Camlon Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 For meg hører han mørkhudede eller han fargede like rasistik ut som neger... Det handler ikke om hva du synes, det handler om svarte synes. Det handler heller ikke om rasisme, men at nigger ble brukt av slaveirene og derfor like de ikke at ikke svarte bruker den. Det finnes ingen grunn til at man ikke skal kunne kalle dem svart, mørkhudet, eller farget. Farget høres dumt ut, og det gjør egentlig mørkhudet også. Bare kall dem svart, mye kortere og enklere. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Jeg syntes mørk er et godt alternativ, bedre enn svart. Ulempen er at folk fra Sri Lanka og andre steder også er mørke, hvilket gjør det mindre spesifikt enn neger. Men hva så? Hvor viktig er det å gruppere mennesker utifra utseende? Endret 16. juli 2012 av T.F.T Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg syntes mørk er et godt alternativ, bedre enn svart. Ulempen er at folk fra Sri Lanka og andre steder også er mørke, hvilket gjør det mindre spesifikt enn neger. Men hva så? Hvor viktig er det å gruppere mennesker utifra utseende? Begge er helt akseptable alternativer. Og jeg prater om hvite mennesker, asiatere, latinoer, etc. ofte. Det er absolutt ingen grunn for oss å begrense utrykkene våres og aldri prate om svarte mennesker. Det virker som om mange her bryr seg mer om de fornærmer multikulturister enn om de fornærmer svarte personer. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Spoersmaallet er hvorfor vi bruker hudfargen I noe tilfeller og med noe folk og ikke med andre folk Jeg har to venner, en er hvite den andre er mierkhudete, folk oftest refererer til ens hudfargen men ikke den andre naar vi snakker om dem. den hvite har en ganske stor nesa, men vi sier ikke mye om det Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Vi bruker hudfarge på svarte/mørke/"Jeg bryr meg strengt tatt ikke hva vi kaller dem" enten i personlige anliggender eller som gruppe. Personlig fordi det er såpass få av dem at det skiller dem fra mengden. Som gruppe for å antyde at de ikke er som oss. (Også på andre måter enn hudfarge.) Ingen bruker neger fordi det er "det riktige begrepet". De bruker det for å være eplekjekke. Å påstå at det ikke er problematisk er å være historieløs. Rent filosofisk skulle jeg dog ønske at når de svarte tok begrepet tilbake (som de delvis har gjort gjennom rap-kultur og annet) også ufarliggjorde det slik at stigmaet forsvant. Når fantastiske Aretha på 70-tallet sang "I am young, gifted and black" gjorde hun nettopp det. "Ja, jeg er svart og stolt av det." De svarte burde være stolt av det, og burde gjøre det til noe å være stolt av. Med en farget president er det vanskelig å si at det ikke går an. Geir Endret 17. juli 2012 av tom waits for alice Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 De fleste ville ikke at deres viktigst egenskap blir deres hudfargen eller hvordan de ser ut. Naarvi refererer bestandig til noes hudfargen eller utseende men ikke andres saa viservi lite respekt Det samme gjelder kvinner Vi komnenterer oftere om hvordan en kvinner ser ut enn hvordan menn ser ut. Det forsterker stereotyper og sier til vedkommende at hva de sier og gjoer har mindre verdi enn noe de ikke kan forandre Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Jeg er ikke nevneverdig stolt av å være hvit. Burde jeg ha vært stolt dersom jeg var mørk, men levd det samme livet og gjort de samme valgene som jeg har gjort som hvit? Hva skal man kalle albino-negre? Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Men hvis du ikke mener noe negativt, hvorfor bruke et ord du vet kan (og ofte vil) tolkes slik? Geir Fordi noen må slå tilbake mot denne forsøplingen av political correctness i samfunnet? 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Spoersmaallet er hvorfor vi bruker hudfargen I noe tilfeller og med noe folk og ikke med andre folk Jeg har to venner, en er hvite den andre er mierkhudete, folk oftest refererer til ens hudfargen men ikke den andre naar vi snakker om dem. den hvite har en ganske stor nesa, men vi sier ikke mye om det Jeg vet ikke med deg, men blandt mine venner så snakker vi like ofte om hvite som svart. Kanskje dere ikke prater så mye om det, fordi de flest dere kjenner er hvite. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 "Hva skal man si istede for neger?" "Nigger" er ofte brukt blant husets 4 vegger. I det offentlige så driter jeg i fargen, jeg "omtaler" alle som han/hun/de. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 De fleste ser nok ikke noe galt i Neger ordet, da det opp igjennom årene har vert et alment brukt ord for å veskrive mørke personer i mange generasjoner her i Norge, derfor er nok mange vant med å bruke Neger, men så har vi jo de som ikke er like vant med Ordet, som nok fort tenker rassist. Det er nettopp derfor noen oppfatter det rasistisk, det henger igjen fra en tid de som hadde(og de som fremdeles har) en nedlatene holdningen mot afrikanere brukte ordet for å beskrive de. Jeg er en tenåring/dagens generasjon og jeg mener at neger er ikke rasistisk. Ordet "N-E-G-E-R" stammer tilbake fra da spanjolene møtte disse menneskene i Afrika for første gang. Og de første de så var bokstavelig talt svarte og ikke brune i hudfargen. Og da kom de på at de kan kalle dem for hudfargen dems. Nemlig "N-E-G-R-O". Negro er spansk og betyr svart. Og etterhvert kom de på at de kunne lage en forkortelse. Ordet neger ble forkortelsen. Fordi det er raskere å si neger enn å si negro. (O uttales Å på spansk og spanjolene legger trykk på den og latt lyden var en stund mens de snakker."Negrooooooooooooh!") Og etter det misforstod afrikanerene og mente det var rasistisk fordi de fikk et eget navn som de egentlig ikke visste hva betydde. Og det samme med ordet "P-A-K-K-I-S". Pakkis er jo bare en forkortelse for pakistaner, da pakistaner er et langt ord og det er raskere å si pakkis. Jeg kjenner en pakistaner og han sier at han synes ikke det er rasistisk og at det bare er en forkortelse. Mens andre litt mer sårbare ekstreme mener det er rasistisk. Takk for meg. Siter meg og svar hvis jeg har noe feil i "historieboka" her. Veldig opplysende og bra skrevet! =) Det er ikke galt å bruke begrepet "neger" i en positiv sammenheng. Det er bare måten det blir brukt på som avgjør om det er rasistisk eller ikke.... Det er forskjell på "Din jævla neger"(...) og: Jeg har sett en ordentlig negermann Tenk han var så sort i hodet som et tjærespann Og han sa så mange ting og i nesen hadde han en kjempe ring Jeg spurte ham "Si hva er du for en, og hvorfor har du malt deg sort på dine ben?" Da lo han litt og sa noen rare ord Jeg lyttet, men jeg skjønte ikke spor. Jeg har sett en indianermann Tenk han var så rød i hode som en ildebrann Han gikk rundt med fine fjær på De var både gule, grønne, røde blå Jeg spurte ham "Si hva er du for en, og hvorfor har du streker over dine ben?" Da lo han litt og sa noen rare ord Jeg lyttet, men jeg skjønte ikke spor. Jeg har sett en gul kinesermann Tenk han var gul i hodet som en løvetann Og han bar en drakt med bilder på Og hans øne må du tro satt helt på skrå Jeg spurte ham "Si hva er du for en, og hvorfor har du ingenting på dine ben?" Da lo han litt og sa noen rare ord Jeg lyttet, men jeg skjønte ikke spor. Jeg synes mennesker skulle males blå for da blir de veldig morsomme å titte på Og da kunne alle sammen le Og det ville ikke bli noen krig av det Jeg spør vel kanskje "Si hva er du for en, du er jo like blå som meg på dine ben?" Da ler vi litt og sier noen rare ord Og ordene forteller hva jeg tror: Farger kan du og jeg bare se forbi det er hjertelaget som har alt å si Hahahaha... Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Hadde den Negermann sangen blitt skrevet og framført i dag så hadde det vel vært ramaskrik fra ende til annen! Samfunnet har gått aaalt for langt angående hva som er "diskriminering" og ikke. Skal ikke noe til før noen reagerer lenger.. 4 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Hadde den Negermann sangen blitt skrevet og framført i dag så hadde det vel vært ramaskrik fra ende til annen! Samfunnet har gått aaalt for langt angående hva som er "diskriminering" og ikke. Skal ikke noe til før noen reagerer lenger.. Sier du hva du vill til medarbeidere uansett hva de mener om dine utsagn? Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 ke? Sier hva som helst til hvem som helst. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 ke? Sier hva som helst til hvem som helst. Good luck with that! Du blir ikke gift lenge eller har mange venner his uttale deg uten hensyn til andres foelelser eller perspektiver Lenke til kommentar
fenele Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 ke? Sier hva som helst til hvem som helst. Good luck with that! Du blir ikke gift lenge eller har mange venner his uttale deg uten hensyn til andres foelelser eller perspektiver Heller en alien enn en robot. 4 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg er en tenåring/dagens generasjon og jeg mener at neger er ikke rasistisk. Ordet "N-E-G-E-R" stammer tilbake fra da spanjolene møtte disse menneskene i Afrika for første gang. Og de første de så var bokstavelig talt svarte og ikke brune i hudfargen. Og da kom de på at de kan kalle dem for hudfargen dems. Nemlig "N-E-G-R-O". Negro er spansk og betyr svart. Og etterhvert kom de på at de kunne lage en forkortelse. Ordet neger ble forkortelsen. Fordi det er raskere å si neger enn å si negro. (O uttales Å på spansk og spanjolene legger trykk på den og latt lyden var en stund mens de snakker."Negrooooooooooooh!") Og etter det misforstod afrikanerene og mente det var rasistisk fordi de fikk et eget navn som de egentlig ikke visste hva betydde. Og det samme med ordet "P-A-K-K-I-S". Pakkis er jo bare en forkortelse for pakistaner, da pakistaner er et langt ord og det er raskere å si pakkis. Jeg kjenner en pakistaner og han sier at han synes ikke det er rasistisk og at det bare er en forkortelse. Mens andre litt mer sårbare ekstreme mener det er rasistisk. Takk for meg. Siter meg og svar hvis jeg har noe feil i "historieboka" her. Den delen er feil. Arsaken til at de ikke liker ordet neger er at det ble brukt mot dem av slaveeierene i en veldig negativ kontekst. Det er ogsa derfor pakkis er ikke sarlig bra (men bedre enn a bruke ordet neger). Det er fordi mange nordmenn har brukt pakkis i negativ sammenheng. Akkuratt det samme med japse, eller whitey. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 ke? Sier hva som helst til hvem som helst. Good luck with that! Du blir ikke gift lenge eller har mange venner his uttale deg uten hensyn til andres foelelser eller perspektiver Heller en alien enn en robot. Finnes det ingen mellom rom? Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 negro er spansk for sort blanco er spansk for hvit logisk skulle man derfor snakke om: negro og blanco på spansk, det samme eller black and white på engelsk neger og blanker eller sort og hvit på norsk men det dreier seg ikke bare om farve fordi en neger/negro spesifikt er en mørkhudet afrikaner og ikke en mørkhudet inder. "negroide trekk" man kan også si afrikaner om negere fordi man alltid sier spesifikt nord-afrikaner om arabere og andre nord for Sahara. Mens neger er greit er "nigger" et nedlatende og uakseptabelt skjellsord fra USA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå