sveibuen Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Heisann Har en liten diskusjon pågående med en kamerat. Han påstår at reservedelene du kjøper på biltema er 3rd sortering og slites fortere ut en meca/mekonomen som han mener er 2nd sortering. Verkestedene mener han er 1st sortering av disse reservedelene. Jeg mener at reservedelene er akkurat dem samme som om du kjøper fra biltema, meca/mekonomen og verkstedene. Hva er det som er riktig her egentli ? For jeg kan ikke se eller merke noe forskjell ved å kjøpe reservedeler fra hvilken som helst av desse tre forskjellige plassene. Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Dette varierer nok veldig fra del til del, men på mange ting så *er* det forskjeller, i allefall fra det man vil kalle orginal del - fra merke forhandler og biltema/mekonomen/meca, selv om de hevder det skal være det samme. I mange tilfeller er også prisene hos merkeforhandleren ikke spesielt mye dyrere, og faktisk i mange tilfeller også billigere en de andre, så det lønner seg ofte å sjekke pris på orginal delene også..... Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Okei. Tenkte på alt fra drivverk til bremser o.l. Kjøpte et ytre endeledd hos Meca, før jeg sjekket biltema. Meca kostet delen 480kr og på Biltema 130kr. Skulle jo ikke tro at det var noen forskjell. Jeg sammenlignet begge deler og det var ingen synsforskjell. Å begge deler hadde like lang garantitid. Så om det er samme del, bare forskjellige priser da biltema kjøper inn i mye større mengde kan det vel godt vær ? Et annet spørsmål. Det skal vel være samme gode standard på delene du får kjøpt på biltema som Meca ? Endret 23. februar 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Usikker selv, kjøper selv stort sett fra merke forhandler, men ser ikke bort fra at en del av biltema sine deler er fullt på høyde med meca/mekonomen deler. Meca og mekonomen er i dag ikke like "billige" som de gjerne en gang var i forhold til orginal delene - ofte er de faktisk dyrere en orginal deler, har de siste årene sjekket en del delepriser mot orginal deler i forbindelse med et bil "prosjekt" jeg holdt på med - og endte som regel opp med orginal deler (også de gangene det er dyrere, da det som regel er marginal forskjell i pris om man har litt rabatter hos merke forhandler). Lenke til kommentar
Persn Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Så vidt meg bekjent har alle disse forhandlerne 2. sortering som du kaller det, bortsett fra biltema som stort sett bare har det på volvodeler siden de har en avtale med volvo. Dette er bare ting jeg har hørt da, og akseptert som sannheten når jeg har fått merka på kroppen hvor slitedyktige delene til biltema er kontra mekonomen/meca eller verksted. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Mange av delene som selges på meca/mekonomen er av de samme produsentene som lager originale deler. For eksempel: kyb, sachs, ina, gates. Har selv opplevd at på en bildel så var det tydelig at merkevarelogoen var slipt bort. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Kjekt med masse god info fra dere Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Vil påstå det varierer fra type del til type del. Noen deler er vel så gode hos Biltema som hos Meca/Mekonomen/merkeverksted, andre deler er heller dårlige, selv om merkedeler ofte er i best kvalitet. Det varierer også fra år til år avhengig av hvilken produsent som har lisensprodusert delene til de ulike aktørene. Har kjøpt en del deler fra både Biltema og de andre gjennom årene, noe forskjell har det jo vært på enkelte deler. Dette gjelder også merkevaredeler. Min erfaring er at man kan oppleve dårlig kvalitet fra alle aktørene. Heldigvis også god kvalitet. For noen deler har jeg faktisk blitt anbefalt å velge Biltema foran andre leverandører, også Meca og Mekonomen har blitt anbefalt foran originaldeler. Både på grunn av pris og på grunn av kvaliteten enten er den samme (samme produsent) eller bedre. Noen eksempler; - For noen år siden kunne Biltema levere clutcher. Kjøpte to stk selv til en Granada og en 240, begge var merket med "Borg & Beck" som er en annerkjent produsent av slikt. Mekonomen skulle ha 3 ganger prisen for akkurat samme clutch (samme produksjonsnummer på embalasjen). - BilXtra leverte en periode bakfjærer av bedre kvalitet enn Volvo selv til 240'en (ifølge Volvo-verkstedet). - Til en Caddy jeg hadde (forferdelig bil) ble jeg anbefalt Mekonomens fjærer foran VW sine egne (dette kom fram under god drøs med folkene på merkeverkstedet). - I flere år var Hoppecke produsent av Biltemas bilbatterier. I den perioden fikk batteriene god omtale i flere tester. Var batteriene Hoppecke produserte for Biltema 2. eller 3. sortering? Nei. Ifølge en bekjent i Hoppecke var batteriene helt like bortsett fra fargen og klistermerket på utsiden. Spesifikasjoner, oppbygning og ytelse var likt. Det var bare snakk om at Hoppecke kunne lisensprodusere batterier for Biltema til riktig pris. Klart, Hoppecke hadde også bedre modeller på markedet, men de førte samme modellen som Biltemas batterier samtidig. Litt off topic, men likevel; gjerne man også bør ha en økonomisk tanke rundt delekjøp ved å tenke etter hvor mye kvalitet man egentlig trenger? Trengs bare en kortvarig eller en trengs det en mer langvarig reparasjon? Gjerne det ikke er rare kvaliteten som skal til for å få bilen gjennom den aller siste EU-kontrollen, den trenger ikke holde mer enn et par år til uansett? Eller er det en nyere bil man tenker beholde en stund der man kanskje bør prioritere dyrere deler? Tror uansett det kan være lurt å følge litt med om man skal handle inn mye deler, det er stor variasjon i kvalitet og ikke minst priser på delemarkedet. 3 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Takk for god og utfyllende innlegg hakkannen Er nok det at kvaliteten variere fra del til del uansett om du handler fra biltema, meca/mekonomen og orginaldeler. Lenke til kommentar
Persn Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Det som Gryteretten sier at meca/mekonomen selger også orginaldeler er nok ganske sikkert sant kan jeg fortelle Mekonomen har jo verksted selv, og avtale med andre verksted attpåtil slik at de kan bestille deler direkte fra mekonomen. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Jupp. Vet at hjul lagrene du kjøper hos biltema, er akkurat dem samme som du kjøper hos Meca og Mekonomen. Men bare til en mye billigere pris. Alt går jo på lisens i dag. Å Biltema kjøper jo kanskje 100 ganger større kvantum en Meca og Mekonomen gjør og derfor får dette billigere. Dyrere og kjøpe 100 deler enn 100 000 deler som Biltema ofte gjør (ikke akkurat dei talllene da) Lenke til kommentar
virrum audio Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Torshov bilrekvisita, mekonomen, bilextra osv har kvalitetsgaranti på ALLE sine slitedeler, dvs at bilprodusentene har godkjent disse til tilsvarende original kvalitet eller bedre. Dette gjelder ikke biltema sine slitedeler. Ikke dermed sagt at de er dårlige, men da ikke godkjenningen. Torshov har forøverig prisløfte på slitedeler tilsvarende originalkvalitet i Norge. Finner du de billigere, får du tilsvarende pris -10% hos de. Lenke til kommentar
eggi Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg kan anbefale Eurocarparts. Selv om en blir flådd av DHL så blir ofte sluttsummen ca. halvparten av Mekonomen/Meca. De kjører ofte rabatt kampanjer, for eksempel 25% på alle deler. Jeg har brukt dem 4 ganger nå og alle ordrene har vært i orden. Det koster 35£ i frakt uansett mengde/vekt. De fører ofte flere merker for de enkelte deler, Pagid, Valeo, LUK, Circoli, SKF, Conitech etc. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 De fleste støpedelene støpes av Barat Forge i India, samme som alt av støpegods for VW, Audi, BMW....name it. Nesten alt som ruller på veien støpes av indere....stempler, veivakslinger.... Jeg har rabatt hos Møller/Mekonomen så jeg kjøper oftest der. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Tror det er ganske tilfeldig hvor Biltema-delene er importert fra. Jeg tok en gang sjansen på å kjøpe bremseskiver til BMW derfra. Det funket greit et års tid, inntil det ble kast i dem. De fleste kjeder har nok bedre kvalitetskontroll enn Biltema, dessverre er jo mange av dem også helt overpriset.. men Torshov ser ut til å ha en grei balanse mellom pris og kvalitet. Her er det selvfølgelig mange unntak. Gjelder vel bare å være selektiv for å unngå dårlige og/eller overprisede deler. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2012 Alltid huske å se på merket til delene du kjøper. Etter sånt jeg har forstått det, så har Biltema 2-4 levranderører du kjøper fra, helt etter hvor billig dem får det. 1 av de 4 levrandørerene bruker Meca og Mekonomen også. Så du får av og til akkurat samme bremsene hos biltema som meca og mekonomen. Hjullagrene feks er akkurat dem samme som Meca og Mekomomen har. Da de kjøper fra samme fabrikk i Sverige. Og alle bildelene som blir solgt, er godkjente deler av staten. Dem har jo ikke lov og selge deler som ikke holder stand. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Alltid huske å se på merket til delene du kjøper. Etter sånt jeg har forstått det, så har Biltema 2-4 levranderører du kjøper fra, helt etter hvor billig dem får det. 1 av de 4 levrandørerene bruker Meca og Mekonomen også. Så du får av og til akkurat samme bremsene hos biltema som meca og mekonomen. Hjullagrene feks er akkurat dem samme som Meca og Mekomomen har. Da de kjøper fra samme fabrikk i Sverige. Og alle bildelene som blir solgt, er godkjente deler av staten. Dem har jo ikke lov og selge deler som ikke holder stand. Hjullagrene kan ikke være kjøpt fra FAG og SKF som Mekonomen har. Biltema sitt lager hadde ikke fabrikknavn siste gang jeg så på det. Bilexstra selger indiske SNL lager til samme prisen som FAG og SKF som de hadde før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå