Gå til innhold

[Løst] Hjelp til komponenter til data som skal brukes til nedlastning og lagring ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel være bedre å kjøpe en Synology Diskstation NAS om formålet kun er lagring (torrenting).

Så kjøper du 4x 2TB WD EARX, eller 4x Seagate 5900 3TB disker.

edit:

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

Må vel være bedre å kjøpe en Synology Diskstation NAS om formålet kun er lagring (torrenting).

Fordi den har mye dårligere ytelse, og plass til færre disker?

Skulle gjerne sett kilden dine, når du argumenterer for mye dårligere ytelse.

Ser dog at en enkel filserver også kan doble som HTPC om han måtte ønske det.

Lenke til kommentar

TRenger egentlig ikke kilder hvis du ser på hardware... Den pcæn du linka til har akkurat det du trenger til en filserver, men thats it. Det selvbygde oppsettet til sveibuen og obergeru gruser synology nas'n

Lenke til kommentar

TRenger egentlig ikke kilder hvis du ser på hardware... Den pcæn du linka til har akkurat det du trenger til en filserver, men thats it. Det selvbygde oppsettet til sveibuen og obergeru gruser synology nas'n

Trådstarter ser etter, om jeg skjønner ham riktig, en separat lagringsplass for det han laster ned/backup/hva det måtte være. En NAS gir rundt 80 MB/s ved kopiering av store filer *til* enheten, og 120 MB/s *fra* enheten (gitt at hans lokale harddisk klarer denne overføringshastigheten).

Kan ikke fatte og begripe hvordan en dedikert NAS, som i og for seg gjør akkurat det samme som en filserver, kan yte mye dårligere, når det er snakk om den samme operasjonen (kopiering av filer til og fra).

Når det er sagt, så ser jeg jo poenget ved å gå for det første alternativet lenger opp i tråden. Man får plass til to ekstra disker om han ønsker å utvide senere, og mulighet for å sette opp en HTPC.

Uansett er jeg nysgjerrig på hvordan en NAS yter dårligere enn en dedikert filserver når det kommer til kopiering over nettverk...

Lenke til kommentar

En NAS hadde ikke vert feil for TS. Jeg anbefalte bare et billig pc bygg da jeg aldri har satt meg inn i NAS :)

Du kan jo også gjøre mye mer på en nedlastingspc. Men dette er noe TS må vurdere.

Du har jo denne NASen som komplett.no har på tilbud nå, men hvor god den er vet jeg ikke.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352264

Husk å kjøp en ekstra HDD til :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Nå blei eg veldig forvirret... Bør eg gå for ein Synology Diskstation NAS eller at eg bygger ein billig pc med god lagringsplass?

Og ka koster ein Synology Diskstation NAS ?

Må du kjøpe hardisker i tilegg til Diskstasjonene ?

ER det 3.5" HDD som jeg skal kjøpe til NAS-en ?

Går det å lasta ned torrent filer med NAS-en ?

Endret av emil98
Lenke til kommentar

Nå blei eg veldig forvirret... Bør eg gå for ein Synology Diskstation NAS eller at eg bygger ein billig pc med god lagringsplass?

Og ka koster ein Synology Diskstation NAS ?

Må du kjøpe hardisker i tilegg til Diskstasjonene ?

ER det 3.5" HDD som jeg skal kjøpe til NAS-en ?

Går det å lasta ned torrent filer med NAS-en ?

1. Alt fra 2 til 5-6 tusen. Kommer an på hvor mange disker du vil ha per enhet, og hastighet. For normal bruk hjemme vil jeg tro det holder med de billigste modellene (med to eller fire disker, alt etter hvor mye plass/utvidelsesmuligheter du er ute etter).

2. Ja, det må du.

3. Du kan velge om du vil ha en NAS til 2.5" HDDer eller 3.5". Hos Synology heter dem Slim, de som tar 2.5" disker.

4. Ja. Du kan enten gjøre det via din egen PC (kjøre torrent-klienten lokalt), og lagre innholdet fra torrent-filen på NAS-en ettersom harddiskene er synlig i din egen windows utforsker (ala dette), eller laste ned en torrent app som kjører på NAS-en, slik at den kan seede uten at din egen PC er på.

Lenke til kommentar

Jeg har bare erfaring med Synology 211j (som koster 500 kr mindre enn det oppsettet jeg linket til). Har prøvd å sette opp denne for en nabo.

Den har 256Mb ram(!) og 1.6Ghz (ARM) prosessor.

Til helt enkle operasjoner fungerer denne helt greit, og den er veldig enkel å sette opp.

Men skal du bruke den til litt mer avanserte oppgaver kommer den til kort.

Til nedlasting:

Jeg har installert sickbeard/couchpotato/sabnzbd på 211j.

Dette går greit med 3. parts installasjonspakker, men den er utrolig treg å jobbe med.

Fikk aldri Par2 til å fungere optimalt. Og pga CPU/minne kapasitet er det en prøvelse å pakke ut .rar filer på denne enheten.

På min hjemmeserver laster Sabnzbd ned med konstant hastighet 2.4Mb/s. (20Mbit linje fra Get).

På Synology serveren varierte nedlastingen fra 10Kb/s til 700Kb/s (for lite minne til å håndtere mange tråder?). Etter et par timers tuning fikk jeg den til å ligge rundt 1Mb/s.

Har aldri lastet ned torrents, så vet ikke om det er tilsvarende problemer med dette.

Naboen min har en ny Samsung tv, som vi installerte Plex media klient på. (Smart tv)

Hadde tenkt å bruke NASet hans som Plex Media Server, men dette er enda ikke støttet av ARM versjonen av Synology.

Uansett hadde den ikke hatt nok CPU kraft til å transkode filmer.

Jeg er kanskje litt over middels intresert i automatisering og nedlasting ;)

Så kanskje ikke alle har samme behov.

Men man må iallefall være klar over at hvis man kjøper et NAS får man akkurat det produsenten vil at du skal bruke det til. Det er ikke mulighet til å installere mer ram, ny CPU osv hvis andre behov skulle melde seg.

En pc gir full fleksibilitet, men krever sannsynligvis mye mer arbeid for å fungere optimalt.

I tillegg vil den være oppgraderbar, og mye billigere i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...