Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SobigF-viruset, er det nok med norton?

Anbefalte innlegg

Hei Bulle.

Jeg vet at jeg ikke har hatt virus. Der må du tro meg. Jeg har fått masse SPAM og jeg fikk 2-300 mailer, med og uten vedlegg, i forigårs var det vel. MEN jeg fikk ikke virus ! Hvordan jeg vet det ? Maskina oppfører seg som før og jeg har kobla opp Command on Demand. ingen virus funnet. Så sjekker jeg alltid coockies før jeg tar bryter`n. Så sjekker jeg aktiviteten på skjermene nede i h.hjørne. Går på oppgavebeh. hvis det er aktivitet den når det ikke skulle være. Må være litt ops og ikke bare sløve gjennom den ene sida etter den andre.

En må jo kjenne litt på seg selv om en kan klare seg uten, men det er ikke vanskelig å lære seg å leve uten !

Jeg setter stor pris på den ekstra speeden jeg får uten å infisere maskinen med et helvetes komlpisert system som skal sjekke ALT bare du gjør det minste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Afseth.

Du forklarer greit virkemåten til et par kjente virustyper, men det skjærer seg når du påstår at enkelte virustyper ikke merkes.

Hvilke virus er det da ??

Det går fint å klare seg uten virusprogram, også for den sosialt bevisste. For å klare seg, må en ta visse forholdsregler. Det er alt. En kan da glede seg over en mye raskere og coolere maskin.

Virus som sniker seg inn på din maskin og jobber i bakgrunnen med andre ting enn å ødelegge for deg, kan være vanskelige å merke. Det finnes virus som ikke gjør noe krøll med maskinen din, annet enn at den bruker den til å sende masse unytting trafikk ut på nettet eller spre seg selv til alle i din adressebok eller alle adresser fra en slags base.

For å forhindre at man lager problemer for andre, bør man skaffe seg ett antivirusprogram. For uten det, vil man merke ett virus først etter at det har gjort skade og spredd seg til alle i din adressebok og kanskje mange du ikke kjenner. Derfor er det din PLIKT å ha ett antivirusprogram installert. Jeg merker ingen synlig ytelsestap på min maskin når Norton kjører kontra når den ikke kjører. Kanskje det vil påvirke spill med ca. 5 fps, men det er en billig pris å betale for å forsikre seg og alle venner mot virus.

Synes du ikke?

Lenke til kommentar
Mener du slik som fks xp med alle slags veivisere og automatisering skjuler det som skjer slik at brukeren ikke lærer og forstår de de gjør?

enig

Du vet jo ikke hva som skjer før du har kildekoden. Vet du hvor mange programmer du har installert som f.eks leser email-passordet ditt?

Vel, du finner sikkert noen brukere som har klart å bruke veivisere og fått de til å gjøre ugang også.

Lenke til kommentar
Har rent inn med Sobig.F-mailer hos meg...

I Linux, som jeg bruker tilvanlig, så gjør jo Sobiggen ingenting, i og med at det er et sikkerhetshull i win den utnytter (rett meg om jeg tar feil). I windows har jeg NAV2003 som sletter sakene før jeg rekker å se at den er kommet...

Uansett, jeg verken leser eller åpner vedleggene til noen som helst spam-sak...

Kan jo være du finner ut at du har lyst å kjøre Sobig.F i Wine :smile:

Lenke til kommentar

Hei Afseth.

Det virker som du tror at det finnes virus som brukeren ikke oppdager ? Hvis et virus som du beskriver har kommet inn på maskinen og begynner å sende mail - så ser du det på de to små skjermene nede i h.hjøre, men viktigere er at når dette skjer, er det nesten ikke mulig å gjøre andre ting med maskinen ! Hvis ikke du merker at den blir treg DA, så må DU vel ha et virusprogram installert da ?

Dessuten - JEG fikk ikke virus denne gangen. JEG sendte ikke ut mail i hytt og pine. La du merke til hvor de kom fra ? Hos meg kom de fra proffe brukere som satt bak de høyeste og tykkeste

( OG DYRESTE ! ) brannmurer som finnes. I fleng, var det offentlige og halvoffentlige etater, aviser, nettsteder, og feks IT-avisen, Nettavisen og så videre. Nevnte navn er bare for eksmplifisering. Jeg er brennsikker på at de nevnte hadde antivirusprogrammer !!

Poenget er at JEG fikk iallfall INGEN fra private og venner !

Flere av disse gjør som jeg, for de har oppdaget at det er mange ulemper med disse fortregende programmene !

Jeg håper aldri ditt syn om at det skal være en PLIKT å ha et antivirusprogram installert vinner fram. ALDRI !

Mitt syn er at enhver må kjenne litt på seg selv og finne ut om det er no`vits i å ha det.

Lenke til kommentar
Hei Afseth.

Det virker som du tror at det finnes virus som brukeren ikke oppdager ? Hvis et virus som du beskriver har kommet inn på maskinen og begynner å sende mail - så ser du det på de to små skjermene nede i h.hjøre, men viktigere er at når dette skjer, er det nesten ikke mulig å gjøre andre ting med maskinen ! Hvis ikke du merker at den blir treg DA, så må DU vel ha et virusprogram installert da ?

Ikke alle virus sender e-post, det finnes faktisk virus som bruker maskinens ledige kapasitet til å sende/motta unyttig kildekode over nettet, noe som fører til unødvendig belastning. Når det gjelder Sobig f viruset, var det snakk om at det på ett gitt tidspunkt skulle begynne å hente data fra en av flere servere i USA, uten at noen visste hva det var. Når jeg snakker om ledig kapasitet, så vil det si kapasitet du ikke bruker, og det vil derfor ikke påvirke andre programmer.

Uansett, hvis du får ett virus som begynner å sende seg selv over e-post, så vil det allerede være for sent når du oppdager det. Og sitter du virkelig ved maskinen hele tiden når den står på? Sett at den får mye ledig kapasitet ved ett tidspunkt du gjør noe annet, så vil ikke du merke at viruset begynner å jobbe.

Dessuten - JEG fikk ikke virus denne gangen. JEG sendte ikke ut mail i hytt og pine. La du merke til hvor de kom fra ? Hos meg kom de fra proffe brukere som satt bak de høyeste og tykkeste

( OG DYRESTE ! ) brannmurer som finnes. I fleng, var det offentlige og halvoffentlige etater, aviser, nettsteder, og feks IT-avisen, Nettavisen og så videre. Nevnte navn er bare for eksmplifisering. Jeg er brennsikker på at de nevnte hadde antivirusprogrammer !!

Poenget er at JEG fikk iallfall INGEN fra private og venner !

Jeg fikk både fra privatpersoner som var ukjente for meg, samt noen fra større bedrifter, og jeg ble "angrepet" både på jobb og hjemme. Når det gjelder bedriften jeg jobber i (en av de største mediebedriftene i Norge), så var de meget raskt ute med oppdateringer, og jeg tror ikke systemet ble påvirket av viruset på noen som helst måte annet enn belastning på e-postserverne. Jeg skjønner ikke at en bedrift kan få ett virusangrep i den utstrekning, når jeg med min lille kopi av Norton var 100% sikret. Ikke sikkert at it-avdelingen i disse bedriftene er helt kompetente. Jeg fikk MASSE virus via e-post, men Norton stanset alle sammen. Ingen andre e-post var med ukjente vedlegg.

Flere av disse gjør som jeg, for de har oppdaget at det er mange ulemper med disse fortregende programmene !

Jaja, har man en 500MHz maskin, så vil man kanskje merke en viss treghet i Windows XP f.eks, men har man en relativt rask maskin, tror jeg ikke du merker særlig ytelsestap. Jeg har prøvd å disable Norton en gang for å se hvor mye raskere maskinen ble, men jeg merket absolutt ingen forskjell. En sjekk i Windows task manager, viser at Norton på det meste bruker 1% av maskinens CPU (jeg har XP1800). Tror derfor at det ofte er en myte at antivirus stjeler mye systemressurser, og at folk blir psykisk påvirket av dette så det virker som maskinen går så mye tregere. Men det kommer kanskje an på hvilket antivirusprogram man har også. Men jeg synes noen få skarve fps i ett spill eller ett par sekunder mer rendringstid i videoredigeringsprogrammer er en billig pris å betale for å hjelpe til med å stoppe ett virus i å spre seg. Det må du da være enig i.

Jeg håper aldri ditt syn om at det skal være en PLIKT å ha et antivirusprogram installert vinner fram. ALDRI !

Mitt syn er at enhver må kjenne litt på seg selv og finne ut om det er no`vits i å ha det.

Dette er en typisk egoistisk tankegang, eller en tankegang basert på uvitenhet. Virus kan ramme når som helst, enten via e-post (ikke alle virus krever at du åpner vedlegg, en forhåndsvisning er nok for enkelte virus), det kan komme fra både seriøse web-sider som har hatt ett angrep (noe jeg har opplevd... ble stoppet av Norton) eller fra de mer lugubre sidene. Når man evt. skjønner at man har ett virus, kan det være for sent, da det ikke trenger mange sekundene på å sende seg selv til alle i adresseboken din. Og ettersom ingen av vennene dine har antivirus heller (ei heller deres venner igjen kanskje), så er du kanskje plutselig delansvarlig for att ett virus får en enorm spredning, selv om viruset kanskje ikke rekker å sende seg til alle i din adressebok. Og har du først fått ett virus, så må man i mange tilfeller formatere hardisken(e) og legge inn alt på nytt. Jeg måtte gjøre det for en venninne en gang, for viruset knekte Norton og andre antivirusprogrammer når vi prøvde å legge de inn.

Lenke til kommentar

Hei Afseth.

Nå går du over alle støvleskaft ! Du maler bare videre på din egen misforståelse ! Jeg trenger ikke oppdatering på hvordan et virus virker - men det er nå blitt helt åpenbart at DU gjør det ! Dette er bare gortforklaringer og blir for dumt å besvare. Jeg vil likevel opplyse deg om at de fleste spill er så krevende at det ALLTID er behov for ALLE maskinens resurser - og helst litt til. Derfor oppdagelsesrisikoen for sløvende programmer som både virus OG antivirus ikke bare stor, men du er NØDT til å oppdage dem.

Du påstår også at du fikk mail fra privatpersoner du ikke kjente. De har iallfall hatt adressen din ! Eller tror du at viruset finner den av seg selv ?

Til ditt siste avsnitt vil jeg bare ønske deg lykke til som allviter, besservisser og diktator !

Du stiller likevel spørsmålet selv - Hva ****** er vitsen med å ha et antivirusprogram når viruset knekker det ?

Lenke til kommentar
Du påstår også at du fikk mail fra privatpersoner du ikke kjente. De har iallfall hatt adressen din ! Eller tror du at viruset finner den av seg selv ?

Ja, det gjør faktisk enkelte virus, som du burde vite! De finner en tilfeldig addresse fra adresseboka på den smittede PC'en og bruker denne som avsenderadresse. Det er altså nok at den du egentlig får viruset fra har både denne "ukjente privatpersonen" og deg i sin adressebok. Viruset kommer altså ikke fra den "ukjente privatpersonen", men det prøver å få det til å se ut som det kommer derfra!

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle prøve et program som heter popfile. Den skal settes opp som en pop3 proxy i linux og fungerer som en sorterer av mailen. Problemet mitt er at jeg bruker imap fordi jeg bruker flere klienter og ikke pop3.

Det er da du trenger procmail og spamassassin i i tillegg til fetchmail og en imap-server, som for eksempel dovecot.All posten min blir sortert til riktig mappe og spam-filtrert før jeg leser den.

Lenke til kommentar
Jeg har vanskelig for å forstå hvordan folk i det hele tatt klarer å kjøre virusene de får på e-post.

Jeg bruker Outlook, og den nekter jo alt mulig.

- Den lar meg ikke se vedlegg av diverse filtyper som f.eks .exe

- Den hindrer enkelte e-poster å bli vist pga den er redd det er skumle scripts i koden

Så HVORDAN klarer dere det? Det er jo omtrent umulig å kjøre et virus med MS outlook...

Ved å endre en reg nøkkel så slipper den igjennom alt.

Lenke til kommentar
Hei Afseth.

Nå går du over alle støvleskaft ! Du maler bare videre på din egen misforståelse ! Jeg trenger ikke oppdatering på hvordan et virus virker - men det er nå blitt helt åpenbart at DU gjør det ! Dette er bare gortforklaringer og blir for dumt å besvare. Jeg vil likevel opplyse deg om at de fleste spill er så krevende at det ALLTID er behov for ALLE maskinens resurser - og helst litt til. Derfor oppdagelsesrisikoen for sløvende programmer som både virus OG antivirus ikke bare stor, men du er NØDT til å oppdage dem.

Til ditt siste avsnitt vil jeg bare ønske deg lykke til som allviter, besservisser og diktator !

Du stiller likevel spørsmålet selv - Hva kjøss er vitsen med å ha et antivirusprogram når viruset knekker det ?

Jeg skal være VELDIG kort, og si det så enkelt som dette :

Afseth og Inge Rognmo har rett, og DU tar feil !

Jeg erfarer MANGE av de samme problemene som han, og selv etter 10 år i denne bransjen så måtte jeg ringe en tidligere kollega av meg som nå jobber i HP for å få assistanse(han er forøvrig en av Europas beste på Exchange servere og Exchange 2003. Han holdt bla. en del av Tech-lab under Tech-Ed i Barcelone i sommer), og han sa mye av det samme som Afseth. Så "in your face" med den bråkjekke tonen "finninpinni" !!

Lenke til kommentar

Ja, det gjør faktisk enkelte virus, som du burde vite! De finner en tilfeldig addresse fra adresseboka på den smittede PC'en og bruker denne som avsenderadresse. Det er altså nok at den du egentlig får viruset fra har både denne "ukjente privatpersonen" og deg i sin adressebok. Viruset kommer altså ikke fra den "ukjente privatpersonen", men det prøver å få det til å se ut som det kommer derfra!

Stemmer, men SOBIG.F nøyer seg ikke med adresseboka. Det søker i tillegg gjennom hele mailarkivet, browsercachen og alle txt og html filer, på alle diskene. Derfra plukker det tilfeldige adresser til From feltet.

Lenke til kommentar

Syns diskusjonen fjerner seg fra temaet. Får jeg minne om at det startet med min påstand om at det går fint å klare seg uten AVS-programmer ?

Og denne diskusjonen har ikke klart å overbevise meg om noe annet.

Ny påstand : Det er ikke vanskeligere å lære seg å leve UTEN et AVS-program ENN MED ! Og fordelene er større uten ! Flere kjente virustyper tar likevel knekken på AVS-et !

Det er mulig at jeg ertet på meg AVS-tilhengere her. Kanskje særlig de som TROSS sitt fortregende AVS-prog. og dyrinnkjøpte brannmurer - likevel ble RAMMET. Kanskje det også provoserer at jeg som IKKE har installert AVS - IKKE ble rammet ??

soooo soooorry !

Lenke til kommentar

Ny påstand : Det er ikke vanskeligere å lære seg å leve UTEN et AVS-program ENN MED ! Og fordelene er større uten !

Det går utmerket ann og ta sjangsen, akuratt som det går utmerket ann og la være og forsikre huset osv. Men er det smart? Har man råd til og miste dataene man har på maskinen? Ønsker man sine dokumenter spredd ukontrollert ut i verden? For de som har maskinen til *litt* andre ting enn en dyr spillekonsoll bør ikke ta rådet du gir om og droppe AVP for en nærmest symbolsk ytelsesøkning.

Du er antagelig som de andre som har forfektet samme syn salig i din tro og ikke mottagelig for noen argumenter uansett.

Lenke til kommentar
Hei agvg.

AVP tar Ikke de som kommer via skript og ikke de som bruker portoverbelastning. (som SoBig)

Men dette er også "beside my point" !

Nei, men folk som ikke gidder og holde sitt system oppdatert har heller ikke noen mulighet for og beskytte seg uansett hva de gjør så det er ikke særlig mye og snakke om.

Lenke til kommentar

Ops.

Glemte å minne om at en oppdatert XP er like ufølsom for virus som et oppdatert AVS.

Gjentar spørsmålet : Hva er vitsen med antivirusprogrammer.

Noen argumenterer med at de etter deres mening tar "lite" resurser.

Det er mulig at det etter deres mening tar "lite resurser". Men HVIS du har bruk for alle da ?

Og til muldvarpene i antivirusbransjen : Vær fornøyd ! Nå selger dere vel som bare F.... og gleden (på bakrummet) er stor !

Lenke til kommentar
Syns diskusjonen fjerner seg fra temaet. Får jeg minne om at det startet med min påstand om at det går fint å klare seg uten AVS-programmer ?

Og denne diskusjonen har ikke klart å overbevise meg om noe annet.

Ny påstand : Det er ikke vanskeligere å lære seg å leve UTEN et AVS-program ENN MED ! Og fordelene er større uten ! Flere kjente virustyper tar likevel knekken på AVS-et !

Det er mulig at jeg ertet på meg AVS-tilhengere her. Kanskje særlig de som TROSS sitt fortregende AVS-prog. og dyrinnkjøpte brannmurer - likevel ble RAMMET. Kanskje det også provoserer at jeg som IKKE har installert AVS - IKKE ble rammet ??

soooo soooorry !

forskjell på å få mail med virus i innboksen og til å bli rammet da... syns du skal fortsette uten antivirus jeg. Anbefaler deg det ikke, men hvis du er så rå at ingen virus kommer forbi din "innebygde" antivirus, så trenger du jo ingen program.

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...