Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Forresten en tragisk historie i Aftenposten idag, som beskriver hvordan romfolkets herjinger oppleves for en som kommer fra de aller svakeste grupper i samfunnet vårt. Håper den kan være med å åpne øynene på flere.

Det er deres by nå.

Vel, nærmest morsomt hvordan enkelte nå "omsorgsfullt" trykker uteliggere og narkomane til sitt bryst, mens det faktisk har vært samme debatten tidligere år, om å få jaget både tiggende junkier og horer ut av by-bildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så og hørte ord som deportasjon nevnt av en kjent rikspolitiker i ett intervju, og det er å kalle en spade for en spade ... Og sist vi deporterte noen, var det vel rett under tusen stykk som fikk seg en cruise

Vel... det er jo ikke noe galt med ordet i seg selv, men det er nok litt historieløst å bruke et slikt uttrykk i dag om en påstått etterfulgt gruppe i Europa med tanke på en viss østeriksk herremann ;)

Men det er klart at utenlandske kriminelle bør kastes ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjeninnfør tiggeforbudet og kast ut de som tigger.

1. Det er neppe effektivt. Da begynner de bare selge trykksaker, blader og tegniger (som den 6 år gamle datteren har lagd) etc. Dvs. en mer avansert form for tigging, lignende den som narkisene stort sett holder på med. Hvor mange tror du ikke kun har kjøpt gateavisa i "medlidenhet" men bare hiver den i papirretur uten å lese den?

2. kaste ut hvor hen til? På hvilket juridisk grunnlag?

Du må komme med et forslag til lovendring hvis du skal overbevise meg at du har noe vettugt å slå i bordet med. Altså en lov (eller lovendring) som ikke er i strid med dagens EU/EØS ? Greier du (eller andre) det?

Lenke til kommentar

Du kan ikke selge ting uten løyve. Ikke engang på gaten. Da driver du dessuten skattesnusk som har strafferamme på inntil seks år ;)

Ethvert land har diskresjon i henhold til Schengen til å kaste ut kriminelle utenlandske borgere. De trenger ikke engang ha begått kriminalitet i Norge. Det holder at de er registrert med et kriminelt forhold hos rumensk politi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Var vell trukket frem tidligere at det ikke er noe i veien for at man kunne sendt hjem mennesker som ikke var i stand til å ta vare på seg selv når de kom hit. Altså at om du bor i Romania, men kommer hit uten annet enn en ryggsekk og uten midler eller planer for å bo noe sted så kan du sendes hjem, noe ala løsgjengerloven?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke selge ting uten løyve. Ikke engang på gaten. Da driver du dessuten skattesnusk som har strafferamme på inntil seks år ;)

Ethvert land har diskresjon i henhold til Schengen til å kaste ut kriminelle utenlandske borgere. De trenger ikke engang ha begått kriminalitet i Norge. Det holder at de er registrert med et kriminelt forhold hos rumensk politi.

Jeg ser ikke noe i politivedtektene som forbyr eller krever løyve? I motsatt fall vil de nok i stedet bare "gi bort" den søte tegningen som det "syke" barnet har lagd" men takker selvsagt ikke nei til velgjørende slant. Eller, enda ett alternativ, de ansettes lovlig i et "firma" som selgere, noe som jo allerede foregår.

Ang. kriminelle så tror jeg du tar feil. Det er da mange kriminelle nordmenn på reisefot innen schengen-området til enhver tid, og er ikke noe automatikk at du dermed er truet med utkastelse pga. av tidligere rulleblad?

Var vell trukket frem tidligere at det ikke er noe i veien for at man kunne sendt hjem mennesker som ikke var i stand til å ta vare på seg selv når de kom hit. Altså at om du bor i Romania, men kommer hit uten annet enn en ryggsekk og uten midler eller planer for å bo noe sted så kan du sendes hjem, noe ala løsgjengerloven?

Eneste kravet i EØS-avtralen for opphold er at man er selvforsørget. Hvis du greier å leve på et rundstykke om dagen som du betaler selv, og ikke tigger penger fra det offentlige, er det egentlig ingen som kan bry seg.

Lenke til kommentar

Jeg så og hørte ord som deportasjon nevnt av en kjent rikspolitiker i ett intervju, og det er å kalle en spade for en spade ... Og sist vi deporterte noen, var det vel rett under tusen stykk som fikk seg en cruise

Jeg og så nøe np på uuua keek nnnon nkouu meeegt tjiiittt ??"""
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel... det er jo ikke noe galt med ordet i seg selv, men det er nok litt historieløst å bruke et slikt uttrykk i dag om en påstått etterfulgt gruppe i Europa med tanke på en viss østeriksk herremann ;)

Men det er klart at utenlandske kriminelle bør kastes ut.

Jeg oppfatter det som mer enn bare en forbigående tilfeldighet, og noe som bare ble sagt i kampens hete.

Den politikeren er leder for et parti som huser endel grums, som sist var synlig for 60 år siden, og hun visste forbasket godt hvordan ordet gir assosiasjoner tilbake til den tiden hvor vi mente det var legalt å kverke sigøynere - og det partiet kan snart være i posisjon

Jeg og så nøe np på uuua keek nnnon nkouu meeegt tjiiittt ??"""

Ta det rolig med det sterke

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kan noen si meg hvilke (mer eller mindre) realistiske forslag som er lansert for å bli kvitt problemet? (jeg orker ikke lese gjennom 108 forumsider)

Det er visst blitt et hovedstads-problem, og grunnen for det, mener jeg er tosidig. Oslo har valgt egne løsninger, eller rettere sagt; gjort lite annet enn å vise aggresjon og forfølge fattigfolka og behandle alle som utøy ... Andre byer har valgt andre tilnærmingsmåter, og har etter det jeg sitter med av dokumentasjon, hatt god kontroll på alle typer gatefolk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forresten en tragisk historie i Aftenposten idag, som beskriver hvordan romfolkets herjinger oppleves for en som kommer fra de aller svakeste grupper i samfunnet vårt. Håper den kan være med å åpne øynene på flere.

Det er deres by nå.

Jeg vet ikke hva som er mest tragisk med den historien, men jeg har tenkt tanken flere ganger at hvis jeg bare gir nok penger til våre egne gatefolk, så kommer de til å være så veloppdragen at de kverker seg selv, og dermed er jo problemet borte i løpet av overskuelig fremtid. Hva tror du pengene som vi gir disse tiggeren våre. går til? Tror du det går til noe fornuftig, eller kan det tenkes at det går for det meste til selvmedisinering, og den medisinen de har tilgang til, er vel av og til den reneste rottegiften?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er mest tragisk med den historien, men jeg har tenkt tanken flere ganger at hvis jeg bare gir nok penger til våre egne gatefolk, så kommer de til å være så veloppdragen at de kverker seg selv, og dermed er jo problemet borte i løpet av overskuelig fremtid. Hva tror du pengene som vi gir disse tiggeren våre. går til? Tror du det går til noe fornuftig, eller kan det tenkes at det går for det meste til selvmedisinering, og den medisinen de har tilgang til, er vel av og til den reneste rottegiften?

Har jeg noensinne sagt at det er en smart ting å gi penger til tiggere? (Og ok, jeg skal ta det rolig med det sterke dersom du lover å ta din tilmålte mengde med medisin til riktig tid. Deal?)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. kriminelle så tror jeg du tar feil. Det er da mange kriminelle nordmenn på reisefot innen schengen-området til enhver tid, og er ikke noe automatikk at du dermed er truet med utkastelse pga. av tidligere rulleblad?

Ingen automatikk der nei. Å utvise personer er ganske så ressurskrevende så naturlig nok gjøres dette kun i grove tilfeller. Men grovt sett halvparten av alle utlendinger som utvises blir utvist pga. brudd på straffeloven.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nærmest morsomt hvordan enkelte nå "omsorgsfullt" trykker uteliggere og narkomane til sitt bryst, mens det faktisk har vært samme debatten tidligere år, om å få jaget både tiggende junkier og horer ut av by-bildet.

Snakk for deg selv.

2. kaste ut hvor hen til? På hvilket juridisk grunnlag?

Du må komme med et forslag til lovendring hvis du skal overbevise meg at du har noe vettugt å slå i bordet med. Altså en lov (eller lovendring) som ikke er i strid med dagens EU/EØS ? Greier du (eller andre) det?

Det er 100% legitimt å klassifisere folk som ikke har noen form for dokumentert arbeid/inntekt som "ikke selvforsørget". Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har jeg noensinne sagt at det er en smart ting å gi penger til tiggere? (Og ok, jeg skal ta det rolig med det sterke dersom du lover å ta din tilmålte mengde med medisin til riktig tid. Deal?)

Så vidt jeg husker har du vært flink å fortelle at vi ikke kan holde på å gi disse sigøynerne noen slanter, eller hjelpe dem på andre måter - så jeg tror ikke du har nevnt noe om tigging generelt ... Kan være feil på hukommelsen, men nå har du vel sagt det

Angående sykdommer og sykdomstegn, så kan jeg glede deg med at jeg er visstnok helt frisk, og holder meg unna medisiner inntil det blir nødvendig. Men jeg merker at hele systemet mitt reagere negativt på enkelt ord og begreper. Jeg har tidligere sagt at ordet "deportasjon", er ett heslig ord - og nå mener jeg at ord som; herjinger og invasjon, er også for meg, virusbefengte begreper, som passer jævlig "godt" ifm deportasjoner. Så, da kan man si at du kan selv velge om du vil fremkalle flere lignende sykdomstegn hos meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hadde jeg visst at disse pengene gikk til å føde de sultne barna til den damen/mannen som sitter der så hadde saken vært en annen, bare så det er sagt :) Og for ordens skyld så gir jeg penger til tiggere, uansett nasjonalitet, men ikke til romfolk.

Tidligere så har jeg gitt penger til romfolk, men i den siste tiden har jeg latt være. Det har mest med å gjøre at de nå har "invadert" lillestrøm, og vips så dukker det opp et helt gjeng av menn som bare går rundt omkring på dagtid og henter penger fra tiggerne rundt omkring. Har sett det skje flere ganger selv, og da blir jeg veldig skeptisk. I tillegg så er det jo gjerne sånn at samme person sitter der dag ut dag inn, det er veldig tydelig at det hele er organisert.

Ja, så klart organiserer de seg - de tilhører samme stamme, familie, folkeslag eller er bare i samme båt. Vi bruker faktisk også å gjøre det på samme måte, i de fleste sammenhenger - da kaller vi det teamwork eller samarbeid enl. At du ser at den samme personen sitter å tigger hver bidige dag, kan like gjerne være fordi at den personen er en veldig kompetent tigger (ja, det er faktisk ansett som ett yrke, i visse kretser), og at det er mest innbringende å la den personen ta den oppgaven. Så kan det være at de som ikke er like kompetente tiggere, holder på med andre sysler, kanskje flaskeinnsamlig, eller skrapjern, eller som hos oss, at de har leid en større garasje, hvor de tilbyr diverse reparasjoner.

Ser at det er en del nordmenn som stikker innom å får gjort unna sine ting der

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...