Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Europol/Interpol er ikke noe magisk knapp som vi kan trykke på og så løser ting seg utenfor landegrensene. Men selvsagt, om situasjonen betinger det så må man jo ta i bruk internasjonale virkemidler. Når det gjelder menneskehandel så er desverre ikke situasjonen så "enkel" som her i norge. I andre europeiske land utnyttes barn åpenlyst uten at de lokale myndigheter/politi bryr seg. Jeg vet det - ta det heller som min personlige tilstand av oppgitthet ... Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det har vært forsket og etterforsket på dette med "bakmenn", og i de fleste tilfeller handler det om at romfolk setter seg i skyld hos lokale "onkler" for å ha råd til å "feriere" hos oss, og hvis de ikke klarer å nedbetale lånene, blir de enda tettere vevd inn i det som kan bli mafialignende tilstander. Derfor er det viktig at vi beskytter romfolk mot den formen for kriminalisering. Det må i så fall Romanias myndigheter gjøre noe med, det er vel lite andre land kan gjøre utover å arrestere dem om det kommer arrestordre. Jeg har sett disse onklene og tantene med egne øyne. De kjører rundt i de nyeste, flotteste bilene. Men det er også slik at disse "romfolkene" ikke er romfolk. De snakker ikke et kava ord av sigøynerspråket. De nyter veldig godt i Europa under påskudd av å være et forfulgt folk. I realiteten er de kriminelle som har satt seg i gjeld eller utpresses av andre kriminelle. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det må i så fall Romanias myndigheter gjøre noe med, det er vel lite andre land kan gjøre utover å arrestere dem om det kommer arrestordre. Jeg har sett disse onklene og tantene med egne øyne. De kjører rundt i de nyeste, flotteste bilene. Men det er også slik at disse "romfolkene" ikke er romfolk. De snakker ikke et kava ord av sigøynerspråket. De nyter veldig godt i Europa under påskudd av å være et forfulgt folk. I realiteten er de kriminelle som har satt seg i gjeld eller utpresses av andre kriminelle. Det finnes vel ca 12 millioner romfolk, totalt - og de er spredt i hele Europa, samt endel andre større land utenfor. At disse 12 millioner romfolk er forbrytere - alle som en, tror jeg ikke særlig på. Pluss på med at innenfor folkegruppen selv, er de oppdelt i stammer og storfamilier - så da blir ikke "kartet" særlig enklere å forholde seg til, spesielt for oss som er på utsiden. Hvor i Europa er det du mener de har det godt nok? Jeg har i hvert fall ingen dokumentasjon, annet enn den som sier at de har det best i Spania, grunnet diverse forhold som har med tilgjengelighet og tett nok oppfølging fra den spanske stat å gjøre. Så er jeg enig med deg at de i bunn og grunn er rumenske, eller bulgarske, eller spanske, eller albanske, eller eller eller "valgfritt borgerskap" - men det ser ikke ut som at det er noen som liker å kalle de for statsborgere - det later til at "alle" foretrekker at de bare er de derre hersens umulige jævla sigøynerne ... Slik som de har blitt værende opp gjennom de siste 1000 år Slenger så på med at i de fleste hjemlandene, blir de utsatt for diskriminering, ghettofisering og generell utstøting fra restsamfunnet - og når de kommer på "ferie" til oss, står vi klar med store blanke støvler og tupper dem bak, her med Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Dette er jo noe de klarer fint selv. Alle landene i Europa har forsøkt i tiår nå å integrere dem med gulrøtter og sosiale goder, men de bare ødelegger det de får og reiser videre. 1 Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Kan godt gi penger til tiggere, men jeg gir ikke til romfolk. Det er bare fordi som alle andre vet så bidrar bare dette til problemet med tiggerbander. En ting jeg heller gjør er å ta med meg han/hun som alltid sitter på overgangen mellom bussterminalen og togterminalen i oslo til deli og kjøper en bollepose og en kopp kaffe. Medmenneskelighet måles ikke i penger, og de fleste er mer glad for dette enn penger. Har vært borti de som har sagt at de ikke vil ha boller, men penger til dop, og da får de lite ut av meg 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Kan godt gi penger til tiggere, men jeg gir ikke til romfolk. Det er bare fordi som alle andre vet så bidrar bare dette til problemet med tiggerbander. En ting jeg heller gjør er å ta med meg han/hun som alltid sitter på overgangen mellom bussterminalen og togterminalen i oslo til deli og kjøper en bollepose og en kopp kaffe. Medmenneskelighet måles ikke i penger, og de fleste er mer glad for dette enn penger. Har vært borti de som har sagt at de ikke vil ha boller, men penger til dop, og da får de lite ut av meg Det synes jeg er en flott handling, og som du sier så er det ikke nødvendigvis penger det skal handle om, men hvordan man velger å møte problemet - og jeg respekterer prinsippet om ikke å gi penger til tiggere, selv om jeg personlig ikke klarer å overholde det Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Dette er jo noe de klarer fint selv. Alle landene i Europa har forsøkt i tiår nå å integrere dem med gulrøtter og sosiale goder, men de bare ødelegger det de får og reiser videre. Som sagt har Spania fått noe bærekraftig til med å fullt ut innlemme sigøynerne i den spanske kulturen, men jeg har fremdeles ikke funnet annet enn negative holdninger, og forsøksvise brannslokningstilfeller fra de resterende statene i europa. Hvis du har noen dokumentasjoner som sier noe annet, blir jeg takknemlig for å få se det. Det siste av tiltak, som kan høres interessante ut, er at EU har ett slags losprogram, hvor faglærte miljøarbeidere skal inn i ghettoene deres og veilede og forsøke å styre utviklingen inn på rett spor. Men det er ett såpass ferskt prosjekt, så det har ikke kommet noen resultater eller indikasjoner på tiltaket enda. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det nytter å prate med veggen, hvis du kommer med noe mer gjennomtenkt. Hehe, her bekrefter du bare det jeg sier - man prater til veggen. Du vil hverken forstå og/eller i stand til det. Det er flere i tråden som nettopp HAR kommet med gode saklige argumenter som ER gjennomtenkt, men det er som å snakke med veggen. 1 Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det synes jeg er en flott handling, og som du sier så er det ikke nødvendigvis penger det skal handle om, men hvordan man velger å møte problemet - og jeg respekterer prinsippet om ikke å gi penger til tiggere, selv om jeg personlig ikke klarer å overholde det Hadde jeg visst at disse pengene gikk til å føde de sultne barna til den damen/mannen som sitter der så hadde saken vært en annen, bare så det er sagt Og for ordens skyld så gir jeg penger til tiggere, uansett nasjonalitet, men ikke til romfolk. Tidligere så har jeg gitt penger til romfolk, men i den siste tiden har jeg latt være. Det har mest med å gjøre at de nå har "invadert" lillestrøm, og vips så dukker det opp et helt gjeng av menn som bare går rundt omkring på dagtid og henter penger fra tiggerne rundt omkring. Har sett det skje flere ganger selv, og da blir jeg veldig skeptisk. I tillegg så er det jo gjerne sånn at samme person sitter der dag ut dag inn, det er veldig tydelig at det hele er organisert. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Hehe, her bekrefter du bare det jeg sier - man prater til veggen. Du vil hverken forstå og/eller i stand til det. Det er flere i tråden som nettopp HAR kommet med gode saklige argumenter som ER gjennomtenkt, men det er som å snakke med veggen. Mistet du motet over å ikke få aksept for en påstand om at hjelpsomhet og empati er feil? Hvis det er så, er det helt greit for meg, for da vil du møte en vegg, garantert. Ellers ser jeg at folk har mange forskjellige innspill, og man snakker om de, så godt man klarer - og ikke tror jeg at vi løser noen problemer her, men det er viktig å utveksle tanker, selv om vi ikke er enige om alt Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Er det ikke på tide å skille på romfolk og rumenere? Mistet du motet over å ikke få aksept for en påstand om at hjelpsomhet og empati er feil? Hvis det er så, er det helt greit for meg, for da vil du møte en vegg, garantert. Ellers ser jeg at folk har mange forskjellige innspill, og man snakker om de, så godt man klarer - og ikke tror jeg at vi løser noen problemer her, men det er viktig å utveksle tanker, selv om vi ikke er enige om alt Hehe, har du lest gjennom tråden - lest hva du selv har sagt og argumenter imot/rundt temaet? Selvfølgelig er mye av hjelpsomheten og empatien feilslått. Bare med det du sa om "og jeg respekterer prinsippet om ikke å gi penger til tiggere, selv om jeg personlig ikke klarer å overholde det" - her er du altså med din empati med på å få flere hit - flere av de som egentlig ikke trenger hjelp og som er organisert (av rumenere) - De som virkelig trenger hjelp er fortsatt igjen i Romania. En fattig rumener har ingen mulighet for å komme seg hit. De må i såfall låne penger til blodrente. De som kommer hit har bil, er organisert osv ... Joda, å ha rett empati og hjelpsomhet er jeg selvfølgelig for - skulle bare mangle. Jeg har en jobb som nettopp hjelper folk som trenger det, så jeg jobber daglig med trengende. Endret 15. februar 2013 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Er det ikke på tide å skille på romfolk og rumenere? Jo, det er jeg helt enig med deg i (ser du, det virker ) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Men det er jo ikke politisk korrekt å snakke annet enn positivt om de flotte romfolka så da får man jo heller bruke utrykket rumener og heller dra hele landet ned i søla hver gang noen i romgjengen blir tatt for lovbrudd. Forresten en tragisk historie i Aftenposten idag, som beskriver hvordan romfolkets herjinger oppleves for en som kommer fra de aller svakeste grupper i samfunnet vårt. Håper den kan være med å åpne øynene på flere. Det er deres by nå. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det er nå vel heller slik at så lenge vi snakker om dem som en minoritet, gjør vi dem samtidig til slaver av sin egen fortid - mens hvis de konsekvent omtales som det de egentlig er, nemlig statsborgere i forskjellige stater, kan det hende at det vil bli vanskeligere for de som motarbeider det å gi samme rettigheter til dette spesielle folkeferdet. Så jeg er helt for å snakke om dem som Rumener, eller Albaner, eller Bulgarer osv - og kutte ut å snakke om dem som om de er europeiske samer - og når det er sagt, så blir jo våre samer fremdeles utsatt for mobbens fordomsfulle behandling, enda de har oppført seg som veloppdragne sigøynere, så lenge de har bodd innenfor våre grenser. Eller rettere sagt, så var det vel vi som kom på uanmeldt besøk til deres land, for noen år siden Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Men det er jo ikke politisk korrekt å snakke annet enn positivt om de flotte romfolka Legg merke til begrepene som brukes i mediene for å styre meningene våre i politisk korrekt retning. Når de trenger hjelp er de romfolk - et forfulgt folkeslag i Europa som har vært utsatt for grov rasisme og tvangssterilisert osv. (selv om de ikke snakker et kava ord av sigøynernes språk) Når de gjør noe kriminelt og blir tatt for det er de plutselig "rumenere" eller "rumenske statsborgere". 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Hvor mange avisartikler vil du ha som bevis på at du tar feil, omno? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Det finnes heldigvis noen ærlige unntak, men i det store og hele er det rett det omnomnomnivore sier. Dessverre. Det er en måte å distansere seg fra problemet og å tåkelegge situasjonen. Endret 15. februar 2013 av Vice Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det er riktignok subjektiv bevisføring. Hovedsakelig leser jeg VG. Men i VG som jeg leser hver dag har de helt konsekvent brukt begrepet romfolk når de vil ha sympati, og begrepet rumenere eller rumenske statsborgere når de gjør noe kriminelt. Dette er selvsagt for å unngå å stigmatisere en påstått folkegruppe, men jeg synes det er en meget betenkelig måte å drive journalistikk på. Ingenting galt i å kalle en spade for en spade. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Som sagt har Spania fått noe bærekraftig til med å fullt ut innlemme sigøynerne i den spanske kulturen, men jeg har fremdeles ikke funnet annet enn negative holdninger, og forsøksvise brannslokningstilfeller fra de resterende statene i europa. Hvis du har noen dokumentasjoner som sier noe annet, blir jeg takknemlig for å få se det. Det siste av tiltak, som kan høres interessante ut, er at EU har ett slags losprogram, hvor faglærte miljøarbeidere skal inn i ghettoene deres og veilede og forsøke å styre utviklingen inn på rett spor. Men det er ett såpass ferskt prosjekt, så det har ikke kommet noen resultater eller indikasjoner på tiltaket enda. Nok en gang så er det viktig å presisere at Spanias situasjon ikke er sammenlignbar med vår og resten av Europas situasjon. Spanias sigøynere er fastboende og har vært det lenge, selvsagt er det lettere å følge de opp. Ikke minst er de spanske statsborgere. Det er ikke spanske sigøynere som kommer hit, det er hovedsakelig rumenske omreisende sigøynere. De kommer hit for å tigge og bedrive kriminalitet, enten for å betale gjeld for andre kriminelle eller for familien (kremt..mafiaen) sin. De kommer hit fordi vi har mye penger og vi har altfor mange naive mennesker i dette landet, noe de utnytter grovt. Vi har kastet ut brødsmuler alt for lenge nå, og jeg spår at 2013 vil bli et rekordår når det kommer til kriminalitetsstatistikken. På grunn av klimaskiftet så har de næmmen ikke begynt å overvintre også, det var ikke tilfellet for noen år siden. Det kommer til å ta av til sommeren, håper politikerne snart tar hodet ut av sanden og setter en stopper for forsøplingen og kriminalitets boomen sigøynerne skaper. Ingenting galt i å kalle en spade for en spade. NRK har tydeligvis problemer med det Endret 15. februar 2013 av Uderzo 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Det er riktignok subjektiv bevisføring. Hovedsakelig leser jeg VG. Men i VG som jeg leser hver dag har de helt konsekvent brukt begrepet romfolk når de vil ha sympati, og begrepet rumenere eller rumenske statsborgere når de gjør noe kriminelt. Dette er selvsagt for å unngå å stigmatisere en påstått folkegruppe, men jeg synes det er en meget betenkelig måte å drive journalistikk på. Ingenting galt i å kalle en spade for en spade. Jeg så og hørte ord som deportasjon nevnt av en kjent rikspolitiker i ett intervju, og det er å kalle en spade for en spade ... Og sist vi deporterte noen, var det vel rett under tusen stykk som fikk seg en cruise Endret 15. februar 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg