Hanske Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg tenkte litt på trafikkregler og andre detaljer på veiene i Norge og andre land, og lurte da på om det er noe vi burde adoptere til Norge. Jeg vil helst ikke at man klager på veistandarden i denne tråden. Her er noen ting jeg ønsker meg i Norge: - Forby gateparkering mot kjøreretningen (Gjelder bla. i Sverige) - Innføre blinkende grønt lys før det slår over til gult. Dette gjør det enklere å se om man rekker lyset eller ei. (Gjelder bla. i Russland) - Piler som varsler at forbikjøring blir forbudt. Dette har de også i Russland. Har dere noen ideer? Lenke til kommentar
onion1 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Forbudt gateparkering mot kjøreretningen kunne nok ofte være hensiktsmessig... Lysene syns jeg er grei som de er. Forbikkjøring driver jeg ikke så mye med, så det blir mer. Hmm, kanskje, kanskje ikke... Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Trafikklysene bør nok være som de er. Og klarer man ikke å tyde de, så har man ikke noe bak rattet å gjøre. Og angående forbikjøring forbudt, så har vi skilt og vegmerking som viser dette. Så jeg stemmer dessverre nei til alle tre forslagene dessverre. Men kanskje det finnes andre gode regler som vi kunne innføre? Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Tillatelse til å kjøre til høyre i lyskryss mens den retningen du står i har rødt, hvis det er klar bane. Endret 27. februar 2012 av lceman™ 5 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Tillatelse til å kjøre til høyre i lyskryss mens den retningen du står i har rødt, hvis det er klar bane. JAAAA! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Tillatelse til å kjøre til høyre i lyskryss mens den retningen du står i har rødt, hvis det er klar bane. Den er jeg for. Men det kan bli en liten utfordring siden vi nordmenn ikke har noen erfaring med dette. Hvis man kan kjøre på rødt lys, så blir det og et større ansvar for føreren. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Er det ikke bare USA som har denne loven? Jeg vil uansett ikke støtten den overalt. I amerikanske byer er det som regel helt kvadratiske kvaraler, slik at oversikten blir mye bedre enn i Norge. Jeg ville kun hatt det i kryss hvor man har spesielt god oversikt. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Men det blir ikke enkelt om den regelen bare skulle gjelde noen steder. Da måtte det ihvertfall bli varslet med skilt at høyresving ved rødt lys er tillatt. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Leste litt om det på Wikipedia. I Tyskland er det tillatt på spesielt skiltede steder. Vi kunne gjort det samme her. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 "Blinkende grønt"? Så du vil ha et grønt lys som varsler om at det skal bli gult, i tillegg til det gule lyset som varsler om at det skal bli rødt? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Mente gult lys. Litt som når den grønne mannen blinker ved fotgjengeroverganger. Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Forbudt gateparkering mot kjøreretningen kunne nok ofte være hensiktsmessig... Lysene syns jeg er grei som de er. Forbikkjøring driver jeg ikke så mye med, så det blir mer. Hmm, kanskje, kanskje ikke... Parkering mot kjøreretningen burde vært forbudt ja, spes i trange Oslogater hvorpå det er parkeing begge sider av veien.Da kan kun en og en bil kjøre, og det blir mye irriterne venting. De andre tingene du nevnte virker også fornuftig. Lenke til kommentar
onion1 Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Tenkte særlig i bygater på forbud mot parkering mot kjøreretningen, ja Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Det er irriterende i trange Bergensgater og. At folk parkerer på "feil" side altså. De parkerer da alle en halvmeter ekstra ut i fra muren for å komme seg ut av bilen. Få av dem tenker på at andre også kunne tenke seg å kjøre i de gatene. Lenke til kommentar
mrducati Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Tillatelse til å kjøre til høyre i lyskryss mens den retningen du står i har rødt, hvis det er klar bane. Dette er en kjempeidé! Har bodd to år i California, og fått prøve det i praksis. Blir ofte frustrert over å måtte stå når det er klart. Skaper mere flyt i trafikken. Kan jo nevne at det kun er tillatt å svinge til høyre på rødt etter å ha gjort en full stopp. Det er skjelden ulykker forbundet med dette så skjønner ikke hvorfor vi ikke kan innføre dette her også. Er det ikke bare USA som har denne loven? Jeg vil uansett ikke støtten den overalt. I amerikanske byer er det som regel helt kvadratiske kvaraler, slik at oversikten blir mye bedre enn i Norge. Jeg ville kun hatt det i kryss hvor man har spesielt god oversikt. Der det er uoversiktlig står det skilt "no turn on red". Ingen problem å lage noe tilsvarende her. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 Skulle det innføres ville jeg hatt det på samme måte som i enkelte europeiske land. Etter litt googling, har jeg sett at de har en grønn pil mot høyre inne i det røde lyset. På den måten ser man hvilke kryss det er tillatt i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå