriminelle miljøene var det nok ikke så enkelt å bli tatt rett inn i dem heller...

Her er en artikkel som sier litt om saken.

:)

Jeg er fristet til å prøve det. Kanskje det er lett for dem å skremme bort junkier.

Vi to kan jo gjøre det sammen ... Jeg har masse passende kulørte klær og lignende, slik at vi begge kan skli rett inn i miljøet - hva sier du til det tilbudet?

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jo, men du skjønner det blir noe annet når en journalist kommer inn gjennom Folk er Folk og der de vet tingene blir dokumentert. Selvfølgelig viser de da sin beste side - alle ville jo gjort det, for å få fram det man selv vil.

Derfor er det greit å lese forskjellige typer artikler og rapporter. Her er noe fra "Nova":

Møtet med en tigger og vårt eget ubehag kan takles på forskjellige måter: En strategi er å prøve å unngå møtet, en annen er å betrakte de fattige som svindlere (de er ikke egentlig fattige), en tredje er å la dem skylde seg selv (de er late og vil ikke jobbe).

Men ingen av disse strategiene er særlig vellykket; å fjerne tiggerne helt er tilsynelatende for mange den beste løsningen, men innebærer andre dilemma.

Utvisning og forbud mot innreise vil være et brudd på EU-borgeres rett til fri ferdsel, og å forby tigging vil enten ramme også norske narkomane eller være et brudd på rasismeparagrafen i menneskerettskonvensjonen.

- En fjerde strategi er å gi penger, forteller forskeren, og mange gjør dette. Vi ser også at organisasjoner som Kirkens bymisjon, Folk er folk og liknende engasjerer seg i tiggernes livssituasjon.

Når de samme rumenerne kommer tilbake år etter år, betyr det at de tjener mer på gatearbeid i land som Norge enn de kan i Romania, og det betyr igjen at en god del mennesker gir dem penger.

Lenke til kommentar
Derfor er det greit å lese forskjellige typer artikler og rapporter. Her er noe fra "Nova":

Rapporter og teorier betyr lite mange ganger - det er hva som skjer i praksis som er det interessante. Det er derfor jeg lurer på hva som har skjedd hvis noen har prøvd det jeg nevnte.

Forøvrig er ikke forbud mot tigging rasisme - norske tiggere trenger ikke tigge iom vi har velferdsordninger. Hvis de får lov, så går det på nasjonal suverenitet. Det er ikke en gruppe som blir utestengt fra tigging, men alle andre enn norske statsborgere. I så fall hvis dette er rasisme, så er det å bli politi rasisme også f.eks

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Rapporter og teorier betyr lite mange ganger - det er hva som skjer i praksis som er det interessante. Det er derfor jeg lurer på hva som har skjedd hvis noen har prøvd det jeg nevnte.

Det er jo bare å forsøke - så vil du vel finne det ut

Lenke til kommentar

Oooog her har vi Engebrigtsen igjen...

Med andre ord, null troverdighet.

Og når det gjelder NRK-reportasjen... vel, når NRK som allerede er dømt i PFU for å ha holdt tilbake vesentlig informasjon i en reportasje om romfolket (til romfolkets beste) slår seg sammen med Folk er Folk, så er jo konklusjonen på artikkelen ferdigskrevet allerede før den er påbegynt.

Kom med noen troverdige kilder, i det minste...

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Oooog her har vi Engebrigtsen igjen...

Med andre ord, null troverdighet.

Og når det gjelder NRK-reportasjen... vel, når NRK som allerede er dømt i PFU for å ha holdt tilbake vesentlig informasjon i en reportasje om romfolket (til romfolkets beste) slår seg sammen med Folk er Folk, så er jo konklusjonen på rapporten ferdigskrevet allerede før den er påbegynt.

Kom med noen troverdige kilder, i det minste...

Å gjøre en feil, betyr ikke at NRK gjør feil bestandig. Hvis du ikke synes NOVA er en troverdig kilde - hvilken organisasjon her til lands vil du kalle troverdig nok, da?

Lenke til kommentar
Det er jo bare å forsøke - så vil du vel finne det ut

Sant nok, men det er liten vits hvis man ikke kan dokumentere hvis noe skjer/ikke skjer. Her kommer vel loven om å filme på offentlig plass inn. Henger jeg opp et skilt som dette står på, så er jo hele poenget borte. (lurer på om man må søke om det først også)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å gjøre en feil, betyr ikke at NRK gjør feil bestandig. Hvis du ikke synes NOVA er en troverdig kilde - hvilken organisasjon her til lands vil du kalle troverdig nok, da?

Jeg har tidligere i denne tråden tatt for meg rapporten til Engebrigtsen, og fortalt om hvor mye den utelater og hvorfor den ikke et troverdig i det hele tatt.

Sitat:

Jeg har lest mye av rapporten til Ada Engebrigtsen (som er den eneste fagpersonen det refereres til i artikkelen) og den er veldig ensidig. Den nevner bare ting om romfolket som kan tolkes i positiv retning, samtidig som hun spiller på nordmenns skamfølelse for å forsøke å få folk til å gi mer. Hun nevner ingen av de negative følgene som romfolket fører med seg, som forsøpling og avføring. Men hun merker jo ikke det, hun som bor godt beskyttet for romfolket, på Oslos beste vestkant. Så lenge de holder seg i Oslo Øst, Oslos "slumstrøk", så er det ikke så farlig for henne.

Med andre ord; enten har hun bare forsket på romfolkets historie i seg selv, og ikke hva deres inntreden i det norske miljøet fører med seg av negative følger, eller så lukker hun øynene for det da det ikke gavner hennes sak. Uansett hva grunnen er, så beviser det jo bare at rapporten hennes har åpenbare mangler, så da kan man jo lure på hvor seriøs resten av den er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har tidligere i denne tråden tatt for meg rapporten til Engebrigtsen, og fortalt om hvor mye den utelater og hvorfor den ikke et troverdig i det hele tatt.

Sitat:

Og hva er så din kilde?

dessuten svarte du ikke på spørsmålet mitt

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...